ماجرای انحلال بانک های ناتراز چیست؟ [+جزئیات]

به تازگی ماجرای انحلال بانک های ناتراز جنجال به پا کرده است. در مطلب منحل شدن بانک های ناتراز به پشت پرده انحلال بانک ها می‌پردازیم.

اخیرا اخبار منحل شدن بانک‌ ها در نیم سال اول توجه زیادی را جلب کرده است. در ادامه به جزئیات این موضوع خواهیم پرداخت.

رئیس کل بانک مرکزی از دریافت مجوزهای لازم برای برخورد با بانک های ناتراز خبر داد و تاکید کرد که بانک مرکزی ضامن تامین پول سپرده‌گذاران است.

ماجرای انحلال بانک های ناتراز

ماجرای انحلال بانک های ناتراز
ماجرای انحلال بانک های ناتراز

در شرایطی که در سال‌های اخیر، رویکرد بانک مرکزی در قبال بانک های ناتراز، مدیریت و کنترل آن‌ها بوده و در عین حال این معضل تورم زا حل نشده است، رئیس کل بانک مرکزی از رویه جدید این بانک در سال جدید مبنی بر تصمیم قاطع برای انحلال بانک‌های ناتراز خبر داد و تاکید کرد:

براساس قاعده‌ای در نظام بانکی به عنوان فیصله یا گزیر، هر بانکی که منحل شود بانک مرکزی ضامن این است که پول سپرده‌گذاران را تامین کند و جای نگرانی وجود ندارد.

خلق پول بانکی مقوله ای تورم زاست که در سال های اخیر، توجه به آن در اقتصاد ایران افزایش یافته است. علت این توجه این جاست که بانک هایی که به اصطلاح دخل و خرج آن ها متناسب نبوده، با اضافه برداشت از بانک مرکزی، ضمن پوشش موقت این ناترازی، عملاً حجم نقدینگی و تورم را در جامعه افزایش داده‌اند.

در سال های گذشته، رویکرد کلی بانک مرکزی عمدتاً مدیریت و کنترل این بانک ها به انحای مختلف از جمله تعیین سقف رشد ترازنامه آن ها و در عین حال پرهیز از رفتن به سوی انحلال این بانک ها بوده است. اقدامی که اتفاقاً در کشورهای سرمایه داری، در قبال بانک های ناتراز مرسوم است. با این حال، به نظر می رسد در سال مهار تورم و رشد تولید، بانک مرکزی این بار قصد دارد به سراغ گزینه نهایی یعنی انحلال بانک های ناتراز برود.

منحل شدن بانک های ناتراز

در این زمینه خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از عالی‌ترین مقام بانک مرکزی و با اشاره به ملزومات تامین مالی غیر تورمی در اقتصاد گفت:

تامین مالی غیر تورمی زمانی اتفاق می‌افتد که متناسب با منابع بانک‌ها از آن‌ها تسهیلات بگیریم و هیچ بانکی نتواند بیش از آن مقرراتی که وضع شده خلق پول کند. برای تحقق این امر باید سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا کند و بانک‌هایی که کفایت سرمایه لازم را ندارند منحل شوند.

محمدرضا فرزین با اشاره به ناترازی برخی بانک‌ها اظهارکرد:

به دنبال این هستیم که با بانک‌های ناتراز خصوصی و دولتی برخورد کنیم، حتی مجوز‌های لازم را دریافت کرده‌ایم و تا چند ماه آینده خبر‌هایی در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد به نحوی که در نیمه اول امسال چند بانک تعیین تکلیف می‌شوند.

فرزین که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری دوشنبه گذشته سخن می گفت آماری درخور توجه نیز از میزان ارزی که در اختیار مردم است، داد. وی گفت:

در سرقتی که از ۱۱۶ صندوق بانک ملی صورت گرفت، برآوردی از میزان ارزی که در این صندوق‌ها بود، وجود دارد. بر اساس این برآورد و در نظر گرفتن تعداد تمام صندوق‌های کشور به نظر می‌رسد حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز در دست مردم و در صندوق‌ها باشد.

بیشتر بخوانید:

بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزماً بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *