رضا ارژنگی، کارگردان انیمیشن یوز ، مهمترین محور این فیلم را هویتطلبی عنوان کرده و از موفقیت اثر در گیشه و استقبال مخاطبان سخن گفته است.
این اثر با درونمایهای طنز، ماجرای یوزپلنگی تپل را روایت میکند که برای یافتن هویت خود، از آمریکا راهی ایران میشود. رضا ارژنگی در گفتوگویی، موضوع «هویتطلبی» را مهمترین محور این انیمیشن دانست و گفت:
میخواستم شخصیتی خلق کنم که هم جذاب باشد و هم حس ایرانی بودن را منتقل کند. یوز ایرانی چنین ویژگیهایی داشت، اما برای ایجاد تنوع و جذابیت بیشتر، شخصیت را تپلتر طراحی کردم تا برای کودکان دوستداشتنیتر باشد.
کارگردان یوز درباره روند فروش فیلم نیز اظهار کرد:
رقابت انیمیشن یوز با فیلمهای کمدی پرفروشی چون قسطنطنیه و مرد عینکی و صعود به جدول فروش هفتگی، یک رکورد تازه در حوزه انیمیشن محسوب میشود. هنوز سانس صبح مدارس آغاز نشده و امیدواریم با شروع اکران دانشآموزی، فروش بالاتری داشته باشیم.
او درباره مهاجرت معکوس شخصیت اصلی فیلم گفت:
یوز در مسیر داستان متوجه تفاوتهای خود با سایر گونهها میشود و در جستوجوی هویت واقعیاش به ایران بازمیگردد. دوست گربهاش، بابی، نیز تصمیم میگیرد در ایران خانواده پیدا کند و به گربهای ایرانی تبدیل شود.
ارژنگی در پایان، وضعیت فعلی انیمیشن ایران را دارای استعداد فراوان اما با چالشهای ساختاری توصیف کرد و گفت:
انیمیشن در ایران از نظر کمیت در سطح بالایی قرار دارد، اما مشکل اصلی در سرمایهگذاری و کیفیت تولید است. نبود رقابت بینالمللی و محدودیت در نمایش آثار خارجی نیز مانع رشد کیفی این حوزه شده است.
نظر شما دربارهی انیمیشنهای ایرانی ساخته شده در چند سال اخیر چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.