ممنوعه ترین انیمه های جهان ؛ انیمه‌هایی که نباید آن‌ها را دید!

در دهه گذشته، انیمه به طور چشم‌گیری میان مخاطبان عام محبوبیت یافته است؛ اما عناوینی هم وجود دارند که در برخی از کشورها به ممنوعه ترین انیمه های جهان معروف هستند.

این موضوع نشان‌دهنده پیچیدگی‌های فرهنگی پیرامون این صنعت است. در حالی که بسیاری از افراد در سرتاسر جهان از داستان‌ها، شخصیت‌ها و انیمیشن‌های خلاقانه‌ی این ژانر لذت می‌برند، برخی دیگر نگرانی‌هایی در خصوص پیام‌ها و تأثیرات آن بر مخاطبان، به خصوص کودک و نوجوان دارند.

محدودسازی انیمه های ممنوعه در برخی از کشورها به دلیل تنوع موضوعات و مضامین آن قابل درک است. برخی از انیمه های معروف ، شامل خشونت، محتوای جنسی، یا مضامین سیاسی و مذهبی هستند که ممکن است با هنجارها و ارزش‌های فرهنگی یک جامعه خاص مغایرت داشته باشند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


ممنوعیت کامل انیمه راه‌حلی کارآمد و مناسب برای این چالش‌ها به نظر نمی‌رسد. تنوع ژانر انیمه و وجود عناوین با محتوای مناسب برای سنین مختلف، امکان انتخاب و گزینش را برای مخاطبان فراهم می‌کند.

به جای ممنوعیت کلی، می‌توان با اعمال محدودیت‌های سنی، آموزش و آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها، و همچنین نقد و بررسی محتوای انیمه‌ها، به طور مؤثرتری به نگرانی‌ها در خصوص تأثیرات آن بر مخاطبان پاسخ داد.

ممنوعه ترین انیمه های جهان

در ادامه لیستی از معرفی انیمه ممنوعه را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب به انتخاب تیم تحریریه فیگار نوشته شده است.

ممنوعه ترین انیمه های جهان
ممنوعه ترین انیمه های جهان

انیمه، گاهی اوقات می‌تواند عرصه‌ای بسیار جسورانه باشد. همانند هر رسانه‌ی روایت‌گر دیگری، انیمه نیز می‌تواند مرزها را درنوردد و با ارائه‌ی محتوای داستانی گیرا یا حتی آزاردهنده، مخاطبان را به چالش بکشد. نتیجه‌ی این جسارت‌های خلاقانه، گاهاً خروج از چارچوب تحمل برخی گروه‌هاست که منجر به شکایت، اعتراض و حتی ممنوعیت رسمی می‌شود.

اغلب انیمه های ممنوع شده در جهان ، نقدهایی صریح و تلخ به تاریخ یا رهبران یک ملت داشته‌اند که برای آن کشور آزاردهنده تلقی شده است. در موارد دیگر، میزان خشونت افراطی یا محتوای جنسی به حدی بوده که دولت کشور آن را برای تماشاگران، ممنوع می‌کند.

حماسه اکسل (Excel Saga)

ممنوعه ترین انیمه های جهان

  • ژانر: کمدی، علمی تخیلی
  • تاریخ انتشار: 2001-1999
  • امتیاز: 7.5

این انیمه، به جز قسمت پایانی که به‌جا و با عنوان فراتر از مرز نام‌گذاری شده بود، تقریباً به طور کامل در ژاپن به نمایش درآمد. این قسمت که هرگز در سرزمین مادری خود پخش نشد، به دلیل طولانی بودن بیش از حد، خشونت افراطی، محتوای مستهجن و به‌طور کلی زیاده‌روی در تمامی ابعاد، «غیرقابل پخش» به عنوان یک انیمه ممنوعه عاشقانه در نظر گرفته می‌شود.

در حالی که کل مجموعه هیچ‌گاه ممنوع نبود، این قسمت خاص تنها بر روی دی‌وی‌دی‌های منتشر شده‌ی آن در دسترس قرار گرفت و بدیهی است که این اقدام عمدی باشد و باید به خاطر پایبندی سازندگان به عنوان اثر، به آن‌ها آفرین گفت. با توجه به اینکه این نسخه فقط در دی‌وی‌دی‌های آن زمان منتشر شد، می‌توان از این انیمه به عنوان یکی از انیمه های ممنوع شده در ایران هم نام برد.

توکبو غول (Tokyo Ghoul)

ممنوعه ترین انیمه های جهان
ممنوعه ترین انیمه های جهان
  • ژانر: ترسناک، علمی تخیلی، سنین
  • تاریخ انتشار: 2016-2014
  • امتیاز: 7.7

توکیو غول، یکی از پرفروش‌ترین مانگاهای تاریخ و از محبوب‌ترین (و البته بحث‌برانگیزترین) اقتباس‌های مانگا در دهه 2010 به شمار می‌رود؛ اما این اثر سال 2017 در کشور چین ممنوع شد. دلیل این امر، نگرانی برخی بود که این مانگا باعث رواج یک روند خطرناک در میان نوجوانان شده است؛ آن‌ها بر این باور بودند که توکیو غول نوجوانان را به دوختن نخ بر روی پوست خود یا استفاده‌ی بیش از حد از تتو و پیرسینگ تشویق می‌کند.

طبق گزارش اینترنشنال بیزنس تایمز، صحنه‌های متعدد خشونت شدید و جنایت علیه اخلاق عمومی نیز از دلایل قرار گرفتن توکیو غول در لیست انیمه های ممنوع شده در چین بوده است. حتی با وجود تلاش‌های توکیو غول برای تعدیل در به تصویر کشیدن صحنه‌های شکنجه و آدم‌خواری، باز هم این محتوا برای سانسورچی‌های چین، زننده و غیرقابل قبول بود. اخیراً نیز شرکت سونی با توجه به خروج کامل خود از ارائه‌ی خدمات انیمه در روسیه، توکیو غول را از این کشور حذف کرد.

دبیرستان دی‌ایکس‌دی (High School DxD)

ممنوعه ترین انیمه های جهان

  • ژانر: کمدی
  • تاریخ انتشار: 2018-2012
  • امتیاز: 7.6

دبیرستان دی‌ایکس‌دی انیمه‌ای بسیار محبوبی به شمار می‌رود که شهرت اصلی خود را از محتوای شدیداً جنسی که داشته، به دست آورده است. به دلیل سن کم شخصیت‌ها، کشور نیوزیلند دبیرستان دی‌ ایکس دی را در لیست انیمه های ممنوعه عاشقانه قرار داد. دلیل این ممنوعیت، نگرانی از بهره‌کشی جنسی از کودکان و نوجوانان در این اثر بود.

محتوای مملو از برهنگی و صحنه‌های جنسی‌سازی‌شده‌ی دبیرستان دی‌ ایکس دی، حتی برخی از طرفداران را نیز دلزده می‌کرد، تا جایی که می‌توان آن را به لحاظ فنی در دسته‌ی هِنتای قرار داد. سرانجام در سال 2022، کشور نیوزیلند طبقه‌بندی این انیمه‌ی ممنوعه را تغییر داد و انیمه رده سنی r+ دریافت کرد.

شوجو سوباکی (Shoujo Tsubaki)

ممنوعه ترین انیمه های جهان
ممنوعه ترین انیمه های جهان
  • ژانر: درام، ترسناک
  • تاریخ انتشار: 1992-1992
  • امتیاز: 6.4

شوجو تسوباکی، انیمه‌ای با داستانی به شدت تاریک و آزاردهنده است که جزو انیمه های شیطانی نیز شناخته می‌شود. این انیمه‌ی بحث‌برانگیز، ماجرای «میدوری» دوازده ساله را در دوران حضورش در یک سیرک بی‌رحم را دنبال می‌کند. او در این مکان مورد آزار و تحقیر قرار می‌گیرد تا اینکه با جادوگری عجیب و غریب هم‌پیمان می‌شود؛ پس از این پیمان، اوضاع برای او وخیم‌تر و آزاردهنده‌تر پیش می‌رود. برای مدت طولانی، شوجو تسوباکی انیمه‌ای گم‌شده و ممنوع تلقی می‌شد.

بسیاری از مردم در زمان انتشار اولیه‌ی آن، نوارهای ویدیویی را از بین بردند و این اثر حتی در کشور ژاپن نیز ممنوع بود. نسخه‌های اصلی و بدون سانسور آن تنها در سال 2013 از توقیف خارج شدند. امروزه دسترسی به شوجو تسوباکی راحت‌تر است؛ اما این انیمه همچنان به عنوان یکی از انیمه های ممنوعه در چین محسوب می‌شود.

اوسوماتسو سان (Osomatsu-San)

ممنوعه ترین انیمه های جهان

  • ژانر: کمدی
  • تاریخ انتشار: 2021-2015
  • امتیاز: 7.5

از همان ابتدای پخش، قوانین حق انحصاری و استفاده‌ی منصفانه به کابوس انیمه‌ی اوسماتسو-سان تبدیل شدند. در قسمت آزمایشی این اثر، شش‌قلوهای «ماتسونو» در تلاش بودند تا خط داستانی و ماهیت انیمه‌ی خود را کشف کنند. در این راستا، آن‌ها به سراغ تقلید و هجوپردازی آثار محبوب و پُرطرفدار آن زمان، از جمله حمله به تایتان، نازگت‌بان ماه، ناروتو، دراگون بال و عناوین دیگر رفتند.

در ژاپن، یک اثر هنری در صورتی مجاز به پخش است که با نیت خیر و کسب اجازه‌ی قانونی انجام شود. از آنجایی که استودیو «پیِرو»، مالک یا اجازه‌دار پخش آثاری که اوسماتسو-سان به تمسخر گرفته بود، محسوب نمی‌شد و شوخی‌های این انیمه بیش از حد گستاخانه تلقی شدند، قسمت اول آن کاملاً خارج از دسترس عموم قرار گرفت.

انگل (Parasyte)

ممنوعه ترین انیمه های جهان
ممنوعه ترین انیمه های جهان
  • ژانر: ترسناک، روانشناختی
  • تاریخ انتشار: 2015-2014
  • امتیاز: 8.3

از مهم‌ترین انیمه های ترسناکی که ممنوع شدند می‌توان به انگل اشاره کرد. چین در سال 2015 دست‌کم 38 انیمه‌ی مختلف را توقیف کرد که یکی از این عناوین، انگل نام داشت. این انیمه‌ی علمی-تخیلی و ترسناک، داستانِ شخصیتی به نام «شینیچی ایزومی» را روایت می‌کند که با یک انگل فضایی ترکیب شده و قدرت‌های عجیب و غریبی به دست می‌آورد. پس از این اتفاق، او با هیبریدهای انسانی و فضایی هولناک‌تری مبارزه می‌کند.

دلیل دقیق این ممنوعیت، هیچوقت اعلام نشد. تنها چیزی که مشخص بود، در این کشور، انیمه انگل هیچگاه نتوانست به صورت آنلاین یا چاپی در چین توزیع شود. یکی از دلایل احتمالی این ممنوعیت، وحشت بدنی و خون‌آلودگی مفرط شخصیت اصلی در داستان این اثر بود. به نظر می‌رسد بر اساس ممنوعیت‌های اخیر، چین عادت به توقیف انیمه‌هایی با حجم بالای خونریزی دارد.

اوروتسوکیدوجی: جاده دوزخ (Urotsukidoji: Inferno Road)

ممنوعه ترین انیمه های جهان

  • ژانر: ترسناک، علمی تخیلی
  • تاریخ انتشار: 1993-1993
  • امتیاز: 5.7

یکی دیگر از انیمه های ممنوعه ترسناک که در کشورهای زیادی ممنوعیت برای آن اعمال شد، اوروتسوکیدوجی: جاده دوزخ است. مجموعه انیمه اوروتسوکیدوجی: جاده دوزخ،  یکی از بدنام‌ترین انیمه‌های ساخته‌شده در طول تاریخ محسوب می‌شود. قسمت‌های مختلف این اثر، به دلیل محتوای شدیداً مستهجن و خشونت‌آمیز، تقریباً هیچ‌گاه به‌طور گسترده منتشر نشده‌اند و در صورت انتشار، همواره با سانسورهای سنگین همراه بوده‌اند.

چهارمین قسمت از این مجموعه با عنوان اینفرنو رود (یا همان جاده‌ی دوزخ) به عنوان یکی از توقیف‌شده‌ترین انیمه‌های تاریخ شناخته می‌شود. این نسخه، به طور قطع آزاردهنده‌ترین و تحریک‌آمیزترین قسمت از مجموعه اوروتسوکیدوجی بود.

این انیمه تا به امروز در بسیاری از کشورها ممنوع باقی مانده و دسترسی قانونی به آن به شدت دشوار است. برای درک بهتر این موضوع، جالب است بدانید که نسخه اصلی اوروتسوکیدوجی با کیفیت بلوری منتشر شده، در حالی که آخرین نسخه‌ی به انتشار رسیده جاده دوزخ، تنها به روی دی‌وی‌دی معمولی یا به عنوان بخشی از یک مجموعه به دست مخاطبان رسید.

رکورد راگناروک (Record Of Ragnarok)

ممنوعه ترین انیمه های جهان

  • ژانر: اکشن، کمدی
  • تاریخ انتشار: -2021
  • امتیاز: 6.5

در انیمه‌ی رکورد راگناروک، خدایان ادیان مختلف، موجوداتی حقیقی هستند که قصد نابودی بشر را دارند. تنها راه نجات بشر، مبارزه با همین خدایان عجیب و غریبی است که زمانی مورد ستایش قرار می‌گرفتند. در این تورنمنت کیهانی، یکی از خدایان شرکت‌کننده، «شیوا»، خدای هندوها است. به تصویر کشیدن این  شخصیت در این انیمه، چنان توهین‌آمیز تلقی شد که آن را به یک اثر ممنوعه در هند تبدیل کرد.

اعتراض پیروان دین هندو به این انیمه، ناشی از تغییرات چشمگیر در ظاهر «شیوا» و همچنین نحوه‌ی به تصویر کشیدن او به عنوان شخصیتی تنبل و پرخاشگر بود. نتفلیکس در ابتدا تلاش کرد تا با حذف شخصیت «شیوا» از انیمه، رضایت مخاطبان هندی را جلب کند، اما در نهایت مجبور شد کل انیمه را از نتفلیکس هند حذف نماید؛ اما مانگای رکورد راگناروک که از کیفیت بهتری نسبت به انیمه برخوردار است، همچنان در این کشور خریداری می‌شود.

پلیس دوزخ (Inferno Cop)

ممنوعه ترین انیمه های جهان

  • ژانر: اکشن، کمدی
  • تاریخ انتشار: 2013-2012
  • امتیاز: 6.5

هر زمان که چین به ممنوعیت انیمه روی می‌آورد، دلایل آن به نسبت واضح است. سانسورچی‌های چینی معمولا انیمه‌هایی را که از نظر سیاسی براندازانه تلقی می‌شوند یا حاوی اشارات جنسی و بسیار خشن هستند را ممنوع می‌کنند. یکی از عجیب‌ترین موارد توقیف انیمه در این کشور، پلیس دورخ بود. این اثر، یک مجموعه کمدی، سورئال و بی‌معنی بود که نه خشونت افراطی داشت و نه صحنه‌های زننده‌ی جنسی.

دلیل کلی چین برای ممنوعیت 38 انیمه در سال 2015، شامل مضامین خشونت، پرخاشگری جنسی، تروریسم و جرائم علیه اخلاق عمومی بود. با وجود این که اینفرنو کاپ ساخته‌ی استودیو تریگر، به هیچ وجه چنین معیارهایی را رعایت نمی‌کرد، باز هم در لیست سیاه قرار گرفت. طرفداران این انیمه‌ی توقیف‌شده، این ممنوعیت را به سخره گرفتند و حتی آن را نشانه‌ای از خاص بودن اثرشان تلقی کردند.

بادبادک (Kite)

ممنوعه ترین انیمه های جهان
ممنوعه ترین انیمه های جهان
  • ژانر: اکشن
  • تاریخ انتشار: 1998-1998
  • امتیاز: 6.6

در انیمه کایت یا همان بادبادک، دختری حضور دارد که با شلیک گلوله می‌تواند باعث انفجار بدن افراد مختلف شود؛ اما این خشونت هیچوقت افراطی نبود که باعث ناخوشایندی گسترده نسبت به آن شد. درعوض، صحنه‌ای به شدت عریان از سوءاستفاده‌ی جنسی، دلیل اصلی ممنوعیت این اثر در کشور نروژ بود. قربانی این سوءاستفاده، «ساوا»، شخصیت اصلی داستان و کودکی کم‌سن و سال بود و همین دلیل کافی بود تا نروژ آن را ممنوع کند.

به دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌ی این کشور علیه مسائل جنسی کودکان، انیمه کایت ممنوع و نمایش یا فروش آن در هر جایی غیرقانونی اعلام شد. نسخه‌ی بدون سانسور کایت تنها به عنوان یک ویژه‌‌فیلم دی‌وی‌دی با تعداد محدود به چاپ رسید که فقط هم در ایالات متحده آمریکا یافت می‌شود.

سوالات متداول

تاریک‌ترین انیمه ممنوعه چه نام دارد؟

وحشتناک‌ترین و تاریک‌ترین انیمه در سراسر جهان که در ژاپن نیز ممنوع شد. انیمه Shoujo Tsubaki بود که تصاویر آزاردهنده زیادی از آزار عاطفی و جسمی را نشان داد.

چه انیمه‌های تاریکی وجود دارند که تاکنون ممنوع نشده‌اند؟

بهشت جهنمی: جیگوکوراکو (Hell’s Paradise)، جوجیتسو کایزن (Jujutsu Kaisen) و مرد اره‌برقی (Chainsaw Man)، 3 انیمه تاریکی هستند که تاکنون ممنوع نشده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب ممنوعه ترین انیمه های جهان چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *