نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing ؛ نگاهی علمی به اجنه

اثر جدید جرج میلر توانسته داستانی فانتزی را با نگاهی علمی تلفیق کند و ما در این نوشتار، به نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing خواهیم پرداخت.

فیلم سه هزار سال حسرت یا همان Three Thousand Years of Longing، یک اثر فانتزی و تخیلی عاشقانه محصول مشترک آمریکا استرالیا می‌باشد که در سال ۲۰۲۲، به نویسندگی و کارگردانی جرج میلر، منتشر شده است. این فیلم اقتباسی از داستان کوتاهِ جین در چشم بلبل نوشته انتونیا سوزان است.

این فیلم، داستان یک محقق تاریخی که از زندگی‌اش راضی است را نشان می‌دهد. او با یک جن روبرو می‌شود که در ازای آزادی سه آرزو را به او ارائه می‌دهد. مکالمه‌ی آن‌ها در اتاق هتلی در استانبول به عواقبی می‌انجامد که هیچ‌کدام انتظارش را نداشتند.

فیلم ابتدا در ماه می سال 2022، در جشنواره‌ی کن برگزار شد و توانست موفقیت نسبی خوبی را کسب کند. این اثر، در وبسایت راتن تومتوز، نمره‌ی 71، در سایت IMDB نمره‌ی 6.9 و در متاکریتیک که بر اساس میانگین وزنی حساب می‌کند، نمره‌ی 60 را کسب کرد جزو پایین‌نمره‌ترین فیلم این کارگردان لقب گرفت.

نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing

  • نگاهی علمی به اجنه

در ادامه شما میتوانید فهرست مطالبی که در نوشتار نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing را در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing
نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing

کارگردانی این فیلم، بر عهده‌ی آقای جورح میلر است و این کارگردان استرالیایی، آثاری مانند مکس دیوانه، خوش قدم، و چهار هزار سال رؤیا را بر عهده داشته. این کارگردان، یکی از برترین فیلمسازان مراسم اسکار به شمار می‌آید و با کسب 6 جایزه، توانسته خودش را در جهان ثابت کند. از بازیگران مطرحی که در این فیلم بازی می‌کنند می‌توان به تیلدا سوئینتون، ادریس البا اشاره کرد. با ما همراه باشید تا به نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing بپردازیم.

تحلیل روایی

نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing
تحلیل فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing

در بررسی فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing روایت، عنصر اصلی می‌باشد. روایت کلی فیلم، بر روی اسطوره‌های مصر، یونان و… می‌چرخد. داستان فیلم، در استانبول رخ می‌دهد و ما با یک روایت شرقی و اسطوره‌ای که از مهد تمدن می‌آید روبرو هستیم.

مهد تمدن در این روایت، داستان اساطیری خاورمیانه‌ای است که ادریس البا در نقش جین بیان می‌کند. اتفاقاتی که برای او می‌افتد، الهام‌برداری از داستانی است که در انیمیشن، و لایو اکشن علاءالدین نیز به آن اشاره شده بود و ما را با کپی‌برداری نسبتاً قوی از داستان کوتاه آنتونیا سوزان، آشنا می‌کند.

فیلمنامه از همان اول به ما نشان می‌دهد که ما با یک فیلم پُر معنا، و در عین حال کم جنب و جوش روبرو هستیم.فیلم به طرز عجیبی فانتزی آغاز می‌شود و سعی می‌کند که نگاهی علمی به اتفاقات پیرامون جهان‌های خدایان باستان بیاندازد. اما در طول مسیری که پیش می‌برد، هیچ خط داستانی بسیار مهمی وجود ندارد و ما را در درامای خود گرفتار می‌کند.

فیلنامه، یک عنصری مهم از اسطوره‌شناسی را خلق می‌کند که نشان می‌دهد فیلمساز، می‌خواهد آگاهانه‌تر با ایده‌های شرق شناسی، نژاد و جنسیت درگیر شود. با وجود همه‌ی این‌ها، روایت در این مورد، یک مقدار ضعیف عمل کرده، و رابطه چندانی بین البا و سوئینتون در صفحه نمایش به ما نشان نمی‌دهد که نگرانی خاصی در رابطه با آن فرهنگ به چشم‌شان بیاید.

درام فیلم، در کنار عناصر تخیلی و فانتزی که وجود دارد، کمک می‌کند تا فیلمی یکنواخت از اتفاقات عجیب و جادویی را شاهد نباشیم. اما با اینحال، داستانی که در طول مدت فیلم، به آلیثیا گفته می‌شود، می‌تواند کمی بیننده را خسته کند و ضعف محسوب بشود. داستان فیلم، با فضایی که در پایانش به دست آورد، توانست جواب خستگی مخاطب را بدهد و او را راضی کند.

تبلیغات، پوستر‌ها، و ترلیر‌هایی که از فیلم منتشر شده‌اند، فریبنده هستند و بیننده را با تصاویری آشنا می‌کند که انتظار یک اکشن پُر هیجان را داشته باشد، اما در اصل این اتفاقات رخ نمی‌دهد و ما با فیلمی آشنا می‌شویم که درباره‌ی یک ایده است تا عمل. این ایده که یک جن ممکن است در دنیای تحت فناوری، احساس بی‌کاری کند جالب‌ترین نکته‌ی پایان فیلم می‌باشد. در ادامه‌ی نوشتارِ تحلیل فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing ، با تحلیل روایی همراه شما هستیم.

تحلیل ساختاری

نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing
بررسی فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing

ساختار کلی فیلم، بر اساس تعلیقی است که کارگردان به دوش فیلمبردار گذاشته و ما را در همان ابتدای فیلم، با فیلمبرداری عجیبی آشنا می‌کند که سعی دارد احساس پیچیده‌ای از توهم ذهن، که با علم تلفیق شده را به نمایش بگذارد. فیلمبرداری تا حد زیادی می‌تواند تعلیق فیلم را به دوش بکشد، اما در بخش‌های درام ماجرا، یک عنصر بی‌کاربرد است که نمی‌تواند قانع‌کننده باشد.

پس از فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه یکی دیگر از عناصر مهم در آثار فانتزی هستند که این فیلم به شکلی عجیب در آن عمل کرد. برخی از سکانس‌های این فیلم توانست جلوه‌های ویژه‌ی خوبی را به تصویر بکشد، اما در بسیاری از سکانس‌های ساده، شاهد جلوه‌های ویژه‌ی مضحکی بودیم که ما را با یک اثر ضعیف از یک کارگردان خوب آشنا کرد. این کارگردان، فیلم‌های شاهکاری مانند مکس دیوانه را بر عهده داشته و همین امر، انتظارات بیننده را از جلوه‌های ویژه، به شدت بالاتر می‌برد.

کارگردان استرالیایی فیلم، جورج میلر، بیشتر به خاطر مجموعه هیجان‌انگیز مکس دیوانه معروف است و این فیلم بهترین فیلمش می‌باشد. همین فیلم، نشان می‌دهد که او همیشه استعداد زیادی در خلق اتفاقات فانتزی داشته و ایده‌های مبتکرانه‌ای را به این سبک فیلم‌ها بخشیده است. میلر در فیلم سه هزار سال حسرت، که با همکاری دخترش آگوستا گور ساخته است.

فضاسازی که در موسیقی فیلم شکل می‌گیرد نیز فوق‌العاده است و یک موسیقی اصیل از دنیای مصر در دقیقه‌ی 22 در خاطرات جین نواخته می‌شود که بیننده را با فضای شرقی آن دوره آشنا می‌سازد. در ادامه‌ی نوشتار نقد فیلم سه هزار سال حسرت با تحلیل فلسفی داستان همراه شما خواهیم بود.

فلسفه‌ی داستان

نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing
نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing

فلسفه‌ی این فیلم، در ابتدا کاملاً مشهود است و می‌توان آن را در بسیاری از صحنه‌های فیلم، و دیالوگ‌های بین جین و آلیثیا مشاهده نمود. از زیبایی‌های فلسفی این فیلم کنجکاوی در دنیا، تا افسانه‌های مختلف قدیمی شرقی است در فیلم، به بسیاری از آن‌ها اشاره شده.

فلسفه‌ای که حول محور شخصیت‌ها می‌چرخد، کاملاً سطحی است و نگاهی اجمالی، و عمیق ندارد و نمی‌تواند ذهن را درگیر کند، اما بسیار وفادارانه این عمل را انجام می‌دهد تا بتواند به شکلی اصیل اجرا کند. انسجام ذهنی که شخصیت اصلی از آن منع شده است، کاملاً با ذهنیت علمی‌اش در تضاد است و می‌تواند فلسفه‌ی درونی انسانی را به تصویر بکشد که درگیر علم، خود را نابود کرده.

درباره‌ی کتاب

نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing
نقد فیلم سه هزار سال حسرت

جین در چشم بلبل، مجموعه‌ای از پنج داستان کوتاهِ اسطوره‌ای از رمان‌نویس بریتانیایی A. S. Byatt، یا همان آنتونیا سوزان بیات است که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد. داستان‌هایی که در این مجموعه گنجانده شده، بسیاری از قراردادهای عامیانه یا افسانه‌ها را برای بررسی جامعه‌ی معاصر با بسیاری از مضامین رایج در آثار شرقی بیان می‌کنند.

این فیلم، و یا حتی انیمیشنِ علاءالدین دیزنی، بر اساس این رمان ساخته شده است. در فیلم 3000 سال حسرت، شاهد توضیحات بیشتری از اینکه غول معروف چراغ جادو چه اتفاقاتی برایش افتاد مواجه می‌شویم.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم 2022 Three Thousand Years of Longing سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *