10 دلیل برای تماشای انیمه ؛ نقد انیمه و انیمیشن چرا می‌تواند مهم باشد؟

محبوبیت انیمه در عصر تکنولوژی و در میان انسان‌ها منعکس کننده یک اتفاق تاریخی است. با نوشتار 10 دلیل برای تماشای انیمه همراه فیگار بمانید.

شکست رسانه‌های آمریکایی و غربی و سینمای آن‌ها در عصر تکنولوژی با توجه به اتفاقات اخیر و حضور هوش مصنوعی در ارائه روایت‌های بلند توسط انسان‌ها، ما را مجاب می‌کند تا به تماشای بهترین انیمه ها بنشینیم و طرفداران دو آتشه‌ی آن‌ها باشیم تا لابلای فضای تکنولوژی‌زده‌ی دنیای هنر هفتم کمی خود را با دیدن فضاهای دراماتیک غنی تسکین دهیم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


همه‌ی ما می‌دانیم که بعد از رواج پیدا کردن مسائل تکنولوژی‌محور و حضور جدی هوش مصنوعی در دنیای حال حاضر، انسان‌ها باید خود را تسکین دهند تا از افسردگی نجات یابند؛ غرق شدن در لحن جدی و پخته‌ی انیمه‌ها کمی ما را از اینهمه از خودبیگانگی در امان نگه می‌دارد.

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

10 دلیل برای تماشای انیمه ؛ نقد انیمه و انیمیشن چرا می‌تواند مهم باشد؟

10 دلیل برای تماشای انیمه
10 دلیل برای تماشای انیمه

انیمه یکی از آن رسانه‌های سرگرم کننده است که به نظر می‌رسد انسان‌ها کمتر به سراغش برای دیدن می‌روند. ما در سال‌های جوانی مشکلی برای تماشای انیمه‌هایی مثل سوباسا یا دراگون بال و سرباز ماه نداشتیم؛ در واقع، شما احتمالاً با علاقه‌ای غیرقابل انکار آن خاطرات را بیاد می‌آورید، اما هر چه افراد مسن‌تر می‌شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که انیمه‌ها را کنار بگذارند و به آن برچسب ممنوعه بزنند؛ اما در تلاشی برای بازگرداندن عشق به انیمه، فهرستی از 10 دلیلی که همه باید انیمه تماشا کنند جمع آوری کرده‌ایم.

به ندرت ادامه‌ی انیمه‌های سریالی لغو می‌شود

10 دلیل برای تماشای انیمه

هیچ چیز بدتر از این نیست که سریالی را دنبال کنید و بعد از دیدن یک فصل، تهیه‌کنندگان آن اثر از ساخت ادامه‌ی آن منصرف شوند؛ اما این اتفاق به ندرت در مورد انیمه می‌افتد. اگر انیمه‌ای به هزار و یک دلیل ساخت ادامه‌اش لغو شود مانگای آن برای فهمیدن ادامه‌اش وجود دارد و شما بین زمین و آسمان نمی‌مانید که چه شد و چه خواهد شد؟

شخصیت‌ها منحصر به فرد و جالب هستند

10 دلیل برای تماشای انیمه
10 دلیل برای تماشای انیمه

اگر اوتاکو باشید یا از یک اوتاکو که به تماشای انیمه رایگان می‌نشیند، بپرسید که شخصیت تکراری در انیمه‌ها تا به حال دیده‌ای؟ قطعا جوابش خیر است؛ این صنعت دارای تنوع در شخصیت‌های خود است. افراد در انیمه، شخصیت‌های پویا دارند. آن‌ها افراد کاملی هستند (حتی وقتی انسان نیستند). آن‌ها رویاها و اهدافی دارند و فراتر از آن، تفاوت‌های زیادی در آنچه که هستند وجود دارد.

ارواح، کارآگاهان، غول‌ها، دزدان دریایی، شیاطین، دانش‌آموزان دبیرستانی، کارمندان دفتر… این فهرست ادامه دارد و هیچ محدودیتی برای اینکه یک شخصیت ممکن است چه کسی باشد وجود ندارد.

شخصیت‌ها نقص دارند و می‌میرند

10 دلیل برای تماشای انیمه

در دنیای بهترین انیمه های سریالی و سینمایی، حتی شخصیتی که برای خط داستانی کاملاً محوری است، از مرگ یا نقص مصون نمی‌شود. شخصیت‌های بی‌نقص در انیمه وجود ندارند و اگر وجود داشته باشند، معمولاً به این دلیل است که برای شکل‌گیری بخشی از یک درام کلی بوجود آمده‌اند.

انیمه، روح زمانه

10 دلیل برای تماشای انیمه
10 دلیل برای تماشای انیمه

اکثر بهترین انیمه های سینمایی جدید و سریالی، دارای فلسفه‌های اخلاقی جدی از موقعیت‌های زندگی واقعی هستند و مفاهیمی مانند تصمیم، توانایی غلبه بر ضرر، و اهمیت روابط خانوادگی سنگ بنای تقریباً هر انیمیشن و انیمه‌ای را که تماشا می‌کنید، تشکیل می‌دهد. با دیدن انیمه، شما می‌توانید در عصر تکنولوژی دوام بیاورید، به خود آرامش دهید و از گزند ارتباط سنگی بین انسان‌ها که شما را دچار افسردگی و از خودبیگانگی می‌کند، دور شوید.

به همین علت، نقد فیلم و سریال انیمه‌ای، به شکل جدی کار خود را مخصوصا در بخش بررسی‌های روانشناختی و فلسفی انجام می‌دهد تا این تفاوت‌ها را میان انیمه، انیمیشن و دنیای فیلم و سریال متوجه شوید.

فرهنگ ژاپنی و نظم و تلاش را به شما می‌آموزد

10 دلیل برای تماشای انیمه

این مسئله کمی ظریف‌تر محسوب می‌شود، اما هر انیمه حاوی اطلاعاتی درباره فرهنگ ژاپنی است. از عبارات محاوره‌ای، سنت‌های رایج، اسطوره‌ها و قوانین عامیانه، مسائلی کوچک از یک فرهنگ باشکوه وجود دارد که در هر داستان ترکیب می‌شود.

شخصیت‌های زن قوی

10 دلیل برای تماشای انیمه
10 دلیل برای تماشای انیمه

کمی تصور اشتباه در مورد شیوه‌ای که انیمه زنان را به تصویر می‌کشد وجود دارد، اما ما این نوشتار را آماده کرده‌ایم تا به شما بگوییم که جدای از فیزیک بدنی، زنان در انیمه به عنوان یک شیر زن جدی در دنیای انسان‌ها حضور دارند. آن‌ها و قوی و پویا هستند. زنان در انیمه پا به پای مردان در سکانس‌های اکشن قرار می‌گیرند و می‌توانند بهترین شخصیت های انیمه در تاریخ را تشکیل دهند.

سکانس‌های اکشن شگفت انگیز

10 دلیل برای تماشای انیمه

انیمه تماماً در مورد اکشن نیست، اما روشی که فیلمنامه‌ی آن‌ها نوشته می‌شود، آن را اکشن‌محور می‌کند. حتی قسمت‌های عاشقانه‌ی آن به شما حسی اکشن توام با هیجان عجیب غریبی می‌دهد که هیچ‌جای دنیای هنر هفتم نمی‌توانید آن را حس کنید.

به زبان شما کمک می‌کند

10 دلیل برای تماشای انیمه
10 دلیل برای تماشای انیمه

انیمه و مانگا در سراسر جهان طرفداران پرشوری دارند. بدیهی است که برخی از این طرفداران در تلفظ اسامی و مکان‌های موجود در این آثار با مشکل مواجه شوند. اکثر عناوین مانگا و انیمه ژاپنی هستند و این مکان‌ها و اسامی سزاوار تلفظ صحیح‌اند. انیمه این امکان را به طرفداران می‌دهد تا تلفظ صحیح اسامی شخصیت‌ها را از زبان خود آن‌ها بشنوند و از سویی دیگر، از شرمندگی‌هایی نظیر صدا زدن ناروتو با تلفظ اشتباه “نارودو” در امان بمانند.

سبک هنری منحصر‌‎به‌فردی دارد

10 دلیل برای تماشای انیمه

واژه انیمه برگرفته از کلمه‌ی ژاپنی انیمیشن است و به معنای پویانمایی به کار می‌رود. انیمه از لحاظ سبک هنری، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از سایر انواع پویانمایی متمایز می‌کند.

سابقه‌ی پیدایش انیمه به اواخر قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد و این هنر از سبک‌های هنری غربی و شرقی تأثیر فراوانی پذیرفته است. انیمه در دهه 1970 با ساخته‌ی استرو بوی اثر «اوسامو تزوکا»، به محبوبیت چشمگیری دست یافت.

شخصیت‌های انیمه اغلب با چشمان درشت، سرهای بزرگ و اندامی لاغر طراحی می‌شوند. برای القای احساسات بیشتر در شخصیت‌ها، انیماتورها به طور معمول از رنگ‌های درخشان و پُررنگ استفاده می‌کردند.

داستان‌هایش هرگز تمام نمی‌شوند

10 دلیل برای تماشای انیمه
10 دلیل برای تماشای انیمه

علاقه‌مندان به انیمه، به خوبی می‌دانند که به نظر می‌رسد اکثر داستان‌های این آثار هرگز به پایان نمی‌رسند. دلیل این امر آن است که در ژاپن، انیمه معمولاً به صورت فصلی برای تلویزیون تولید می‌شود و هر فصل تنها چند ماه به طول می‌انجامد. این بدان معناست که به ندرت زمان کافی برای روایت یک داستان کامل تنها در یک فصل وجود دارد. در نتیجه، بسیاری از داستان‌های انیمه به دلیل ناتمام ماندن، باعث سرخوردگی طرفداران می‌شوند.

نتیجه‌گیری:

بهترین انیمه ها برای شروع که به نظر تیم تحریریه‌ی فیگار از نظر فنی، داستانی و جذابیت هنری قابل تاملی دارند، به شرح زیر هستند:

1. Spirited Away: این انیمه، به کارگردانی «هایائو میازاکی»، در سال 2001 منتشر شد و در بیشتر جوایز بین‌المللی به عنوان بهترین انیمه شناخته شد. داستان این انیمه درباره یک دختر جوان به نام «چی‌هیرو» است که در یک دنیای جادویی گیر می‌افتد و باید با انواع موجودات جادویی مبارزه کند تا بتواند خانواده‌اش را نجات دهد.

2. Grave of the Fireflies: این انیمه به کارگردانی «ایسائو تاکاهاتا»، در سال 1988 منتشر شد و داستان درباره دو برادر را روایت می‌کند که در زمان جنگ جهانی دوم در یک شهر ژاپنی زندگی می‌کنند. آن‌ها سعی دارند تا در شرایط سختی که در آن زمان وجود دارد، زنده بمانند و به دنبال یافتن غذا و محل امنی برای زندگی بگردند.

3. Akira: این انیمه به کارگردانی «کاتسوهیرو اوتاما»، در سال 1988 منتشر شد و یکی از اولین انیمه‌های سینمایی ژاپنی بود که در سطح جهانی به شهرت رسید. داستان این انیمه درباره یک نوجوان به نام «کاندا» است که از قدرت‌های خارق العاده برخوردار است و به همراه دوستانش در یک شهر توکیوی آینده سفر می‌کنند تا به دنبال رازی درباره قدرت هایش بگردند.

4. Your Name: این انیمه به کارگردانی «ماکوتو شینکای» در سال 2016 منتشر شد و بسیار موفق بود. داستان درباره دختری و پسری است که در دو نقطه مختلف ژاپن زندگی میکنند و به طریقی عجیب و غریب در آرزومندی‌های هم قرار دارند. این انیمه با داستانی غم‌انگیز و همچنین اجرایی زیبا و تصاویری جذاب، محبوبیت بسیاری را برای خود به ارمغان آورده است.

5. Princess Mononoke: این انیمه به کارگردانی «هایائو میازاکی» در سال 1997 منتشر شد و درباره جنگ بین انسان‌ها و جنگل‌های ژاپن است. داستان درباره یک پسر جوان به نام «آشیتاکا» است که در جنگل‌ها سفر می‌کند و با دختری به نام «سان» است که به عنوان امیره جنگل‌ها شناخته می‌شود، آشنا می‌گردد. این انیمه با تصاویر زیبا و داستانی جذاب، از محبوبیت بسیاری در بین هنردوستان برخوردار است.

سوالات متداول

دلیل اصلی تماشای انیمه چیست

ه نظر می رسد یکی از دلایل اصلی که چرا مردم انیمه را بسیار دوست دارند این است که طیف گسترده‌ای از دیدگاه‌ها را در مورد زندگی، فرهنگ و هر چیز دیگری در این بین به آن‌ها ارائه می‌دهد.

آیا انیمه برای مغز انسان خوب است؟

انیمه نیز مانند دیگر سرگرمی‌ها دارای اثرات مثبت و منفی است. انیمه می‌تواند یک مکانیسم مقابله‌ای مؤثر باشد؛ اما از سوی دیگر می‌تواند منجر به فرار، انتظارات غیرواقعی و قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب ممنوعه ترین انیمه های جهان چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *