بهترین انیمه های هایائو میازاکی ؛ برترین کارگردان انیمه‌های ژاپنی

انتخاب بین بهترین انیمه های هایائو میازاکی بسیار دشوار است، چرا که هر کدام شاهکاری در دنیای انیمه و انیمیشن به حساب می‌آیند.

«هایائو میازاکی»، کارگردان بزرگ سینمای ژاپن، شهرت خود را به عنوان یکی از برترین فیلمسازان 50 سال اخیر به دست آورده است. با نگاه به تمام انیمه هایائو میازاکی ، انسجام خارق‌العاده‌ای را در آن‌ها می‌بینیم که ثبات او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان جهان نشان می‌دهد. هیچکدام از فیلم‌های کارگردانی‌شده توسط «میازاکی»، به بدی نزدیک نمی‌شوند و تماشای تمامی آن‌ها، برای علاقه‌مندان به انیمیشن واجب است.

هرچند که تمامی انیمه های هایائو میازاکی خوب هستند، اما برخی از آن‌ها حتی درخشان‌ترند. در ادامه، برترین انیمه های ساخت هایائو میازاکی را بررسی خواهیم کرد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


انیمه های استاد هایائو میازاکی که در این نوشتار معرفی کردیم، شامل آخرین فیلم او نیز می‌شود که در سال 2023 منتشر شد. هرچند میازاکی پیش از این از تصمیم بازنشستگی خود عقب‌نشینی کرده است؛ اما گذر زمان نشان خواهد داد که آیا این اثر واقعاً آخرین ساخته‌ی اوست یا خیر.

بهترین انیمه های هایائو میازاکی

در ادامه لیست برترین انیمه های میازاکی را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار و بر اساس نمرات IMDb نوشته شده است.

بهترین انیمه های هایائو میازاکی
بهترین انیمه های هایائو میازاکی

تاثیر این کارگردان، باعث شده تا تمام انیمه های استودیو جیبلی ، عظمت و شکوه فیلم های میازاکی را در خود جای بدهند. در ادامه این مقاله، ده انیمه برتر را که این کارگردان ساخته را معرفی می‌کنیم و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پسر و ماهی‌خوار (The Boy and the Heron)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی

  • ژانر: فانتزی، هیجان‌انگیز
  • سال انتشار: 2023
  • امتیاز: 7.6

پس از گذشت ده سال، سرانجام در سال 2023 شاهد اکران فیلم پسر و ماهی‌خوار به کارگردانی «هایائو میازاکی» بودیم. این اثر ترکیبی حماسی و بسیار بلندپروازانه از ژانر فانتزی، درام و ماجراجویی است که نشان می‌دهد قوه‌ی خلاقانه و تخیل این کارگردان بزرگ حتی با ورود به دهه‌ی نود زندگی‌اش ذره‌ای کم نشده است.

به نظر می‌رسد «میازاکی» با افزایش سن، حتی بیش از پیش برای پذیرفتن ریسک‌های بزرگ و پرداختن به مضامین و ایده‌هایی کاملاً غیرمنتظره آماده شده و به همین خاطر توانست این انیمه جذاب را خلق کند. پسر و ماهی‌خوار، قطعاً از قابل‌فهم‌ترین آثار او به شمار نمی‌رود؛ اما توانست جزء بهترین انیمه های میازاکی جدید باشد.

داستان اصلی فیلم، حول‌محور سفر ماجراجویانه‌ی یک پسر جوان در دنیایی عجیب و فانتزی می‌گردد. در عین حال، این انیمه سینمایی به کاوش درباره‌ی مفهوم مرگ، میراث و شیوه‌های کنار آمدن با غم و اندوه می‌پردازد.

این اثر از نظر بصری خیره‌کننده است و موسیقی متن دلنشینی دارد. از این جهت، این انیمه می‌تواند در سطحی ابتدایی، مخاطب خود را راضی کند. پسر و ماهی‌خوار، همچنین به وضوح فیلمی عمیق و پرمحتوا است و کشف تمام لایه‌های آن، امکان دارد تا سال‌های زیاد به طول انجامد.

در حال حاضر، دوست داشتن این فیلم به اندازه‌ی برخی آثار دیگر «میازاکی» دشوار است، اما به راحتی می‌توان ارزش‌های آن را درک کرد و به احتمال زیاد اعتبار آن با گذشت زمان افزایش خواهد یافت. مخاطب این انیمه، با افزایش سن، درک عمیق‌تری از آن به دست می‌آورد و می‌تواند آن را به عنوان بهترین انیمه های سینمایی در طول تاریخ بشناسد. انیمه جدید هایائو میازاکی دوبله فارسی ندارد و به محض انتشار می‌توان آن را تماشا کرد.

پونیو (Ponyo)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی

  • ژانر: کمدی، هیجان‌انگیز
  • سال انتشار: 2008
  • امتیاز: 7.6

بسیاری از انیمه های سینمایی هایائو میازاکی دوبله فارسی و خانوادگی هستند؛ اما پونیو، چه خوب چه بد، به سادگی یکی از کودکانه‌ترین آثار او به نظر می‌رسد. این اثر سینمایی فانتزی، با رنگ‌های درخشان و فضایی سرزنده، داستان پسری پنج ساله در یک شهر ساحلی را نشان می‌دهد که موجودی جادویی را پیدا می‌کند.

این موجود، در نهایت درگیر داستانی بزرگ می‌شود که در آن قدرت تغییر جهان یا (به طور تصادفی) نابودی آن را دارد. خوشبختانه انیمه «پونیو» هرگز بیش از حد جدی نمی‌شود و روایت خود را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده، جذاب و کاملاً لذت‌بخش برای تماشا مدیریت می‌کند. می‌توان به خوبی استدلال کرد که پونیو بهترین انتخاب از آثار «هایائو میازاکی» برای قدردانی و لذت بردن کودکان است.

جذاب‌ترین سکانس ها در انیمه های استودیو جیبلی

لوپین 3: قلعه کاگلیوسترو (Lupin III: The Castle of Cagliostro)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی
بهترین انیمه های هایائو میازاکی
  • ژانر: اکشن، هیجان‌انگیز
  • سال انتشار: 1979
  • امتیاز: 7.6

لوپن سوم، یک فرنچایز شناخته‌شده در ژاپن است که شامل مانگا، مجموعه‌های انیمه و فیلم‌های انیمه‌شده و لایو-اکشن می‌شود. لوپن سوم: قلعه‌ی کالیوسترو، اولین فیلم بلند انیمه‌شده به کارگردانی «هایائو میازاکی» بود و به همین خاطر، بسیاری آن را شناخته‌شده‌ترینِ فیلم سینمایی این فرانچایز می‌دانند که محصول سال 1979 است.

انیمیشن این فیلم نسبت به آثار بعدی «میازاکی»، کمی کم‌جزئیات‌تر است؛ اما همچنان با توجه به قدمت بیش از 40 ساله‌اش، بسیار خوش‌ساخت و بااستیل به نظر می‌رسد. این اثر، با داشتن اِلِمان‌های فراوان ماجراجویی و جنایی، داستان جذاب و مهیج، یکی از کمدی‌ترین انیمه‌های «میازاکی» را روایت می‌کند.

پورکو روسو (Porco Rosso)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی

  • ژانر: کمدی، هیجان‌انگیز
  • سال انتشار: 1992
  • امتیاز: 7.7

عنوان این انیمه به ایتالیایی، خوک قرمز معنی می‌شود که نام مستعار شخصیت اصلی داستان نیز است. این انیمه، داستان یک خلبان جنگنده‌ی جنگ جهانی اول است که به دلیل یک نفرین، سر او به یک خوک تبدیل می‌شود. روایت فیلم، ماجراهای او را به عنوان یک جایزه‌بگیر در سال‌های پس از جنگ نشان می‌دهد و با تأکید بر طنز و نبردهای هوایی سنگین، پورکو روسو را به یکی از برترین انیمه های استاد هایائو میازاکی تبدیل می‌کند.

سرویس تحویل کی‌کی (Kiki’s Delivery Service)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی
بهترین انیمه های هایائو میازاکی
  • ژانر: فانتزی، خانوادگی
  • سال انتشار: 1989
  • امتیاز: 7.8

انیمه سرویس تحویل کی‌کی، با مهارت خارق‌العاده‌ای، عناصر فانتزی را با روایتِ به بلوغ رسیده ترکیب می‌کند. «کی‌کی»، شخصیت اصلی داستان، یک جادوگر جوان است که برای اولین‌بار در زندگی‌اش به طور مستقل زندگی می‌کند و متوجه می‌شود که دنیا، حتی با داشتن قدرت‌های جادویی و جارویی پرنده، همیشه جای آسانی برای گذر نیست.

برای هرکسی که در اوایل بزرگسالی – به ویژه پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان – با زندگی دست و پنجه نرم کرده است، انیمه سرویس تحویل کی‌کی تجربه‌ای هم‌ذات‌پندارانه و صمیمانه ارائه می‌دهد. این فیلم با حفظ سبکی سرزنده و سرگرم‌کننده، از پرداختن به جنبه‌های دراماتیک ذاتی چنین روایتی هراس ندارد و در کل، تجربه‌ای دوست‌داشتنی و رضایت‌بخش را برای مخاطب رقم می‌زند.

جذاب ترین فیلم های انیمه با بالاترین امتیاز در سایت MyAnimeList

قلعه‌ای در آسمان (Castle in the Sky)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی

  • ژانر: هیجان‌انگیز، خانوادگی
  • سال انتشار: 1986
  • امتیاز: 8.0

علاقه‌ی «میازاکی» به قلعه‌ها و اجسام پرنده، در انیمه قلعه‌ای در آسمان کاملاً آشکار شد. این اثر یکی از بهترین فیلم‌های ماجراجویی، فانتزی «میازاکی» و همچنین یکی از بهترین فیلم‌های سال 1986 او محسوب می‌شود که داستانی درباره‌ی جستجوی افراد مختلف برای یافتن قلعه‌ای مشهور و شناور را روایت می‌کند. این فیلم به طرز باورنکردنی سرگرم‌کننده است و با انیمیشن خارق‌العاده خود، همچنان فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

ناوسیکا از دره باد (Nausicaä of the Valley of the Wind)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی
بهترین انیمه های هایائو میازاکی
  • ژانر: علمی تخیلی، هیجان‌انگیز
  • سال انتشار: 1984
  • امتیاز: 8.0

ناوسیکا از دره باد، اولین فیلم بلند ساخته‌شده‌ی «هایائو میازاکی» در ژانر فانتزی است و آن را به اثری قابل توجه در کارنامه‌ی سینمایی او تبدیل می‌کند. قوه‌ی تخیل به نمایش درآمده در این فیلم، در آثار بعدی او نیز به همان اندازه درخشان است و گاهی حتی فراتر هم می‌رود. انیمه ناوسیکا از دره باد انتخابی طبیعی برای کسانی است که به تازگی وارد دنیای آثار «میازاکی» شده‌اند.

همچنین، این فیلم دارای پیامی زیست‌محیطی است و درگیری گروه‌های مختلف ساکن زمین پس از یک جنگ جهانی ویرانگر را نشان می‌دهد که به نابودی تمدن بشری منجر شد. ناوسیکا از دره باد فیلمی فانتزی، مهیج و بلندپروازانه است که یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های اصلیِ خلق‌شده توسط «میازاکی»، یعنی «ناوسیکا»، را به تصویر کشید و پیام کلی آن تا به امروز همچنان پرمعنا باقی ماند.

هایائو میازاکی دنباله انیمه Nausicaa of the Valley of the Wind را خواهد ساخت

همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی

  • ژانر: کمدی، خانوادگی
  • سال انتشار: 1988
  • امتیاز: 8.1

همسایه من توتورو، انیمیشنی کوتاه و دلنشین که به طور شایسته‌ای به عنوان یکی از مشهورترین انیمه هایائو میازاکی شناخته می‌شود، در حال حاضر فراتر از یک افسانه است. حتی کسانی که فیلم را ندیده‌اند، به احتمال زیاد با شخصیت اصلی داستان، یعنی «توتورو»، آشنا هستند، چرا که او به نماد استودیو جیبلی تبدیل شده است.

روایت روی دو دختر جوان تمرکز دارد که به همراه پدرشان به خانه‌ای در حومه شهر نقل مکان کرده و در آنجا با روح‌های مختلفی که در جنگل نزدیک زندگی می‌کنند، آشنا می‌شوند. «توتورو» سرشار از شگفتی کودکانه و شخصیت‌های به یادماندنی است و سادگی آن، نقطه قوت نهایی‌اش به شمار می‌رود. به سختی می‌توان فردی را پیدا کرد که بگوید از این انیمه خوشش نمی‌آید.

قلعه متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی
بهترین انیمه های هایائو میازاکی
  • ژانر: فانتزی، هیجان‌انگیز
  • سال انتشار: 2004
  • امتیاز: 8.2

قلعه متحرک هاول، سومین انیمه از «هایائو میازاکی» با کلمه‌ی قلعه در عنوانش است که یک اثر کلاسیک دیگر در کارنامه‌ی این کارگردان بزرگ را روایت می‌کند و ترکیبی فوق‌العاده قوی از ژانرهای فانتزی و ماجراجویی به شمار می‌رود.

داستان فیلم درباره‌ی تلاش یک دختر جوان برای شکستن طلسمی است که بر او گذاشته شده و او را به برقراری دوستی با یک جادوگر جوان و عجیب و غریب که در قلعه‌ای با پاهای متحرک زندگی می‌کند، سوق می‌دهد.

همانطور که از عنوان پیداست، این قلعه واقعاً حرکت می‌کند و تصاویر شگفت‌انگیز و عجیب و غریب فراوان دیگری نیز در این فیلم وجود دارد که تماشای آن‌ها حیرت‌انگیز است. این اثر پس از دو انیمه‌ای که می‌توان آن‌ها را به عنوان برترین و تحسین‌شده‌ترین آثار «میازاکی» دانست، اکران شد و کمابیش توانست انتظارات را برآورده کند. قلعه متحرک هاول، با داستانی پر از احساس، تقریباً پس از 20 سال از اکرانش همچنان در میان بهترین انیمه های هایائو میازاکی قرار می‌گیرد.

بهترین فیلم های انیمه ای قرن 21

شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی

  • ژانر: هیجان‌انگیز، خانوادگی
  • سال انتشار: 2004
  • امتیاز: 8.2

«شاهزاده مونونکه»، بدون شک طولانی‌ترین و شاید حماسی‌ترین فیلم «هایائو میازاکی» است. همانند دیگر آثار او، داستان اصلی فیلم حول‌محور یک نفرین مرموز می‌چرخد که شخصیت اصلی باید خود را از آن رها سازد. همچنین، این انیمه دارای پیامی زیست‌محیطی مشابه با ناوسیکا از دره باد است، با این تفاوت که این پیام به طور آشکارتر و صریح‌تری بیان می‌شود.

این ویژگی‌ها باعث شده تا انیمه شاهزاده مونونکه به فیلمی قدرتمند و مهیج از نظر احساسی تبدیل گردد. وسعت داستانی که در این اثر ارائه می‌گردد، تمایز قابل‌توجهی بین این انیمه و دیگر آثار فانتزی «میازاکی» قائل می‌شود. شاهزاده مونونکه بی‌شک یکی از برترین انیمه‌های دهه‌ی خود به شمار می‌رود و به درستی، در میان بهترین آثار «میازاکی» نیز جای می‌گیرد.

بهترین انیمه هایی که الهام بخش هالیوود بوده‌اند

شهر اشباح (Spirited Away)

بهترین انیمه های هایائو میازاکی
بهترین انیمه های هایائو میازاکی
  • ژانر: هیجان‌انگیز، خانوادگی
  • سال انتشار: 2001
  • امتیاز: 8.6

انیمه سینمایی شهر اشباح، در زمان اکران خود در سال 2001، تماشاگران ژاپنی را مجذوب خود کرد و سپس با اکران بین‌المللی‌اش در سال‌های 2002 و 2003، به محبوبیت مشابهی در سطح جهان دست یافت.

شهر اشباح دستاوردی عظیم در ژانر فانتزی بود و شخصیت اصلی داستان، یعنی «چیهیرو»، مخاطبان را به دنیایی سینمایی عجیب و غریب و بی‌مانند برد. در این انیمه، «چیهیرو» باید برای نجات والدینش و خروج از این سرزمین ناشناخته تلاش کند و همین موضوع، شهر اشباح را به فیلم دیگری از «میازاکی» تبدیل می‌کند که به شکلی غیرمعمول، به عنوان فیلمی قابل درک درباره‌ی به‌سن‌بلوغ‌رسیده پیش می‌رود.

دنیا از نگاه یک کودک، می‌تواند هم ترسناک و هم شگفت‌انگیز باشد و شهر اشباح این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد و در عین حال، یکی از اصیل‌ترین و بهترین انیمه های هایائو میازاکی در تاریخ سینما است.

سوالات متداول

چرا «هایائو میازاکی» بهترین کارگردان در تاریخ انیمه است؟

«میازاکی» قادر است خطوط داستانی جادویی را برای نماد تجربه واقعی انسانی ببافد. قهرمان‌ها انسان هستند و ویژگی‌های انسان‌مانندی دارند که آن‌ها را به عنوان یک راهنما به دنیای عجیب و غریب و در عین حال گاهی ترسناک تبدیل می‌کند.

آیا انیمه Spirited Away برای یک کودک 7 ساله مناسب است؟

انیمه شهر اشباح یک انیمه مناسب افراد 13 سال است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بهترین انیمه های هایائو میازاکی چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *