مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک که امکان دارد واقعا اتفاق بیافتند

برخی از مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک وجود دارند که می‌توانند در زندگی عادی رخ دهند و امکان دارد ما در آینده شاهد همچین اتفاقاتی باشیم.

فیلم‌های ترسناک توانایی منحصر‌به‌فردی در برقراری ارتباط با مخاطبان خود در سطحی کاملاً متفاوت دارند و از ترس و مضامین آزاردهنده برای رسیدن به آن‌ها استفاده می‌کنند.

مهم است که مخاطبان بتوانند با شخصیت‌ها ارتباط بگیرند و برای آن‌ها همدردی کنند؛ اما هیولاها و چیزهای ماوراءالطبیعه همیشه قابل درک نیستند. فیلم‌ها به نوعی زمانی ترسناک‌تر می‌شوند که کاملاً واقعی به‌مظر برسند و داستانی یا عنصری داشته باشند که می‌تواند در زندگی واقعی اتفاق بیفتد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


از مضامین آخرالزمانی مبتنی بر علم گرفته تا تصمیمات ترسناک دولتی مانند پاکسازی‌کردن در فیلم های ترسناک بر اساس واقعیت ، بسیاری از فیلم های ترسناک به تهدیدهای واقعی کابوس‌وارانه که می‌تواند برای ما و دنیای ما رخ دهد، می‌پردازند.

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک که امکان دارد واقعا اتفاق بیافتند

در ادامه لیست مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار و بر اساس مقاله سایت اسکرین‌رنت (Screenrant) نوشته شده است.

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک
مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

بسیاری از این فیلم‌ها به کلاسیک‌های کالت در ژانر وحشت تبدیل شده‌اند و حتی گفتگوهای سراسری درباره اینکه آیا این رویدادها می‌توانند امروز اتفاق بیفتند و چگونه می‌توانیم از آن‌ها جلوگیری کنیم، ایجاد کرده‌اند.

ویروس

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

همانطور که اکنون بیش از هر زمان دیگری آگاه هستیم، ویروس تهدیدی محسوب می‌شود که می‌تواند در زندگی واقعی رخ دهد و قطعاً وحشتناک است. فیلم همه‌گیری (Contagion) که در سال 2011 منتشر شد، نمونه بارزی از این موضوع به‌حساب می‌آید.

این فیلم داستان آغاز یک شیوع جهانی و همه‌گیری را روایت می‌کند و همچنین تلاش دولت برای کنترل آن را نشان می‌دهد. این فیلم توسط «استیون سودربرگ» کارگردانی شده و بازیگران فوق‌العاده‌ای مانند «مت دیمون»، «لورنس فیشبرن»، «جود لاو»، «کیت وینسلت»، «گوینت پالترو» و «برایان کرانستون» در آن حضور دارند.

جالب است که به فیلم‌ها نگاه کنیم و تفسیرهای گذشته‌ای از آنچه مردم فکر می‌کردند یک همه‌گیری در آینده چگونه خواهد بود را ببینیم. «سودربرگ» حتی مشاوران پزشکی را برای دقت هر چه بیشتر در مورد آنچه پیش‌بینی می‌کردند یک همه‌گیری چگونه خواهد بود، به کار گرفت تا یکی از بهترین فیلم های ترسناک بر اساس واقعیت را خلق کند. از برخی جهات، این فیلم در به تصویر کشیدن آنچه در سال 2020 اتفاق افتاد، بسیار نزدیک بود.

پاکسازی

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک
مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

فیلم پاکسازی (The Purge)، ایده ترسناکی از چیزی که ممکن است در واقعیت ما اتفاق بیفتد ارائه می‌دهد. این فیلم به کارگردانی «جیمز دموناکو»، ایالات متحده‌ای را به تصویر می‌کشد که ایده پیچیده‌ای برای حل مشکل ازدحام زندان‌ها دارد و آن هم اجازه دادن به مردم برای داشتن 12 ساعت زمانی که همه فعالیت‌های غیرقانونی، قانونی است.

پاکسازی بازیگرانی مانند همچون ا«یثان هاوک»، «لنا هدی» و «مکس بورک هولدر» را شامل می‌شود که شخصیت‌های آن‌ها این رویداد وحشتناک را تجربه می‌کنند.

این فیلم ترسناک در زمان انتشارش بسیار محبوب شد و حتی ترس عمومی و آنلاین را ایجاد کرد که این رویداد می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. با توجه به اینکه این فرضیه حول محور تسلیم شدن مردم به وحشیانه‌ترین غرایز آن‌ها می‌چرخد، این یک سوال منطقی است. مشخصاً پاکسازی اکنون یک فرنچایز با چندین فیلم بعدی به‌شمار می‌آید که نشان می‌دهد مخاطبان چقدر داستان واقع‌گرایانه آن را ترسناک می‌دانند.

حمله حیوانات وحشی

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

فیلم کوجو (Cujo) نمونه دیگری از یک فیلم ترسناک زامبی است که به دلیل امکان وقوع در زندگی واقعی بسیار ترسناک‌تر می‌شود. کوجو که در سال 1983 منتشر و توسط «لوئیس تیگ» کارگردانی شده است، اقتباسی از رمان «استفن کینگ» بود که در سناریوهای ترسناک واقعی مهارت دارد.

داستان در مورد مادری به نام «دونا ترنتون» (با بازی دی والاس) و پسرش «تاد» (با بازی دنی پینتاورو) است که در یک ماشین کوچک گیر افتاده‌اند و توسط سگ قاتل کوجو تعقیب می‌شوند.

با توجه به اینکه تهاجمی بودن «کوجو» از ابتلا به هاری پس از نیش خفاش ناشی می‌شود، مفهوم این فیلم بسیار واقعی به‌نظر می‌رسد. این فیلم با پارانویای انسان‌ها در مورد ابتلای خودشان یا حیوانات خانگی‌شان، با این بیماری بازی می‌کند. اگر پیش از تماشای این فیلم از سگ‌های بزرگ نمی‌ترسیدید، احتمالاً بعد از آن خواهید ترسید.

فرقه‌ها

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک
مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

فرقه‌های خطرناک برای بینندگان واقعی هستند؛ زیرا می‌توانند بخشی از تقریباً هر جامعه‌ای در سرتاسر جهان باشند. فیلم ترسناک میدسامر بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه کسی می‌تواند از نظر عاطفی دستکاری شود تا به یک فرقه بپیوندد و تنها زمانی متوجه خطر درونی شود که خیلی دیر شده است.

این فیلم مدرن، توسط «آری استر» کارگردانی و در سال 2019 منتشر شد. این فیلم دارای بازیگرانی است که این داستان را به طرز باورنکردی خوبی حمل می‌کنند. میدسامر پس از انتشار بسیار موفق بود و یکی از دلایل آن اصالت آن است.

این فیلم با استفاده از رنگ‌های روشن، آفتاب و لباس‌های سفید زیبا که به طور هدفمند گمراه‌کننده هستند، مانند یک فرقه، عناصر ترسناک خود را هوشمندانه پنهان می‌کند. به این ترتیب، میدسامر نگاهی واقع‌گرایانه به نحوه عملکرد فرقه‌ها ارائه می‌دهد و روشن می‌کند که چرا آن‌ها همچنان در زندگی واقعی یک مشکل هستند.

نامه‌های تهدید‌آمیز

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

من می‌دانم تابستان گذشته چه کار کردی در سال 1997 و توسط «جیم گیلسپی» کارگردانی شد. این فیلم ترسناک، گروهی از بازیگران از جمله «جنیفر لاو هیویت» در نقش «جولی جیمز»، «سارا میشل گلار» در نقش «هلن شیورز» و «فردی پرینز جونیور» را در نقش «ری برانسون» را دنبال می‌کند.

شخصیت‌های آن‌ها در حال جشن گرفتن فارغ‌التحصیلی دبیرستان هستند که با یک جنازه برخورد کرده و تصمیم می‌گیرند جسد را پنهان کنند. یک سال بعد، آن‌ها نامه‌های تهدیدآمیز می‌گیرند و توسط یک قاتل تعقیب می‌شوند.

اگرچه نامه‌ها چندان واقعی نیستند، اما تصور اینکه گروهی از جوانان درگیر یک تصادف شوند و کاری انجام دهند که بعداً از آن پشیمان شوند، آسان است. علاوه بر این، تعقیب‌کنندگان یک تهدید بسیار واقعی در جامعه هستند؛ زیرا نمونه‌های زیادی از افرادی وجود دارد که شیفته کسی می‌شوند و آن را به طرز غم‌انگیزی می‌کشند.

اوردوز

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک
مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

کلایمکس، یک فیلم ترسناک پیچیده است که در سال 2018 منتشر و توسط فیلمساز آرژانتینی-ایتالیایی، «گاسپار نوئه» کارگردانی شد. کلایمکس در یک شب و در یک ساختمان مدرسه متروکه اتفاق می‌افتد.

گروه بازیگران برای تمرین و جشن گرفتن جمع می‌شوند، اما وقتی می‌فهمند که نوشیدنی آن‌ها با قرص ال اس دی مخلوط شده است، شب بیشتر و بیشتر به یک کابوس تبدیل می‌شود.

این فیلم ترسناک از نظر استفاده از دوربین‌های طولانی و اجراهای آزاردهنده تجربی فوق‌العاده است. کلایمکس یک نگرانی کاملاً انسانی را می‌گیرد و آن را به ترسناک‌ترین شکل ممکن روی سر خود می‌چرخاند.

آدم‌ربایی

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

فیلم تلفن سیاه یکی از جدیدترین فیلم های ترسناک نتفلیکس است که در سال 2021 منتشر شد. «ایثان هاوک» نقش یک شرور، یک قاتل ماسک‌دار که یک پسر سیزده ساله را ربوده و او را در زیرزمین نگه می‌دارد را بازی می‌کند. در آنجا، پسر فقط یک تلفن روی دیوار دارد که می‌تواند صدای قربانیان قبلی را بشنود.

تلفن سیاه از نظر واقع‌گرایی، به ویژه برای والدین، وحشتناک است. در حالی که نمایش‌های شرور فیلم امکان دارد کمی اغراق‌آمیز باشد، اما خود آدم‌ربایی بسیار قابل باور است.

ارتباط با زندگی واقعی احتمالاً بخشی از دلیل موفقیت تلفن سیاه بود. این نگاهی ترسناک به چشم‌اندازی است که بسیاری از مردم در ترس واقعی از آن زندگی می‌کنند.

کوسه‌ها

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک
مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

فیلم آب‌های کم عمق (The Shallows) داستان «نانسی آدامز» را دنبال می‌کند که توسط «بلیک لایولی» بازی می‌شود و پس از از دست دادن مادرش برای استراحت به یک ساحل آرام می‌رود.

او وقتی تصمیم می‌گیرد به موج‌سواری برود، یک کوسه سفید بزرگ به او حمله می‌کند. او به سمت یک صخره می‌رود و در حالی که کوسه او را محاصره کرده است، گیر می‌افتد و زخمی می‌شود.

آب‌های کم عمق با استفاده از عناصر ترسناک، رویکرد متفاوتی نسبت به داستان این ژانر دارد. این فیلم یک مفهوم آشکارای ترسناک و واقع‌گرایانه ایجاد می‌کند؛ زیرا هر سال بسیاری از مردم توسط کوسه‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند.

اگرچه این حملات هنوز هم بسیار نادر هستند، اما فیلم فیلم آب‌های کم عمق (The Shallows) بدترین سناریو را به تصویر می‌کشد که بسیاری از مردم نمی‌توانند هنگام شنا به آن فکر نکنند.

اجاره اقامتگاه

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

بربریان یکی دیگر از فیلم های ترسناک نتفلیکس به‌شمار می‌آید که داستانی دارد که واقعاً می‌تواند اتفاق بیفتد. این فیلم زمانی که «تِس»، با بازی «جورجینا کمپبل»، یک خانه اجاره‌ای رزرو می‌کند که قبلاً توسط یک مرد غریبه اشغال شده است، آغاز می‌شود. وقتی تصمیم می‌گیرد شب را بماند، مهمان دیگری را کشف می‌کند، اما این مهمان آشفته و در زیرزمین پنهان شده است.

با ظهور پلتفرم‌های مختلف که به مردم اجازه می‌دهد خانه‌هایی را به صورت آنلاین رزرو کنند، بربریان نیز ایده اینکه مهمانان هرگز نمی‌دانند وارد چه شرایطی می‌شوند را برجسته می‌کند.

در حالی که اکثر اقامت‌ها خوشبختانه بدون حادثه هستند، داستان‌های ترسناک واقعی از افرادی وجود دارد که این تئوری را به وجود بیاورند.

حمله پرندگان

مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک
مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک

فیلم کلاسیک پرندگان از «آلفرد هیچکاک»، داستان «ملانی دنیلز» را روایت می‌کند که توسط «تیپی هدورن» بازی می‌شود. او با یک وکیل در یک فروشگاه حیوانات خانگی ارتباط برقرار می‌کند و با هدیه آوردن دو پرنده، عشق را به خانه او می‌برد. در نهایت، پرندگان شروع به حمله به مردم و در نهایت به کل شهر می‌کنند.

گفته می‌شود که پرندگان بر اساس یک داستان واقعی از دهه 50 کالیفرنیا ساخته شده است که در آن یک سری حملات پرندگان به طور غیرمنتظره‌ای رخ داده بود. در حالی که بزرگی حملات دیده شده در فیلم واقع‌گرایانه نیست، اما این فیلم بیشترین استفاده را از ترس انسان‌ها از حیوانات می‌کند تا تأثیر ترسناک بگذارد.

سوالات متداول

چه چیزی مردم را در وحشت می‌ترساند؟

از نظر بصری، وحشت‌های روان‌شناختی و آن‌هایی که بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شده‌اند، به‌عنوان ترسناک‌ترین زیرژانرها تلقی می‌شوند.

اساسی‌ترین ترس در یک فیلم داستانی وحشتناک چیست؟

فیلم های ترسناک با ایجاد عناصری که بینندگان با آن‌ها همذات پنداری می‌کنند، از این عامل بهره می برند. این اغلب به معنای ارتباط جهانی است که بر روانشناسی ترس از مرگ و ناشناخته بودن یا ارتباط فرهنگی موضوعات اجتماعی بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب مهم ترین تهدید ها در فیلم های ترسناک که امکان دارد واقعا اتفاق بیافتند چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *