نقد انیمه The Boy and the Heron ؛ جدیدترین ساخته هایائو میازاکی

آخرین انیمه میازاکی یکی از مهم‌ترین و موردانتظارترین انیمه‌های سال 2023 می‌باشد که در ادامه به نقد انیمه The Boy and the Heron خواهیم پرداخت.

پسر و ماهی خوار،  یک انیمه سینمایی در ژانر فانتزی ، تاریخی ژاپنی به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی و محصول استودیو استودیوی جیبلی است. عنوان ژاپنی به رمانی به همین نام، نوشته گنزابورو یوشینو در سال 1937 اشاره دارد، اما فیلم داستانی اصلی دارد که به رمان مرتبط نیست.

از صداپیشگان این انیمه می‌توان از یوشینو کیمورا، تاکویا کیمورا، کارو کوبایاشی و شینوبو اوتاکه نام برد. این فیلم که به عنوان یک فیلم فوق‌العاده بزرگ در سال 2023 توصیف می‌شود و داستان پسری به نام ماهیتو ماکی را دنبال می‌کند که یک برج متروکه را در شهر جدیدش کشف می‌کند و با یک ماهی خوار خاکستری سخنگو وارد دنیایی خارق‌العاده می‌شود.

نقد انیمه The Boy and the Heron

جدیدترین ساخته هایائو میازاکی

شما می‌توانید فهرست تحلیل انیمه پسر و ماهی خوار را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

نقد انیمه The Boy and the Heron
نقد و بررسی انیمه سینمایی The Boy and the Heron

The Boy and the Heron که توسط توهو توزیع شده بود، در ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۳ در ژاپن اکران شد و در سینماهای سنتی و سایر فرمت‌های برتر مانند IMAX به نمایش درآمد. اکران این فیلم که گفته می‌شود آخرین فیلم بلند هایائو میازاکی است، به دلیل عدم حضور عمدی از هرگونه تبلیغاتی مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که جیبلی ترجیح داده است که هیچ تریلر، تصویر، خلاصه یا جزئیات بازیگری فیلم را قبل از اکران خود منتشر نکند.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های سال 2023

بهترین فیلم های 2023

بهترین سریال های 2023

درباره فیلم

نقد انیمه The Boy and the Heron
بررسی انیمه The Boy and the Heron

در سال 1943 در طول جنگ، در  اقیانوس آرام، هیساکو مادر ماهیتو ماکی 12 ساله در یک حمله هوایی به توکیو کشته شد. پدر ماهیتو که صاحب یک کارخانه مهمات هوایی است، دوباره با خواهر کوچک‌تر همسرش ناتسکو ازدواج می‌کند و آنها به ملک او در حومه شهر که در آنجا با چندین خدمتکار قدیمی زندگی می‌کنند.

ماهیتو در شهر جدید با غم و اندوه مرگ مادرش دست و پنجه نرم می‌کند، در مدرسه نمی‌تواند با گسی رابطه‌ای برقرار کند و رابطه پرتنشی با ناتسکو که اکنون باردار است را تحمل می‌کند. ماهیتو همچنین با یک ماهی خوار خاکستری مرموز در روبرو می‌شود که اغلب او را آزار می‌دهد و این آشنایی، آغاز ماجرای این انیمه است.

The Boy and the Heron دارای ویژگی‌های ژانر بیوگرافی محور است. شخصیت اصلی فیلم، ماهیتو ماکی، از دوران کودکی میازاکی الگوبرداری شده است. پدر میازاکی، مشابه پدر ماهیتو، در شرکتی مشغول به کار بود که در زمینه ساخت قطعات هواپیماهای جنگنده فعالیت می‌کرد. علاوه بر این، خانواده میازاکی مجبور شدند در طول جنگ از شهر به روستاها نقل مکان کنند. بی‌بی‌سی این فیلم را به‌عنوان داستانی برای دوران بلوغ توصیف کرد که در آن یک کودک باید بر خودخواهی‌اش غلبه کند و یاد بگیرد برای دیگران زندگی کند. این فیلم حاوی پیام ایجاد جهانی بدون درگیری با دستان خودت است.

در 13 دسامبر 2022، توهو اعلام کرد که کیمیتاچی وا دو ایکیرو کا تاریخ اکران سینمایی برنامه ریزی شده 14 ژوئیه 2023 در ژاپن دارد. این فیلم بدون هیچ کمپین بازاریابی سنتی منتشر شد، بدون هیچ تریلر و یا عکس تبلیغاتی فیلم قبل از نمایش آن به استثنای یک پوستر منتشر شد. تصمیم برای انجام این کار توسط سوزوکی گرفته شد. در 29 ژوئن 2023، در روز افتتاحیه در نمایشگاه جیبلی توکیو 2023، سوزوکی علناً در مورد اینکه چگونه میازاکی از عدم تبلیغات برای فیلم نگران است صحبت کرد و گفت:

او به اثر خودش اعتماد دارد و معتقد است که برای فیلم بهترین است.

این اولین فیلم استودیو گیبلی و تنها فیلم میازاکی است که همزمان روی IMAX و همچنین فرمت‌های سطح بالای دیگری مانند Dolby Atmos منتشر شده است.

نقد انیمه The Boy and the Heron

نقد انیمه The Boy and the Heron
تحلیل انیمه پسر و ماهی خوار

فیلم تازه اکران شده میازاکی، نه پوشش پیشرفته، نه تبلیغات و نه اطلاعاتی داشت. تنها چیزی که می‌دانستیم، تصویر پرنده‌ای بود که به نمایش درآمده بود. این انیمه، مانند همیشه فیلم فوق‌العاده‌ای بود. این فیلم پیام عمیقی را به جوانانی که در این جامعه‌ی آشفته زندگی می‌کنند منتقل کرد.

30 دقیقه اول نسبتاً خسته کننده بود و مورد اهمیت واقع داده نشد انگار که مهم نبود و باعث شد تا برخی از منتقدان، آن را نقد کنند، اما فکر می‌کنم خاطرات خود میازاکی در طول جنگ جهانی دوم در آن گنجانده شده بود و زیبایی این اتفاق، عمیقاً داستان را در همان نیم ساعت اول انیمه بست.

او می‌تواند خودخواه باشد زیرا در ساخت فیلم سزاوار خودخواهی است. او یک نابغه است و بالای 80 سال سن دارد و توانسته یک همچین اثر هنری را خلق کند. او نقشی مهم، که یک پرنده ماهی‌خوار است را سنبل کسی که قهرمان داستان، ماهیتو، پسر 15 ساله را به لایه دیگری از جهان برد را نشان داد و تبدیل به نماد کرد.

پیام های پنهان زیادی پشت سر فیلم وجود دارد، مانند پیام اخلاق، انتقام و غیره، که زیرلایه انیمه هستند. این انیمه، فوق‌العاده، و به معنای واقعی کلمه، مملو از شگفتی بود. بسیاری از مضامین و عناصر فیلم‌های قبلی میازاکی وجود داشتند، اما فیلم و داستان بدیع بود و شگفتی‌های لذت‌بخش بسیاری در آن گنجانده شده بود.

در حالی که یک عنصر رویایی در بیشتر نیمه دوم انیمه وجود داشت، اما در روایتی باورپذیر و قابل ربط باقی ماند که شاید شبیه‌ترین انتقال بین دنیای فانتزی و واقعیت‌ها، مانند انیمه Spirited Away باشد.

نقد انیمه The Boy and the Heron

نقد انیمه The Boy and the Heron
نقد انیمه The Boy and the Heron

کلمه جهان، در نیمه دوم فیلم، بسیار برجسته بود و چندین شخصیت به دنیای شما و این جهان و غیره اشاره‌های مکرر داشتند، و در واقع، درگاه‌های بین دنیاها و لایه‌های جهان مانند زمین بودند. آشکار شدند و تقریباً به عنوان شخصیت هایی در حقوق خود ظاهر شدند. بلوغ، مواجهه با تروما و از دست دادن و در عین حال، آشکارا تحت تأثیر قرار گرفتن از دیگر موضوعات رایج بود که در انیمه به آن اشاره شد.

این انیمه، فیلمی باشکوه است که به موضوعاتی مانند خودسازی و مشکلات اجتماعی می‌پردازد که در جامعه ما باید با آنها برخورد کرد. خداحافظی میازاکی، یک سفر رویایی و معنوی است که به آثار گذشته او چشمک می‌زند و در عین حال به عنوان چیزی منحصر به فرد جدید برجسته می‌شود.

فیلم عمیقاً به این پرسش وجودی می‌پردازد که کجا زندگی می‌کنیم. ما می‌توانیم ارتباط بین ماهیتو و هیمی را ببینیم که هر دو پس از از دست دادن مادرشان به دنیایی خارق العاده به عنوان مکانیزم کنار آمدن روی آورده‌اند.

هیمی نیز مانند ماهیتو تصمیم می‌گیرد که آسایش دنیای خیالی خود را به واقعیت خام زندگی، جنگ، و درد را ترک کند. این انتخاب آگاهانه اوست که می‌دانست در نهایت منجر به مرگ او می‌شود که پیام تکان‌دهنده فیلم را به خانه هدایت می‌کند. مهم‌ترین پیام این انیمه این است که نحوه رفتن ما مهم نیست، بلکه نحوه زندگی‌مان است که واقعا مهم می‌باشد.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد انیمه The Boy and the Heron
نقد انیمه The Boy and the Heron

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومتوز، این فیلم نمره 100 درصد از 8 منتقد، را دریافت کرده که نشان می‌دهد واکنش‌ها به نقد انیمه The Boy and the Heron، کاملاً مثبت است. همچنین در وبسایت گوگل، کسانی که موفق به دیدن انیمه شدند، امتیاز 86% برای این انیمه در نظر گرفتند.

کاربران Letterboxd نیز با نمره 3.7، از 5، امتنیار جذابی را برای این فیلم در نظر گرفتند. منتقد انیمیشن مگزین، در رابطه با این انیمه می‌گوید:

فیلم مملو از وسواس‌های میازاکی، موضوعات عجیب و غریب و دغدغه‌های موضوعی جنگ است. جلوه‌ها بصری معمولی، موجودات زیبا و در عین حال وهم‌آور هستند.

همچنین روزنامه هالیوود ریپورتر نیز نوشت:

این انیمه، تجربه زیبایی بصری واقعا حیرت انگیز و پیام‌های عمیقاً فلسفی را توصیف می‌کند.

دیجیتال اسپای، میااکی را تحسین و روایت را قدرتمند و انیمیشن را حیرت انگیز و در عین حال موسیقی جو هیسایشی آهنگساز را تحسین می‌کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم اوپنهایمر 2023 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *