تیتراژ ابتدایی انیمه مرد ارهبرقی مملو از اشارههای نمادین به فیلمهاست. پس با فیگار همراه شوید تا به رمزگشایی تیتراژ ابتدایی مرد اره برقی بپردازیم.تیتراژ آغازین انیمه امروزه خود به تنهایی دارای جذابیت و ارزش به عنوان یک بخش مستقل است، به طوریکه جوایز ویژهای در جشنوارهها برایش در نظر میگیرند. از موسیقی گرفته تا طراحی، گاهی مکانی برای ارائه رمز و راز های انیمه و اطلاعات پنهانی از آینده است.
اکثر افتتاحیهها تمایل دارند صحنههای کلیدی را به نمایش بگذارند و گاهی به صورت نمادین و روانشاختی عمل میکنند. در این مقاله میخواهیم به رمزگشایی تیتراژ ابتدایی مرد اره برقی بپردازیم.
رمزگشایی تیتراژ ابتدایی مرد اره برقی
ادای احترام به تارانتینو، برادران کوئن و سینمای وحشت
شما میتوانید فهرست رمزگشایی تیتراژ ابتدایی مرد اره برقی را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:
- سگهای انباری
- کشتار با ارهبرقی در تگزاس
- پالپ فیکشن
- ساداکو مقابل کایاکو
- جایی برای پیرمردها نیست
- روزی روزگاری در هالیوود
- حمله گوجههای قاتل
- به بالا نگاه نکن
- نردبان یعقوب
- کنستانتین
- مسیحِ شیطانی
- لبوفسکی بزرگ
- پایان بندی
اوپنینگ مرد اره برقی به دوقسمت تقسیم میشود. بخش اول که کاملا نمادین و ادای احترام به سینماست، همچنین کسانی که مانگا را خوانده باشند، متوجه میشوند که چطور این ارجاعات به صورت زیرکانهای آیندی روابط کارکترها را تصویر میکند. و بخش دوم که تمرکزش بر مبارزات انیمه است.
سگهای انباری
مرد اره برقی داستان افراد نامجانسی است که برای مقابله با شیاطین کنار هم جمع شدهاند. سکانس عبور از خیابان دقیقا تداعی کننده سگهای انباری تارانتینو است. نه فقط طرح داستانی مشابه باعث تشابه میشود؛ بلکه لباس، میزانسن و حتی زیر صدای موسیقی همگی انگار یکسان است.
بیشتر بخوانید:
کشتار با اره برقی در تگزاس
وقتی کسی اسم از ارههای برقی ترسناک بیاید، غیر ممکن است این فرانچر در ذهن کسی شکل نگیرد. یکی دیگر از صحنههای نمادین، درست زمانی که دنجی در قبرستان سگش “پوچیتا” را در بغل گرفته شکل میگیرد. این لحظه برای ما تداعی سکانسی مشابه از فیلم کلاسیک توبی هوپر است. همان رنگبندی و پرسپکتیو و همان حس و حال مشابه را میتوان دید.
بیشتر بخوانید:
پالپ فیکشن
بدون شک یکی از محبوب ترین فیلمهای تارانتینو است. یکی از واضح ترین ارجاعات در اوپنینگ به فیلم پالپ فیکشن است که در آن میتوان اسلحه یکسان، پرسپکتیو و نگاه یکسان، شخصیتهای مشابه(ساموئل ال جکسون و کاپیتان کیشیبه) و حتی دیوار پشت سر که دقیقا به یک شکل هستند را دید و برای ما یادآور همان سکانس رستوران است.
ساداکو مقابل کایاکو
ارجاعات فقط معطوف به فیلمهای کلاسیک و غربی نیست، و در سکانسی ما بازآفرینیِ صحنه ای مشابه به فیلم ساداکو مقابل کایاکو، اثر کوجی شیرایشی محصول 2016 را به وضوح میبینیم. در هر دو، دوشخصیت را بالای چاهی مشابه در حال مبارزه میبینیم.
در نسخه فیلم داستان ماجرای کسی را دنبال میکند که درگیر ساداکو (شخصیت ترسناک فیلم حلقه) میشود و برای خلاصی تصمیم میگیرد او را به جان کاداکو(شخصیت ترسناک فیلم کینه) بیندازد. انیمه با این فورشادوینگ یا پیشگویی قصد دارد در آینده مبارزه بین دنجی به عنوان مرد ارهبرقی با مرد کاتانا را نمایش دهد.
جایی برای پیرمردها نیست
فیلم مشهور برادران کوئن با شخصیت مرکزی بینظیرش گزینهی بعدی برای ارجاع انیمه به فیلم است. اتاقی دقیقا مشابه اتاق متل در جایی برای پیرمردها نیست. درست با همان میزانسن، رنگبندی، زاویه دوربین و حتی با همان اکسسوارها.
حتی ویژگی مشترک بعدی، گالگالی یا شیطان خشونت است که تا حدودی شخصیتپردازی مشابهای با آنتوان شیگور، شکارچی مرموز و قاتل خونسرد دارد.
بیشتر بخوانید :
روزی روزگاری در هالیوود
به نظر میرسد سازندگان انیمه به شدت طرفدار تارانتینو هستند(از حجم خشونت و خون و حتی نوع دیالوگهای مانگا هم میتوان پیبرد) دو شخصیت مهم انیمه یعنی دنجی و آکی را میبینیم که صحنهای مشابه با دیکاپریو و بردپیت را بازآفرینی میکنند. شاید بخواهید این مورد را رد کنید ولی، میزانسنها، زاویه، نور و حتی دست آکی روی صندلی عقب تصادفی نیست. حتی شخصیتها و موقعیت فعلیشان از لحاظ تیپ و پرداخت تاحدودی نزدیک است.
حمله گوجههای قاتل
انیمه با حمله دنجی به یک شیطان گوجه فرنگی شروع میشود. غیر از این نکته در تیتراژ ابتدایی در قسمتی که چهار شخصیت پشت میزی در اتاقی کوچک جمع میشوند میتوان بازسازی فریم به فریم صحنه ای از فیلم حمله گوجه های قاتل را که چهار مقام ارتش پشت میزی جمع میشوند را دید. انیمه با هوشمندی نقشه آمریکا را که روی دیوار سمت راست است، با مشخصات شیطان گوجه فرنگی جایگزین کرده است.
بیشتر بخوانید:
به بالا نگاه نکن
یکی دیگر از ارجاعات، صحنه آغازین فیلم کلاسیک وترسناک ژاپنی”به بالا نگاه نکن” اثر هیدئو ناکاتا است. در این سکانس زنی از ترس دستهایش را روی صورت میگذارد و در بکگراند شخصی را میبینیم که فریاد میزند. درست مشابه انیمه که دنجی و پاور را میبینیم.
همچنین از لحاظ طرح داستانی این زن تسخیر و دیوانه میشود و رابطه بین پاور و دنجی طرحی مشابه در آینده پیمیگیرد.
نردبان یعقوب
در یک مقایسه عالی دیگر با فیلم ترسناک و کلاسیک دیگری به اسم نردبان یعقوب محصول 1990 رو به رو میشویم که از لحاظ نورپردازی و فضاسازی و همچنین ساختار بصری کاملا مشابه با انیمه است. در این نما فرشته ای شیطانی را میبینیم که شباهت زیادی به شخصیت مکالی کالکین در فیلم دارد که یعقوب(جیکوب) را به سمت نور هدایت میکند.
کنستانتین
اگر فیلم وحشت ماوراییِ فرانسیس لارنس یعنی کنستانیتن که در سال 2005 با بازی کیانو ریوز منتشر شد را دیده باشید، محال است صحنه نمادینی که دوشخصیت اصلی با نورهایی در بکگراند به چشمهای هم خیره شدهاند را فراموش کنید. انیمه بازآفرینی همین سکانس را با هیمنو و آکی دارد.
بیشتر بخوانید:
مسیحِ شیطانی
زن جوانی که به دنبال پدرش میگردد در راه با فرقهای از ارواح رو به رو میشود و حالا باید بدهیهای پدرش را هم بپردازد. نه تنها خط داستانی این فیلم ترسناک شبیه به وضعیت دنجی است، بلکه سکانسی مشابه با همین زاویه دوربین از تماشای فیلم در سینما داریم.
لبوفسکی بزرگ
با اینکه تمام ارجاعات به فیلمهای ترسناک است اما سکانسی که دنجی در حال تمیز کردن توپ بولینگ است کاملا با کمدی درام برادران کوئن همخوانی دارد و یادآور آن سکانس خندهآور است که عیسی توپ را تمیز میکند.
پایان بندی
ارجاعات تیتراژ آغازین به همین جا ختم نمیشود. و موارد ریز تری هم به چشم میخورد. مثلا فونت و استایل واژه power با فونت و رنگبندی لوگو ثور، عشق و تندر یکسان است. اولین نمای تیتراژ طرحی از کتاب کمدی الهی دانته را در پسزمینه دارد همچنین گوی طلایی رنگی که قسمتهای اخر تیتراژ میبینیم مشابه گوی فیلم باشگاه مشت زنی است.
میتوان ارجاع به مانگاهای قبلی خود طرح را دید. تصویری که ماکیما روی کتابها ایستاده و آکی درکنار اوست و از روی دیواری به شهر نگاه میکنند مشابهی کولاژی معروف از هنرمندی گمنام است که در فضای مجازی ترند شده بود. ارجاع به انیمهها، برای مثال نئون جنسیس و ارجاع به مسائل علمی مانند انگلی که به چشم های حلزون حمله میکند و کنترل حلزون را به دست میگیرد هم یافت میشود.
آخرین ارجاع مربوط به رقص میکی موس و دوستانش را به عنوان رقص هات داگ در سری “میکی موس، کلاب هوس” است که دقیقا همان حرکات بازسازی شده است.اگر موارد مشابهای پیدا کردید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید:
- بهترین انیمه های استودیو ماپا
- بهترین سکانسهای تاریخ سینمای جهان
- بهترین دیالوگ های مانگا مرد اره برقی
از همراهی شما تا انتهای نوشتار رمزگشایی تیتراژ ابتدایی مرد اره برقی سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.
این انیمه عالیه به هیچ عنوان از دست ندین من از این سایت انیمه رو تماشا کردم پیشنهاد میکنم
https://vizbom.com
این انیمه عالیه به هیچ عنوان از دست ندین من از این سایت انیمه رو تماشا کردم پیشنهاد میکنم
https://vizbom.com