بهترین فیلم های وسترن ؛ ماجراجویی در غرب وحشی

بهترین فیلم های وسترن که از دوران صامت سینما قدمت دارند و در دهه‌های 50 و 60 به اوج شکوفایی رسیدند و سپس با نگاهی تجدید‌نظر طلبانه به جزء جدایی ناپذیر سینمای مدرن تبدیل گشتند.

بهترین فیلم های وسترن تاریخ ، یکی از ستون‌های اصلی سینما به شمار می‌رود. با تکیه بر مضامین محوریِ عدالت، رستگاری، شرف و کاوش در این مفاهیم از طریق شخصیت‌های پیچیده، اما به یاد‌ماندنی، بهترین فیلم های وسترنی به شیوه‌ای نزدیک با فرهنگ آمریکایی برای پرداختن و کشف هویت این ملت گره خورده‌اند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های وسترن تمام دوران

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


بهترین فیلم های وسترن اسپاگتی اروپا نیز برخی از مشهورترین و مورد احترام‌ترین فیلم‌های این ژانر را تشکیل می‌دهند که در طول تاریخ به آثار کالت تبذیل شدند.

بهترین فیلم های وسترن

در ادامه لیست بهترین فیلم های وسترن جهان را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار و وب‌سایت IMDb نوشته شده است.

بهترین فیلم های وسترن
بهترین فیلم های وسترن

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینمای جهان به دلیل ایده‌های پرمحتوا و داستان‌های جذاب خود، از بی‌زمانی برخوردار هستند. جای تعجب نیست که کاربران وبسایت IMDb برای رأی دادن به صدها فیلم وسترن که این ژانر را تعریف می‌کنند، به این سایت محبوب فیلم هجوم برده‌اند. از آثار کلاسیک دهه‌های گذشته تا برخی از گوهرهای درخشان دوران مدرن، 10 فیلم برتر وسترن از نگاه کاربران IMDb در این نطلب بررسی شده است.

ظهر بلند (High Noon)

بهترین فیلم های وسترن

  • کارگردان: فرد زین مان
  • بازیگران: گری کوپر، گریس کلی، فرد زین مان، لوید بریج
  • سال انتشار: 1952
  • امتیاز: 7.9

فیلم وسترن دوازده ظهر یا همان ظهر بلند که امروزه به عنوان یک کلاسیک امتحان پس داده‌ی سینمای این ژانر شناخته می‌شود، در زمان اکران خودش، فیلمی جسورانه بود که با وجود کسب چهار جایزه اسکار، با داستان زیرکانه‌اش بینندگان را به دو دسته تقسیم کرد.

داستان این فیلم روی کلانتر «ویل کین» (با بازی گری کوپر) تمرکز دارد که به تازگی ازدواج کرده است و می‌خواهد برای داشتن زندگی آرام‌تری با همسرش، «امی» (با بازی گریس کلی)، بازنشسته شود؛ اما هنگامی که یک جنایتکار خطرناک اعلام می‌کند برای انتقام‌جویی به شهر می‌آید تا «کین» را بکشد، کلانتر احساس وظیفه می‌کند که بماند و از شهر محافظت کند.

نکته‌ی جالب توجه این است که فیلم به صورت “زمان واقعی” روایت می‌شود و داستان کلانتر «کین» را دنبال می‌‌کند که برای جمع‌آوری نیرو به سراغ دوستان و متحدان سابقش می‌رود. بدین ترتیب، دوازده ظهر بر خلاف بسیاری از بهترین فیلم های وسترن جنگی که با صحنه‌های تیراندازی و تعقیب و گریز شناخته می‌شوند، بر دیالوگ و شخصیت‌پردازی تأکید می‌کند و با روشی جذاب به کاوش در مضامین عدالت و شرف در این ژانر می‌پردازد.

این نقد درون‌نگرانه به افسانه‌های غرب وحشی باعث شده است که دوازدهه ظهر با گذشت زمان ارزش بیشتری پیدا کند و همچنین به فیلم مورد علاقه بسیاری از روسای جمهور ایالات متحده تبدیل شود.

حادثه آکس‌بو (The Ox-Bow Incident)

بهترین فیلم های وسترن
بهترین فیلم های وسترن
  • کارگردان: ویلیام ای.ولمن
  • بازیگران: هنری فوندا، دانا اندروز، آنتونی کویین، هری مورگان
  • سال انتشار: 1943
  • امتیاز: 8.0

پس از قتل وحشیانه یک دامدار، گروهی شتاب‌زده برای دستگیری سه مظنون تشکیل می‌شود. رهبری این گروه برعهده‌ی «گیل کارتر» (با بازی هنری فوندا)، مردی با اخلاق و «آرت کرافت» (با بازی هری مورگان) است. پس از مواجهه با متهمان، تردیدهایی در مورد گناهکار بودن آن‌ها شروع به شکل‌گیری می‌کند.

حادثه آکس‌بو، داستانی اخلاقی، تکان‌دهنده و منتقدانه بر عدالت دارد. این فیلم با تنها 75 دقیقه زمان، حمل‌کننده‌ی حجم زیادی از عناصر درام است. در واقع، این اثر با به تصویر کشیدن تصویری بسیار تیره‌تر از غرب وحشی قدیم، از زمان خود جلوتر بود.

فیلم در زمان اکران خود با استقبال کمی مواجه بود و به طرز عجیبی تنها نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار شد و هیچ جایزه دیگری کسب نکرد؛ اما نسل‌های بعدی، با لطف بیشتری به آن نگاه کردند و نقاط قوت آن را به رسمیت شناختند.

ریو براوو (Rio Bravo)

بهترین فیلم های وسترن

  • کارگردان: هوارد هاکس
  • بازیگران: جان وین، آنجی دیکنسون، والتر برنان، دین مارتین
  • سال انتشار: 1959
  • امتیاز: 8.0

ریو براوو یکی دیگر از آثار کلاسیک «جان وین» است که تجسمی از اعتقاد اخلاقی و شجاعتِ قهرمانان غرب وحشی قدیم دارد. این فیلم با بازیگران فوق‌العاده و داستانی مهیج، پیروزی انسانیت در برابر شر بی‌قانون را نشان می‌دهد.

داستان فیلم در مورد کلانتر یک شهر کوچک است که یک مظنون به قتل را دستگیر می‌کند؛ اما متوجه می‌شود که برادر قاتل، یک دامدار قدرتمند با گروهی از جنایتکاران خشن، قصد فراری دادن او از زندان را دارند. کلانتر مصمم به اجرای عدالت است و گروه کوچکی متشکل از یک تفنگدار جوان، مستِ شهر و یک پیرمرد عصبانی را برای کمک جمع می‌کند.

ریو براوو پر از شخصیت‌های برجسته، روایت داستانی استثنایی که باعث می‌شود مدت زمان 141 دقیقه‌ای آن به سرعت سپری شود و با مقداری طنز همراه است. این فیلم روایت کلاسیک ژانر وسترن را با تمام ویژگی‌هایش به بهترین شکل ارائه می‌دهد و اثری به‌شمار می‌آید که هم دراماتیک و جذاب و هم فوق‌العاده سرگرم‌کننده است.

این فیلم از همان ابتدا به موفقیتی بزرگ تبدیل شد و با گذشت زمان ارزش بیشتری پیدا کرد. کارگردانان افسانه‌ای مانند «کوئنتین تارانتینو» و «گرتا گرویگ» آن را یکی از بهترین فیلم های وسترن قدیمی می‌دانند.

بوچ کسیدی و ساندنس کید (Butch Cassidy and the Sundance Kid)

بهترین فیلم های وسترن
بهترین فیلم های وسترن
  • کارگردان: جورج روی هیل
  • بازیگران: رابرت ردفورد، پل نیومن، کاترین راس، تد کسیدی
  • سال انتشار: 1969
  • امتیاز: 8.0

فیلم بوچ کسیدی و ساندنس کید، درست زمانی به سینما آمد که ژانر وسترن در حال افول بود و با زیر سوال بردن کلیشه‌های سنتی این ژانر، آن را به چالش کشید. بوچ کسیدی و ساندنس کید، بر شوخ طبعی پر‌نشاط و پویایی جذاب بین شخصیت‌ها که شامل یک رابطه‌ی عاشقانه‌ی سه نفره است، تکیه می‌کند.

فیلم با تمرکز بر یاغی‌های اصلی داستان روایت می‌شود که بعد از یک سرقت ناموفق، به همراه «اتا» (کاترین راس)، معشوقه‌ی «ساندنس»، برای فرار از قانون به بولیوی می‌گریزند. این فیلم با تکیه بر جذابیت فوق‌العاده‌ی دو بازیگر نقش اول، فضایی سبک و شوخ‌طبعانه دارد که برخلاف بسیاری از آثار کلاسیک وسترن، عمداً از آن استفاده نشده است.

با اینکه برخی از بخش‌های فیلم با گذشت زمان جذابیت خود را از دست داده‌اند، اما همچنان این اثر به عنوان یکی از بهترین فیلم های وسترن عاشقانه و یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و مفرح‌ترین آثار این ژانر شناخته می‌شود.

گنجینه سیرا مادره (The Treasure of the Sierra Madre)

بهترین فیلم های وسترن

  • کارگردان: جان هیوستون
  • بازیگران: همفری بوگارت، والتر هیوستون، تیم هولت، آلفونسو بدویا
  • سال انتشار: 1948
  • امتیاز: 8.2

این فیلم مهیج با بازی «همفری بوگارت»، «والتر هیوستن» و «تیم هولت» در نقش‌های اصلی، داستانی فوق‌العاده گیرا و مسموم‌کننده از حرص و طمع را روایت می‌کند.

داستان حول محور دو ولگرد دون‌پایه و یک معدنچی باتجربه است که برای استخراج طلا در کوه‌های آفتاب‌سوخته و راهزن‌زده‌ی سیِرا مادره در مکزیک متحد می‌شوند. این گروه تقریباً بلافاصله به موفقیت می‌رسند؛ اما سوءظن آن‌ها نسبت به یکدیگر به تدریج افزایش می‌یابد و در نهایت با عواقبی فاجعه‌بار فوران می‌کند.

در حالی که داستان اصلی بارها و بارها بازسازی شده است، اما هیچ بازسازی‌ای نتوانسته از فیلم وسترن گنج سیِرا مادره فراتر رود. «جان هیوستن»، کارگردان فیلم، بهترین نمایش دوران کاری خود را ارائه داد.

این وسترن کلاسیک با برقراری تعادل بین طنز بدبینانه در برابر نقد زیربنایی و تند انسان و فریبندگی ثروت، به یکی از بهترین و تماشایی‌ترین فیلم‌های تاریخ هالیوود تبدیل شده و این فیلم الهام‌بخش بسیاری از کارگردانان بزرگ امروزی بوده است.

به خاطر چند دلار بیشتر (For a Few Dollars More)

بهترین فیلم های وسترن
بهترین فیلم های وسترن
  • کارگردان: سرجیو لئونه
  • بازیگران: کلینت ایستوود، لی ون کلیف، جیان ماریا ولونته، کلاوس کینسکی
  • سال انتشار: 1965
  • امتیاز: 8.2

دومین فیلم در سه‌گانه‌ی دلارها و جانشین معنوی یک مشت دلار، فیلم برای چند دلار بیشتر بود که ستارگان وسترن اسپاگتیِ دست‌کم‌گرفته‌شده‌ای مانند «لی وان کلیف» و «جان ماریا ولونته» را به صحنه می‌آورد. شخصیت اسرارآمیز «کلینت ایستوود» که با نام «مانکو» شناخته می‌شد، به دنبال گرفتن جایزه سرِ «ال ایندیو» (ولونته)، یک یاغی مرموز اما بی‌رحم بود که از زندان فرار کرده است. «مانکو» برای سرنگون کردن گروه این جنایتکار و تصاحب جایزه، با سرهنگ «داگلاس مورتیمر» (وان کلیف) شریک می‌شود.

برای چند دلار بیشتر، با موسیقی متن پرشور «انیو موریکونه»، نمونه‌ی والایی از سرگرمی و هیجان ناب وسترن اسپاگتی در خالص‌ترین و بهترین حالت آن است. این فیلم همچنین یکی از دست‌کم‌گرفته‌شده‌ترین اما گیراترین شخصیت‌های منفی این ژانر را در قالب «ال ایندیو» ارائه می‌دهد که بی‌رحمی او با حسرتش در تضاد پیش می‌رود و هرگز هم کاملاً کشف نمی‌شود.

نابخشوده (Unforgiven)

بهترین فیلم های وسترن

  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • بازیگران: کلینت ایستوود، جین هکمن، مورگان فریمن، ریچارد هریس
  • سال انتشار: 1992
  • امتیاز: 8.2

فیلم وسترن نابخشوده (Unforgiven)، برنده‌ی سه جایزه‌ی اسکار از جمله بهترین فیلم، یکی از برترین آثار در این ژانر است که باعث احیای وسترن شد و زمینه‌ساز کاوش‌های جذاب در کلیشه‌های وسترن در بسیاری از فیلم‌های بعدی گردید.

این فیلم با کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازی «کلینت ایستوود»، داستان یک اسلحه‌کش بدنام و ترسناک بازنشسته را روایت می‌کند که اکنون با دو فرزند خردسالش زندگی می‌کند. هنگامی که گروهی از زنان روسپی، جایزه‌ی قابل‌توجهی را برای کابویی که باعث بدشکلی صورت یکی از آن‌ها شده است، تعیین می‌کنند، این اسلحه‌کش پا به سن گذاشته برای به دست آوردن جایزه با یک همکار سابق و یک شکارچی جایزه‌بگیر جوان و گستاخ متحد می‌شود.

این فیلم، نمونه‌ی بارز یک وسترن تجدیدنظرطلب است که درخشش هالیوودی و سبک اغواکننده‌ای را که باعث شهرت این ژانر شده است، کنار می‌زند و در عوض به خشونت وحشیانه و سبک زندگی سخت غرب قدیم می‌پردازد.

«کلینت ایستوود» با به تصویر کشیدن «ویلیام موننی» و افسانه‌ای که پشت این شخصیت قرار دارد، مستقیماً برای پرستش قهرمانانش مقابله می‌کند و گذشته‌ی این شخصیت را به جای ستودنی بودن، بی‌رحمانه و خونریز نشان می‌دهد.

فیلم وسترن نابخشوده اثری تأثیرگذار، قدرتمند و یکی از فیلم‌های برجسته‌ی دهه‌ی 1990 است و در میان بهترین فیلم های وسترن جنگی ساخته‌شده تا به امروز، جایگاه ویژه‌ای دارد.

جنگوی زنجیرگسسته (Django Unchained)

بهترین فیلم های وسترن
بهترین فیلم های وسترن
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: کریستف والتز، جیمی فاکس، والتون گوگینز، کری واشنگتن
  • سال انتشار: 2012
  • امتیاز: 8.5

جنگوی زنجیرگسسته شاهکاری آتشین از استاد فیلمسازی مدرن، «کوئنتین تارانتینو» است. این فیلم هم‌‌آغوشی با سبک و لحن‌های وسترن اسپاگتی و هم‌زمان یک فانتزی انتقام‌جویانه‌ی قدرتمند دارد. «جیمی فاکس» در نقش شخصیت اصلی، یعنی «جانگو» ظاهر می‌شود و نقش برده‌ای که توسط دکتر «کینگ شولتز» (با بازی کریستف والتز) آزاد می‌شود را بازی می‌کند.

از روند روایت داستان تا خشونت اغراق‌آمیز، هر عنصر از فیلم، در سطح بالایی عمل می‌کند. «تارانتینو» به‌وضوح از برخی از برترین فیلمسازان وسترن اسپاگتی الهام گرفته؛ اما هرگز احساس نمی‌کند که از هویت سینمایی خاص کارگردان دور شده است. این فیلم هجوم همه‌جانبه‌ای از سبک و هرج‌و‌مرج دارد که به‌عنوان یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های قرن بیست و یکم در هر ژانری، شکوفا می‌شود.

روزی روزگاری در غرب (Once Upon a Time in the West)

بهترین فیلم های وسترن

  • کارگردان: سرجیو لئونه
  • بازیگران: چارلز برونسون، هنری فوندا، کلودیا کاردیناله، جیسون روباردز
  • سال انتشار: 8.5
  • امتیاز: 1968

روزی روزگاری در غرب شاهکاری در سینمای وسترن به‌شمار می‌رود که در مقیاسی حماسی روایت می‌شود و از نظر بسیاری، بهترین فیلم «سرجیو لئونه» و برترین فیلم وسترن ساخته شده تا به امروز است. داستان پر پیچ و خم آن حول محور «جیل مک‌بین» (با بازی کلودیا کاردیناله)، یک زن روسپی تازه ازدواج کرده می‌چرخد که پس از کشته شدن شوهرش توسط گماشته‌ای که برای راه‌آهن کار می‌کند، «ارث» او را تصاحب می‌کند.

با اینکه به سادگی می‌توان وجوه تشابهی از نظر سبک با سه‌گانه‌ی دلارها پیدا کرد، روزی روزگاری در غرب روایت بسیار کندتری دارد که به تدریج و با ظرافت‌هایش و رمزآلودگی‌اش، در طول مدت زمان 166 دقیقه‌ای فیلم، گره‌گشایی می‌شود.

این فیلم با سکانس‌های طولانی‌ای که در آن‌ها کمتر اکشنی وجود دارد، اما به طرز غیرقابل تحملی نفس‌گیر هستند، به راحتی مخاطبان را به دنیای کینه‌توزانه‌ی حرص و مرگ خود جذب می‌کند.

موسیقی متن «انیو موریکونه» همانند همیشه فوق‌العاده است، تصاویر خشن و در عین حال تاثیرگذار هستند و بازیگری‌ها، به ویژه شخصیت منفی شرور با بازی «هنری فوندا» که انتخابی بر خلاف شخصیت همیشگی اوست، تأثیرگذار هستند.

خوب، بد، زشت (The Good, the Bad and the Ugly)

بهترین فیلم های وسترن
بهترین فیلم های وسترن
  • کارگردان: سرجیو لئونه
  • بازیگران: الی والاک، کلینت ایستوود، لی ون کلیف، آنتونیو کازاله
  • سال انتشار: 1966
  • امتیاز: 8.8

فیلم وسترن خوب بد زشت بر اساس لیست 250 فیلم برتر IMDb، دهمین فیلم برتر تاریخ سینما و یک وسترن اسپاگتی ناب و خیره‌کننده است. «توکو» (ایلی والاک) و «بلوند» (ایستوود)، یاغی‌های حیله‌گر و نقشه‌کشی هستند که هرکدام دیگری را مرده می‌خواهند. زمانی که هر دوی آن‌ها به نیمی از راز محل اختفای گنجینه‌ی کنفدراسیون پی می‌برند، برای تصاحب طلا، شراکت ناخواسته‌ای را تشکیل می‌دهند.

در حالی که جنگ داخلی همچنان در جریان است، آن‌ها برای به چنگ آوردن جایزه، سراسر آمریکا را طی می‌کنند و در همین حین توسط «آنجل آیز» (لی وان کلیف)، یاغی بی‌رحم، تعقیب می‌شوند.

این اغراق نیست که بگوییم این فیلم شاید نمادین‌ترین تصویر در تاریخ سینما داشته باشد. از شخصیت‌ها و مناظر گرفته تا سبک و مهم‌تر از همه، موسیقی متن بی‌نقص «انیو موریکونه» که در بافت فرهنگ عامه‌ی مدرن ریشه دوانده است، باعث می‌شود تا این فیلم را به عنوان نمادین‌ترین فیلم تاریخ سینما بشناسیم.

خوب بد زشت با داستانی جذاب و سرگرم‌کننده که لحظه‌ای کسل‌کننده ندارد، زمان تقریباً سه ساعته‌ی خود را پر می‌کند و با رویارویی مشهور سه نفره که یکی از درخشان‌ترین و شناخته‌شده‌ترین صحنه‌های تاریخ سینماست، به اوج خود می‌رسد. این فیلم با تکمیل سه‌گانه‌ی دلارها به شکلی فوق‌العاده، قله‌ی سینمای وسترن است و برای دهه‌های آینده هم به همین شکل دیده خواهد شد.

سوالات متداول

بهترین فیلم وسترن از نگاه سایت IMDb چیست؟

فیلم وسترن خوب بد زشت بر اساس لیست 250 فیلم برتر IMDb، دهمین فیلم برتر تاریخ سینما و یک وسترن اسپاگتی ناب و خیره‌کننده است.

کدام فیلم وسترن برنده سه جایزه اسکار شد؟

فیلم وسترن نابخشوده (Unforgiven)، برنده‌ی سه جایزه‌ی اسکار از جمله بهترین فیلم است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بهترین فیلم های وسترن چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *