همنواز

نقد فیلم The Palace 2023 ؛ نقد کمدی پولانسکی برای ثروتمندی

کاخ، از مهم‌ترین فیلم‌های سال 2023 می‌باشد که توسط پولانسکی ساخته شده است. در ادامه به نقد فیلم The Palace 2023 خواهیم پرداخت.

کاخ، جدیدترین فیلم رومن پولانسکی که یک فیلم کمدی سیاه است که در سال 2023، در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. فیلمنامه این فیلم توسط یرژی اسکولیموفسکی و اوا پیاسکوفسکا نوشته شده است. تهیه‌کنندگان این فیلم شامل لوکا باربارسکی، وویچ گوستومچیک و ژان لوئیس پورشه بودند.

فیلم کاخ، در فوریه 2022 در کاخ گستاد در سوئیس آغاز شد و در ژوئن به پایان رسید. فیلمبرداری در ابتدا قرار بود در اواخر سال 2021 آغاز شود. تا 19 اکتبر 2022، فیلم در مراحل نهایی ویرایش قرار داشت و در نهایت کارکنان هرجور که توانستند فیلم را به جشنواره رساندند تا این فیلم نیز به جمع بهترین فیلم های 2023 قرار بگیرد. در ادامه این نوشتار، به نقد فیلم کاخ خواهیم پرداخت.

نقد فیلم The Palace 2023

نقد کمدی پولانسکی برای ثروتمندی

شما می‌توانید فهرست نقد فیلم The Palace 2023 را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

نقد فیلم The Palace 2023
بررسی The Palace

داستان فیلم در شب سال نوی 1999 در کاخ گستاد رخ می‌دهد. جایی که یک مهمانی شام در حال برگزاری است؛ اما در طول شب، اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد که تغییری عمده‌ای در جریان مهمانی ایجاد می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی The Palace بپردازیم.

درباره فیلم

نقد فیلم The Palace 2023
تحلیل فیلم کاخ 2023

فیلم “کاخ” در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، در تاریخ 2 سپتامبر 2023، به نمایش جهانی خود پرداخت و سپس در تاریخ 28 سپتامبر 2023 توسط شرکت 01 دیستریبوشن در ایتالیا اکران خواهد شد. بازیگرانی که در این فیلم نقش ایفا می‌کنند الیور ماسوچی، فانی آردانت، جان کلیس، برونوین جیمز، جواکیم دی آلمیدا، لوکا باربارسکی، میلان پشل، فورتوناتو سرکی و میلان پشل هستند.

فیلم “کاخ” در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز خارج از رقابت به نمایش درآمد. همچنین، پس از آن، این فیلم در تاریخ 23 نوامبر 2023 توسط Pro:View در روسیه اکران خواهد شد. در ابتدا، برنامه‌ریزی شده بود که این فیلم در اوایل سال 2023 اکران شود.

همچنین، این فیلم در اروپا در نوامبر 2023 و در ایتالیا در 12 ژانویه و 6 آوریل 2023 نیز اکران می‌شود. این فیلم، به دلیل محدودیت‌های کارگردانی که آقای پولانسکی دارد، نتوانسته در ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه توزیع شود.

تهیه‌کننده فیلم، لوکا باربارسکی، اعلام کرده است که این فیلم شبیه به آخرین فیلم پولانسکی با عنوان “افسر و جاسوس” است که هرگز در ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا یا نیوزیلند اکران نشد. در نهایت این فیلم 2 روز پیش برای منتقدان اکران شد و در بخش تحلیل فیلم کاخ 2023 ، نتوانست نمرات خوب و قابل قبولی را بگیرد.

نقد فیلم The Palace 2023

نقد فیلم The Palace 2023
بررسی کاخ

این فیلم، که لحن انتقادی به سرمایه‌داران پیش می‌رود، جنایتی چشم‌نواز و یکی از شکست‌های فاحش در صنعت فیلمسازی، شاید حتی در دهه گذشته، به حساب بیاید. شرایط در حال تغییر کارگردان به نظر می‌رسد که مستقیماً به بازیگرانی که می‌تواند برای این کمدی سیاه بدون طنز جمع کند مرتبط است.

بدون شک، کمدی این فیلم حداقل 23 سال عقب‌تر از زمان خودش است و این می‌تواند به این معنا باشد که دیگر نمی‌توانید این جوک‌ها را بگویید، چه برسد به اینکه بخواهید در یک فیلم استفاده کنید. این فیلم به قدری وحشتناک است که دیگر نمی‌توانید به دلایل بصری و نوآوری‌های فیلمساز از آن دفاع کرد.

مشکل فیلم “کاخ” این است که اهمیت چندانی به خودش نمی‌دهد و می‌توان گفت هنری نیست. اگر چیزی درون خودش گنجانده باشد، به نوعی غم‌انگیز است. این فیلم، سروصدای عظیمی بود که ناگهان به یک سکوت مرگبار تبدیل شد که با تلاش سخت، سعی دارد تا شما را سرگرم کند. شاید این فیلم، قابل دیدن است، اما خیلی سخت بتوان با آن ارتباط برقرار کرد.

این فیلم با وجود بهترین نیت‌هایش، در نهایت بیشتر به شکل یک کمدی کریسمس‌محور است. اگر برای جشن گرفتن در تعطیلات نیاز به فیلمی سبک دارید، می‌توانید آن را با خانواده تماشا کنید. فیلم The Palace بدون شک ضعیف‌ترین فیلم تمام دوران پولانسکی به‌شمار می‌رود. شاید اگر این فیلم توسط یک کارگردان معمولی‌تر ساخته می‌شد، می‌توانستیم فیلم را با آغوش باز قبول کنیم، اما فردی مانند پولانسکی که فیلم‌هایی مانند Pianist و Rosemary’s Baby را در کارنامه خود دارد، ساخت چنین فیلمی عجیب بود.

نقد فیلم The Palace 2023

نقد فیلم The Palace 2023
نقد The Palace

پس از اکران این فیلم در جشنواره فیلم ونیز، “کاخ” با امتیاز ناخواسته‌ای 0٪ در بخش نقد The Palace افتتاح شد. این امتیاز بر اساس 9 نقد، منتقدانی که توسط Rotten Tomatoes تأیید شده‌اند و هر یک از آنها نارضایتی خود را از فیلم بیان کرده‌اند نمره‌دهی شد.

احتمال این وجود دارد که با ارسال نقدهای بیشتر، این تعداد افزایش یابد و نمره فیلم تغییر اساسی بکند؛ اما لازم به ذکر است که نظراتی که در حال حاضر در حال پخش هستند، به هیچ وجه با فیلم مهربان نیستند و نشان می‌دهند که “کاخ” یک فیلم بد است.

با وجود نقدهای بد، طبق گزارش‌ها، The Palace موفق شد پس از نمایش در جشنواره فیلم ونیز، 3 دقیقه تشویق شود. این کمدی تاریک که توسط پولانسکی، یرژی اسکولیموفسکی و اوا پیاسکوفسکا نوشته شده است، درباره یک مهمانی شام در کاخ گستاد در شب سال نو در سال 1999 است.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد فیلم The Palace 2023
نقد The Palace

همانطور که گفته شد، این فیلم در دو روز ابتدایی خودش در بین اکران منتقدین سایت Rotten Tomatos، نمره 0% را دریافت کرد که در نوع خود، عجیب و باورنکردنی است. همچنین کاربران IMDb نیز نمره 5.4 از 10 را به این فیلم دادند.

اجماع منتقدین از این فیلم ناراضی بودند و فیلم آخر پولانسکی را یک فیلم معمولی تلقی کردند، اما اینکه این حملات به این مرد کهنه‌کار بشود، می‌تواند سیاست‌های هالیوودی منتقدان تماماً آمریکایی باشد. زان بروکس از روزنامه گاردین، پولانسکی را یک کارگردان کم فروغ خواند که سایه‌ای کم رنگ از فیلمسازی را در این فیلم استفاده کرده است.

روزنامه یورو نیوز در دفاع از این فیلم نوشت:

واقعاً ناراحت کننده است که یک فیلم مانند “The Palace”، که به نظر شما بدترین فیلم کارگردان است، تماشایی و ارزشمندی‌اش را از دست داده باشد. گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که یک فیلم از نظر منتقدان و تماشاچیان نتایج مطلوبی را نداشته باشد و این می‌تواند برای همه طرفداران سینما و هنر ناراحت‌کننده باشد؛ اما به هر حال، هر فردی دارای سلیقه و نظر شخصی خود است.

اوون گلیبرمن از روزنامه ورایتی نوشت:

رومن پلانسکی و کمدی هرگز به هم نخورده‌اند و در سن 90 سالگی هنوز هم با زمانی کار می‌کند که سال‌های زیادی از آن گذشته است.

روزنامه ددلاین، دقیقاً با سیاست‌های هالیوودی خودش پیش رفت و هم از جشنواره و هم از پولانسکی نقد کرد. او در نقد فیلم The Palace 2023 نوشت:

با ارزیابی وضعیت جنجالی پولانسکی به عنوان یک فرد فراری از عدالت، می‌توانیم لحظه‌ای را فراموش کنیم و به جای آن بر تأکید بیاوریم که جشنواره فیلم ونیز، با همه حکمت و بصیرت خود، به طور کامل این پیشنهاد وحشتناک را رد کرده و به جایی که برای رزرو قرار گرفته است، توجه می‌کند. این نشان می‌دهد که جشنواره به دنبال صرفاً اصالت خودش است.

جمع‌بندی

اجماع منتقدین از فیلم تعریف نکردند و فیلم پایانی پولانسکی را به یک اثر بی ارزش تلقی کردند؛ اما باید منتشر نظر طرفداران ماند تا دید این فیلم ارزش تماشا دارد یا خیر. از آنجایی که پولانسکی یک فرد منفور در آمریکا است، این نقدها می‌تواند سیاست‌های هالیوودی منتقدین باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم The Palace 2023 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

فیلم The Palace در چه روزی به صورت عمومی اکران خواهد شد؟

این فیلم، در 28 سپتامبر 2023 در ایتالیا اکران می‌شود.

اجماع نمرات منتقدین برای فیلم The Palace در وبسایت راتن تومتوز چند بود؟

این فیلم در وبسایت راتن تومتوز، نمره 0% را دریافت کرده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *