نقد و بررسی سریال ترکی خواهر و برادرانم (Kardeşlerim)

مورات سونر یکی از منتقدان ترکیه است که در غالب ویدیوهای طنز، به بررسی آثار ترکی می‌پردازد. در ادامه ترجمه نقد سریال خواهر و برادرانم توسط او را بخوانید.

نقد و بررسی سریال ترکی خواهر و برادرانم که در ادامه خواهید خواند، ترجمه ویدیو مورات سونر است. لینک تماشای ویدیوی اصلی نقد سریال خواهران و برادران توسط مورات سونر در یوتیوب نیز در ادامه پیوست شده است.

مورات سونر که سال‌ها در رادیو فعالیت می‌کرد، مدت‌هاست در یوتیوب کانال باز کرده و ویدیوهایی تدوین شده در آن بارگزاری می‌کند. او در این ویدیوها به نقد و بررسی فیلم‌ها و سریال‌های ترکی می‌پردازد. مورات مدت‌هاست که از روند سریال‌های ترکی شاکی است و سعی دارد در غالب طنز و گاها جدی، این انتقاد را منتقل کند.

در این ویدیوها سناریوها، کارگردانی، نقش‌هایی که بازیگران قبول کرده‌اند تا ایفا کنند و بسیاری از مسائل مورد ریزبینی او قرار می‌گیرند. در ادامه این نوشتار نقد سریال ترکی Kardeşlerim را از زبان او بخوانید. سریال خواهران و برادران با توجه به میزان مخاطبی که دارد از بهترین سریال های ترکی است و در دسته سریال های ترکی مدرسه ای قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال خواهر و برادرانم

نقد و بررسی سریال ترکی خواهر و برادرانم
نقد و بررسی سریال ترکی خواهر و برادرانم

سریال ترکی خواهر و برادرانم که در زمان کرونا ساخته و به نمایش در آمد، متاسفانه در این دوران سخت به جای پخش صحنه‌های لذت بخش، سراسر صحنه‌های غمگین و گریه‌آور را نمایش داد.

داستان با نمایش یک خانواده فقیر اما خوشبخت در یک محله پایین شهر شروع می‌شود. پدر خانواده در هولدینگ یک فرد ثروتمند کار میکند. (کاراکتری که در اکثر سریال‌های ترکی مشاهده می‌کنید؛ فردی که صاحب یک هولدینگ است)

مادر خانواده نیز در خانه همان فرد ثروتمند، به عنوان خدمتکار خانه مشغول است. و طبق نرمال هر خانواده فقیر، چهار فرزند در این خانواده زندگی می‌کنند. عموی خانواده نیز خدمتکار مدرسه شخصی همان فرد ثروتمند است. این چهار فرزند، یک دختر عمو و یک پسر عمو نیز دارند.

سریال خواهر و برادرانم
نقد سریال خواهر و برادرانم

طبق روال سریال‌های ترکی، همانطور که می‌شود حدس زد، این فرد ثروتمند کاری می‌کند که تابلوی این خانواده خوشبخت از هم می‌پاشد. اما ممکن است بپرسید چطور می‌شود که ماجرای هر سریال ترکی به یک هولدینگ ختم می‌شود، درست است؟ اما این ماجرا را برای اولین بار خواهید دید. چرا که این بار عشق ممنوعه رئیس شرکت باعث می‌شود که این چهار خواهر و برادر به فلاکت برسند. حتما می‌پرسید که چطور؟

ماجرا از این قرار است که مادر خانواده به دستور زن صاحب هولدینگ وسط زمستان، برای تمیزکاری، راهی ویلای تابستانی می‌شود. دقیقا در همین اثنا وارد اتاق خواب می‌شود و مرد ثروتمند را در کنار همسر شریکش می‌بیند.

موقع بازگشت مادر خانواده، صاحب هولدینگ او را سوار ماشینش می‌کند تا به او پیشنهاد حقوق ده سالش را به عنوان حق السکوت بدهد. اما خب فقیر همیشه فقیر است. از قضا یک کامیون با ماشین برخورد می‌کند. صاحب هولدینگ فرصت را غنیمت می‌شمارد و از محل حادثه فرار می‌کند. مادر داستان به کما می‌رود.

نقد سریال خواهر و برادرانم
نقد سریال خواهر و برادرانم

پدر خانواده برای بازجویی از صاحب هولدینگ به طبقه ششم ساختمان در حال ساخت می‌رود، چرا؟ می‌خواهد بپرسد که راننده او و همسرش به چه دلیل تنها بودند. طبیعتا دعوا راه می‌افتد و پدر خانواده از طبقه ششم به پایین سقوط می‌کند. اما این حجم از غصه کافیست؟ در حالی که عموی داستان ماجرای فوت پدر را برای خواهر و برادران تعریف می‌کند، مادر نیز در بیمارستان فوت می‌کند.

عوامل سریال هم برای افزایش غم صحنه، از غسالخانه فیلمبرداری می‌کنند و با پخش یک آهنگ سوزناک، دُز غم و غصه را افزایش می‌دهند. ولی خب همه این وقایع برای یک سریال ترکی کافی نیست! همان شب که قرار است تشییع جنازه برگزار شود، صاحب خانه آن‌ها را از خانه بیرون می‌اندازد. خب پس عمو کجای ماجراست؟ بچه‌ها در خیابان خواهند ماند؟ خب طبیعتا زن عموی داستان وارد عمل می‌شود و می‌گوید: “یا من یا اونا!”

چهار و خواهر برادری که بی‌خانمان و یتیم شدند، شب را در انباری خانه سپری می‌کنند. در ادامه هم برای پیاز داغ بیشتر باران می‌بارد. انبار پر از آب شده و خواهر کوچکتر که از قبل هم بیمار بود، شروع به سرفه می‌کند. برادر بزرگتر او را به یتیم‌خانه می‌برد و در یک صحنه 79 بار کلمه “داداش” را از زبان دختر کوچک خانواده می‌شنویم.

نقد سریال خواهر و برادرانم
نقد سریال خواهر و برادرانم

گفته مورات سونر:

قسم می‌خورم که سریال اتاق قرمز در کنار این سریال، کمدی محسوب می‌شود😂

برادر داستان هم از محل کارش اخراج می‌شود، بدهی‌ها را نمی تواند پرداخت کند و نهایتا چاقو می‌خورد. اگر تا این قسمت از نقد سریال خواهران و برادران و ارتباط یک عشق ممنوعه تا زندگی در انباری تعجب نکردید، از شباهت این سریال به سریال اسپانیایی الیت هم تعجب نخواهید کرد.

نوع پوشش و یونیوفرم دانش‌آموزان مدرسه شخصی شباهت بسیاری به یونیفرمی که در سریال نخبه نمایش داده می‌شود دارد. بعد از این همه بدبختی، خواهر و برادران از مدرسه دولتی نیز اخراج می‌شوند.

برگردیم سراغ صاحب هولدینگ، آیا فقط برای صحنه عشق ممنوعه در سریال حضور داشت؟ طبیعتا نه! این کاراکتر هم از بالای ساختمان پرت می‌شود، اما فردای همان اتفاق خیلی سالم از جایش بلند شده و به معشوقش می‌گوید:

عزیزم مسکن انداختم، الان حالم خوبه

بله! یک هولدینگ قادر به چه کارهایی که نیست! در سریال‌های ترکی، هر کس که پول داشته باشد به اندازه یک ترمیناتور قوی است. اما ماجرا چطور پیش می‌رود که از یک مدرسه دولتی، به یک مدرسه شیک و شخصی می‌رسیم؟

نقد سریال خواهر و برادرانم
نقد سریال خواهر و برادرانم

برادر بزرگتر عاشق دختر صاحب هولدینگ، قاتل پدرش، شده و از طرف این مرد در کافه دانشگاه مشغول به کار می‌شود. دو خواهر و برادر کوچکترش هم به عنوان دانش‌آموزانی که بورسیه شدند در این مدرسه شخصی شروع به تحصیل می‌کنند.

اما دختر عموی داستان که در مدرسه دولتی تحصیل می‌کند به این قضیه حسادت نمی‌کند؟ البته نه برای موفقیت شغلی در آینده! بلکه به خاطر اینکه در آینده شوهر پولدار نمی‌تواند پیدا کند!

نظر نهایی مورات سونر به سریال‌های ترکی:

متاسفانه سریال‌های ترکی از جمله خواهران و برادرانم، سرشار از ماجراهای غم‌انگیز شده‌اند. این فقط مختص خواهر و برادرانم و یا سریال‌های ترکی نیست، حساب‌های توئیتر و … هم از غم و غصه تغذیه می‌کنند.

ویدیوی نقد سریال ترکی Kardeşlerim توسط مورات سونر در یوتیوب :


بیشتر بخوانید:


3 thoughts on “نقد و بررسی سریال ترکی خواهر و برادرانم (Kardeşlerim)

  1. سریال خواهرانوبرادران سریال جالبیست،امااین سریال پرازاتفاقات وماجراهای فاجعه باروغم انگیز ست،وروابطمنطقی بمقدارکم وجودداردعاکفوهمچنین سایرافرادبدو قاتل تبدیل به ابرانسان شده که مجازاتنشدندنویسنده این سریال علاقه عجیبی به مرگ ومشکل وبدبختی دارد1نکته مثبت یاشادی بخش نداردنام این سریالرابایدمیگذاشتندمرگوغم

  2. بدترین سریال دنیا همین سریاله . از عاکف که هم قاتل و هم خائن هستش یه شخصیت بامزه ساختن . سوزان عملا از بچه هاش رو برگردونده و بطور اشکار خیانت به نزدیکترین دوستش کرده و از همه بدتر از کثافت کاری همه خبر داره ولی یه زن زرنگ و باشخصیت نشان داده شده . اگه بخوام از تمام تضادهای این سریال بگم ۵ تا کتاب ۳۰۰ صفحه تی میشه . متاسفم برای خودم و کسایی که این سریال دنبال میکنند. خیلی بی محتوا و مزخرفه . مگه امکان داره اینهمه بلا سر این احمقا در بیاد . هر شخصیتش صد بار تیر خوردن . اخه مگه مجبورن یه سریال کش بدن که مجبور بشن صحنه های تکراری بسازن یعنی اون نوبسنده منگولش انقدر بی سواد که سطح خلاقیتش اینقدر پایینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *