همنواز

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان از نگاه سایت فیگار

تقلید را نوعی چاپلوسی خالصانه می دانند. اما بازآفرینی‌ بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان نه تنها چاپلوسی نیست که نوعی یادآوری لحظه های شیرین است.

در این مقاله سعی داریم بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان از نگاه سایت فیگار را به شما معرفی کرده و فیلم هایی که بعد از آنها چنین صحنه هایی را به صورت تقلید نشان داده اند بررسی کنیم. هر چند ممکن است صحنه های بعدی آن چنان باید و شاید در ذهن مخاطبان نمانده باشد. اما می توان به طور قطع گفت صحنه های اولیه همیشه ماندگار بوده اند.

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان از نگاه سایت فیگار

مهمترین فیلم‌هایی که باید بشناسید.

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهانگاهی اوقات صحنه‌های یک فیلم آنقدر نمادین می‌شوند که از خود فیلم‌ها پیشی می‌گیرند و ماندگار می‌شوند. برخی از بهترین سکانس های سینما صحنه هایی خاص و خاطره انگیز می آفرینند و آنقدر منحصر به فرد می شوند که سایر برنامه های تلویزیونی و فیلم ها به آن لحظه ها به دید احترام نگاه می کنند. در نظر داشته باشید که ادای احترام کار چندان ساده ای نیست.

صحنه حمام فیلم روانی

Psycho Shower Scene

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان
بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان

آلفرد هیچکاک همیشه برای بهترین برداشت خود دست به اقدامات بزرگی می زد. با 78 تنظیم و 52 کات، در صحنه فیلم Psycho Shower Scene شاید بهترین سکانس تاریخ سینما را رقم زده باشد. از این صحنه ترسناک در بسیاری از فیلم های دیگر نیز استفاده شده است. دو نمونه دیگر از این صحنه وجود دارد که در رابطه با فیلم هیچکاک برجسته به نظر می رسد.

بازسازی موهن گاس ون سنت در سال 1998 از فیلم Psycho که به صورت رنگی فیلمبرداری شد و تقریباً بیست سال بعد، متل بیتس، پیش درآمد مدرنیزه شده ای از نورمن بیتس جوان (فردی هایمور) را ارائه داد. در این فیلم شاهد خروج ماریون کرین (با بازی ریحانا) هستیم.

صحنه فلش دنس آب

Flashdance Water Scene

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان
بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان

Flashdance یک فیلم رقص حماسی با بازی جنیفر بیلز است. او به به خاطر زندگی اش مبارزه می کرد. فلش دنس آب خاطره انگیزترین صحنه ای فیلم است در این صحنه الکس توسط یک آبشار کوچک روی صحنه مسحور کننده می شود. این سکانس یکی از ده بهترین سکانس تاریخ سینما است.

دو فیلم دیگر نیز از این صحنه تقلید کرده اند. یکی کمدی نوربیت ادی مورفی در سال 2007 است که در فرانچایزهای محبوب کودکان Shrek و My Little Pony، این صحنه را تقلید کرده و دیگری در دنیای تبلیغات و برای تبلیغات تجاری P&G Gain 2021 با بازی کریگ رابینسون (مورد علاقه طرفداران The Office)، که از آب استفاده شده است.

صحنه بوم باکس هر چیزی بگو

Say Anything Boombox Scene

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان
بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان

فیلم کلاسیک «هر چیزی بگو» هنوز هم به‌عنوان یک فیلم نوجوان پسند و هم به‌عنوان یک داستان عاشقانه در اذهان بینندگانش پابرجاست. لوید دوبلر (جان کیوزاک) با در دست گرفتن یک بوم باکس بیرون پنجره دایان کورت (ایون اسکای) صحنه رمانتیکی را برای نسل‌های آینده رقم زده است. در این صحنه او آهنگ «In Your Eyes» پیتر گابریل را پخش می کند.

فیلم جدید Deadpool 2 ضدقهرمان، نیز از این صحنه استفاده کرده و مورد علاقه تماشاچیان قرار گرفت. به جرئت می توان گفت صحنه بوم باکس یکی از برترین سکانسهای سینمای عاشقانه محسوب می‌شود.

صحنه پایانی ایستگاه قطار

Dilwale Dulhania Le Jayenge Train Finale

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان
بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان

در سال 1995 نقطه عطفی در راه سینمای بین‌المللی ایجاد شد. 27 سال پس از اکران فیلم داماد عاشق عروس را می برد، هنوز هم صحنه قطار در دیگر فیلم های عاشقانه استفاده می شود. این فیلم یکی از طولانی ترین فیلم های تاریخ سینما بود.

در این صحنه شاهرخ خان در نقش راج به دنبال کاجول در نقش سیمران می دود. کاجول که سوار قطار در حال حرکت است دستش را دراز می کند تا دست شاهرخ را بگیرد. این داستان عاشقانه همیشه در صحنه های پایانی فیلم ها اتفاق می افتد.

این صحنه یکی از برترین سکانسهای سینما می‌باشد که چندین بار بازسازی شده است. در فیلم چنای اکسپرس 2013 دوباه شاهرخ خان را می بینیم که این بار به دنبال دیپیکا پادکونه این نقش را تکرار می کند. در فیلم میلیونر زاغه نشین (برنده جایزه اسکار در سال 2008) دنی بویل نیز در یک صحنه فلاش بک از این صحنه عاشقانه استفاده کرده است.

رقص کثیف

Dirty Dancing Lift

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان
بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان

صحنه پایانی این فیلم نیز مشابه فیلم قبلی یعنی Dilwale Dulhania Le Jayenge، با پایان جذابش تعریف می شود. در این صحنه baby (جنیفر گری) یک رقصنده در کنار جانی (پاتریک سوییز) شکوفا می شود و رقص خود را با یک لیفت با شکوه کامل می کند. البته این صحنه جذاب کاملاً مدیون آهنگ The Time Of My Life است که توسط بیل مدلی و جنیفر وارنز ساخته شده بود.

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فیلم های رایان گاسلینگ و اما استون در سال 2011 دیوانه، احمق و عاشق بود که آنها نیز بهترین سکانس های سینما هستند. اخیراً، درک هاف، طرفدار Dancing With The Stars و Charli D’Amelio ستاره تیک تاک، این صحنه را برای Hough’s Step Into، The Movies ABC به صورت ویژه اجرا کردند.

صحنه آینه سوپ اردک

Duck Soup Mirror Scene

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان
بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان

برادران مارکس یک خانواده کمدین و جلوتر از زمانه خود بودند. این دو برادر در تلاش‌های خلاقانه‌شان، همیشه به‌خاطر شوخ طبعی‌شان مورد قدردانی قرار می‌گرفتند. البته آنها نمی دانستند که صحنه خنده دار آینه سوپ اردک سال 1933 به لحظه ای برجسته در تاریخ سینما تبدیل خواهد شد.

استوی گریفین و آدولف هیتلر پس از انتقال به برلین در سال 1939، این صحنه را در فصل هفتم قسمت Family Guy  به هجو گرفتند. در فیلم Muppets Most Wanted در سال 2014 کرمیت قورباغه در کنار کنستانتین دوپلگنگر این سکانس را اجرا کرد.

من پرواز می کنم

Titanic “I’m Flying” Scene

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان
بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان

فیلم عاشقانه تایتانیک یکی از بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان را در خود جای داده است. فیلم تایتانیک ساخته جیمز کامرون یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در دوران خود بود. این فیلم نام لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت را بر سر زبان ها انداخت و موفقیت های آنها پس از این فیلم دو چندان شد.

عملکرد درخشان و رمانتیک آنها در این فیلم خیره کننده بود. یکی از صحنه‌های مورد علاقه طرفداران این فیلم، زمانی است که جک (دی‌کاپریو) و رز (وینسلت) در غروب آفتاب روی کمان کشتی ایستاده‌اند و اولین بوسه‌شان را به نمایش می‌گذارند.

لئوناردو دی کاپریو به طرز خنده‌داری این صحنه را با جونا هیل در مونولوگ 2014 Saturday Night Live به باد تمسخر گرفت. کیت وینسلت همچنین با OwlKitty، یک سری از صحنه های تایتانیک را تقلید کرد.

صحنه چرخ سفالگری

Pottery Wheel Scene In Ghost

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان
بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان

رمان عاشقانه ماوراء الطبیعه دهه 1990، روح، صحنه ای را به وجود آورد که در آن دوران به طرز عجیبی وابسته به عشق شهوانی بود. مولی (دمی مور) و سام (پاتریک سویزی) لحظه‌ای بسیار صمیمی را پشت چرخ سفالگری‌ به نمایش می‌گذارند، ترکیب مردی بدون پیراهن و خاک رس خیس همچون دینامیتی در سینمای آن دوران صدا کرد و به یکی از بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان تبدیل شد.

جیمی فالون و جاستین تیمبرلیک این صحنه را برای قسمتی از سری Evolution of Dance Evolution of End Zone Dancing تقلید کردند. درام نوجوان HBOMax Euphoria نیز اخیراً از این صحنه برای قسمت دوم فصل دوم خود استفاده کرده است.

صحنه غذاخوری

When Harry Met Sally’s Katz Delicatessen Scene

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان
بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان

راب راینر و نورا افرون در فیلم وقتی هری با سالی ملاقات کرد، هنجارها و کلیشه های جنسیتی را به چالش کشیدند. همچنین افسانه جعل ارگاسم در صحنه خنده‌دار کاتز دلی مگ رایان نیز تأیید، و با این جمله استل راینر تکمیل شد: «من آنچه را که او می‌خورد، خواهم داشت». تا آن زمان هیچ کس نمی دانست که این جمله به یکی از نقل قول های معروف تبدیل خواهد شد.

فیلم Date Movie در سال 2006 نیز از این جمله استفاده کرده است. درو بریمور در اکثر صحنه هایش در اولین نمایش پاییز ۲۰۲۱ در برنامه گفت‌وگوی روزانه CBS خود، این جمله را استفاده می‌کرد.

صحنه خطرناک رقص تجاری

Risky Business Dance Scene

بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان
بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان

تام کروز با بازی در این فیلم موقعیت (ستاره ابدی بودن) خود را تثبیت کرد. او یکی از بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان را در سال 1983 با رفتن روی صحنه به سبک «راک اند رول قدیمی» به نمایش گذاشت. در این فیلم جوئل (کروز) با رفتن والدینش به تعطیلات به حال خود رها می شود. او با رقصیدن در سراسر اتاق نشیمن از تنهایی خود استفاده می‌کند و به تمرین رقص می پردازد.

شخصیت هایی مانند نیلز از دایه و آدام گلدبرگ رقص جوئل را شجاعانه تقلید می کنند. این صحنه حتی در کانون توجه کمپین Band Hero با بازی تراویس بارکر قرار گرفت.

مقالات بیشتر:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین سکانس‌های تاریخ سینمای جهان سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *