نقد و بررسی فیلم 9 bullets ؛ بازیگران آشنا در فیلمی ضعیف

فیلم 9 Bullets فیلمی است در ژانر رازآلود، هیجان‌انگیز که به تازگی منتشر شده است. در این فیلم بازیگران نام‌آشنایی حضوردارند. در ادامه با نقد و بررسی فیلم 9 bullets با ما همراه باشید

فیلم 9 Bullets فیلمی است یک ساعت و نیمی که حضور اسامی بازیگرانی مثل Lena Headey و Sam Worthington ما را به این فیلم امیدوار می‌کند. اما خود فیلم خلاف این موضوع را اثبات می‌‌کند.

نقد و بررسی فیلم 9 bullets

بازیگران آشنا در فیلمی ضعیف

لنا هیدی در فیلم 9 bullets
نقد و بررسی فیلم 9 bullets, لنا هیدی در فیلم 9 bullets

در نوشتار نقد فیلم 9 bullets به دلایل ضعف این فیلم می‌پردازیم.

نگاه کلی و خلاصه داستان

بررسی فیلم 9 bullets
نقد و بررسی فیلم 9 bullets, داستان فیلم 9 bullets

فیلم 9 bullets محصول 2022 (بهترین فیلم‌ها و سریال‌های 2022) داستان پسربچه‌ای است به اسم “سم” با بازی Dean Scott Vazquez که تمام خانواده‌اش پس از دزدی پدرش از رئیس خلافکار خود به اسم “جک” با بازی Sam Worthington توسط او کشته می‌شوند. “سم” که حالا در این دنیا کسی را جز یک عمو با مایل‌ها فاصله ندارد، به زن همسایه یعنی “جیپسی” با بازی Lena Headey پناه می‌یرد.

“جیپسی” رقصنده بازنشسته‌ای است که حال تصمیم به نوشتن کتاب گرفته است و او از قضا معشوقه سابق “جک” است. همان قاتلی که تمام خانواده “سم” را کشته است. “چیپسی” تصمیم می‌گیرد که “سم” را به دست عمویش برساند.

داستان فیلم 9 bullets از ساختار روایی خوبی بهره می‌برد. درواقع همانطور که گفته شد، به روایت زن رقصنده‌ای بازنشسته که تنهاست و کسی را ندارد و در آن سمت کودکی که خانواده خود را از دست داده و حال او هم تنها و بی‌کس است، اشاره دارد. این دو با یکدیگر همراه می‌شوند و داستان فیلم آغاز…

در سمت دیگر بازیگران نام‌آشنایی را داریم که می‌توان به آن‌ها امیدوار بود. اما با نقد فیلم 9 bullets به نتیجه‌ای برعکس می‌رسیم.

آسان باز شدن گره‌ها

نقد فیلم 9 bullets
نقد و بررسی فیلم 9 bullets, نقد فیلم 9 bullets

فیلم 9 bullets به شکل عجیبی از مشکل فیلمنامه رنج می‌برد. اثری که قرار است هیجان‌انگیز و رازآلود باشد (بهترین فیلم های جنایی و معمایی 2022) اما حتی نزدیک به هیچکدام نمی‌شود.

فیلم 9 bullets با خانواده در حال فرار “سم” در ماشین آغاز می‌شود. پدر “سم” به او زنگ می‌زند تا آیپدی را بردارد و با آن‌ها در جایی ملاقت کند. وقتی کودک به مکان ملاقات می‌رسد خانواده‌اش به قتل رسیده‌اند.

در آن لحظه گویا او بسیار ناراحت است اما از چند دقیقه بعد تا پایان فیلم گاهی اوقات شما فراموش می‌کنید که او تمام خانواده خود را از دست داده است. شخصیت او در طول فیلم هیج شباهتی به کسی که خانواده‌اش کشته شده‌اند ندارد.

در آن سمت ماجرا “جیپسی” رقاص را داریم. شخصیتی توخالی، پرداخت نشده، بدون شناسه مشخص و پراز تناقض.

یکی از مشکلات بزرگ فیلم 9 bullets باز شدن بسیار آسان و سریع گره‌ها است. در این ژانر و با این داستان که زن و کودکی در حال فرار از دست خلافکاری قاتل هستند همه چیز نباید به این آسانی حل شود. فیلم می‌تواند ما را نگران دو شخصیت اصلی کند و همذات‌پنداری ما را با آن‌ها افزایش دهد.

هر لحظه از فیلم که خطری دو شخصیت اصلی ما را تهدید می‌کند و گره‌ کوچکی کار آن‌ها می‌اندازد آن گره در فیلمنامه بسیار سریع باز می‌شود. فیلم در همان فیلمنامه خود تمام شانس هیجان و تعلیق را از خود گرفته‌است و فیلم فیلمنامه‌ای به شدت کار نشده، الکن و ناپخته دارد.

کارگردانی فیلم 9 bullets هم به گونه‌ای نیست که فیلم را نجات دهد.

کارگردانی مبتدی

تحلیل فیلم 9 bullets
نقد و بررسی فیلم 9 bullets, تحلیل فیلم 9 bullets

فیلم 9 bullets در کارگردانی هم ضعف‌های زیادی دارد. کارگردانی فیلم 9 bullets بسیار مبتدی است.

کارگردان تبحر خاصی در از بین بردن همان هیجان‌های کوچک و ناچیز داشته است. به عنوان مثال در همان سکانس ابتدای قتل خانواده “سم” کات‌ها بسیار بد هستند. او ماشین والدین “سم” را که با نگرانی مشغول فرار هستند به “جیپسی” که در حال رقص است کات می‌زند. این کار نه تنها نمی‌تواند بین آن‌ها، “سم” و “جیپسی” پیوند برقرار کند بلکه به کل هیجان را هم از فیلم می‌گیرد.

سکانس ابتدایی فیلم می‌توانست بسیار جذاب‌تر و بهتر اجرا شود تا اندکی ما را نگران پدر و مادر “سم” و در ادامه فیلم، نگران آینده او بکند.

در تمام صحنه‌های موش و گربه بازی “سم” و “جیپسی” با گروه خلافکاران کارگردان تمام سعی خود را کرده است که اشتباه عمل کند.

او حتی در انتخاب انداره نماها نیز مشکل دارد و انتخاب‌های اشتباهی انجام می‌دهد.

خالی از احساس

پایان فیلم 9 bullets
نقد و بررسی فیلم 9 bullets, پایان فیلم 9 bullets

9 bullets فیلمی بود که می‌توانست به شدت درگیرکننده باشد و مخاطب را در خود غرق کند. داستان فیلم 9 bullets خوب بود اما قصه گفتن بلد نبود. فیلم پتانسیل تبدیل شدن به فیلمی پراحساس و در عین حال هیجان‌انگیز را داشت.

اما فیلمنامه و کارگردانی ضعیف که حتی موسیقی متن هم به کمک آن‌ها نیامد باعث شد تا این فیلم نه پراحساس باشد، نه هیجان‌انگیز و نه رازآلود.

رابطه “سم” و “جیپسی” که هردو تنها بودند و یکی در جستجوی مادر بود و دیگری در جستجوی فرزند بسیار آبکی و سطحی است. این دو شخصیت از نظر عاطفی کاملا مکمل یکدیگرند و با تمرکز روی آن‌ها فیلم نجات پیدا می‌کرد. اما هیچگونه ارتباط و کششی بین آن‌ها وجود ندارد و از آن‌جایی که این ارتباط مهم‌ترین عامل فیلم است، فیلم شکست می‌خورد. گرچه که این فیلم مشکلات بسیار بزرگ‌تری از ارتباط دو شخصیت مهم و مکمل خود دارد.

از طرفی سمت مقابل و منفی فیلم هم بسیار کم‌جون و خنده‌دار است. فیلم می‌خواهد طوری آن‌ها را نشان دهد که بسیار قدرتمند هستند و هرچه را بخواهند به سادگی به دست می‌آورند. اما در فیلم چنین چیزی را نمی‌بینیم. نه قدرتی می‌بینیم و نه تشکیلاتی. فقط یک رئیس با سه زیردست که در انجام هر کاری بسیار ناتوان هستند.

این فیلم بار دیگر ثابت کرد که اگر یک اثر این حد ضعیف باشد حتی ستارگان Game of Thrones و Avatar هم نمی‌توانند آن را نجات دهند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم 9 Bullets سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *