بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما ؛ برترین فیلم های سینمایی دفاع مقدس

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما به خوبی توانسته‌اند حال و هوای هشت سال جنگ تحمیلی را با ژانرهای کمدی، اجتماعی و… به تصویر بکشند.

سینما به عنوان یک هنر و وسیله‌ای قدرتمند برای بازگو کردن داستان‌ها و روایت وقایع تاریخی و فرهنگی، همواره توانسته است تأثیرگذاری عمیقی بر جوانان و بزرگسالان داشته باشد. در ایران، نیز صنعت سینما با تمرکز بر داستان‌ها و رویدادهای جنگی، توانسته است فیلم‌هایی بسیار قوی و تأثیرگذار را در این حوزه تولید کند.

در این مقاله فیلم های جنگی ایرانی که به طور گسترده‌ای توجه و تحسین جامعه سینمایی و مخاطبان را دریافت کرده‌اند، معرفی می‌شوند. فیلم‌های جنگی ایرانی با تمرکز بر دوران‌های مختلف تاریخی و جنگ‌هایی که ایران در آنها شرکت داشته است، داستان‌هایی عمیق و پر از احساسات را به تصویر کشیدند. بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما در کنار تصاویر زیبا و کارگردانی استادانه، پیام‌هایی ارزشمند درباره جانب انسانی جنگ، امید و ایثار را به مخاطبان منتقل می‌کنند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

در ادامه لیست 11 فیلم برتر جنگی ایرانی را می‌بینید. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار نوشته شده است.

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما
بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

سینمای ایران در طول سالیان، با تولید فیلم‌های جنگی زیبا و قابل توجهی مشهور شده است. این فیلم‌ها، با استفاده از داستان‌های قوی و شگفت‌انگیز، به تصویر کشیدن رویدادها و تجربیات جنگ، احساسات عمیق و تاملات انسانی را به مخاطبان منتقل می‌کنند. در ادامه با بهترین فیلم های دفاع مقدس آشنا خواهید شد.

باشو، غریبه کوچک

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1364
  • ژانر: درام، جنگی
  • کارگردان: بهرام بیضائی
  • بازیگران: سوسن تسلیمی، عدنان عفراویان، پرویز پورحسینی، فرّخ‌لقا هوشمند

«باشو، غریبه‌ی کوچک» بهترین فیلم جنگی ایرانی است که داستان بسیار فوق العاده‌ای را روایت می‌کند. این فیلم پس از مدتی توقیف، برای اولین بار در تاریخ 23 بهمن 1368 نمایش داده شد. «باشو، غریبه‌ی کوچک» توسط بسیاری از سینمادوستان و منتقدان، به عنوان یکی از بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما شناخته می‌شود.

در یکی از بمباران‌های جنوب در جریان جنگ ایران و عراق، یک پسرک به نام «باشو» ویرانی خانه و خانواده خود را به چشم می‌بیند. از ترس انفجارهای عملیات راه‌سازی، باشو خود را به پشت یک کامیون می‌اندازد و فرار می‌کند. او در این راه می‌خوابد و وقتی بیدار می‌شود، می‌بیند که به سمت شمال ایران رسیده است. او از ترس ادامه بمباران فرار می‌کند و به سمت بیشه‌ای می‌رود که در آنجا با زنی به نام «نایی» که در غیاب شوهرش به همراه دو فرزند زندگی می‌کند، آشنا می‌شود.

حمله به اچ3

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1373
  • ژانر: جنگی
  • کارگردان: شهریار بحرانی
  • بازیگران: جعفر دهقان، محمد کاسبی، فرامرز شهنی، حسین یاری

«حمله به اچ3» یک فیلم جنگی ایران عراق تکاوری است که در سال 1373 تولید شد و از عملیات اچ3 در جریان جنگ تحمیلی الهام گرفت. در داستان فیلم، ستاد نیروهای هوایی عراق به دلیل حس کردن برتری نیروی هوایی ایران و نزدیک شدن به شکست حصر آبادان، تصمیم می‌گیرد هواپیماهای استراتژیک خود را در سه پایگاه دورافتاده نزدیک مرز اردن منتقل کند تا از حملات ایران در امان باشد.

ستاد نیروهای هوایی ایران متوجه این موضوع خواهند شد و برای بمباران این سه پایگاه که به نام پایگاه‌های اچ3 شناخته می‌شوند، نقشه‌ای را در نظر می‌گیرند. در صبح 15 فروردین 1360، هشت فروند جنگنده بمب‌افکن فانتوم از پایگاه سوم شکاری شهید نوژه برای حمله به اچ3 به پرواز درمی‌آیند. این فیلم با به تصویر کشیدن واقعیت‌هایی از عملیات اچ3، جزو بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما قرار گرفت.

لیلی با من است

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1374
  • ژانر: کمدی، جنگی
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، محمود عزیزی، مازیار لرستانی، رحمان باقریان

«لیلی با من است» یکی از برجسته ترین و بهترین آثار سینمایی جنگی ایرانی است که ژانر کمدی دارد. این فیلم در حوزه جنگ ایران و عراق توسط کمال تبریزی در سال 1374 ساخته شد. «لیلی با من است» اولین فیلمی است که با ترکیب طنز و موضوع جنگ ساخته شده و از طرف منتقدان به عنوان برترین فیلم جنگی ایران عراق تحسین گردید.

داستان فیلم درباره صادق مشکینی، یک فیلمبردار تلویزیون است که بسیار از جنگ و خط مقدم آن می‌ترسد. او نیاز به وامی دارد تا بتواند خانه نیمه ساخته‌اش را تکمیل کند و برای این منظور تصمیم می‌گیرد برای فیلمبرداری مستندی از مناطق جنگی عراقی به خط مقدم برود. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما ، توانست مورد توجه مخاطبان و منتقدان سینما قرار بگیرد.

بوی پیراهن یوسف

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1374
  • ژانر: درام، جنگی
  • کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا
  • بازیگران: علی نصیریان، جعفر دهقان، شیرین بینا، آتوسا قریشی

فیلم «بوی پیراهن یوسف» به عنوان یکی از بهترین فیلم های سینمایی جنگی ایران ، درباره‌ی موضوعات ملودراماتیک است که به تاثیرات جنگ بر خانواده‌ها و به خصوص زنان می‌پردازد. این بار، حاتمی‌کیا با استفاده از چاشنی سانتی‌مانتالیسم، به موضوعاتی نظیر بازگشت آزادگان به وطن و سرنوشت خانواده‌های شهدای مفقودالاثر اشاره می‌کند.

این فیلم، تجربه‌ای پر از امید و عشق را به تماشاگران القا خواهد کرد. موسیقی فیلم نیز با آهنگ «بوی پیراهن یوسف»، به یکی از نمادهای معروف دفاع مقدس تبدیل شده است. فیلم «بوی پیراهن یوسف» جزو بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما قرار می‌گیرد که توانست تاثیر بسیار خوبی بر روی مخاطبان بگزارد و با واکنش‌های مثبتی رو به رو شود.

آژانس شیشه‌ای

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1376
  • ژانر: درام، جنگی
  • کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا
  • بازیگران: پرویز پرستویی، رضا کیانیان، حبیب رضایی، اصغر نقی‌زاده

فیلم «آژانس شیشه‌ای»، محصول سال 1376 به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، محبوب ترین فیلم سینمایی جنگی ایرانی است. این فیلم داستان یک رزمنده سابق جنگ ایران و عراق به نام عباس حیدری را روایت می‌کند که به دلیل جراحات جنگی در آستانه مرگ قرار دارد. هم‌رزم سابق او، حاج کاظم، تصمیم می‌گیرد عباس را برای درمان فوری به لندن ببرد؛ اما در حالی که آن‌ها می‌کوشند هزینه بلیت هواپیما را به موقع تأمین کنند، مشکلاتی پیش می‌آید.

حاج کاظم، که تمایلی به از دست دادن عباس ندارد، به منظور نجات او به طور ناخواسته یک آژانس هواپیمایی را گروگان می‌گیرد. این اقدام ناگهانی باعث بروز وقایع جذاب و پرهیجانی می‌شود که در طول داستان شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. «آژانس شیشه‌ای» به عنوان یکی از بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما ، ترکیبی از درام و هیجان، داستانی انسانی و پر احساس را به نمایش می‌گذارد.

اخراجی‌ها

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1385
  • ژانر: کمدی، جنگی
  • کارگردان: مسعود ده‌نمکی
  • بازیگران: اکبر عبدی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا

اخراجی‌ها، یکی از بهترین فیلم های جنگی ایران عراق است که در سال 1385 به کارگردانی و نویسندگی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز ساخته شد. این فیلم پس از مستند‌های «فقر و فحشا» و «کدام استقلال؟! کدام پیروزی؟!»، اولین فیلم داستانی ده‌نمکی بود و در سال 1386 پرفروش ترین فیلم سال شد.

داستان فیلم درباره یکی از اراذل جنوب تهران به نام مجید است که عاشق دختر پیرمرد عارفی به نام میرزا می‌شود. میرزا می‌داند که تنها راه برای ازدواج مجید با دخترش، سر به راه شدن اوست. بنابراین، مجید تصمیم می‌گیرد به جبهه برود تا بتواند این موضوع را ثابت کند. دوستان مجید همچنین به همراه او به جبهه می‌پیوندند؛ اما برای حضور آنها در جبهه، موانعی وجود دارد. اخراجی‌ها از بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما است که لحظات به یادماندنی و فوق العاده‌ای را برای مخاطبان خود به تصویر کشید.

ایستاده در غبار

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1394
  • ژانر: مستند، درام، جنگی
  • کارگردان: محمد حسین مهدویان
  • بازیگران: هادی حجازی فر، امیرحسین هاشمی، ابراهیم امینی، عماد محمدی

«ایستاده در غبار» یکی از بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما به کارگردانی و نویسندگی محمدحسین مهدویان، تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در سال 1394 است. این فیلم جایزه سیمرغ بلورین، به عنوان بهترین فیلم در جشنواره فیلم فجر 1394 را دریافت کرد. فیلم «ایستاده در غبار» داستان زندگی احمد متوسلیان را روایت می‌کند.

احمد که دوران نوجوانی‌اش را در سکوت و خشونت گذرانده است، به عنوان فرمانده یک لشکر مامور می‌شود که در دروازه‌های خرمشهر، در مقابل دشمن مبارزه کند؛ اما سرنوشت او بر اثر رخدادهای ناگوار، او را به فرسنگ‌ها دورتر از مرزهای ایران می‌برد. «ایستاده در غبار» به عنوان یک فیلم سینمایی جنگی ایرانی تکاوری ، روایتی عمیق و متمرکز بر زندگی شخصیت اصلی، تصویری از مبارزه برای انسانیت را به تماشاگران ارائه می‌دهد. این فیلم جزو برترین فیلم های سینمای جنگ ایران قرار می‌گیرد.

زیر سایه

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1395
  • ژانر: ترسناک، جنگی
  • کارگردان: بابک انوری
  • بازیگران: نرگس رشیدی، آوین منشادی، بابی نادری، ری هراتیان

«زیر سایه» (Under the Shadow) اولین فیلم بلند بابک انوری، فیلمساز ایرانی ساکن بریتانیا است. «زیر سایه» یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی بود که در جشنواره ساندنس نمایش داده شد و شبکه نتفلیکس حق پخش آن را خریداری کرد.

داستان این فیلم در طول جنگ ایران و عراق در تهران رخ می‌دهد و ماجرای یک مادر جوان به نام شیده به همراه دختر کوچکش، درسا را روایت می‌کند. پدر خانواده پزشکی در جبهه جنگ است و اکثر مواقع در خانه حضور ندارد. خانه آن‌ها تحت حمله یک موشک قرار می‌گیرد، اما عمل نمی‌کند و منفجر نمی‌شود.

«زیر سایه» یک فیلم ترسناک جنگ ایران و عراق است که سختی‌های یک خانواده در حین آشوب جنگ را به تصویر می‌کشد. این فیلم نماد ترس و هیاهوهای روحی است که خانه را فرا می‌گیرد و در عین حال، با موضوعاتی مانند جنگ، نقش زنان در جامعه و تلاش برای حفظ انسانیت در مواجهه با وحشت، بیننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تنگه ابوقریب

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1396
  • ژانر: اکشن، تاریخی
  • کارگردان: بهرام توکلی
  • بازیگران: جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، مهدی پاکدل

«تنگه ابوقریب» یک فیلم سینمایی ایرانی جنگی به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی است. تهیه‌کنندگی این اثر به عهده سعید ملکان بوده و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در سال 1396 است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با دریافت شش جایزه سیمرغ بلورین، بیشترین تعداد جوایز در سی‌وششمین دوره این جشنواره را کسب کرد.

داستان فیلم «تنگه ابوقریب» بر اساس وقایع واقعی است و روایتی از دفاع گردان عمار یاسر لشکر 27 محمد رسول‌الله در مواجهه با لشکرکشی رژیم بعث در موقعیت استراتژیک تنگه ابوقریب دهلران و حمله به فکه و شرهانی در روزهای پایانی جنگ را ارائه می‌دهد. در این فیلم، عراقی‌ها برای عبور از یک پایگاه، مورد مقاومت قوی نیروهای ایرانی قرار می‌گیرند. این یکی از بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما است که جوایز زیادی دریافت کرد و نقدهای مثبتی داشت.

ماجرای نیمروز: رد خون

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1397
  • ژانر: تاریخی، درام
  • کارگردان: محمدحسین مهدویان
  • بازیگران: بهنوش طباطبایی، جواد عزتی، حسین مهری، محسن کیایی

«ماجرای نیمروز: رد خون» یک فیلم ایرانی جنگی به کارگردانی «محمدحسین مهدویان»، تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی و نویسندگی حسین تراب نژاد و ابراهیم امینی است. این فیلم در سال 1397 تولید و به عنوان دنباله‌ای بر فیلم «ماجرای نیمروز» (1395) ساخته شد. در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، این فیلم در 12 رشته این جشنواره نامزد شد و سه جایزه سیمرغ بلورین را به دست آورد.

داستان فیلم جنگی ایرانی «رد خون» درباره اتفاقات پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال 1367 و فروغ جاویدان است. نیروهای امنیتی ایران بعد از پذیرش قطعنامه 598 در جبهه، نفوذ سازمان مجاهدین خلق را متوجه می‌شوند. آنها دو مأمور امنیتی به بغداد اعزام می‌کنند تا قبل از شروع عملیات فروغ جاویدان، عباس زریباف، فرمانده این عملیات را ترور کنند؛ اما داستان به طور متفاوتی پیش می‌رود. این اثر از نگاه برخی از منتقدان، به عنوان یکی از بهترین فیلم های دفاع مقدس شناخته می‌شود.

سینما متروپل

بهترین فیلم های جنگی ایرانی تاریخ سینما

  • سال انتشار: 1401
  • ژانر: جنگی، درام
  • کارگردان: محمدعلی باشه‌آهنگر
  • بازیگران: مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، هومن برق‌نورد، حسین باشه‌آهنگر

«سینما متروپل» یک فیلم جنگی ایرانی جدید است که نویسندگی و کارگردانی آن توسط «محمدعلی باشه‌آهنگر» و «حامد باشه‌آهنگر» انجام شد. تهیه‌کنندگی این اثر توسط «سید حامد حسینی» صورت گرفته است و هفتمین اثر «محمدعلی باشه‌آهنگر» به حساب می‌آید.

این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشته و در 13 رشته نامزدی دریافت کرده است که بیشترین تعداد نامزدی در آن دوره از جشنواره بود. «سینما متروپل» توانست در 3 رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری، جایزه سیمرغ بلورین را دریافت کند. داستان فیلم «سینما متروپل» در روزهای جنگ در شهر آبادان روایت می‌شود و به قصه‌ای از سینما در طول جنگ می‌پردازد.

سوالات متداول

کدام یک از فیلم‌های جنگی ایرانی در شبکه نتفلیکس در دسترس مردم جهان قرار گرفتند؟

فیلم‌های «باشو، غریبه کوچک» و «زیر سایه» از جمله آثاری هستند که در سرویس استریم نتفلیکس قرار گرفتند.

پرفروش‌ترین فیلم‌های جنگی ایرانی کدام‌اند؟

فیلم‌های دیدبان و اخراجی‌ها از پرفروش‌ترین فیلم‌های جنگی ایرانی هستند.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *