آیا جوشاندن شیشه شیر پلاستیکی ضرر دارد؟

رشد صحیح نوزادان از دغدغه های اصلی والدین می باشد. در این راستا به ویژه جهت فراهم آوردن محیطی آرام و راحت برای نوزادان، تجهیزات و وسایل گوناگون و مختلفی از شیشه شیر و پستانک گرفته تا اسباب بازی هایی مانند جغجغه، مورد استفاده قرار می گیرند.

همانگونه که گفته شد هدف کلی آسودگی و رشد صحیح نوزادان می باشد که این مهم ارتباط تنگاتنگی با تغذیه مناسب دارد. اغلب کودکان ، از شیر مادر تغذیه می کنند با این حال از شیر خشک ها یا مواد تقویتی مانند سرلاک نیز استفاده می شود.

استفاده از این ترکیبات نیازمند تجهیزاتی خاص مانند شیشه شیر می باشد که یکی از وسایل مهم و ضروری برای تغذیه نوزادان است.اما تغذیه نوزاد و استفاده از شیشه شیر به همینجا ختم نمی شود. یکی از مسائلی که برخی از والدین ممکن است نسبت به آن حساس باشند، نحوه ی تمیزکردن و ضدعفونی کردن شیشه شیر است.

با توجه به اهمیت تغذیه سالم و مناسب برای رشد و توسعه صحیح نوزاد، برخی افراد ممکن است به دلیل شک و تردید، به جوشاندن شیشه شیر روی بیاورند. در این مقاله، به بررسی صحیح یا مضر بودن جوشاندن شیشه شیر خواهیم پرداخت.

شیشه شیر نوزاد… جوشاندن یا شست و شوی ساده؟

شیشه شیر معمولا به صورت آماده به فروش می‌رسد و نیازی به جوشاندن قبل از مصرف ندارد. اما برخی از والدین ممکن است ترجیح دهند شیشه شیر نوزاد را جوشانده و سپس به نوزاد خود بدهند.

از اساس عمل جوشاندن و گرم کردن شیشه قبل ، بعد و یا هنگام استفاده، به دو صورت انجام می شود.

  • جوشاندن در آب: در این روش، شیشه شیر نوزاد در آب جوشانده شده و پس از خنک سازی (در هنگام استفاده) به نوزاد داده می شود. با اینکه این روش ممکن است به مقداری از ترکیبات مغذی در شیر نوزاد آسیب بزند، اما اغلب ترکیبات مهم هنوز در شیر باقی می‌مانند.
  • جوشاندن در مایکروویو: در این حالت نیز شیشه شیر نوزاد درون مایکروویو قرار داده می شود. این روش نیز ممکن است موجب از بین رفتن برخی ترکیبات مغذی شود، زیرا مایکروویو می‌تواند باعث تغییر در ساختار شیشه شیر نوزاد شود.

با در نظر گرفتن نکات فوق جوشاندن موضوعی است که باید با دقت و علم به عملکرد شیشه ها و اثرات حرارت بر آنها بررسی شود.

مضرات جوشاندن شیشه شیر

شیشه شیرها مانند شیشه شیر اونت معمولا از جنس شیشه ترمال ساخته می شوند که این نوع شیشه دارای خاصیت مقاومت حرارتی بالایی است و قادر به تحمل دماهای بالا می باشد. با این حال، در صورت استفاده از شیشه شیر نوزاد حاوی بطری‌ های پلاستیکی، جوشاندن شیشه شیر ممکن است باعث تغییر در خصوصیات شیشه شود.

این تغییرات ممکن است منجر به تغییر در ساختار شیشه و الگوی گردش حرارت در آن شوند که به دلیل تغییرات در خصوصیات فیزیکی و شیمیایی شیشه، منجر به آزادسازی مواد مضری مانند بیسفنولA (BPA) می شود. BPA یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان یک ماده جایگزین برای بطری ‌ها و شیشه ‌های پلاستیکی استفاده می‌شود و به عنوان یک ماده مضر برای سلامت انسان هم شناخته شده است.

نهایتا این مواد ممکن است به شیر نوزاد منتقل شده و بر سلامت آن تاثیر بگذارند.

گفتنی است آسیب به شیشه و آزاد شدن مواد شیمیایی تنها تاثیرات جوشاندن شیشه شیر نمی باشند. جوشاندن شیشه همچنین ممکن است باعث کاهش مقاومت شیشه شود. در نتیجه، شیشه ممکن است آسان ‌تر شکسته شده و به نوزاد آسیب برساند.

جایگزین های جوشاندن شیشه شیر

  • در هنگام استفاده و جهت ترکیب آب با شیرخشک، می توان قبل از ترکیب آب را جوشانده و پس از خنک سازی به شیشه انتقال داد.
  • این شیشه ‌ها باید بعد از هر بار استفاده و یا در صورت دلخواه قبل از اولین استفاده، به درستی تمیز شوند تا بهداشت و سلامت نوزاد حفظ شود. برای این کار می توان مراحل زیر را دنبال کرد:
  1. شستشو: شیشه شیر باید با آب گرم و مایع ظرفشویی مناسب شسته شود. بهتر است از مواد آبرنگی و محلول ‌های ضدعفونی کننده استفاده نشود زیرا ممکن است موجب آسیب به نوزاد شوند.
  2. ضدعفونی: پس از شستشو، شیشه باید به درستی ضدعفونی شود. برای ضدعفونی می‌توان از محلول های ضد عفونی کننده ی مخصوص استفاده کرد.

در این زمینه محلول‌های ضدعفونی خاصی که برای شیشه‌ های نوزادان در دسترس هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است دستورالعمل تولید کننده باید به دقت دنبال شود.

جوشاندن شیشه شیر در بهترین حالت

در صورتی که جوشاندن شیشه بهترین راه انتخابی باشد، بهتر است نکاتی در نظر گرفته شود:

  • استفاده از روش جوشاندن مناسب: برای جوشاندن شیشه شیر، از روش جوشاندن در آب استفاده شود. این روش ممکن است تا حدی از، از بین رفتن ترکیبات مغذی جلوگیری کند.
  • جوشاندن به مدت کوتاه: در هر روشی که از آن استفاده می شود، باید توجه داشت شیشه شیر نوزاد به مدت کوتاهی جوشانده و سپس خنک شود. این کار می‌تواند به کاهش از بین رفتن ترکیبات مغذی کمک کند.
  • نگهداری در دمای مناسب: بعد از جوشاندن شیشه شیر نوزاد، جهت کاهش از بین رفتن ترکیبات مغذی، باید از آن در دمای مناسبی نگهداری کرد.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، جوشاندن شیشه شیر معمولا ضرری ندارد. با این حال بهتر است از روش‌ های مناسب برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن شیشه شیر استفاده کرد.

در صورتی که شیشه شیر نوزاد شکسته یا آسیب دیده باشد، باید آن را تعویض کرد. همچنین باید همواره دستورالعمل های تولید کننده و راهنمایی های پزشک یا متخصص تغذیه نوزاد را در زمینه ی تمیز کردن و ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد، دنبال کرد.

منبع: https://www.avent-store.com

 

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *