“شب یلدا، پیروزی نور بر تاریکی”

ایرانیان در سراسر جهان، شب یلدا را که یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایران باستان است، جشن می‌گیرند.

قدمت این جشن (حدود 8000 سال) به زمانی برمی گردد که اکثر ایرانیان پیش از ظهور اسلام پیرو آیین زرتشتی بودند. یلدا به معنای تولد و زایش، کلمه ای سریانی است که وارد زبان فارسی شده است. همچنین لازم به ذکر است که کلمه یلدا در زبان عربی به معنای شب تاریک است.

ایرانیان در شب یلدا فرا رسیدن زمستان، پیروزی نور بر تاریکی و تجدید خورشید را جشن می گیرند. چراکه صبح روز بعد دوباره خورشید طلوع می کند و روشنایی همه دنیا را فرا می‌گیرد و پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند. در شب یلدا (‎ shab-e ylda) یا شب چله (‎ shab-e chelle) که طولانی ترین و تاریک ترین شب سال ( یک دقیقه بیشتر) به حساب می آید، ایرانیان باستان تولد میترا، الهه نور را جشن می گرفتند.

در شب یلدا مردم به صورت دسته جمعی از دوستان یا اقوام در خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یا سالمندان جمع می شوند تا طولانی ترین شب سال را با خوردن آجیل، خشکبار، میوه هایی مانند: انار، هندوانه، پرتقال و همچنین شیرینی هایی مانند: باقلوای ایرانی، قصه گویی و خواندن شاهنامه، پخش موسیقی سنتی ایرانی، گفتگو و شادی بگذرانند. همه با هم می خندند و به گرمی به زمستان خوشامد می گویند.

یکی دیگر از سنت های شب یلدا که در قرون اخیر به شب سنت شب یلدا اضافه شده است، خواندن اشعار حافظ ( شاعر ایرانی قرن چهاردهم میلادی ) است. که از آن به عنوان « فال حافظ» یاد می کنند. هر یک از اعضای خانواده آرزویی می کند و به طور تصادفی کتاب را باز می کند و بزرگ ترین عضو خانواده می خواهد که آن را با صدای بلند بخواند. اعتقاد بر این است که آنچه در آن شعر بیان شده است، تفسیر آرزو و چگونگی تحقق آن است. طبق تقویم، این جشن مربوط به تاریخ 30 آذر ( 21 دسامبر )، آخرین روز پاییز می باشد. روز بعد که اولین روز ماه «دی» معروف به «خرم روز» یا «خور روز» ، روز خورشید است، متعلق به اهورامزدا، ارباب خرد دین زرتشت است. این روز نشانه پیروزی خورشید بر تاریکی است. این مناسبت به عنوان جشن «دیگان» که در روز اول «دی» به اهورامزدا تقدیم می‌شود.

کدام کشورها یلدا را جشن می گیرند؟

کشور هایی همچون: ایران، افغانستان، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، روسیه و برخی از کشورهای قفقاز مانند آذربایجان و ارمنستان و …که سنت مشابهی دارند، شب یلدا را جشن می گیرند.

نماد ها:

  • روشن کردن آتش: نماد روشنی، خورشید و رفع تاریکی  می باشد.
  • هندوانه: ایرانی ها معتقدند کسانی که زمستان را با خوردن میوه های تابستانی شروع می کنند در فصل سرد سال بیمار نمی شوند. بنابراین خوردن هندوانه یکی از سنت های مهم در این شب است. هندوانه در واقع یک میوه تابستانی است و دلالت بر گرمای تابستان و آفتاب دارد.
  • انار: انار در آیین زرتشت میوه ای مقدس به شمار می رود. یادآور طلوع و شادی هستند دانه های فراوان و قرمز آن نماد درخشش زندگی و باروری می باشد. با خوردن آن در شب یلدا انرژی و جانی تازه می گیریم.
  • آجیل : آجیل شب یلدا نماد برکت، فراوانی و شادکامی است.

غذای مخصوص شب یلدا

هر شهری برای یلدا رسوم خاص خود را دارد. فسنجان مجلسی،خورشت اناربیج شمالی، خشیل آذری ،آش انار،آش دوغ، خورشت ناردون، انار مسما، ماهی پلو شمالی، انار پلو و هویج پلو و کلم پلو شیراز، دلمه برگ مو، گندم شیره و…از غذاهای رایج شام شب یلدا می باشد.

کادو در شب یلدا

بلند ترین شب سال را می توانید با تقدیم کادو به عزیزانتان خاطره انگیز تر کنید و برای آنان عمری طولانی و با عزت آرزو کنید. شاید سوال برایتان ایجاد شود که چه کادویی مناسب این شب است؟ در ادامه به شما اکسسوری های جذابی را معرفی مینماییم که هم برای دکور شب یلدا مناسب هستند   و هم برای کادو شب یلدا بسیار جذاب هستند .

اکسسوری های مناسب برای دکوراسیون یلدا

جاشمعی

هماننطور که پیشتر در این مقاله  اشاره کردیم ، روشن کردن آتش یکی از نمادهای  مهم شب یلدا است. بنابراین با روشن کردن شمع میتوانیم چیدمان یلدای خود را تکمیل تر کنیم. برند  لوتوس جا شمعی های متنوعی در سایزها و جنس های متنوع تولید کرده است که به فضای دکور شما روح می بخشد. جا شمعی سلین از  معروفترین کالکشن این مجموعه است که در طرح های متنوع موجود است. زیبایی این جا شمعی ها به خاطر استفاده از آبکاری نقره ایتالیایی در داخل لیوان است که باعث درخشش و جلب توجه این مدل می شود و وقتی شما شمع وارمر را روشن میکنید طرح روی لیوان روی سطحی که  جاشمعی قرار گرفته است به زیبایی نقش میبندد.

جا شمعی لیوانی لوتوس مدل JOSEPHINE
جا شمعی لیوانی لوتوس مدل JOSEPHINE

طرح های متنوع این شمعدان ها در هنگام روشن کردن شمع، پخش نور بسیار جذابی دارند که با ذوب شدن شمع داخل آن زاویه پخش نور تغییر کرده و حالت زنده ای به کار می دهد. لازم به ذکر است، اگر این شمعدان ها را روی سطح سفید قرار بدهید، نور را واضح تر می بینید. شرکت لوتوس با ایجاد بسته بندی شکیل در رنگ مشکی با کاور نقره ای این امکان را به وجود آورده است تا بتوانید هدیه ای خاص و زیبا برای عزیزان خود داشته باشید.

همچنین، شرکت لوتوس جا شمعی های فلزی با طرح های متنوعی را در سه رنگ مشکی، طلایی و طوسی را طراحی و تولید کرده است. کالکشن مارگوت MARGOT یکی دیگر از جدیدترین محصولات کمپانی لوتوس می باشد. شرکت لوتوس این کالکشن زیبا  را از جنس فلز تولید کرده است. استفاده هنرمندانه از فلز و رنگ پتینه سبب شده است که این محصول به زیبایی بدرخشد.

لوتوس کالکشن زیبای مارگوت MARGOT را با طرح های متفاوت روی فلز خلق کرده است، به طوری که وقتی شمع روشن در داخل جا شمعی قرار می گیرد، طرح مورد نظر که روی جا شمعی قرار دارد بر روی سطح می افتد و جذابیت را دو چندان می کند. در ضمن این محصول را می توانید به عنوان هدیه برای عزیزان خود سفارش دهید .

جا شمعی پلی رزین لوتوس مدل ملیسا یکی دیگر از کالکشن های  لوتوس است که  بصورت ست دو عددی دست راست و دست چپ ارائه می شود، که زیبایی دکور شما را چند برابر میکند. این نوع جا شمعی حتی وقتی شمع وارمر هم ندارید و خاموش است باز هم جذاب است. می توانید از انگشت های این جا شمعی چشم نواز به عنوان جا جواهری هم استفاده کنید. این نوع جا شمعی از جنس پلی رزین است و طراحی متفاوت و بی نظیری دارد.

جا شمعی پلی رزین لوتوس مدل MELLISSA
جا شمعی پلی رزین لوتوس مدل MELLISSA

سینی های تزیینی

امروزه سینی ها فقط برای پذیرایی نیستند . سینی های دکوراتیو برای نمایش دادن اکسسوری هایی مثل شمع بسیار زیبا عمل میکنند و با ظاهر شیک و مدرن خود زیبایی خاصی به فضای خانه شما می بخشند. با توجه به اهمیت سینی های تزیینی و نقش آنها در زیبا تر نمودن محیط، برند لوتوس تنوع خوبی از سینی های تزیینی ارائه داده است.

سینی سرو لوتوس مدل MONZA
سینی سرو لوتوس مدل MONZA

لوتوس در ساخت فریم  سینی ها  از پروفیل کره ای استفاده کرده است و کف سینی از جنس شیشه  است و طرح های زیبای مدرن مستقیم روی شیشه چاپ شده  است و این طرح ها منحصر به  شرکت لوتوس است. لوتوس این سینی ها را در سه فریم طلایی، طوسی و سفید با طرح های متنوع به بازار عرضه کرده است. این سینی ها با میز عسلی های چوبی سه تکه ست هستند.

جشن های مشابه

امروزه جشن کریسمس (25 دسامبر) با کمی فاصله از جشن شب یلدا (21 دسامبر) برگزار می شود. با این حال، کریسمس و یلدا هر دو به روشی مشابه با بیدار ماندن و جشن گرفتن در کنار خانواده و دوستان و خوردن غذاهای خاص برگزار می شود.

همچنین یهودیان ایرانی که از قدیمی ترین ساکنان کشور هستند، علاوه بر شب چله، جشن ایلانوت (جشن درخت) را نیز برگزار می کردند. جشن ایلانوت شباهت زیادی به جشن شب چله دارد. در این جشن شمع روشن می شود و انواع میوه های خشک و تازه زمستانی خورده می شود. غذاهای مخصوص تهیه می شود و نماز اقامه می شود. همچنین در بخش‌هایی از جنوب روسیه جشن ‌هایی برگزار می‌شود که شبیه به شب چله است. نان شیرین به شکل انسان و حیوان پخته می شود. آتش افروخته می شود که اطراف آن مردم می رقصیدند و حرکاتی شبیه برداشت محصول انجام می دادند.

سخن آخر

یلدا شبی پر از امید به آینده و شادی برای پیر و جوان است. شب یلدا و سنت های آن در ایران بسیار محبوب هستند. به همین دلیل طی سالیان گذشته این سنت دیرینه طی مراسمی به فهرست گنجینه های ملی ایران اضافه شده است. امیدواریم  در این مقاله با تاریخچه و اهمیت شب یلدا بیشتر آشنا شده باشید و همچنین بتوانید با انتخاب اکسسورهای مناسب و زیبا  یک دکور یلدایی بینظیر  برای خود خلق نمایید .برای مشاهد تنوع بیشتر ساعت دیواری  لوازم دکوراتیو لوتوس میتوانید به وبسایت رسمی لوتوس مراجعه نمایید .www.lotusclock.com

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *