نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف

انیمه Exception (استثنا) پر از ایده‌های خوب برای یک سریال فوق‌العاده‌ است که همه‌شان هدر رفته است. با فیگار همراه باشید تا به نقد انیمه Exception بپردازیم.

انیمه Exception یک اثر علمی تخیلی فضایی از نوع نرم، ساخته نتفلیکس است، که به مسئله تلاش انسان‌ها برای بقا در کهکشانی دیگر می‌پردازد. در فیگار قرار است به نقد انیمه Exception بپردازیم

نقد انیمه Exception

یک شاهکار یا اثری ضعیف

شما می‌توانید فهرست نقد انیمه Exception را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف
نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف

آنچه انیمه Exception را جذاب می‌کند، داستان و ایده‌های خاصی است که در جای جای اثر وجود دارد. افسوس که این داستان زیبا با انیمه‌ای متوسط همراه شده و اثری که پتانسیل تبدیل شدن به یک سریال ماندگار را داشت افلیج، رها شده‌ است.

داستان

نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف
نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف

انیمه Exception یک اثر علمی تخیلی ترسناک با محوریت سفر‌های کهکشانی و تلاش برای بقاست. در آیندهای دور بشریت برای حفظ بقای خود مجبور به سفر به کهکشان‌های دیگر شده و حالا اعضای یک تیم پیشاهنگ با نام‌های لوئیس، پتی، نینا، مک و اسکار برای جستجوی یک سیاره‌ی مناسب و ایجاد مقدمات اولیه بر روی آن منتقل شده‌اند.

خدمه از طریف یک چاپگر سه بعدی بیلوژیکی ایجاده شده‌اند تا در آنطرف کهکشان رایط زیستی را فراهم کنند و بدن واقعی آن‌ها در خواب و همراه دیگر انسان‌ها در مسیر آمدن به سیاره هستند و تقریبا 100 سال فاصله تا رسیدن به سیاره دارند. نقص در چاپ بدن یکی از اعضا به نام لوئیس باعث ایجاد یک جهش ژنتیکی شده و او نیم انسان ونیم هیولا می‌شود.

بحث مقابله با هیولا، تلاش برای زیستن در بدن‌های جدید، انجام ماموریت به بهترین شکل ممکن، خاطرات و گذشته‌ی هر شخص و همینطور مبحث خیانت و دوستی و اعتماد در ادامه پیش می‌آید تا انیمه Exception دارای داستانی پر از ایده‌های ناب در دل یک اثر ضعیف هشت قسمته باشد.

هیرودوکا آداچی از نویسندگان به‌نام ژاپن درحوزه گمانه‌زن وظیفه نوشتن فیلمنامه را برعهده داشته و به خوبی نشان داده است که چقدر بهتر از افرادی چون جاناتان نولان (west world, peripheral ) از عهده نوشتن اثاری اینچنینی بر می‌آید. یک داستان اورجینال که بیش از هم رده‌های خود مسئله و سوال عمیق دارد. مانند سریال 1899 درگیر نماد‌ها نمی‌شود و پرسش‌های به شدت عمیقی مطرح میکند.

افسوس که با وجود چنین داستان و ویژگی‌های در انیمه Exception، آداچی نتوانسته است عقبه درست و پرداخت درستی روی شخصیت‌ها داشته باشد. متاسفانه همه سوال‌ها بدون پرداخت و پاسخ رها می‌شود و مدیوم انیمه و هشت قسمته بودن آن محل مناسبی برای ظهور این سوال‌ها نیست. امیدوارم در آینده آثار دیگری را در حوزه‌ی سینمای علمی تخیلی قلم بزند.

بیشتر بخوانید:

سینماتوگرافی

نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف
نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف

سینماتوگرافی انیمه Exception پر ایراد است و تجربه‌ دیداری خوبی در دل چنین داستانی فراهم نمی‌کند. با این که اکثر نماها فضاهای داخلی است‌ فرصت زیادی در اختیار تیم بصری بوده تا B-roll های بینظیری خلق کنند اما جز تعدادی محدود در قسمت های اول، ما هیچ شات زیبایی از کهکشان، سیاره وخورشیدش و در کل نمای بیرونی سفینه نمی‌بینیم.

زیبایی مناظر کیهانی را فقط از زبان کارکترها می‌شنویم و خودمان به عینه هیچ نمی‌بینیم. این مشکل در نماهای داخلی هم بیداد میکند. پالت رنگی پاستل کالیدسکوپ خوب از آب درنیامده و کم جزئیات بودن طراحی محیط لطمه بزرگی به آن زده است. انیمیت ضعیف را هم به این ترکیب اضاف کنید. از راه رفتن کارکتر ها گرفته تا کار با وسایل و حتی میمیک صورت همگی شبیه بازی‌های کامپیوتری نسل سوم است.

ترکیب‌بندی‌ها و قاب‌بندی‌ها مشکل بعدی است که نشان می‌دهد که مدیر‌فیلمبرداری به خوبی از پس آن برنیامده است. مدیوم‌ شات‌های بیمورد، الترکلوز‌های بیجهت، جایگیری بد دوربین با وجود 3d بودن انیمه و در کل نماهای انتخابی مضحک بخش بصری انیمه را به قدری تخریب می‌کند که به کاربردن واژه انیمه برایش سنگین است. تدوین اما چه درتصویر و چه در صدا بهتر عمل کرده است.

بیشتر بخوانید:

طراحی بصری

نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف
نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف

یوشیتاکا آمانو طراح کارکتر بازی فاینال فانتزی و انیمه تخم‌مرغ فرشته وظیفه طراحی شخصیت‌های انیمه Exception را برعهده داشته که شباهت‌های ظاهری‌ای در آناتومی بدن با فاینال فانتزی و طراحی چهره‌هایی مشابه با تخم‌مرغ فرشته به خوبی دیده می‌شود. طراحی شخصیت از نکات مثبت است و کارکترها با توجه به ویژگی‌های ذاتیشان طراحی خوبی دارند و مناسب است. اما اجرای ضعیف در حالت سه بعدی و انیمت بدتر از اجرا هنر یوشیتاکا آمانو را هدر داده.
طراحی سفیه جذاب ولی بدون استفاده است و از شی بودن فراتر نمی‌رود. طراحی سیاره و محیط نیز جز ظاهری که حتی زیبایی ندارد چیزی نیست، و باعث شده هیچ جهان سازی‌ای صورت نگیرد. و محیط ها هیچ کاربردی درپیشبرد داستان، پرداخت و حتی در بعد دراماتیک نداشته باشند. عملا میتوان گفت تمام طراحی‌های محیطی ابتر و بی کاربرد است.

نتیجه گیری

نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف
نقد انیمه Exception ؛ یک شاهکار یا اثری ضعیف

انیمه Exception (استثنا) یک مسئله جذاب و فلسفی را هدر می‌دهد. یک بحث خالق و مخلوقی متفاوت که نمونه مشابه آن را در وست ورد دیده بودیم اما، در این انیمه به شکلی خلاقانه تر به مسئله روح و وجودیت می‌پردازد. با وجود یک چاپگر سه بعدی(رحم) به جای پرداخت به بعد مکانیکی به مسئله بیولوژیکی و زیستی برای خلق شدن میپردازد و همچنین سوالی در رابطه با روح، نه به شکل دین ماآبانه بلکه، به صورت علمی شکل می‌گیرد که البته انیمه از پاسخ به آن تفره میرود.

پرداختن به دیگری در قالب انسان و تکثیر شدنش از طریق خاطرات نیز ظرفیت بالایی برای طرح مسئله بود که زمان کوتاه، عجول بودن انیمه و کیفیت فنی پایین تمام این ایده‌های بکر را در نطفه خفه می‌کند. مسئله تقابل انسان با طبیعت درکنار جدال انسان با انسان و همچنین تداخل با نبرد انسان با بیگانه به شکل همزمان، مثلث جالبی می‌سازد که پتانسیل بالایی داشت. پیچیدگی‌های داستانی انیمه و توئیست‌های به موقع از دیگر نکات مثبت بخش روایت است.

الگوی سمپاتیک کارکتر که از آنتاگونیست به سمت پروتاگونیست درحرکت است نیز در پرداخت شخصیت لوئیس به خوبی کار شده ولی در دیگر شخصیت‌ها این گونه نیست و پرداخت درست درمانی ندارند. در کل انیمه Exception یک اثر با پتانسیل بالا بود که سازندگان قدرش را ندانستند و به جای تولید اثری در حد واندازه آرکین، انیمه‌ای متوسط و نسبتا ضعیف تولید کرده‌اند. با این وجود استثنا، همانطور که از نامش پیداست. یک استثنا روایی در طرح مسئله در میان علمی تخیلی‌های این روزهاست که ارزش یک بار دیدن را حتما دارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد انیمه Exception  سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *