نقد فیلم بلید رانر ریدلی اسکات (Blade Runner) ؛ تاریکی، ابدی است !

فیلمی پادآرمان‌شهری، نئو نوآر و علمی تخیلی محصول ۱۹۸۲ آمریکا به کارگردانی ریدلی اسکات. با نوشتار نقد فیلم بلید رانر ریدلی اسکات همراه فیگار بمانید.

فیلم بلید رانر Blade Runner ریدلی اسکات از آن دسته آثار بزرگی‌ است که اعتبار‌شان را به تدریج و در گذر دهه‌ها به دست آورده‌اند. فیلمی که اسکات آن را از رمان آیا اندروید‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند نوشته فیلیپ کی‌ دیک اقتباس کرد. با نوشتار نقد فیلم Blade Runner همراه فیگار باشید.

نقد فیلم بلید رانر ریدلی اسکات

تاریکی، ابدی است !

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم بلید رانر خواهید خواند به شرح زیر است:

  • تحلیل ساختار روایت – خاطرات و نسبتش با تجربه
  • تحلیل تکنیکی – یک فیلم نئونوآر ؟
  • تحلیل فلسفی و روانشناختی – تضاد منافع
  • مشخصات فیلم

لس آنجلس 2019: انسان‌های مصنوعی، بدون اجازه به زمین بازگشتند. این گونه خاص دارای قدرت و هوش چندگانه یک انسان است و به سختی می‌توان آن را از انسان متمایز کرد. مواد تکثیر کننده باید از بین بروند یا رو به خاموشی سوق پیدا کنند.

برای پلیس، تنها یک نفر واجد شرایط این شغل است. کسی که مدتهاست کار خود را رها کرده است: دکارد! یک شکارچی. دکارد آموزش دیده است که مواد تکثیر کننده را شناسایی کرده، آنها را شکار کرده و از بین ببرد.

در جریان تحقیقات خود، با راشل آشنا می‌شود. که جریانی دیگر را در ساختار روایی فیلم ایجاد می‌کند. در ادامه با نوشتار نقد فیلم بلید رانر همراه فیگار بمانید.

تحلیل ساختار روایت – خاطرات و نسبتش با تجربه

بررسی فیلم Blade Runner, بررسی فیلم بلید رانر
بررسی فیلم Blade Runner, بررسی فیلم بلید رانر

بلید رانر این سوال را بررسی می‌کند که چه زمانی یک حافظه یک حافظه است و چه نقشی در انسان بودن دارد. آیا خاطرات باید برای خود تجربه شوند؟ یا آیا خاطرات کاشته شده، تا باعث شود افراد غیر واقعی به این باور برسند که آنها افراد واقعی هستند و باید تجربه شوند؟

اگر فیلم را همانطور که هست، یعنی بررسی هوشمندانه سوالات فلسفی درباره انسان بودن، ببینید، دیگر در عمل کند نیست. بر عکس. ما بیشتر در ادامه این نوشتار به مسائل فلسفی این فیلم خواهیم پرداخت؛ با نوشتار نقد فیلم Blade Runner همراه ما بمانید.

بیشتر بخوانید:

تحلیل تکنیکی – یک فیلم نئونوآر ؟

نقد فیلم بلید رانر, نقد فیلم Blade Runner
نقد فیلم بلید رانر, نقد فیلم Blade Runner

هریسون فورد، که از لحاظ فیزیکی بسیار خوب ظاهر می‌شود، خود را از جنبه جدیدی نشان می‌دهد. ویژگی‌های بازیگری خاصی را نشان می‌دهد که از یک قهرمان اکشن معمولی انتظار نمی‌رود. فیلم «بلید رانر» با جلوه های تصویری بی نظیر، داستان چالش برانگیز و عمداً مبهم از زمان خود بسیار جلوتر بود.

حضور فم فتال، فیلمبرداری کیارُسکورو، فضای تاریک شهری و المان‌هایی مانند خیس بودن همیشگی شهر، از جمله ویژگی‌هایی‌ست که آن را به یک نئونوآر دهه هشتادی نزدیک می‌کند.

تاثیر فرهنگ‌های مختلف در شهر آینده لس آنجلس را می توان در استفاده فراوان فیلم از تصاویر و شخصیت‌های ژاپنی دید.

سرتاسر فیلم پر از ابهام است و مطرح‌ترین این ابهام‌ها در رابطه با هویت خود دکارد وجود دارد. در انتهای فیلم چندین صحنه ی کلیدی اشارات ظریفی به مصنوعی بودن شخصیت نقش اصلی فیلم دارد اما فورد همچنان بر ادعای خود اصرار دارد و می گوید که خونسردی دکارد در واقع جزو شخصیت او بوده و هیچ ارتباطی با روبات بودن او ندارد.

موسیقی بلید رانر اثر ونجلیس آهنگساز یونانی است. قسمت‌هایی از آهنگ متن به همراه نسخه دوم ویرایش شده فیلم در سال ۱۹۹۳ اضافه گردید. همچنین در سال ۲۰۰۷ همزمان با بیست و پنجمین سالگرد تولید فیلم مجموعه ای تحت عنوان سه‌گانه بلید رانر، حاوی سه لوح فشرده از موسیقی متن فیلم و بخش‌های ارائه نشده منتشر شد.

تحلیل فلسفی و روانشناختی – تضاد منافع

بررسی فیلم Blade Runner, بررسی فیلم بلید رانر
بررسی فیلم Blade Runner, بررسی فیلم بلید رانر

راشل مجهز به خاطرات مصنوعی از دوران کودکی خود، فرض می‌کند که او یک انسان است. و این است – تقریبا. دکارد عاشق او می‌شود. شکارچی Replicant با تضاد منافع مواجه می‌شود در حالی که تک تک Replicant های فراری را یکی یکی حذف می‌کند.

دنیای آینده دنیای زیبایی نیست. تاریکی ابدی است، همیشه باران می‌بارد و مردم دست به دهان زندگی می‌کنند مگر اینکه در شرکت قدرتمند تایرل کار کنند و در فضاسازی‌های طراحی‌های غریب شرکت کنند. ریدلی اسکات، که قبلاً به مردم اجازه داده بود در دنیای غیرانسانی در Alien (1979) زندگی کنند، در واقع فقط مکان را تغییر داد و هیولا را کنار گذاشت. معماری لس آنجلس 2019 او به همان اندازه غیر انسانی است. افراد ماشینی، کار را به عنوان برده مدرن انجام می‌دهند. طول عمر آنها به چهار سال محدود می‌شود و احتمالاً متوجه نمی‌شوند که چه هستند و چه کاری می‌توانند انجام دهند – یعنی، به راحتی خالق خود، انسان‌ها را خاموش کنند.

بلید رانر به عنوان یک تریلر اکشن به فروش می‌رسد. و چیزی کمتر از آن نیست. نوعی درام است که می‌خواهد با فضاسازی‌های غریبانه کورسوی امید هراسناک را در دل و ذهن بینندگانش فرو کند. زمان زیادی طول می‌کشد تا دکارد کار خود را شروع کند، به عبارت دیگر شش تکرار کننده را خاموش کند. زمانی که ریدلی اسکات شهر آینده خود را به ما نشان می‌دهد. یاد متروپولیس فریتس لانگ (1927) می‌افتیم، از لحاظ بصری فوق العاده است و با هنرنمایی عالی طراحی شده است.

اما متأسفانه تولیدکنندگان رویکرد فلسفی اسکات را درک نکرده بودند، به مخاطبان اعتماد نداشتند و احتمالاً معتقد بودند که کارگردان بر اساس مدل فلسفی مشابه، رمان آیا آدم مصنوعی‌ ها خواب گوسفند برقی می‌‌بینند؟ نوشته فیلیپ کیو، چیزی ساخته شده است.

در انتها آنها صحنه‌هایی را که استنلی کوبریک در فیلم The Shining استفاده نکرده بود، بهم چسباندند و کارآگاه خشن را به یک عاشقانه در فضای باز – به دنیایی با آسمان آبی و جنگل فراوان فرستادند.

نقد فیلم بلید رانر, نقد فیلم Blade Runner, بررسی فیلم Blade Runner, بررسی فیلم بلید رانر
نقد فیلم بلید رانر, نقد فیلم Blade Runner

مشخصات فیلم

  • کارگردان ریدلی اسکات
  • تهیه‌کننده مایکل دیلی
  • نویسنده فیلیپ کی. دیک و همپتن فنچر
  • بازیگران هریسون فورد، روتخر هاور،‌ شان یانگ، ادوارد جیمز آلموس و داریل هانا
  • موسیقی ونگلیس
  • توزیع‌کننده برادران وارنر
  • مدت زمان ۱۱۷ دقیقه
  • کشور آمریکا
  • زبان انگلیسی
  • هزینه فیلم ۲۸ میلیون دلار
  • فروش گیشه ۳۳٬۷۷۰٬۸۹۳ دلار

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم بلید رانر سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *