نقد و بررسی فیلم چلنجرز (Challengers) ؛ یک بوم نقاشی بی مفهوم

منتقدان ممکن است مجذوب فیلم جدید «لوکا گوادانینو» شده باشند، اما این فیلم مجموعه‌ای توخالی از انتخاب‌های ناامیدکننده است که در نقد فیلم چلنجرز به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چلنجرز (Challengers)، یک فیلم درام، ورزشی و عاشقانه آمریکایی محصول سال 2024 است. این فیلم به کارگردانی «لوکا گوادانینو» و بر اساس فیلمنامه‌ای از «جاستین کورتزکس» ساخته شده و در آن «زندیایا»، «جاش اوکانر» و «مایک فایست» به ایفای نقش می‌پردازند.

داستان فیلم درباره‌ی «آرت دونالدسون» (با بازی مایک فایست)، قهرمان سابق تنیس است که دوران سختی را سپری می‌کند. او با کمک همسر و مربی خود، «تاشی دانکن» (با بازی زندیایا)، برای بازگشت به اوج خود تلاش می‌کند. در این مسیر، «آرت» به همراه «پاتریک زوایگ» (با بازی جاش اوکانر) که هم بهترین دوست سابق او و هم دوست‌دختر سابق «تاشی» است، روبرو می‌شود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نمایش فیلم چلنجرز که در ابتدا برای سپتامبر 2023 برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل اعتصاب بازیگران به تعویق افتاد و در نهایت در تاریخ 26 مارس 2024 در سیدنی به نمایش درآمد و یک ماه بعد توسط آمازون ام‌جی‌ام استودیوز در سینماهای آمریکا اکران عمومی شد. این فیلم نقدهای مثبتی از سمت برخی از منتقدان دریافت کرد و تاکنون بیش از 78 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته که آن را به یکی از پرفروش‌ترین آثار این کارگردان بدل می‌سازد.

نقد فیلم چلنجرز (Challengers)

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم چلنجرز
نقد فیلم چلنجرز

از زمانی فیلم «چلنجرز» را دیده‌ام، احساس می‌کنم که منتقدان فیلم‌هایی به این سبک را دیگر با لحن انتقادی نمی‌بینند و صرفاً آن حواشی پشت فیلم برایشان مهم است. در نقد فیلم Challengers ، ما نگاهی به تحلیل منتقدان و همچنین بررسی خودمان می‌پردازیم تا نگاهی جدید به شما بدهیم.

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم چلنجرز

در وبسایت گردآوری نقد «راتن تومیتوز»، نقد Challengers توانست 88 درصد از 319 منتقد را راضی کند. این فیلم، با میانگین امتیاز 8 از 10، در این وب‌سایت نمره خوبی را دریافت کرد. اجماع کلی وبسایت اینطور بیان می‌کند:

با سه بازیگر فوق‌العاده که قدرت ستاره‌بودن خود را بدون هیچ اشتباهی به نمایش می‌گذارند، چلنجرز یک تفریح جنبشی و جذاب در زمین تنیس است.

متاکریتیک نیز که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، به فیلم امتیاز 82 از 100 را اختصاص داد که نشان‌دهنده تحسین همگانی است.

تماشاگران نظرسنجی‌شده توسط «سینمااسکور» (CinemaScore)، به فیلم به‌طور متوسط نمره «B+» در مقیاس A+ تا F داده‌اند. «استفانی زکرک»، روزنامه‌نگار موفق مجله تایمز، درباره این فیلم گفت:

گاهی اوقات دلتان می‌خواهد با چلنجرز مبارزه و خط زمانی تکه‌تکه‌شده آن را مرتب کنید؛ اما مقاومت در برابر این فیلم بی‌فایده است.

«پیتر تراورز»، یکی از بزرگ‌ترین منتقدان دنیای سینمای هالیوود نیز از این فیلم خوشش آمد و در نقد خود نوشت:

زندیایا در فیلم چلنجرز، درخششی به عنوان یک ستاره واقعی سینما دارد. او و همبازی‌هایش «جاش اوکانر» و «مایک فایست»، در نقش تنیس‌بازهای حرفه‌ای، شما را شگفت‌زده خواهند کرد. این فیلم یک مثلث قوه‌ی عاشقانه و دل‌ربا است که در آن با شیطنت‌های خنده‌دار و شدیداً اروتیک روبرو می‌شویم.

«کریستن لوپژ»، منتقد وارپ، برعکس دو منتقد قبلی، این اثر را نقد کرد و گفت:

تماشای جدیدترین فیلم «لوکا گوادانینو»، شبیه تماشای یک مسابقه تنیس زنده است. گاهی هیجان‌انگیز و گاهی هم به شدت کسل‌کننده. در کل، این اثر به اندازه سروصدایی که کرد، موفق نبود.

تحلیل روایی و داستان فیلم

نقد فیلم چلنجرز
نقد فیلم چلنجرز

در بررسی فیلم Challengers ، ما ابتدا سعی داریم تا این اثر را با دیگر فیلم‌های آقای «گوادانینو» مقایسه کنیم. او یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان عصر حاضر در سینمای هالیوود است که آثاری همچون مرابا نامت صدا کن (Call Me by Your Name) و استخوان‌ها و همه (Bones and All) را در کارنامه خود دارد. بازسازی فیلم ساسپیریا (Suspiria) نیز به او کمک کرد تا مخاطب سینمای هالیوود، سبک او را بشناسد.

آقای «گوادانینو»، در تمامی فیلم‌های خودش سعی بر این دارد تا صنعت سینمای اروتیک ایتالیا و اروپای شرقی را به هالیوود بیاورد. او با این چند فیلم خود، سعی داشته تا این ژانر فلسفی اروپایی را در سینمای جریان اصلی جای بدهد که متاسفانه تمام تلاش‌هایش تا به الان، کاملاً ناموفق بوده است.

اثر جدید او، هم حواشی پیش از اکران و هم پس از اکران داشت و دقیقاً مانند دیگر آثار عصر مدرن امروزی که تحت حمایت کمپانی‌های پول‌پرست می‌فروشند، پیش رفت. پس از پخش تریلر فیلم در پاییز سال 2023، تمامی نگاه‌ها به سکانس اروتیکی بود که زندایا در آن بازی می‌کرد و پس از اکران فیلم نیز، بلیط‌فروشی‌های این فیلم در بهترین زمان ممکن بودند و کمک کردند تا چلنجرز به فروش بالایی برسد.

کارگردان، مانند یک هنرمند دهه 40 میلادی که تحت مکتب نیویورک یا همان هیجان‌نمایی انتزاعی بود، داستان خود را پیش برد. شاید واژه هنرمندنما به گوش شما خورده باشد و شاید هم چنین افرادی را از نزدیک دیده باشید.

این افراد، بدون هیچ دانش قبلی می‌آیند و یک سبک هنری به اسم اکسرپرسیونیسم انتزاعی را صرفاً با کشیدن چند خط درهم تنیده شده، نشان می‌دهند. افراد پولداری که با وجود فضای مجازی، تعداد آن‌ها نیز رو به افزایش است.

«لوکا گوادانینو» نیز دقیقاً مانند همین افراد است. او با نشان دادن برخی از عناصر کاملا بی‌ربط در کنار همدیگر، به مخاطب می‌گوید که من فیلمی عمیق و فلسفی ساخته‌ام، در حالی که واقعا اینطور نیست.

نقد فیلم چلنجرز

در سال 2006، دانش‌آموزان دبیرستانی و بهترین دوستان دوران کودکی‌اش، «پاتریک زوایگ» و «آرت دونالدسون»، عنوان قهرمانی مسابقات دونفره نوجوانان پسر را در US Open ورزش تنیس کسب کردند. آن‌ها سپس با «تاشی دانکن»، یک جوان بسیار تحسین‌برانگیز در این رشته ورزشی نیز برخورد می‌کنند. «پاتریک» و «آرت»، پس از اینکه یگ مسابقه از او می‌بینند، عاشقش می‌شوند و سعی دارند تا هر کدام که می‌توانند، دل او را به دست آورند.

روایت اصلی فیلم، اینگونه آغاز نمی‌شود. ما ابتدا «پاتریک» و «تاشی» را می‌بینیم که به عنوان دو دوست، در کنار همدیگر حضور دارند و پس از یک فلاش بک، حالا ما قرار است که گسترش داستان را متوجه شویم.

پس از این فلاش بک، کارگردان می‌خواهد ما را با گذشته‌ی کاملاً مثلث‌وارانه این سه نفر آشنا کند. 13 سال پیش از اتفاقات و رویدادهای اصلی فیلم، «پاتریک» و «آرت» دو دوست بودند که در تنیس تیمی با همدیگر به رقابت می‌پرداختند.

آن‌ها پس از ملاقات با «تاشی» و دوست شدن با او، سعی می‌کنند تا دلش را به دست بیاورند. «تاشی»، برای آن‌ها یک شرط می‌گذارد و می‌گوید که هر کسی که بتواند در مسابقه‌ی تنیس، نفر مقابل را ببرد، من دوست‌دخترش خواهم شد.

پس از شروع مسابقه، «پاتریک» پیروز می‌شود و بیننده صرفاً می‌بیند که «تاشی» و «آرت» به بازی تنیس کالج در دانشگاه استنفورد ادامه می‌دهند، در حالی که «پاتریک» حرفه‌ای شده و در حین تور، رابطه‌ای از راه دور با «تاشی» آغاز می‌کند.

شما این داستان کاملاً تینیجری را بگذارید در کنار آب و تاب باطلی که آقای «گوادانینو» سعی دارد با چرخش نامنظم دوربین و موسیقی متن پرتنش در این اثر ایجاد کند. «لوکا گوادانینو» دقیقاً سعی داشته تا با این تکنیک، مخاطب عادی سینما را حیرت‌انگیز کند که کاملاً هم موفق بوده توانسته حتی منتقدان سیاسی کشور آمریکا را نیز متقاعد کند.

جمع‌بندی

نقد فیلم چلنجرز

به صورت کلی، در قزن 21 دیگر نیازی به داستان‌پردازی، پیش‌برد شخصیت‌ها به گونه‌ای جذاب، فیلمسازی معرکه، تعلیق داستانی و بازیگری خوب نیست تا فیلم شما بفروشد و نمرات بالایی بگیرد. شما اگر بتواند مخاطب را الکی گیج کنید، موفق خواهید شد.

کاری که آقای «گوادانینو» دقیقاً در این اثر آن را انجام داد و ما در نقد فیلم چلنجرز به آن پرداختیم، همین امید واهی به سینمای رو زوال هالیوود است. به صورت کلی، اگر به فیلم بلاک‌باستری هالیوودی و جریان اصلی سینما علاقه دارید، این فیلم را از دست ندهید، در غیر این صورت، چلنجرز برای شما مناسب نیست. نمره وب‌سایت فیگاربه این فیلم، 4 از 10 است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم چلنجرز چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *