نقد فیلم Im Your Man (من مرد تو هستم 2021) ؛ آیا می‌توان یک ماشین را دوست داشت ؟

یک فیلم ظریف درباره پیدا کردن مرز بین انسان و ماشین که بین یک باستان شناس و روبات شکل می‌گیرد. با نوشتار نقد فیلم Im Your Man همراه فیگار بمانید.

از زمان بلید رانر ریدلی اسکات، تفکر درباره افراد مصنوعی یکی از موضوعات فلسفی بزرگ سینما بوده است. انسان چیست؟ آیا افراد تکراری آگاه هستند؟ آیا روبات‌ها می‌توانند احساسات را ایجاد کنند؟

سوالاتی از این دست، مرکز معرفت‌شناسی بی شمار فیلم های علمی تخیلی را تشکیل می‌دهد. ماریا شریدر با من شخص شما هستم یا من مرد تو هستم جنبه دیگری به این فهرست اضافه می‌کند. با یک سوال ساده اما سنگین: آیا می‌توان یک ماشین، یک انسان مصنوعی را دوست داشت؟ در ادامه با نوشتار نقد فیلم Im Your Man با فیگار باشید تا ببینیم اوضاع از چه قرار است.

نقد فیلم Im Your Man (من مرد تو هستم 2021)

آیا می‌توان یک ماشین را دوست داشت ؟

در ادامه نوشتار نقد فیلم من مرد تو هستم با موضوعات زیر مواجه خواهید شد:

  • تحلیل ساختاری روایت – ربات کاربردی تر و قابل اطمینان تر است
  • تحلیل تکنیکی – تضاد بین دو شخصیت اصلی
  • تحلیل فلسفی و روانشناختی – شاعرانگی در قلب یک مهندسی

گاهی در برخی فیلم‌ها واکنش‌های متفاوت مردان و زنان نسبت به زندگی مشترک به صورت کلیشه‌ای توصیف می‌شوند. در حالی که آلما در این فیلم سرانجام با جنبه سرکوب شده عاطفی خود روبرو می‌شود، که البته در شکست پروژه تحقیقاتی او نیز نقش دارد. در ادامه با نوشتار نقد فیلم من شخص شما هستم همراه فیگار بمانید.

نقد فیلم Im Your Man, نقد فیلم من مرد تو هستم
نقد فیلم Im Your Man, نقد فیلم من مرد تو هستم

بیشتر بخوانید: واکنش منتقدان به فیلم Im Your Man 2021 ؛‌ آلما بدنبال خوشبختی + بررسی


تحلیل ساختاری روایت – ربات کاربردی تر و قابل اطمینان تر است

آلما (مارن ایگرت) دانشمندی شناخته شده است. در واقع مایل است بر تحقیقات خود در مورد خطوط میخی سومری تمرکز کند، که او به همراه دیگران در موزه پرگامون انجام می‌دهد. اما مانند همیشه، او اجازه می‌دهد خودش را متقاعد کند که در یک مطالعه خاص شرکت کند. او به مدت سه هفته با ربات انسان نمایی به نام تام (دن استیونز) زندگی می‌کند، که – به گفته او – کاملاً بر اساس نیازهای او برنامه‌ریزی شده است و شریک ایده آل او بوده.

با این حال، او در درجه اول برای آلما مزاحم است. گویی به اندازه کافی خسته کننده نبوده است که او به عنوان یک پارتنر یا معشوقه، برخلاف میل او سعی می‌کند بارها و بارها موقعیت‌های عاشقانه ایجاد کند.

بگذارید اینطور محوریت ساختار روایی را برای شما شرح دهیم. قبلاً دلالان ازدواج بودند که قرار بود بر اساس معیارهای خاصی شریک مناسبی برای افراد تا به حال بدشانس پیدا کنند. در سال های اخیر، سیستم عامل‌های دوستیابی آنلاین اعلام کردند که الگوریتم‌هایی را برای چنین اهدافی توسعه داده‌اند که به مردم امکان می‌دهد مطابقت دقیق و یا عشق خود را پیدا کنند. زیرا عشق، و تفکر پشت آن، قابل محاسبه است. آیا اینطور است؟ همه چیز در فیلم من مرد تو هستم رمانتیسم دلخواه نیست، بلکه نتیجه علم دقیق است. من شخص شما هستم ، این تفکر را کمی بیشتر توسعه می‌دهد. چرا به این واقعیت تکیه می‌کنید که یک شریک ایده آل در جایی وجود دارد وقتی می‌توانید خودتان یک شریک ایجاد کنید؟ ربات کاربردی تر و قابل اطمینان تر است.

نقد فیلم Im Your Man, نقد فیلم من مرد تو هستم
نقد فیلم Im Your Man, نقد فیلم من مرد تو هستم

بیشتر بخوانید:

این امر ناگزیر تعدادی سوال را ایجاد می‌کند. یکی از موارد بدیهی که بارها و بارها در ژانر علمی تخیلی پرسیده می‌شود این است که: آیا هوش مصنوعی موجودی برابر است یا فقط یک محصول است؟ بیشتر اوقات، این موضوع در زمینه ای غم انگیز مطرح می‌شود.

به عنوان مثال در فیلم مهیج Ex Machina ، که در آن برنامه نویس جوان قرار است با یک خانم جوان ایجاد شده رقابت کند. در من شخص شما هستم ، با این حال، این مسئله تنها یک نکته در میان بسیاری از نکات است. اگر امروزه افراد دارای ایده‌های غیرواقعی هستند و انتظارات ناسالم از خود و دیگران از طریق خودنمایی‌های ایده آل همه جانبه دارند، این در واقع نقطه شروع اظهارنظرهای اجتماعی است. در ادامه با نوشتار بررسی فیلم Im Your Man با فیگار بمانید.

تحلیل تکنیکی – تضاد بین دو شخصیت اصلی

نقد فیلم من شخص شما هستم, بررسی فیلم Im Your Man
نقد فیلم من شخص شما هستم, بررسی فیلم Im Your Man

کارگردان و نویسنده مشترک ماریا شرادر بیشتر به ارزش سرگرمی کلاسیک علاقه دارد. در حقیقت، در همه گمانه‌زنی‌های آینده نگرانه، من شخص شما هستم یک کمدی رمانتیک معمولی است. روند داستان را می‌توان در قسمت های بزرگ، حداقل به طور تقریبی، پیش بینی کرد. طنز نیز همینطور است، که اغلب بر اساس تضاد بین دو شخصیت اصلی فرم خود را می‌گیرد. او خشن و آشفته است، او مودب و همیشه صادق است.

و با این وجود تماشای این کار آنها واقعاً سرگرم کننده است. به خصوص تعامل بین مارن ایگرت و دن استیونز کاملاً کارساز است. اگر او تحقیر خود را آشکارا بیان کند، اگر او پس از سردرگمی اولیه و خواسته‌های بیش از حد کنار بیاید، این مجموعه کلی لحظات لذت بخش را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. ناگفته نماند که این دو برای یکدیگر منظور شده اند. این فقط یک ساختار روایی برای این فیلم نیست، بلکه یک علم است!

تلاش‌های گاه و بی گاه برای افزودن درام بیشتر به داستان واقعاً اضافی حس می‌شود. رویکرد عمق بخشیدن به آلما و نشان دادن اینکه چرا او همان است که هست قابل درک و ستایش است.

بیشتر بخوانید:

اما مانند بسیاری از موارد دیگر، خیلی به آن پرداخته نمی‌شود. در واقع شما می‌توانید یکی از جذاب ترین کمدی‌های عاشقانه در دنیای سینمایی را تا به الان ببینید. من شخص شما هستم، که اولین نمایش جهانی آن در برلیناله 2021 اتفاق افتاد و در رقابت خرس طلایی شرکت کرد، ممکن است در نهایت یک “ریمیکس” باشد.

اما این یک ریمیکس دوست داشتنی است که باعث می‌شود در چندین موقعیت با لبخندی ژکوندانه ما را وادار به فکر طبیعت عاشقانه خودمان می‌اندازد. فیلمی که با وجود جزء مصنوعی‌اش، بیشتر از آنچه در این زمینه تمرکز شود ، انسانی است.

تحلیل فلسفی و روانشناختی – شاعرانگی در قلب یک مهندسی

نقد فیلم Im Your Man, نقد فیلم من مرد تو هستم, نقد فیلم من شخص شما هستم, بررسی فیلم Im Your Man
نقد فیلم Im Your Man, نقد فیلم من مرد تو هستم

در روایت فیلم، این مسأله پیش می‌آید که آیا حتی می‌توان دوست داشت – و اگر چنین است، چگونه. آلما فلسر (مارن ایگرت)، متخصص درجه یک در حوزه خط میخی در موزه پرگامون در برلین، در زندگی مجردی خود بسیار خوب زندگی کرده است. مارن ایگرت به این دانشمند باحال، باهوش و طعنه آمیز جذابیت خشک یک زن بالای چهل سال بدون توهم را می‌دهد، که باهوش و به اندازه کافی با تجربه است و می‌تواند زندگی را به طور غیر احساسی پشت سر بگذارد.

دقیقاً به خاطر مجرد بودنش است که از او برای شرکت در یک آزمایش علمی دعوت می‌شود. او سه هفته با تام انسان نما (دان استیونز) زندگی می‌کند، که به عنوان شریک ایده آل او برنامه ریزی شده است. هدف آن ارزیابی این مسئله است که آیا روبات‌هایی مانند او در آینده باید از حقوق شهروندی برخوردار شوند یا خیر. و البته حکم شما از ابتدا روشن است: به هیچ وجه.

به طور طبیعی می‌توانید به عنوان یک بیننده احساس کنید که آلما به عنوان یک آزمایش به قول دوستان امروزی سمی، برای بینش‌های عاشقانه انتخاب شده است. او به همان اندازه که خواستار اعتماد به نفس است؛ در تعاملات اجتماعی، او دارای سبک خشنی است. به نظر می‌رسد تام در برابر این مسئله شانس ندارد. دن استیونز این ربات و تمام نقاط ضعف و قوت آن را با دقت کمیک بسیار برای بیننده‌اش دراماتیک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

برخورد زیبا و سرد همیشه به حاشیه می‌انجامد. در هر صورت، تام نمی‌تواند با الفاظی مانند چشم‌های شما مانند دو دریاچه کوهستانی هستند که دوست دارم در آنها غرق شوم یا الهی غرق شوم در نگاهی که غریق نجاتش تویی یا اینکه با محوریت ترکیب شاعرانه و مهندسی به او بگویید: اگر معمار بودم، جای پل دریا می‌کشیدم، تا به دنبال تو غرق شوم؛ در قلب او جایگاهی پیدا کند. کارمند شرکت روبات (ساندرا هولر) مشکل را می‌داند:

شما باور نمی‌کنید برنامه‌ریزی یک معاشقه چقدر پیچیده است.

اما تام به سرعت یاد می‌گیرد. سوال بزرگ این است که آیا او می‌تواند چیزهایی را که در الگوریتم او پیش بینی نشده است بیاموزد. اما آلما به او امیدوار است:

آیا شما نمی‌توانید آن چیزی باشید که نباید باشید؟

انتظار می‌رود که فیلم با این انتظار ساختار خود را شکل می‌دهد که تام موفق می‌شود و آلما نیز یک فرایند یادگیری را تجربه می‌کند و خود را می‌یابد. اما در حقیقت، کمی متفاوت از آنچه فکر می‌کنید می‌شود.

این موضوع عمدتا به نحوه نمایش این فیلم مربوط می‌شود. ماریا شرادر با حرکات کوچک و دقت زیاد دیالوگ‌ها را برقرار می‌کند. نگاه ها، وضعیت، جملات کوتاه – قرار دادن آلما در محیط فوق العاده کنترل شده روشنفکران برلین چندان طول نمی‌کشد. و بارها و بارها چند جزئیات کافی است تا بتوانیم کمدی یک موقعیت را دگرگون کنیم.

صحنه اصلی برخورد دستگاه تام با یک گوزن است. در اینجا محیط اساساً فلسفی فیلم با روایت خوب جادو شارژ می‌شود. دیگر این سوال مطرح نیست که آیا روبات‌ها مجاز به انجام کاری هستند که انسان‌ها مجاز به انجام آن هستند. بلکه سوال این است: چگونه می‌توان ثابت کرد که از نظر اخلاقی در سطح گونه‌ای هستیم که خودمان ایجاد کرده‌ایم؟ شاید با ساخت ماشین‌هایی که به ما کمک می‌کنند بفهمیم اخلاق چیست.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Im Your Man سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *