نقد سریال زخم کاری + [بررسی فصل دو ؛ به زودی] خلاصه داستان و بیوگرافی بازیگران

امروز می‌خواهیم در نوشتار نقد سریال زخم کاری به این سریال پر از حاشیه به کارگردانی و نویسندگی محمد حسین مهدویان بپردازیم. در ادامه با فیگار همراه ما باشید.

زمانی که این سریال شروع می‌شود متنی ادبی روی تصویری که شما مشاهده می‌کنید نوشته می‌شود. بر اساس رمان مک اثری از شکسپیر و یکرمان از اقای حسینی زاد.

خوب با توجه به این نوشته یا هشدار در سریال زخم کاری ما باید اثرات این نوشته را متوجه شویم و به وضوح در ساختار روایی این سریال شاهد نکاتی از این نوشته باشیم.

کسانی که از مکبث چیزی نمی‌دانند و تا به حال از آن روایتی را نشنیده و نخوانده‌اند در نوشتار نقد سریال زخم کاری برای شما توضیحاتی را آماده کرده‌ایم که شاید برای شما مفید باشد. در واقع کمی رابطه این نوشته را با شخصیت‌ها بررسی خواهیم کرد تا کمی هضم سریال و نکات پنهان سریال زخم کاری را بیشتر درک کنید.

نقد سریال زخم کاری

زخمی که کارساز نمی‌شود!

نقد سریال زخم کاری , زخم کاری نقد , داستان سریال زخم کاری , خلاصه سریال زخم کاری , خلاصه داستان فیلم زخم کاری , بازیگران سریال زخم کاری , سریال زخم کاری قسمت اول ,
نقد سریال زخم کاری, زخم کاری نقد, داستان سریال زخم کاری, خلاصه سریال زخم کاری

پادشاهی وجود دارد که از میان هوا خواهانش یکی را که سردار است انتخاب می‌کند. وی میخواهد به او مقام و جایگاهی دگر از آنچه که دارد بدهد. کسی که سردار است نقشش را در این سریال آقای جواد عزتی بازی می‌کند. و روایت پادشاه را سیاوش طهمورث به عهده گرفته است.

جواد عزتی زنی دارد که بسیار اغوا گر و جاه طلب است و همیشه به وی گوش زد می‌کند که آنچه برایش مقدر شده حقش نیست و حقش بیشتر از آنچه که هست باید باشد. در نتیجه زنش باعث می‌شود با مکر و حیله زنانه‌ای که از قدیم در طول تاریخ وجود داشته و حقیقتا هم مهم و جدی می‌تواند باشد، جواد عزتی یا همان سردار، پادشاه را بکشد‌.

با توجه به مسائلی که برای شما شرح دادیم ما می‌دانیم که قرار ازست در سریال چه اتفاقی بیفتد. چون از تیتراژ اول سریال که تاجی روی سر جواد عزتی است و دستانش آلوده به خون می‌باشد همه چیز را مشخص می‌کند و از ساختار روایی این سریال به خوبی مطلع می‌شویم.

ولی نکته مهمی که در این سریال می‌تواند به خوبی خودش را نشان دهد هنر کارگردان است که چطور می‌خواهد این ساختار را با ریتم و تمپو و یا حتی تعلیق متناسبی به سمع و بصر مخاطب برساند.

چیزی که باز مهم هست تیتراژ اول سریال می‌باشد. تیتراژ اول از لحاظ گرافیکی و از لحاظ اموشن گرافی واقعا عالی است. چرا باید آنقدر عالی کار شود؟ چون از حوادثی که در آینده ساختار روایی و شخصیت‌های سریال مهم هستند را با کلیدهایی خاص به تصویر کشیده که کار بسیار جالب و متناسبی با کلیت سریال کرده.

ممکن است بپرسید چطور این کلیدها را جای داده و اصلا یکی از این کلیدها چه می‌تواند باشد! می‌توان به تقابل جواد عزتی و سعید اشاره کرد. این که جواد عزتی به قدرت می‌رسد، اینکه جواد عزتی دستش به خون آلوده می‌شود. اینکه هانیه توسلی که داخل فیلم نامش منصوره است حادثه ایی برایش رخ می‌دهد که اشکش در می‌آید. اینکه سعید چنگیزیان  ضربه ایی می‌خورد.

در مرحله بعد وقتی تیتراژ تمام می‌شود می‌رسیم به آن نکته خیلی مهمی که قرار است به آن بپردازیم. داستان خیلی مهمی که چطور شروع می‌شود و چطور تمام باید تمام شود. طرح چیست؟ اتفاقات مهم چگونه رخ می‌دهند! سریال خیلی خوب شروع می‌شود؛ اما در نهایت کارگردان با سکانسی… بگذارید نگوییم!

نقد سریال زخم کاری , زخم کاری نقد , داستان سریال زخم کاری , خلاصه سریال زخم کاری
نقد سریال زخم کاری, زخم کاری نقد, داستان سریال زخم کاری, خلاصه سریال زخم کاری

فیلمبرداری سریال ؛ نقد سریال زخم کاری

اگر بخواهیم در رابطه با فیلمبرداری سریال صحبت کنیم و کمی در این رابطه به کنکاش متوسل شویم باید به سکانسی اشاره کنیم. یکی از سکانس‌های ابتدایی سریال نمای بالایی شهر تهران را نشان می‌دهد که بسیار جذاب و زیبا است. با قاب بندی بسیار اصولی و درست.

و اما تدوین سریال زخم کاری که معمولا در سریال‌های ایرانی تدوین بسیار حائز اهمیت می‌شود. چرا که سریال‌های ایرانی از تمپوی مناسب و تعلیق درست حسابیی برخوردار نیستند و با تدوین و مدل خاصی که به ساختار روایی فیلم سرعت می‌بخشند بیننده را دچار هیجان کاذب و زودگذر می‌کنند که در این سریال هم کم از این کارها نکرده‌اند.  تدوین سریال متوسط عمل می‌کند. کات‌ها ناقص و از حیز انتفاع ساقط هستند. حین دیالوگ کات کردن به نظر رشته ذهنی مخاطب و همراهی با شخصیت‌ها را از بین می‌برد. مخصوصا مخاطب ایرانی که به شدت خواستار همراهی با شخصیت محبوبش را دارد نه محتوای کلی داستان! تنظیم رنگ خیلی خوبی داشت.

و اما موسیقی در سریال زخم کاری خسته کننده به نظر می‌رسد. هر گاه موسیقی شروع به ایجاد به اصطلاح تمپو در مخاطب می‌کرد با دقت بیشتری نگاه می‌کردیم و می‌شود گفت موسیقی این سریال به شدت کاذب و زودگذر عمل کرده تا مخاطب را گول بزند و به نماها با احساساتش نگاه کند نه با فکر و تامل که تاثیرگذاری پیام‌های فیلم را بیشتر کند.
برسیم به نکته خیلی مهم درباره ی کارگردانی این سریال. اگر شما چند کار آقای مهدویان را دیده باشید بدون اینکه کسی به شما بگوید این کار را آقای مهدویان ساخته است یا از وسطش به شما نشان دهد شما شک می‌کنید!

چرا؟ چون مهدویان از زوم‌های به شدت زیادی استفاده می‌کند. ولی بنظر من در این سریال هر چند که از سه پایه استفاده کرده بود و توقع می‌رفت از هند استفاده کند. به نظر استفاده از دوربین ایشان به هیچ وجه در راستای ساختار این سریال با توجه به محتوایی که مد نظر دارد جفت و جور نیست. و نمی‌تواند حتی جفت و جور شود! درواقع به شدت از جذابیت سریال زخم کاری گرفته شده است و مخاطب را گاهی گیج و سردرگم لابلای روایت رها می‌کرد.

نکته خیلی مهم که میخواهیم به شما بگوییم شخصیت سازی و کارکتر سازی سریال زخم کاری است. که به نظر جواد عزتی درست انتخاب شده و آقای سیاوش طهمورث عالی به نظر می‌رسند. حتی خانم رعنا آزادی و سعید چنگیزیان هم بین این بازیگران درخشان عمل کرده‌اند.

نقد سریال زخم کاری , زخم کاری نقد , داستان سریال زخم کاری , خلاصه سریال زخم کاری
نقد سریال زخم کاری, زخم کاری نقد, داستان سریال زخم کاری, خلاصه سریال زخم کاری

عوامل سریال زخم کاری

  • نویسنده: محمدحسین مهدویان
  • کارگردان: محمدحسین مهدویان
  • بازیگران: جواد عزتی، رعنا آزادی ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، کاظم هژیرآزاد، عباس جمشیدی فر، مهدی زمین پرداز، منوچهر علیپور، مه‌لقا باقری، مائده طهماسبی، سیاوش طهمورث، اکرم محمدی، بهرام کمیجانی، سید جواد هاشمی، هادی قمیشی، امیرحسین هاشمی، حسین پرستار، مرتضی امینی تبار، سارا حاتمی، نیوشا علیپور و مه‌یاس پازوکی
  • آهنگساز: حبیب خزایی فر
  • کشور سازنده: ایران
  • زبان اصلی: فارسی
  • شمار قسمت‌ها: ۱۵
  • تهیه‌کننده: محمدرضا تخت کشیان
  • مکان‌های تولید: مازندران، تهران و کیش
  • فیلم‌برداری: هادی بهروز
  • تدوین‌گر: سجاد پهلوان‌زاده
  • توزیع‌کننده: هنر اول
  • شبکهٔ اصلی: شبکهٔ نمایش خانگی
  • فرمت تصویر: صفحه عریض، ۱۶ به ۹ پال
  • فرمت صدا: دالبی دیجیتال کانال ۵/۱
  • انتشار اولیه: ۱۴ خرداد ۱۴۰

بیشتر بخوانید:


3 thoughts on “نقد سریال زخم کاری + [بررسی فصل دو ؛ به زودی] خلاصه داستان و بیوگرافی بازیگران

  1. نقدی که نوشته شده به نظر کارشناسانه نمیاد . موسیقی متن سریال بسیار جذاب و نقطه قوت سریال هست. در مجموع هم وقتی در نظرسنجی فیلیمو ببینید تمام قسمت ها بیشتر از ۹۵ درصد لایک خورده ، و این یعنی سریال رو مردم دوست داشتند .به همین سادگی . و نقدهای کارشناسانه خیلی مهم نیست .

    1. سلام عرض شد سرکار خانم. ممنونم بابت کامنتی که گذاشتید. شما اگر نقدی دارید به سریال می‌تونید نقدتون رو در بخش نویسندگی مهمان سایت فیگار بنویسید و به عنوان نویسنده سایت فعال باشید. و هم ما بتونیم از نظرات و نقدهای شما لذت ببریم هم کسایی که نقد شمارو می‌خونن…

    2. سلام
      ببخشید کی گفته نقد کارشناسی خیلی مهم نیست؟!! اتفاقا خیلی هم مهمه…
      البته من کاری به نقد نوشته شده بالا ندارم ولی بحث نقد و نقادی و بحث استقبال مخاطب از یک فیلم یا سریال دو بحث کاملا جدا از همن. یکسری از فیلم‌ها مخاطب بالایی جذب می‌کنن در حالی که از نظر فنی و هنر سینمایی هیچ نقطه قوتی ندارن، و برعکسش. اینکه یه فیلم یا سریال مخاطب بالایی داشته باشه لزوما به معنای خوب و عالی بودن اون نیست وبرای نظر دادن راجع به اون‌ها باید از نظر نقطه نظرات سینمایی توسط منتقدان نقد بشن.
      تو جامعه‌ای که نقد سینما جایگاه و ارزشی نداشته باشه مطمئنا سینمای اون هم جایگاه و ارزش هنری خاصی نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *