نقد و بررسی فیلم The Whale

نهنگ یک فیلم آمریکایی در حال تولید، در ژانر درام روان‌شناختی به کارگردانی دارن آرونوفسکی است. با نقد و بررسی فیلم The Whale همراه ما بمانید.

این فیلم به نویسندگی ساموئل دی. هانتر و بر پایه نمایشنامه‌ای به نوشته خودش است. از ستارگان فیلم می‌توان به برندن فریزر و سیدی سینک اشاره کرد.

نقد و بررسی فیلم The Whale

این فیلم نخستین نمایش جهانی خود را در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سپتامبر ۲۰۲۲ داشت، و قرار است در ۹ دسامبر ۲۰۲۲ توسط ای۲۴ به صورت سینمایی اکران شود. این فیلم نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد.

داستان فیلم The Whale

یک مرد میان‌سال (۲۷۲ کیلویی) به نام چارلی سعی می‌کند با دختر ۱۷ ساله‌اش ارتباط برقرار کند. این دو پس از آنکه چارلی خانواده‌اش را به خاطر همجسنگرا بودنش رها کرد، از هم جدا شدند. چارلی می‌خواهد رابطه خوبی با دخترش داشته باشد، دختر بدزبانی که به خاطر تلخی‌های زندگی‌اش، حال و روز خوشی ندارد.

نقد و بررسی فیلم The Whale

دارن آرونوفسکی به فیلم‌های نوآورانه مانند مرثیه‌ای برای یک رویا و مادر مشهور است. حتی حماسه کتاب مقدس او نوح به اندازه کافی بی نظیر بود که باعث جنجال شد. به همین دلیل، تعجب آور است که او را با داستانی با روایتی خطی و ساده اما روانشناختی در نهنگ در ذهن خود هضم کنیم.

در این فیلم سعی شده تا از نسبت ابعاد تصویر برای افزایش احساس کلاستروفوبیک (تنگناهراسی) استفاده شود؛ اما… آرونوفسکی خود را با تکنیک‌های بصری به مخاطبش شناسانده. اما این فیلم با همه‌ی فیلم‌های او فرق می‌کند.

Brendan Fraser در نقش چارلی، مرد چاق و بی روح به دلیل وزن و بی تحرکی، در آپارتمان خود به دام افتاده است. او به عنوان یک استاد آنلاین انگلیسی کار می‌کند و دوربین خود را خاموش نگه می‌دارد تا دانش آموزان وضعیت بدنی ضعیف وی را نبینند.

پس از تحمل درد شدید قفسه سینه، پرستار شخصی وی لیز (هنگ چائو منو) به او اطلاع می‌دهد که وی نارسایی مادرزادی قلب دارد و اگر به دنبال مراقبت فوری پزشکی نباشد، مطمئناً خواهد مرد. از همین لحظه از روایت داستان ما با پیچیدگی‌های روانشناسانه‌ی چارلی همانطور که در فیلم‌های آرنوفسکی سراغ داریم، مواجه می‌شویم.

نقد فیلم The Whale

شخصیت اصلی در فیلم بهمراه طراحی لباس خوبی که او را چاق جلوه می‌دهد، حس زندگی را که به طور جبران ناپذیری از او دور شده، به شکل پارادوکسیکال به بیننده منتقل می‌کند. دارن آرنوفسکی شرایطی دلهره آور ایجاد می‌کند، به خصوص که به نظر می‌رسد چارلی قصد دارد خودش را نابود کند یا نادیده بگیرد. روایت به خوبی نشان می‌دهد که شخصیت به شدت دچار چشیدن طعم تلخ زندگی شده است.

منتقدان

در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، ٪۷۰ از ۶۰ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۷/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «نهنگ که به خوبی توسط برندان فریزر کارگردانی می‌شود، ترانه‌ای از همدلی می‌خواند که اکثر بینندگان را غمگین می‌کند.» این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۲۴ منتقد امتیاز ۶۴ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است.

«100/100 The Telegraph | منتقد: رابی کالین»

انتخاب برندن فریزر برای نقش‌آفرینی در فیلم «نهنگ» بسیار تکان‌دهنده است چراکه با وجود چاقی بسیار زیاد، این بازیگر برجسته و دوست‌داشتنی هنوز توسط بیننده‌ها قابل شناسایی است. از سوی دیگر، او به خوبی توانسته تا این نقش را در این فیلم به نمایش در بیاورد. کاراکتر او در این فیلم بسیار پیچیده، جالب، بامزه و در عین حال انسانی است.

«91/100 The Playlist | منتقد: جک کینگ»

آنچه که به وفور در فیلم «نهنگ» به چشم می‌خورد،‌ دلسوزی نادر و عمیقی است که با نقش‌آفرینی برجسته برندن فریزر بهتر نیز شده است.

«90/100 The Hollywood Reporter | منتقد: دیوید رونی»

این اثر درام به سبک تئاتر است و اصلا سعی ندارد این موضوع را پنهان کند بلکه با داستان‌سرایی دلسوزانه و لایه‌هایی از عشق، درد و ناامیدی توانسته خود را ارتقاء بدهد. برندن فریزر با نقش‌آفرینی دلنشین خود توانسته قلب بیننده را به شدت تحت تاثیر قرار بدهد.

«67/100 IndieWire | منتقد: لیلا لطیف»

برندن فریزر شایستگی یک ستاره سینما بودن را دارد و این موضوع از نقش‌آفرینی خیره‌کننده او در فیلم «نهنگ» کاملا مشخص است.

«60/100 Variety | منتقد: اوون گیلبرمن»

بخش اعظمی از فیلم «نهنگ» به خوبی نقش‌آفرینی خیره‌کننده و درخشان برندن فریزر در نقش اصلی نیست اما باید گفت که فیلمی که فریزر در آن بازی کرده، ارزش دیدن دارد.

«40/100 The Guardian | منتقد: پیتر بردشاو»

برندن فریزر نقش‌آفرینی بسیار خوبی در نقش اصلی فیلم «نهنگ» داشته و در مقابل او نیز هونگ چاو (Hong Chau) به خوبی توانسته از پس نقش خود بر بیاید اما باید گفت که این فیلم عملکرد ضعیفی داشته است.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد The Whale سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *