نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022 ؛ آمریکا علیه نازی‌های آلمان

فیلم Amsterdam ، یکی از پُرطرفدارترین فیلم‌های 2022 منتشر شد. با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022 بپردازیم.

فیلم آمستردام یا همان Amsterdam 2022 یک فیلم درام و تاریخی معاصر به کارگردانی و نویسندگی دیوید او. راسل کارگردان فیلم‌هایی مانند American Hustle 2013 و Fighter است. داستان این فیلم، در دهه‌ی 30 آمریکا و دقیقاً بین دو جنگ جهانی اول و دوم رخ داد و به داستان سه دوست که شاهد یک قتل بودند را روایت می‌کند. خود آن افراد در آن قتلی که شاهدش بودند مظنون می‌شوند و حالا به دنبال مدرکی می‌گردند که ثابت بر بی‌گناهی‌شان باشد.

این فیلم، در ۷ اکتبر ۲۰۲۲ توسط والت دیزنی استودیو موشن پیکچرز در ایالات متحده اکران شد. فیلم آمستردام نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد، اکثر آنها طراحیِ تولید و عملکردِ بازیگران را تحسین کردند، اما نویسندگی و کارگردانیِ راسل، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. این فیلم در وبسایت IMDb نمره‌ی 6.1، در راتن تومتوز نمره‌ی 33% و در متاکریتییک، نمره‌ی 62 را کسب کرد تا به یک فیلم پُر ستاره، اما معمولی تبدیل بشود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های سینمایی جهان از نگاه IMDB

نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022

  • آمریکا علیه نازی‌های آلمان

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022 را در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022
نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022

از بازیگران مطرح این فیلم، می‌توان به کریستین بیل، در نقش برت برنسدون، جان دیوید واشنگتون در نقش هارولد وودزمن، مارگو رابی در نقش والری ووز، کریس راک، رمی مالک، رابرت دنیرو، زوئی سالدانیا، و تیلور سوویفت اشاره کرد.با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022 بپردازیم.

تحلیل داستان و روایت

نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022
نقد فیلم Amsterdam

در نقد فیلم Amsterdam ، با یک پزشک ارتش، برت برندسن، با هنرنمایی کریستین بیل را مشاهده می‌کنیم که آغاز کننده‌ی داستان است و ما داستان را از زبان خودش، به صورت یک راوی که تمام این اتفاقات را پشت سر گذاشته می‌شونیم. او اکنون به عنوان یک پزشک در کوچه‌ی پشتی برای همتایان کهنه سرباز کار می‌کند و توسط دوست وکیلش هارولد وودمن که جان دیوید واشنگتن است، در مورد یک پرونده عجیب فراخوانده می‌شود.

مردی که هر دوی آنها او را از جنگ جهانی اول می‌شناختند، اکنون مرده است و دخترش، با هنرنمایی تیلور سوویفت می‌خواهد بداند چه اتفاقی برای پدرش افتاده است و از برت می‌خواهد که او را کالبد شکافی کند. آنچه که در ابتدا به نظر می‌رسد، راهی ساده برای احترام به مردی است که هر دو به آنها احترام می‌گذاشتند، برای برت و هارولد بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

با این که این دو دوست به سرعت درگیر توطئه‌ای شیطانی از یک فرد  می‌شوند که به سومین عضو از سه نفری که در طول جنگ شروع کرده بودند مرتبط می‌شود، ما فلش‌بکی به گذشته‌ی این دو فرد می‌بینیم که در جنگ جهانی با دختری به اسم والری ووز با هنرنمایی مارگو رابی، زنی بی خیال با گذشته‌ای پیچیده، آشنا شدند. این ماجراجویی، سه دوست را به جایی می‌برد که هیچکس نمی‌تواند انتظارش را داشته باشد. و حالا به زمانی برمی‌گردیم که آنها سعی دارند با فردی که برادر والری است دیدار کنند.

حالا در نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022 داستان به جایی پیش می‌رود که آنها برای دیدار با یک ژانرال که نقش او را دنیرو بزرگ بازی می‌کند، دست به هر دری می‌زنند و سعی دارند که از طریق او، به کشف حقیقت و بی‌گناهی خود پیش بروند که از جایی به بعد، نشان می‌دهد که داستان به کلیشه‌ی سیاسی آمریکا در آن سال‌ها بازمی‌گردد.

روایت شما را خسته نمی‌کند و به خوبی کاری را انجام می‌دهد که شما 120 دقیقه را بتوانید بدون یک استراحت تماشا کنید، اما نوع کارگردانی راسل است که در ادامه‌ی بررسی فیلم آمستردام 2022 به آن خواهیم پرداخت.

کارگردانی

نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022
تحلیل فیلم Amsterdam 2022

علیرغم اینکه راسل درباره‌ی نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022 بیان کرد که فیلم آمستردام ، فیلمی درباره‌ی یک توطئه‌ی تکان دهنده است اما راسل راضی به این بیانات خودش است که وقت خود را صرف کندن لایه‌های جنگی داستان کند. در آخرین عمل خود، آمستردام به هیجان می‌آید و راسل حقیقت را در پشت بزرگترین راز داستان آشکار می‌کند،. اما در نهایت این چیزی است که در طول داستان برای ما مشخص شده بود و ما دیگر لذتی برای دانستن اینکه چه کسی می‌خواهد این کار انجام بدهد و هدفش چیست، تقریباً ساده‌ترین حدس ممکن بود که در دسترس ما قرار داشت.

در حالی که پیچ نهایی ممکن است کمی در بین شما نا امیدی ایجاد کند، اما در نهایت همه چیزهایی را که از قبل در دسترس گذاشته را به هم پیوند می‌دهد. با این حال، بخش‌های میانی آمستردام کشیده می‌شوند. خوشبختانه، همه چیز خیره کننده به نظر می رسد. طراحی تولید و لباس و اتفاقاتی که در بی سال‌های جنگ جهانی افتاد را راسل با تبحر خاصی نشان داد، اما حقیقت امر را در پشت پرده‌ی آمریکا پنهان کرد.

روی کاغذ، آمستردام به نظر می رسد یک موفقیت مطمئن باشد. راسل سابقه خوبی دارد. آن عناصر، آمیخته با طرح توطئه پیچیده، باید آمستردام را به اوج می‌رساند. اما متأسفانه جاه طلبی‌های راسل در اینجا، از او دور می‌شوند. فیلم آمستردام زمان کافی را صرف توسعه معنی‌دار شخصیت‌هایش نمی‌کند تا ارزش این کاراکترها را داشته باشد، و روابط آنها پوچ باقی می‌ماند.

شاید روایت فیلم آمستردام در طول فیلم خسته کننده به‌نظر نرسد، اما از نیمه‌ی دوم فیلم که همه چیز قابل حدس می‌شود، ما انتظار پیچش خاصی از سمت راسل هستیم که ما را نا امید می‌کند. در ادامه‌ی تحلیل فیلم Amsterdam 2022 با بازیگری همراه شما شنا هستیم.

بازیگری

نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022
بررسی فیلم آمستردام 2022

همانطور که در بحث کارگردانی نوشتار نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022 درباره‌ی شخصیت‌ها اظهاراتی را بیان کردیم، راسل یک فیلم ساخت که مملو از ستارگان بزرگ سینمای هالیوود هستند. او به‌قدری ستاره درون فیلم خود گنجاند که دیگر همه‌چیز در باب داستان محو شد و ما صرفاً انتظار یک اثر هنری خلاقانه و بدون هیچ اشکالی را داشتیم.

راسل نشان داد که بازیگران خوب، نمی‌توان ساختار اصلی داستان فیلم را نجات دهند و حتی می‌توانند به کارنامه‌ی کاری خود، لطمه‌ی بزرگی را وارد کنند. علاوه بر کریستین بیل، مارگو رابی و جان دیوید واشنگتن، آمستردام شامل استعدادهای جوانی مانند رامی ملک، آنیا تیلور جوی، زوئی سالدانا، و فرد سابقه‌داری مانند رابرت دنیرو نیز در این فیلم بازی می‌کنند.

با تعداد ستارگان و بازیگران زیاد، یک چیز اجتناب ناپذیر است که برخی از نقش‌ها در نهایت کمی بیشتر شامل بخش‌های سریع داستان باشند. اما مثلا خانوم آنیا تیلور جوی، که استعدادش برای کمتر کسی آشکار نشده، نمی‌توان تا این حد نقش آدم بی خاصیتی را ایفا کند و ما بود و نبود او را یک چیز بی اثر بدانیم.

بیل احتمالاً در میان برجسته‌ترین نقش‌ها را می‌گیرد و با تعهد کامل در آن فرو می‌رود و رابی نیز مانند همیشه خوب است. واشنگتن، که نقش هارولد را ایفا می‌کند متأسفانه در میان سه گروه مرکزی کمتر توسعه یافته است و کریس راک نیز تقریباً نقشی صرفاً فرعی دارد. در نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022 ، تمامی بازیگران تقریباً به خوبی ایفای نقش کردند، اما هیچکدام نتوانستند سناریوی داستان را تغییر دهند و باعث نجات فیلم شوند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


One thought on “نقد و بررسی فیلم Amsterdam 2022 ؛ آمریکا علیه نازی‌های آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *