نقد و بررسی سریال The Peripheral 2022 ؛ انسجام در دل پیچیدگی

پِریفِرال یا پیرامونی یا محیطی مجموعه تلویزیونی علمی تخیلی آمریکایی است که توسط اسکات اسمیت تهیه و خلق شده‌است. با نقد و بررسی سریال The Peripheral 2022 همراه ما بمانید.

این سریال توسط آمازون تولید شده و بر اساس کتابی با همین عنوان از سال ۲۰۱۴ اثر ویلیام گیبسون ساخته شده‌است. جاناتان نولان و لیزا جوی، خالقان وست‌ورلد، به همراه آتنا ویکهام، استیو هوبان و وینچنزو ناتالی، به عنوان تهیه‌کنندگان اجرایی فعالیت می‌کنند.

داستان سریال پریفرال آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که در آن فناوری به‌طور نامحسوس جامعه را تغییر داده‌است و یک زن ارتباطی پنهانی را با واقعیت جایگزین، و همچنین آینده تاریک خود را کشف می‌کند.

نقد و بررسی سریال The Peripheral 2022

نقد و بررسی سریال The Peripheral 2022
نقد و بررسی سریال The Peripheral 2022

طرح‌های پیچیده می‌توانند سرگرم‌کننده باشند، به شرطی که اکشن در ساختار دراماتیک و روایی آن متوقف نشود. «محیطی» تمایل به انجام این کار دارد. سریال علمی تخیلی جدید Prime Video اغلب واقعیت مجازی را به کسالت واقعی تبدیل می‌کند. گاهی اوقات از نظر بصری جذاب است، گاهی اوقات از نظر موضوعی جذاب، اما از بعد عاطفی جذاب عمل نمی‌کند. سریال کالبد یا محیطی یک ایده جالب در جستجوی یک داستان خوب دارد که به طرز غریبی سعی در سرگرم کردن بیننده‌ی خود دارد.

این سریال نخستین نمایش جهانی خود را در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲ در هتل ایس لس آنجلس انجام داد، و سپس در ۲۱ اکتبر در آمازون پرایم ویدئو منتشر شد. فصل دوم در حال توسعهٔ فعال است.

در «محیطی» به عنوان یک سریال علمی تخیلی نکته‌ی عجیبی وجود ندارد – جز یک استثنا: نگاهی به لندن، 80 سال آینده. شهر تقریبا خالی به نظر می‌رسد و منعکس کننده سیاره‌ای است که جمعیت آن از بین رفته.

نقد The Peripheral 2022
نقد The Peripheral 2022

مجسمه‌های عظیمی که به نظر می‌رسد منعکس‌کننده دوران باستان هستند. خیابان‌ها مانند چیزی از یک فیلم نوآر رنگی می‌درخشند. درواقع یک مکان عجیب و غریب را به تصویر می‌کشد، که دقیقاً همان چیزی است که این سریال به آن نیاز دارد.

سریال تضاد قانع کننده‌ای با زندگی در کوه‌های بلو ریج ایجاد می‌کند، جایی که فلین خود را به نوعی اعجوبه واقعیت مجازی تبدیل کرده است. یکی از جذابیت‌های نمایشی که بخشی از آن در لندن اتفاق می‌افتد، گروهی از بازیگران با استعداد بریتانیایی است.

در میان افراد برجسته در اینجا می‌توان به گری کار به عنوان راهنمای فلین در دنیای جایگزین اشاره کرد، مردی که هم با گذشته و هم در حال تسخیر شده است. و T’Nia Miller، که به عنوان زنی که مسئول بدن بدخواهانه‌ای به نام مؤسسه تحقیقاتی است، تهدیدی خشک از خود بروز می‌دهد. هر دو کیفیتی را ارائه می‌کنند که «The Peripheral» شدیداً به آن نیاز دارد: حس انسانی در عصر تکنولوژی که ژنتیکش دچار دگرگونی شده است.

تحلیل سریال The Peripheral 2022, داستان سریال پریفرال
تحلیل سریال The Peripheral 2022

در آوریل ۲۰۱۸، یک سریال تلویزیونی اقتباسی از رمان پریفرال اثر ویلیام گیبسون توسط لیزا جوی و جاناتان نولان خالقان وست‌ورلد برای آمازون با تعهد فیلمنامه به سریال اعلام شد. در آوریل ۲۰۱۹ اعلام شد که جوی و نولان یک قرارداد کلی در آمازون استودیوز امضا کرده‌اند، و پروژه در اواسط نوامبر ۲۰۱۹ سفارش مستقیم‌به‌سریال را دریافت کرد.

از تهیه‌کنندگان اجرایی آن فراتر از جوی و نولان، می‌توان به آتنا ویکهام، استیو هوبان و وینچنزو ناتالی اشاره کرد. این سریال دارای قسمت‌های یک‌ساعته است که توسط کیلتر فیلمز و از طریق آمازون استودیوز توسعه یافته‌است.

استودیوهای تلویزیون برادران وارنر همچنین با اسکات اسمیت به عنوان نویسنده، تامین‌کننده و تهیه‌کننده خدمت کردند. اسمیت این سریال را خلق کرد، در حالی که به عنوان مجری برنامه و شورانر نیز خدمت کرده‌است. ناتالی کارگردانی قسمت آزمایشی را بر عهده داشت. در ۳۰ مارس ۲۰۲۱، گرگ پلاژمن به عنوان تهیه‌کنندهٔ اجرایی به سریال پیوست و به عنوان مجری برنامه جایگزین اسمیت شد.

منتقدان

تحلیل سریال The Peripheral 2022, داستان سریال پریفرال
نقد سریال The Peripheral 2022

در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، ۷۳٪ از ۴۴ بررسی منتقدین مثبت است و این سریال میانگینِ امتیاز ۶٫۴/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «در حاشیه‌های این چشم‌انداز علمی‌تخیلی، روایت قانع‌کننده‌ای وجود دارد، اما تمرکز تک‌نگر پریفرال ایده‌های بلندش را به قیمت شخصیت‌ها یا انسجام تمام می‌کند.» این سریال در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۲۰ منتقد امتیاز ۵۷ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای مختلط یا متوسط» است.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی سریال The Peripheral 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *