معرفی و تحلیل بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند

اگر شما هم علاقه‌مند به تماشای فیلم‌هایی هستید که شما را درباره واقعیت خود به فکز فرو ببرد در ادامه با معرفی و تحلیل بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند با ما همراه باشید. با انتشار فیلم Everything Everywhere All at Once که مخاطبین را در یک چند جهانی گیج کننده و وحشی قرار می‌داد، باعث شد تا آن‌ها درباره واقعیت خودشان به فکر فرو بروند. حال مخاطبین زیادی به دنبال فیلم‌هایی با موضوع و ویژگی مشابه این فیلم می‌باشند.

بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند

معرفی و تحلیل بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند

بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند
بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند

فیلم‌های زیر با محوریت موضوعی که گفته شد از بهترین‌ها و با کیفیت‌ترین‌های این دسته می‌باشند که بدون ترتیب خاصی لیست شده‌اند.

The Handmaiden (2016)

بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند
بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند

اولین فیلم این لیست یک اثر تماشایی و فوق‌العاده با کیفیت از سینمای کره جنوبی است. (بهترین فیلم‌های کره‌ای 2021) 

داستان فیلم The Handmaiden در 1930 کره و در دوره اشغال ژاپن می‌گذرد. یک فرد شیاد و ثروتمند برای اغوای یک زن ژاپنی و راضی کردن او برای ازدواج با وی دختری را به عنوان خدمتکار برای آن زن استخدام می‌کند.

اما چیزی که این زن ژاپنی از آن خبر ندارد این است که این خدمتکار یک ندیمه مظلوم نیست و برای این زن نقشه‌های عجیب زیادی کشیده است.

تحلیل فیلم ندیمه

تحلیل فیلم The Handmaiden
تحلیل فیلم The Handmaiden

فیلم The Handmaiden تعلیق بسیار خوب و روایت بسیار جذابی دارد. داستان فیلم از سه زاویه کاملا متفاوت روایت می‌شود و مخاطب با تمام جزئیات قصه و شخصیت‌ها آشنا می‌شود. در واقع فیلم سه بخش مهم دارد و مخاطب داستان را از سه زاویه می‌بیند.

The Handmaiden پیچش داستانی بسیار حرفه‌ای و خوبی دارد و مخاطب تا آخرین لحظات نمی‌تواند پایان فیلم را حدس بزند. این نکته برای یک فیلم درام و کمی رازآلود نکته مثبتی است.

بار دیگر سینمای کره در این فیلم کیفیت خود را ثابت می‌کند. یک فیلم حرفه‌ای و با کیفیت که صرفا یک اثر درام و عاشقانه نیست. این فیلم یک اثر رازآلود و روانشناختی هم می‌باشد که به جنبه‌های مختلف زندگی آدم‌ها می‌پردازد.

Persona (1966)

بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند
بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند

پرسونا یکی از بهترین و بحث‌برانگیزترین آثار اینگمار برگمان سوئدی است. پرسونا به اعتقاد عده‌ای بهترین فیلم برگمان است. این فیلم یک فیلم برگمانی به معنای واقعی کلمه است. فلسفی، روانشناختی و چالشی که هرکسی را به فکر فرو می‌برد. (نقد فیلم پرسونا (Persona 1966))

الیزابت فوگلر یک بازیگر است که به طور ناگهانی و در وسط یکی از اجراهایش تصمیم گرفته سکوت کند، تا ظاهرا دیگر مجبور به دروغ گفتن نباشد. حال آلما که پرستار است ماموریت مراقبت از الیزابت فوگلر را بر عهده دارد و ماموریت دارد تا دوباره او را به حرف بیاورد.

او که ظاهرا زنی متفاوت، اهل معاشرت و امیدوار به زندگی است در ویلایی ساحلی علاوه بر مراقبت از الیزابت فوگلر سعی می‌کند کاری کند تا او دوباره حرف بزند و باید دید چقدر در این امر موفق است. ما در فیلم شاهد اتفاقات و تنش‌های بین این دو شخص هستیم.

تحلیل فیلم پرسونا

تحلیل فیلم Persona
تحلیل فیلم Persona

فیلم پرسونا فیلمی مبهم و حیرت‌انگیز است. فیلم فضای سرد و دلگیری دارد که مخاطب را به اعماق وجودش فرو می‌برد. برگمان در تصویر و ساخت این فضا عالی عمل کرده است.

پرسونا فیلمی است که در مرز خیال و واقعیت حرکت می‌کند. فیلمی در تناقض شخصیت و احوالات درونی آدمی و احوالات بیرونی او و کشمکش‌هایی که بین آن‌ها وجود دارد.

فیلم ترکیبی است از رویا، هذیان، تصور و درگیری‌های درونی که با بازی‌های متفاوت اما بسیار خوب به تصویر در آمده است. هر دو بازیگر توانسته‌اند نماینده بسیار خوبی برای تیپ شخصیتی خود باشند.

مهارت برگمان در دکوپاژ و میزانسن فیلم مثال زدنی است. کارگردانی برگمان تمام حس‌ها، کشمکش‌ها، تناقض‌ها و چالش‌ها را منتقل می‌کند. استاد گرفتن نمای کلوزآپ بار دیگر با کلوزآپ‌های عجیب و غریب خود تصویر شخصیت‌هایش را در ذهن بیننده حک می‌کند.

پرسونا از آن فیلم‌هایی است که بعد از پایان تا چندین روز ذهن شما را درگیر خود نگه می‌دارد. شما مدام در تفکر خیال و واقعیت و درون و بیرون آدم‌ها هستید. حتی اگر بخواهید هم نمی‌توانید پرسونا و شخصیت‌های آن را تا چند روز از ذهن خود خارج کنید.

دلیل این موضوع که شخصیت‌های فیلم پرسونا هرگز تا سال‌ها از ذهن شما خارج نمی‌شوند، هم به دلیل پرداخت درست و هم به خاطر نماهای کلوزآپ صحیح برگمان در لحظات درست است. این موضوع باعث می‌شود دو شخصیت زن اصلی این فیلم در ذهن مخاطب ماندگار شوند.

The Dark Knight (2008)

بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند
بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند

فیلم بعدی که در این لیست قرار می‌گیرد اثر فوق‌العاده‌ای است به اسم The Dark Knight. فیلمی ماندگار که بازی دیدنی هیث لجر و کریستن بیل در کنار پختگی هوش و نبوغ نولان، آن را به یکی از بهترین فیلم‌های بتمن تاریخ سینما تا ابد تبدیل کرد. می‌توان آن را نقطه اوج شخصیت بتمن در نسخه‌های سینمایی دانست.

بتمن به کمک جیمز گوردون و دادستان جدید گاتهام هاروی دنت شهر را از وجود آخرین تبهکاران موجود پاک می‌کنند. اما ناگهان آن‌ها و تمامی اهالی گاتهام با موجود ترسناک‌تری به نام جوکر آشنا می‌شوند. حال او قرار است شرایط را عجیب‌تر از حد تصور آن‌ها کند.

تحلیل فیلم شوالیه تاریکی

تحلیل فیلم The Dark Knight
تحلیل فیلم The Dark Knight

فیلم شوالیه تاریکی نولان اثری حماسی و با شکوه است. نولان از آن دست از کارگدان‌ها است که راه ساختن سکانس‌ها و لحظات با شکوه و حماسی را بلد است وعلاقه زیادی به ساخت این لحظات دارد. این فیلم به عنوان قسمت دوم از سه‌گانه نولان را می‌توان بهترین قسمت این فرانچایز نیز نامید.

فیلمی کامل و بسیار کم نقص که لحظه به لحظه‌اش درخشان، فوق‌العاده و دیدنی است. در این فیلم به نظر می‌رسد که نولان در اوج پختگی قرار دارد. او با Batman Begins یک بار ساخت بتمن را تجربه کرده بود و در آن فیلم تمام پی‌ریزی‌های لازم را انجام داده بود.

اکنون در The Dark Knight زمان برداشت رسیده بود. تمام آن پی‌ریزی‌ها به سمت تکامل رفتند و این فیلم با تجربه نولان و بازی‌های بی‌نظیر، تبدیل به اثری به یاد ماندنی شد. تکاملی که در بهترین حالت و شکل خود اتفاق افتاد و مورد تحسین همگان قرار گرفت.

این فیلم یکی از بهترین یا شاید بهترین شرور تاریخ سینما را دارد. شخصیت‌پردازی بسیار خوب جوکر و همراهی دوربین نولان در لحظاتی از فیلم با او و پرداختن به قسمت تاریک قصه او را تبدیل به یک جوکر تکرارنشدنی در تاریخ کرده است. مخاطب در طول فیلم جوکر را می‌شناسد و همین موضوع به جذابیت‌‌های او و فیلم اضافه می‌کند.

هیث لجر با بازی در نقش جوکر در این فیلم تا ابد ماندگار شد. بازی‌ای که واقعا پیدا کردن مشابه و نزدیک به آن بسیار مشکل است. او حتی برای ایفای نقش خود موفق شد جایزه بهترین نقش مکمل مرد اسکار را دریافت کند.

واقعیتی دیگری که وجود دارد این است که کریستین بیل به عنوان نقش مقابل هیث لجر در نقش بتمن مقابل او لحظه ‌ای کم نیاورد و درخشان ظاهر شد. قطعا این دو از بهترین زوج‌های قهرمان و ضدقهرمان تاریخ سینما هستند. شوالیه تاریکی فیلمی که در تمام زمینه‌ها کامل است و تماشای آن تجربه‌ای لذت‌بخش در کنار هیجان، شگفتی و آدرنالین است.

The Lord Of The Rings: The Return Of The King (2003)

بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند
بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند

قسمت سوم از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها نیز در این لیست قرار می‌گیرد. قسمت سومی که پایان بسیار مناسبی برای یک فرانچایز جاودانه بود.

داستان فیلم درباره یک حلقه باستانی گم شده می‌باشد که حالا پس از مدت‌ها دوباره پیدا شده است. این حلقه به دست هابیت جوانی به نام فرودو رسیده است. وقتی گندالف متوجه می‌شود که این حلقه همان حلقه ارباب تاریکی است، تصمیم به نابوی آن می‌گیرد. فرودو باید این حلقه را به کوه نابودی ببرد و آن را نابود کند.

در این راه هشت نفر به یاری او می‌آیند. یاران حلقه باید از کوه‌ها، جنگل‌ها و برف و تاریکی عبور کنند تا به کوه نابودی برسند. موفقیت آن‌ها، تنها امید برای از بین بردن حکومت ارباب تاریکی است.

تحلیل فیلم ارباب حلقه‌ها

تحلیل فیلم The Lord Of The Rings: The Return Of The King
تحلیل فیلم The Lord Of The Rings: The Return Of The King

سه‌گانه ارباب حلقه‌ها از موفق‌ترین و با کیفیت‌ترین آثار فانتزی تاریخ سینما است. قسمت سوم این مجموعه با پیچش‌های شخصیتی و داستانی به طرز هیجان‌انگیزی قصه دو فیلم اول را کامل می‌کند.

ما تحلیل کوتاهی به طور کلی از مجموعه ارباب حلقه‌ها خواهیم داشت. در ابتدا باید گفت تصاویر خیره‌کننده و جلوه‌های ویژه و بصری فیلم بسیار دیدنی هستند و از نکات بسیار مثبت این مجموعه به شمار می‌رود.

مهم‌ترین ویژگی ارباب حلقه‌ها باورپذیر کردن یک جهان خیالی و فانتزی است. بزرگ‌ترین چالشی که آثار فانتزی با آن مواجه هستند ترسیم جهان خود است. این کار ابدا کار ساده‌ای نیست و آثار فانتزی زیادی هستند که به دلیل ضعف در همین موضوع شکست می‌خورند.

با وجود اینکه با دنیایی غیرواقعی و فانتزی طرف هستیم اما فیلم باید بتواند جهان خود را آنقدر بی نقص ترسیم کند که اتفاقات بر بستر آن جهان برای ما منطقی به نظر برسند.

اما ارباب حلقه‌ها به خوبی از این موضوع با خبر بوده است. این فیلم به بهترین شکل ممکن یک دنیای خیالی را به گونه‌ای برای مخاطب ترسیم می‌کند که در ذهن او بسیار واقعی و باورپذیر می‎‌شود. در کنار این ویژگی بسیار مهم کارگردانی، خط داستانی، شخصیت‌ها و بازی‌های فوق‌العاده این فیلم را تبدیل به یکی از بهترین آثار فانتزی جهان می‌کنند.

Spirited Away (2001)

بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند
بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند

Spirited Away اثری شاهکار، فوق‌العاده و به یاد ماندنی فانتزی و ماجراجویانه از Hayao Miyazaki می‌باشد.

دختر ده ساله‌ای که همراه خانواده‌اش به حومه شهر نقل مکان می‌کند در دنیایی فانتزی و عجیب که توسط خدایان هیولاها و جادوگران اداره می‌شود، سرگردان می‌شود. جایی که انسان‌ها به شکل حیوانات درمی‌آیند.

تحلیل فیلم شهر اشباح

تحلیل فیلم Spirited Away
تحلیل فیلم Spirited Away

Spirited Away اثری جادویی است که هرگز نباید تماشای آن را از دست داد. Hayao Miyazaki جهانی را خلق می‌کند که بسیار دیدنی است و مخاطب در طول این اثر همواره با شخصیت اصلی حرکت می‌کند.

فضاسازی و ایجاد و انتقال حس در این اثر بسیار خوب است. در Spirited Away تغییر و سفر چیهیرو را از یک شخصیت ترسو به یک شخصیت پیروز و برنده به نمایش در می‌آورد. اراده قوی او برای نجات و کمک به والدینش و همچنین از خودگذشتگی‌های خود و در اولویت قرار دادن نیاز دیگران نسبت به خودش به بهترین شکل ساخته شده است.

ارتباط بین چیهیرو با هاکو،کائوناشی،بو و همچنین پرنده سیاه باورپذیر و کارشده است و منجر به پیوندهای محبت‌آمیز می‌شود. نتیجه‌گیری فیلم به اندازه کل داستان زیباست، چیهیرو به همه کمک می‌کند تا زندگی‌شان را بهتر کنند. نه تنها دوستانش، بلکه جادوگری که در وهله اول آنها را اسیر کرده است.

Everything Everywhere All At Once (2022)

بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند
بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند

اما آخرین فیلم این لیست فیلم Everything Everywhere All at Once است. اثری فانتزی، علمی‌تخیلی همراه با کمدی سیاه با محوریت موضوع داغ مولتی‌ورس.

داستان این فیلم روایت‌گر یک زن سالخورده چینی است که درگیر ماجراهای خطرناکی می‌شود. او تنها کسی است که می‌تواند با جستجو و کاوش در جهان‌های موازی و ارتباط گرفتن با دیگر زندگی‌های تحت هدایتش دنیا را نجات دهد.

تحلیل فیلم همه چیز همه جا به یکباره

تحلیل فیلم Everything Everywhere All at Once
تحلیل فیلم Everything Everywhere All at Once

فیلم Everything Everywhere All at Once دست روی ایده داغ و پر بحث این روزها گذاشته است. ایده‌ای که به نظر می‌رسد فعلا با آن کار داریم و فیلم‌های زیادی روی آن کار خواهند کرد. ایده مولتی‌ورس یا همان چندجهانی که این روزها اکثر فیلمبازها به لطف مارول احتمالا با آن آشنا هستند. (بهترین فیلم های مارول 2022)

معمولا هنگامی که با ایده نو و پر سروصدا به این شکل روبرو هستیم کار برای سازندگان سخت می‌شود. مردم اغلب نسبت به این‌گونه آثار گارد می‌گیرند و از آنجایی که قبل از فیلم آثاری روی این موضوع کار کرده‌اند کار حتی سخت‌تر هم می‌شود.

Everything Everywhere All at Once اما به خوبی توانسته در برابر انتقادات احتمالی بایستد. گرچه که فیلم مخالفانی دارد اما در بسیار از زمینه‌ها فیلم موفق است. این فیلم یک نگاه متفاوت نسبت به مسئله مولتی‌ورس دارد و قادر است در فیلمنامه و کارگردانی به خوبی از نگاه خود صحبت کند و آن را برای مخاطب ترسیم کند.

فیلمی که هم علمی‌تخیلی و فانتزی است و هم در کنار این دو کمدی‌های اغلب سیاه جذابی دارد که تماشای آن را برای علاقه‌مندان جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

فیلم کاملا از پس ایده خود برآمده است و در هیاهو و سروصدای غولی به نام مولتی‌ورس گرفتار و غرق نشده است و توانسته خود را بالا بکشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم هایی که واقعیت را زیر سوال می برند سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *