بهترین کارگردانان کره ای با آثار خلاقانه و داستانهای ماندگار، سینمای این کشور را به یک قدرت جهانی تبدیل و مخاطبان را با روایتهای بینظیر و سبکهای منحصربهفرد خود مجذوب کردهاند.
یک دهه اخیر، به یادماندنی سالها برای سینمای کره جنوبی بوده است. با آثار تفکر برانگیزی همچون انگل که به خاطر کارگردانی فوقالعادهاش تحسین شده و فیلم تصمیم به ترک که به عنوان نماینده کره جنوبی برای بهترین فیلم بینالمللی معرفی شده بود، آثار کره در چند سال اخیر حرف اول را در آسیا میزدند.
ادامه مطلب در ادامه
بیشتر بخوانید:
برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، میتوانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلمها و سریالهای روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.
بهترین کارگردانان کره ای
در ادامه لیست بهترین کارگردان های کره ای را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار نوشته شده است.
- کیم کی دوک (Kim Ki-Duk)
- لی چانگ دونگ (Lee Chang-Dong)
- هونگ سانگ سو (Hong Sang-Soo)
- نا هونگ جین (Na Hong-Jin)
- کیم جی وون (Kim Jee-Woon)
- ژانگ لو (Zhang Lu)
- یئونگ سان هو (Yeon Sang-Ho)
- هوانگ دونگ هیوک (Hwang Dong-Hyuk)
- پارک چان ووک (Park Chan-Wook)
- بونگ جون هو (Bong Joon-Ho)
سینمای کره جنوبی به سرعت در حال رشد و پیشرفت در کیفیت و فناوری است و با سرمایهگذاریهای کلان در زمینه نوآوری، آثار مدرنی همچون قطاری به بوسان را تولید کرده است. اکنون زمان آن رسیده که نگاهی به کارگردان های معروف کره ای بیندازیم.
کیم کی دوک (Kim Ki-Duk)
فیلمشناسی «کیم کی-دوک» مملو از خشونت و واقعگرایی جادویی است. کارگردان کره ای کیم کی دوک به خاطر عنصر شوک و در کنار آن ظرافت در فیلمهایش شناخته میشود. این دو ویژگی متضاد بهخوبی نشاندهنده رویکرد او به سینماست که به بررسی عمیقترین تمایلات تاریک روح انسان با لمسی از عرفان اختصاص دارد.
اگر میخواهید به عمق کارهای او سری بزنید، به تماشای فیلمهای Check out 3-Iron و The Isle بنشینید. تمامی آثار او از هرگونه تفسیر قطعی خودداری میکنند و فضایی گسترده برای لحنشناسی و استعارههایی فراهم میآورند که واقعیت را به شکلی سورئال منعکس میکنند.
لی چانگ دونگ (Lee Chang-Dong)
برخی از منتقدین بزرگ سینما بر این باور هستند که «لی چانگ دونگ» بهترین کارگردان کره ای است که فیلمسازی با فیلمشناسی شگفتانگیز دارد. آثاری همچون Burning، Oasis، Secret Sunshine و Peppermint Candy از جمله دستاوردهای او هستند.
در فیلمهای «چانگ-دونگ»، شخصیتها در هر گوشهای از زندگی خود با اندوه و ناامیدی مواجه میشوند. اگرچه این موضوع میتواند نشانهای از فیلمهای افسردهکننده به نظر برسد، اما بیشتر آثار او به دنبال یافتن آرامش در همان چیزهایی هستند که تهدیدی برای نابودی به شمار میآیند.
تماشای فیلمهای «چانگ-دونگ» به معنای تجربه یک روایت آرام با اوجی ویرانگر است که در این میان، فیلم سوختن (Burning) به عنوان آخرین نقطه عطف او که بهخوبی صحنه پایانی خود را به تصویر میکشد، خود را متمایز میکند.
هانگ سانگ سو (Hong Sang-Soo)
تمام فیلمهای «هانگ سانگ سو»، کارگردان معروف کره ای جذاب هستند. او سبک واقعاً جالبی دارد که بهنوعی ترکیبی از «وودی آلن» و «ریچارد لینکلیتر» است.
مانند دو کارگردان آمریکایی دیگر که به آنها اشاره شد، «سانگ-سو» از سبکی بسیار متمایز استفاده میکند که شامل گفتگوهای طبیعی و پیادهرویهای طولانی و بیهدف است که هدفش به تصویر کشیدن زندگی به همان شکل که هست، است.
بیشتر فیلمهای او تنها روایتگر زندگی افراد عادی هستند و همین ویژگی آنها را بسیار خاص میکند. «سانگ-سو» بهترین کارگردان کرهای است که میتواند زیبایی را در روزمرگیهای عادی بیابد.
نا هانگ جین (Na Hong-Jin)
«نا هانگ-جین» با خلق قهرمانان جنجالی و مواجهه آنها با معضلات سخت، به یکی از کارگردان های کره ای برجسته در سینما تبدیل شده است. این ویژگی در تمامی سه فیلم او به وضوح دیده میشود. در دریای زرد (The Yellow Sea) و شکارچی (The Chaser)، دو قهرمان فاسد به زندگی جنایی روی میآورند و مدام در حال پرسش از عمق چالهای هستند که برای بقا در آن فرو میروند.
در فیلم شیون (The Wailing) که یک فیلم ترسناک است، یک پلیس باید با یک موجود شرور که تمام شهر را در خطر فرو برده است مواجه شود. او با تنها سه فیلم، ثابت کرده که کارگردانی بزرگ است.
کیم جی وون (Kim Jee-Woon)
«کیم جی-وون»، یکی از بااستعدادترین و در عین حال جنجالیترین کارگردانان کرهای محسوب میشود که با تکیه بر ارزشهای شوکهکننده و خشونت افراطی، سعی دارد ترس را در دل بینندگانش ایجاد کند.
علاوه بر فیلم تحسینشده قصه دو خواهر (A Tale Of Two Sisters) که بهطور کامل یک فیلم ترسناک است، آثار «جی-وون» همواره صحنههای اکشن زیادی را ارائه میدهند که هیچ فیلم هالیوودی هرگز نمیتواند به آنها دست یابد.
او معتقد است که هیچ فیلم اکشنی بدون وحشیگری و خشونت خونین وجود نخواهد داشت. برای اینکه خشونت هدفمند باشد، «جی-وون» زمان فیلم خود را به توسعه روانشناسی شخصیتها اختصاص میدهد تا بینندگان واقعاً برای آنها اهمیت قائل شوند.
جدیدترین و بهترین سریال های اکشن کره ای
ژانگ لو (Zhang Lu)
«ژانگ لو» پیش از آنکه به کارگردان کره ای موفقی تبدیل شود، یک رماننویس بود. این موضوع به خوبی توضیح میدهد چرا جزئیات در داستانهای او از اهمیت ویژهای برخوردارند. فیلمهای او معمولاً طولانی هستند و زمان زیادی را صرف توسعه شخصیتهای پیچیده و بررسی چگونگی تعامل ویژگیهای متضاد آنها میکنند تا اوجهای کوچک دراماتیک فیلمهایش را به وجود آورند.
بینندگان خیلی زود با محیط، انگیزهها و رفتارهای شخصیتها آشنا میشوند، بهگونهای که حرکتهای آنها تا حدی قابل پیشبینی میشود و تراژدی زندگی هر شخصیت به تصویری کمدی از واقعیت تبدیل میگردد.
یئونگ سان هو (Yeon Sang-Ho)
فیلمهای اخیر «یئون سانگ-هو» نتوانستهاند به شاهکار نخست او، قطار بوسان که بهطور گستردهای به عنوان یکی از بهترین فیلمهای زامبیمحور کرهای در سالهای اخیر شناخته میشود، برسند؛ اما نمیتوان انکار کرد که او استعداد لازم برای تبدیل شدن به صدای جدید ژانر زامبی را دارد.
«سانگ-هو» به خوبی میداند چگونه یک فیلم پرهزینه را به شکل چشمگیری به نمایش بگذارد که این امر در قرن 21 و با وجود کمپانیهای بزرگی همچون وارنر و دیزنی، امری محال است.
هوانگ دونگ هیوک (Hwang Dong-Hyuk)
شاید لقب بهترین کارگردان کرهای برای «هوانگ دونگ-هیوک» اقرارآمیز باشد، اما بیتردید او یکی از امیدوارکنندهترین کارگردانان حال حاضر سینمای کره است. شواهد این ادعا را میتوان در کار فوقالعاده او به عنوان نویسنده و کارگردان سریال پربیننده، بازی ماهی مرکب (Squid Game) یافت.
در طول 9 قسمت، «دونگ-هیوک» توانست بینندگان را از طریق یک سفر احساسی و پرنوسان هدایت کند و در یکی از خلاقانهترین داستانهای دیستوپیایی سالهای اخیر، عناصر اکشن را به طرز هنرمندانهای با هم ترکیب کند.
علاوه بر این، او کارگردان فیلم سکوت (Silenced) نیز است. فیلم سکوت که اثر اورجینال نتفلیکس محسوب میشود چندبعدی بودن او به عنوان یک هنرمند را به تصویر میکشد و داستان واقعی یک مدرسه برای ناشنوایان را روایت میکند.
پارک چان ووک (Park Chan-Wook)
نوشتن فیلمنامهای که هیچ چرخش داستانی در آن وجود نداشته باشد، برای «پارک چان-ووک» به معنای واقعی کلمه کابوس است. کارگردان آثار شاهکاری همچون اولدبوی (Old Boy) و تصمیم به ترک (Decision to Leave) با روشهای هنرمندانه خود میتواند معمولیترین نماها را به ابزاری بصری و شگفتانگیز تبدیل کند.
او همیشه یک چیز جدید برای ارائه در فیلمهایش دارد. آخرین پروژه او، فیلم تصمیم به ترک که نقد و بررسی آن را میتوانید در اینجا بخوانید نیز از این قاعده مستثنی نیست و با ویرایش تند و حرکات دوربین آزاردهندهای همراه است که تجربهای فوقالعاده از فریبخوردگی مکرر را برای مخاطب به نمایش میگذارد.
بونگ جون هو (Bong Joon-Ho)
کارگردان فیلم انگل کره ای بهطور قطع تأثیرگذارترین کارگردان این کشور بهشمار میآید. انتخاب بین او و «پار چان ووک» برای بهترین کارگردان کره ای تاریخ دشوار است، اما جوایزی که «جونگ هو» از آن خود کرده، تأثیر او را نشان میدهد.
فیلمشناسی «بونگ جون هو» شامل مجموعهای از آثار اجتماع است که بدترین جنبههای جامعه و امپریالیسم مدرن را با داستانهای غیرمعمول علمی-تخیلی و جنایی فاش میسازد. اگر یک شکایت وجود داشته باشد که مردم نتوانند درباره «جون-هو» مطرح کنند، این است که او تنوع ندارد.
سوالات متداول
بهترین کارگردان کرهای که جوایز زیادی برده است کیست؟
جوایزی که «جونگ هو» از آن خود کرده، تأثیر او را نشان میدهد.
کدام کارگردان کره ای فیلم الدبوی را کارگردانی کرده است؟
پارک چان ووک، کارگردان آثار شاهکاری همچون اولدبوی (Old Boy) و تصمیم به ترک (Decision to Leave) با روشهای هنرمندانه خود میتواند معمولیترین نماها را به ابزاری بصری و شگفتانگیز تبدیل کند.
بیشتر بخوانید:
- بهترین سریال ها درباره هالیوود
- بهترین سریال های ترسناک که شروع فوقالعادهای داشتند
- بهترین سریال های ترسناک بر اساس داستان واقعی
- بهترین سریال های کره ای درباره آشپزی در تمام دوران
- بهترین سریال های آخرالزمانی کره ای
نظر شما دربارهی مطلب (عنوان یا کیوورد) چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.