نقد فیلم اوپنهایمر 2023 ؛ فیلمی دیالوگ‌محور و دیگر هیچ؟!

فیلم Oppenheimer یکی از مهم‌ترین و موردانتظارترین آثار سینمایی سال 2023 می‌باشد که در ادامه به نقد فیلم اوپنهایمر 2023 خواهیم پرداخت.

اوپنهایمر، یک فیلم مهیج، بیوگرافی ، حماسی محصول 2023 است که به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی کریستوفر نولان ، بر اساس بیوگرافی جی رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان نظری که به توسعه اولین سلاح هسته‌ای در پروژه منهتن کمک کرد، می‌باشد.

در این فیلم، کیلین مورفی به عنوان شخصیت اصلی، با گروه بازیگران مکمل شامل امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیور، فلورانس پیو، جاش هارتنت، کیسی افلک، رمی مالک و کنت برانا می‌باشند که به تازگی برای منتقدان اکران شد و در بخش نقد فیلم Oppenheimer نشان می‌دهد که ما با فیلم شاهکار دیگری شاهد خواهیم بود.

نقد فیلم اوپنهایمر 2023

تحلیل فیلم Oppenheimer

شما می‌توانید فهرست تحلیل فیلم Oppenheimer را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

نقد فیلم اوپنهایمر 2023
نقد فیلم اوپنهایمر 2023

اوپنهایمر در 11 ژوئیه 2023 در Le Grand Rex در پاریس به نمایش درآمد و برای اکران در بریتانیا و ایالات متحده در 21 جولای 2023 توسط یونیورسال پیکچرز برنامه ریزی شده است. در بخش نقد فیلم Oppenheimer نیز این فیلم، مانند دیگر فیلم‌های این کارگردان، نقد مثبتی را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2023

بهترین سریال های 2023

درباره فیلم و شخصیت جی رابرت اوپنهایمر

نقد فیلم اوپنهایمر 2023
بررسی فیلم سینمایی اوپنهایمر

این فیلم در سپتامبر 2021 زمانی که یونیورسال پیکچرز برنده جنگ مناقصه شد، آغاز آن نیز شروع شد. فیلمبرداری در اواخر فوریه 2022 آغاز و در ماه مه به پایان رسید. Hoyte van Hoytema، فیلمبردار، فیلم را در ترکیبی از فیلم‌های بزرگ فرمت IMAX 65mm و 65mm گرفته است. این نوع فیلمبرداری، برای اولین بار، بخش‌هایی در عکاسی آنالوگ سیاه و سفید IMAX را استفاده کرد. نولان مانند کارهای قبلی خود از جلوه‌های کاربردی گسترده و حداقل تصاویر کامپیوتری استفاده کرد.

اوپنهایمر ششمین همکاری نولان و مورفی است و اولین همکاری با بازی مورفی به عنوان نقش اول در فیلم‌های او است. روند انتخاب بازیگران به حدی مخفیانه بود که برخی از بازیگران تا زمانی که قرارداد امضا نکردند، نمی‌دانستند قرار است کدام نقش را بازی کنند. رابرت داونی جونیور ، مت دیمون و امیلی بلانت برای کار روی فیلم دستمزد خود را کاهش دادند و هر کدام 4 میلیون دلار به جای دستمزد معمولی 10 تا 20 میلیون دلاری خود دریافت کردند.

جولیوس رابرت اوپنهایمر، در 22 آوریل 1904 بدنیا آمد و 18 فوریه 1967، به عنوان فیزیکدان نظری آمریکایی از دنیا رفت. او مدیر آزمایشگاه لوس آلاموس در طول جنگ جهانی دوم بود و اغلب به دلیل نقشش در پروژه منهتن، پروژه تحقیق و توسعه‌ای که اولین سلاح هسته‌ای را ایجاد کرد، به عنوان پدر بمب اتمی شناخته می‌شود.

اوپنهایمر در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد و در سال 1925 مدرک لیسانس شیمی خود را دریافت کرد. او در دانشگاه کمبریج و دانشگاه گوتینگن در رشته فیزیک تحصیل کرد. او در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به کار شد. مؤسسه فناوری کالیفرنیا کمک‌های قابل توجهی به فیزیک نظری، از جمله در مکانیک کوانتومی و فیزیک هسته‌ای کرد. در طول جنگ جهانی دوم، او برای کار در پروژه منهتن استخدام شد و در سال 1943 به عنوان مدیر آزمایشگاه لوس آلاموس در نیومکزیکو منصوب شد.

رهبری و تخصص علمی اوپنهایمر در موفقیت این پروژه مؤثر بود. او از جمله کسانی بود که آزمایش را در 16 ژوئیه 1945 مشاهده کرد که در آن اولین بمب اتمی با موفقیت منفجر شد، حضور داشت. او بعداً اظهار داشت که انفجار کلماتی را از کتاب مقدس هندو بهاگاواد گیتا به ذهنش آورد که می‌گوید “اکنون من به مرگ تبدیل شده‌ام، ویرانگر جهان‌ها.” در آگوست 1945، بمب‌های اتمی در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن استفاده شد که تنها مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ بود.

نقد فیلم اوپنهایمر 2023

نقد فیلم اوپنهایمر 2023
تحلیل فیلم Oppenheimer

اوپنهایمر نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم هیجانی، بهترین فیلم درام، بهترین تدوین صدا در یک اسپات تلویزیونی، و بهترین اسپات تلویزیونی هیجان انگیز شد. همچنین این فیلم، برنده بهترین درام، بهترین تریلر بلاک باستر تابستان 2023 و بهترین تدوین صدا در جوایز تریلر طلایی 2023 شد. این فیلم در ششمین جوایز فیلم میان فصل انجمن منتقدان هالیوود نایب قهرمان مورد انتظارترین فیلم شد.

فیلمبرداری شامل استفاده از مواد منفجره واقعی برای بازسازی آزمایش هسته‌ای بود و از گرافیک‌های کامپیوتری استفاده نمی‌شد. در حالی که از مینیاتورها برای جلوه‌های عملی استفاده می‌شد، ناظر جلوه‌های ویژه فیلم، اسکات آر. فیشر، از آن‌ها به عنوان “بزرگ‌ها” یاد کرد، زیرا تیم تلاش می‌کرد تا مدل‌ها را تا حد امکان بزرگ کند.

یک شهر کامل به سبک دهه 1940 نیز از ابتدا ساخته شد. از آنجایی که نولان می‌خواست فیلم را تا حد ممکن ذهنی، و همه چیز را از دیدگاه اوپنهایمر بیان کند، آنها مجبور بودند راهی برای تجسم ایده‌ها و افکار او در مورد نحوه تصور او از جهان کوانتومی و امواج انرژی بیابند.

اوپنهایمر کریستوفر نولان، واقعاً یک دستاورد تماشایی است. این فیلم، در اقتباس واقعی، مختصر، داستان‌سرایی مبتکرانه و اجراهای ظریف از کیلین مورفی، امیلی بلانت، رابرت داونی جونیور، مت دیمون و بسیاری از افراد دیگر که در آن نقش داشتند.

سخت است که در مورد چیزی به این متراکم در چیزی احمقانه مانند یک توییت یا موضوع صحبت کنیم، اما اوپنهایمر واقعاً یک درام جدی، فلسفی و بزرگسالانه می‌باشد که به اندازه دانکرک پرتنش و هیجان انگیز است.

نقد فیلم اوپنهایمر 2023

نقد فیلم اوپنهایمر 2023
نقد فیلم Oppenheimer 2023

این فیلم، یک مطالعه شخصیت در بزرگ‌ترین مقیاس، با اجرای مرکزی عالی توسط کیلین مورفی است. یک درام تاریخی حماسی اما با حساسیت نولانی مشخص که آن را تنش، ساختار، حس مقیاس، طراحی صدای شگفت‌انگیز، جلوه‌های ویژه قابل توجه است.

این فیلم را می‌توان دستاورد شگفت‌انگیزی در اقتباس صادقانه، مختصر، داستان‌گویی مبتکرانه و بازی‌های ظریف از کیلین مورفی، امیلی بلانت، رابرت داونی جونیور، مت دیمون و بسیاری دیگر از افراد حاضر در آن نامید.

مخاطب، در این فیلم کاملاً جذب اوپنهایمر خواهد شد. فیلمی متراکم، پرحرف و پرتنش، تا حدی درباره بمب، و بیشتر درباره اینکه چقدر محکوم به فنا هستیم. مورفی در این فیلم خوب است، اما پشتیبانی دیمون، داونی جونیور و پیو ضروری است. فیلمی جسارت آمیز، مبتکرانه و پیچیده که مخاطبش را به لرزه درمی‌آورد.

شما از دیدن این فیلم حیرت زده و از نظر احساسی نابود خواهید شد. من فکر می‌کنم این یک دستاورد هنری خیره‌کننده خواهد بود و امیدوارم واقعاً یک گفتگوی ملی و حتی جهانی را در مورد موضوعاتی که اوپنهایمر به شدت در مورد آنها صحبت می‌کرد. این فیلم، در مورد چگونگی زندگی در عصر اتمی است و وطن پرست بودن را نشان می‌دهد. این فیلم، نقش یک دانشمند در جامعه‌ای غرق از فناوری و علم که درباره مسائل عمومی صحبت کند را نیز توضیح می‌دهد.

اوپنهایمر… باورنکردنی است. کلمه‌ای که مدام به ذهن می‌آید ترسناک است. نولان، یک درام تاریخی پیچیده با سرعت بی امان، با جزئیات دیوانه کننده و پیچیده ساخته است.

فیلمی دیالوگ‌محور؟

“اوپنهایمر” یک فیلم است که تقریباً تمام آن به صورت دیالوگ اتفاق می‌افتد. داستان شامل رفت و آمدهای آکادمیک بین فیزیکدانان نظری است که معادلات هسته‌ای را روی تخته‌سیاه می‌نویسند، گفت‌وگوهای داغ بین سیاستمداران و رهبران نظامی آمریکایی درباره جنگ جهانی دوم و سرنوشت کشور در صورت پیروزی نازی‌ها را نیز شامل می‌شود.

فیلم به طور خلاصه، تبادلات فشرده بین اعضای هیئت منصفه و جلسات دادگاه کنگره را نشان می‌دهد و همچنین به شایعات و گمانه‌زنی‌ها پرداخته و سعی در تعیین وفاداری این دانشمندان به ایالات متحده دارد. کارگردان کریستوفر نولان به ندرت به قهرمان داستان، جی رابرت اوپنهایمر (با بازی کیلین مورفی) اجازه می‌دهد واقعاً فکر کند. وقتی این کار را می‌کند، مخاطب ذرات را در ذهن اوپنهایمر می‌بیند که در حال چرخش هستند، نوترون‌ها در حال شکستن و جرقه زدن، نیروهای بنیادین که با هوش و اراده مهار می‌شوند.

بررسی ساختاری منتقدین

بررسی فیلم اوپنهایمر

نقد فیلم اوپنهایمر 2023
نقد فیلم اوپنهایمر 2023

اکنون اولین واکنش‌ها، از اولین نمایش و همچنین از سوی روزنامه‌نگارانی که اکران‌های اولیه را دیدند و اکنون می‌توانند واکنش‌های رسانه‌های اجتماعی خود را به اشتراک بگذارند، وارد می‌شود. مورفی در نقش جی رابرت اوپنهایمر، رئیس پروژه منهتن دوران جنگ جهانی دوم که مسئول ساخت بمب اتمی بود، بازی می‌کند.

سم تامپسون در رابطه با این فیلم نوشت:

عملکرد شایسته جوایز بی عیب و نقص کیلیان مورفی در سطح جدیدی قرار دارد. هر بازیگری در این گروه غنی بازیگران در رأس بازی خود قرار دارد. کار تحسین برانگیز کریستوفر نولان قابل توجه است و اجرای چشم انداز خود توسط هویت ون هویتما نفس‌گیر می‌باشد.

روزنامه تلگراف نیز در رابطه با اثر جدید نولان گفت:

من از اینکه در مورد اوپنهایمر کاملاً خجالتی و مرموز باشم می‌ترسم و حرفم را صریح می‌زنم. همین که از سینما بیرون آمدم می‌گویم این یک ناک اوت کامل است که مغزم را مانند یک هسته پلوتونیوم پرپیچ و خم باز کرد و باعث شد تا در تیتراژ پایانی آنطور که می‌توانم هق هق بزنم.

کارین جیمز (BBC):

این فیلم فوق‌العاده خلاقانه و کامل‌ترین فیلم او (کریستوفر نولان) تا به این‌جاست.

دیوید رونی (The Hollywood Reporter):

این یک اثر بزرگ، شجاعانه و فکرشده است که اکنون تقریباً در استودیوها منقرض شده. فیلم کاملاً تناقض‌های یک غول ذکاوت را در آغوش می‌کشد که همچنین فردی عمیقاً دارای نقص بوده و میراث خود را با تردیدش در رابطه با دستاورد شگفت‌انگیزی که جای او را در کتاب‌های تاریخی مستقر کرده، دچار پیچیدگی‌هایی می‌کند.

مت زولر (RogerEbert):

بیوگرافی سه و اندی ساعته‌ی جی. رابرت اوپنهایمر فیلمی درباره‌ی چهره‌هاست. «اوپنهایمر» کلوز-آپ‌های عظیمی را از چهره‌ی افراد، در حینی که در پرسش این که چه کسی هستند، دیگران تصمیم گرفته‌اند که آن‌ها چه کسی هستند و این که چه کاری با خود و دیگران کرده‌اند، دست و پا می‌زنند بازکشف می‌کند.

تمریس لفلی (TheWrap):

اثر حماسی کریستوفر نولان، از هر جنبه‌ای هوشمندانه و شکوهمند است. بیوگرافی نولان از پدر بمب اتم، که با بازی دقیق کیلین مورفی به اوج رسیده است، بسیار باعظمت و دارای پیچ و خم‌های اخلاقی است.

تام گریرسن (ScreenDaily):

معمایی درون هسته‌ی «اوپنهایمر»، درام گیرای کریستوفر نولان که همان‌قدر که درباره‌ی فیزیک‌دان آمریکایی جی. رابرت اوپنهایمر است، درباره‌ی دنیای دلهره‌آوری که او به وجود می‌آورد نیز هست، وجود دارد. این فیلم سه ساعته و با بازی جذاب و تاثیرکذار کیلین مورفی، عنصرهای روند دادگاه، هیجان جنگ سرد و مطالعه‌ی کاراکترها را به هم پیوند می‌دهد و رازهای «پدر بمب اتم» را به طرز شگفت‎انگیزی بی‌پاسخ باقی می‌گذارد.

پیتر برادشاو (The Guardian):

فیلم حماسی نولان درباره‌ی بمب اتم دارای نقص اما فوق‌العاده است. مطالعه‌ای گسترده و پساافنجاری، روایتی PTSDوار (گونه‌ای اختلال که در افرادی ایجاد می‌شود که یک رویداد شوکه‌کننده، ترساننده و یا خطرناک را تجربه کرده‌اند.) که پرده‌ی بزرگ سینما را با میلیون‌ها ذره‌ی غم‌انگیز پر می‌کند که این ذرات، رویاهای متلاشی‌شده‌ی نیروی پیشران نفرین‌شده و مرموز پروژه‌ی منهتن، جی. رابرت اوپنهایمر هستند؛ فیزیک‌دانی نابغه با خوی هنری که به بشریت راه نابودی‌اش را داد.

کلاریس لاری (Independent):

«اوپنهایمر» بهترین و هیجان‌انگیزترین اثر کریستوفر نولان است. داستانی فوق‎العاده نگران‌کننده، روایت‌شده با نگاهی سنتی به ساخت و ساز و تصورات سینمایی. نولان در این فیلم با یکی از جنجالی‌ترین میراث قرن بیستم،رابرت اوپنهایمر، همچون پازلی که منتظر حل شدن است، رفتار می‌کند. کیلین مورفی با چشمانش هر سکانس را روشن می‌کند، اما قدرت اصلی از آن رابرت داونی جونیور است.

جمع‌بندی:

فیلم “اوپنهایمر” یک شاهکار به حساب می‌آید و بهترین اثر کریستوفر نولان تا به امروز است. این فیلم، پرتره‌ای ویرانگر از غرور انسان در مواجهه با تغییر می‌باشد و با استفاده از تصاویر خیره‌کننده، به شرح زندگی حرفه‌ای اوپنهایمر می‌پردازد. “اوپنهایمر” همچنین درباره نفرین یک آدم احساسی در یک دنیای منطقی است و با جذابیتی غیرکافی، مسائل اخلاقی، اعتقادی و تحقیقات علمی را در قالبی متفاوت به تصویر می‌کشد. فیلم با برش‌های سریع و پرش زمانی متنوع دراماتیک و سینماتیک می‌شود و با این حال، به نحوی متفاوت، تمام موضوعات را به ترتیب زمانی شرح می‌دهد. “اوپنهایمر” به عنوان یک اثر برجسته، تماشایی و سرگرم‌کننده شناخته می‌شود.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم اوپنهایمر 2023 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *