عایق سرامیکی چیست و چگونه هزینه‌های اضافی ما را کاهش می‌دهد؟

عایق سرامیکی با جلوگیری از هدر رفتن گرما می‌تواند به خوبی از اتلاف انرژی جلوگیری کند. با نوشتار عایق سرامیکی چیست همراه ما بمانید.

همان‌گونه که می‌دانید هدر‌رفت انرژی برابر است با هزینه اضافی و این موضوعی است که می‌تواند شما یا هر شخص دیگری را برنجاند. برای جلوگیری از این امر، مردم به فکر استفاده از انواع عایق‌ها به ویژه انواع سرامیکی آن افتاده‌اند. در ادامه با این عایق‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

عایق سرامیکی چیست

به چه عایق‌هایی سرامیکی می‌گویند؟

عایق‌های سرامیکی محصولی با وزن سبک هستند که جرم حرارتی پایینی دارند و به همین علت گرما را درون خود راه نمی‌دهند و ماده عایق بسیار خوبی هستند. همچنین این محصول نسوز از الیاف سرامیکی هستند که از مواد معدنی همچو آلومینا و سیلیکا به دست می‌آیند. مقاومت بالای آن در برابر حرارت باعث شده تا جای محصولات قدیمی ناکارآمد را در بازار بگیرد و خودش را در این امر به اثبات برساند.

مزایای استفاده از عایق‌های سرامیکی

استفاده از این گونه عایق‌ها باعث تحول و پیشرفت صنایع شده‌اند زیرا که به خوبی از عهده تمامی وظایف عایق‌سازی برمی‌آیند و همچنین ضعف‌ها و نقصان‌های محصولات پیش از خود را ندارند. از مزایای این محصولات می‌توان به وزن سبک، عایقی محکم، پایداری خوب، پایداری شیمیایی مناسب و همچنین نصب و استفاده آسان اشاره کرد.

برخی از ویژگی‌های مفید عایق سرامیکی

  • مقاومت بسیار خوب در برابر شوک حرارتی
  • ویژگی پایداری دما
  • وزن سبک برای حمل و کار با آن
  • مقاومت در برابر خوردگی

در چه مواردی از عایق‌های سرامیک بهره می‌بریم؟

  • محصولات فیبر سرامیکی قابل استفاده برای انواع عایق کوره
  • پتروشیمی، ظروف، انواع لوله، عایق‌های حرارتی در خودرو‌سازی
  • لباس‌های محافظ، دستکش‌های نسوز، روسری، کلاه و چکمه
  • در و پرده‌های ضد حریق و پتو‎های نسوز مختص آتش‌نشان‌ها
عایق سرامیکی چیست
عایق سرامیکی چیست

معایب عایق‌های سرامیکی چیست؟

همان‌گونه که می‌دانید هیچ محصولی در دنیا وجود ندارد که کاملا بی عیب و نقص باشد. از این رو برخی از نقص‌های آن را بررسی می‌کنیم تا با آشنایی بیشتر و کامل‌تری برای خرید و استفاده، اقدام کنیم. علاوه بر قیمت نسبتا بالای این محصول، استفاده بیش‌از اندازه و کار طولانی مدت این مواد ممکن است باعث ترک خوردن آستر و ایجاد شکاف در آن شود. در صورت بروز این مشکل، آستر این محصول به طور مداوم نیاز به تعمیر دارد تا از آسیب جدی به تمامی اجزای آن جلوگیری شود.

عایق سرامیکی چیست
عایق سرامیکی چیست

انواع محصولات عایق سرامیکی

این موارد در چندین طرح و شکل در بازار موجود هستند و هر کدام نیز عملکرد مخصوص به خود را دارند در ادامه این بخش با انواع این محصول بیش‌تر آشنا می‌شویم تا بتوانیم متناسب با نیاز خودمان به تهیه این‌گونه محصولات اقدام کنیم. توجه داشته باشید که بدون توجه به این امور نمی‌توانید محصول مورد تایید خود را به‌دست بیاورید.

تخته عایق الیاف سرامیکی صنعتی

این محصول وزنی سبک و چگالی کمی دارد که اکثر استاندارد‌های لازم برای تبدیل شدن به عایقی مناسب را دارا است. این تخته‌ها با هدف ایجاد رسانایی حرارتی کم، مقاومت در برابر شوک حرارتی بسیار بالا و همچنین ایستادگی قابل قبول در دماهای بسیار بالا تولید شده‌اند. این نوع محصول را یکی از پرکاربرد ترین نوع عایق‌های پلاستیکی در نظر می‌گیرند.

کاغذ‌های الیاف سرامیکی صنعتی

این نوع عایق سرامیکی از الیافی به صورت کاغذ‌مانند تشکیل شده‌اند. این کاغذها که از الیاف آلومینا و سیلیکا ساخته شده‌اند، به طور معمول وظیفه چسباندن را برعهده دارند و همچنین این الیاف مقاومت و پایداری بسیار خوبی در دماهای بالا از خود نشان می‌دهند. این ویژگی‌های بارز باعث شده تا این ماده بتواند جایگاه خود را در انواع کاربرد‌های نسوز تثبیت کرده و خود را بیش از پیش به نمایش بگذارد.

عایق سرامیکی چیست
عایق سرامیکی چیست

پتو‌های عایق الیاف سرامیکی

این‌گونه پتو‌ها، سوزنی، بادوام و با استحکام بالا هستند که از الیاف سرامیکی ریسیده شده‌اند. این پتوها با داشتن خصوصیاتی همچو حمل و نقل آسان، طراحی سبک وزن و انعطاف پذیری، انتخاب خوبی برای عایق کاری کوره‌ها هستند. مخصوصا آن دسته از کوره‌هایی که با دمای بسیار بالا سر و کار دارند. همچنین از آن‌ها در بسیاری از فرآیندهای عایق‌کاری نیز استفاده می‌شود.

افزودنی های الیاف سرامیکی صنعتی

این نوع از عایق‌ها با شکل دهی، خمیرکاری، پخت و خشک‌کردن تولید می‌شوند. از آن‌ها معمولا برای ساخت ساز‌ه‌های معماری استفاده می‌شود زیرا که این‌گونه سازه‌ها باید در برابر گرما و شوک حرارتی مقاوم باشند. می‌توان از آن‌ها به عنوان رایج‌ترین انواع محصولات عایق الیاف سرامیکی نام برد که به طورگسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عایق سرامیکی چیست
عایق سرامیکی چیست

جمع‌بندی

عایق سرامیکی امروزه به یکی از پرکاربرد‌ترین محصولات دنیا تبدیل شده‌است. ما در این مقاله سعی کردیم به شناخت این ماده با ارزش بپردازیم و موارد کاربرد آن را نیز بشناسیم تا بتوانیم هرچه بهتر از این محصول استفاده کنیم. در ادامه مزایا و معایب این‌گونه عایق‌ها را موشکافی کردیم و به تفسیر و معرفی انواع تولیدات این مجموعه بزرگ و مفید پرداختیم. امیدواریم که با دقت در انتخاب خود از خرید این عایق‌ها راضی و خرسند باشید.

منابع

عایق سرامیکی

Ceramic Insulation – Designing the Next Generation

CERAMIC INSULATION

پایان رپورتاژ آگهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *