نقد انیمیشن Apolo 10 1/2 ؛ اثری نوستالژیک در فضا زمانِ کودکی

زمان و حافظه موضوعات غالب در کارنامه کاری ریچارد لینکلیتر به عنوان کارگردان هستند. با نوشتار نقد انیمیشن Apolo 10 1/2 همراه با فیگار بمانید.

آپولو ۱۰۱۲: کودکی در عصر فضا یک فیلم پویانمایی آمریکایی محصول ۲۰۲۲ است که در جریان رویدادهای قبل از فرود آپولو ۱۱ روی ماه اتفاق می‌افتد که بر اساس دوران کودکی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده ریچارد لینکلیتر است.

نقد انیمیشن Apolo 10 1/2

نقد انیمیشن Apolo 10 1/2
نقد انیمیشن Apolo 10 1/2

این انیمیشن یک داستان تخیلی از یک دانش‌آموز کلاس چهارم را ارائه می‌دهد که اولین فردی است که روی ماه فرود می‌آید و گلن پاول، جک بلک، زکری لی‌وای و جاش ویگینز در آن بازی می‌کنند. آپولو ۱۰۱۲: کودکی در عصر فضا در ۱۳ مارس ۲۰۲۲ در جنوب از جنوب غربی اکران شد و در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۲ قبل از نمایش اول آوریل در نتفلیکس در سینماهای منتخب اکران شد. این فیلم نقدهای مثبتی را دریافت کرد و با تمجید از نویسندگی، جلوه‌های بصری و حس نوستالژیک آن مواجه شد.

مضامینی که ریچارد برای فیلم‌هایش در نظر می‌گیرد به شدت تحت تاثیر زمان قرار می‌گیرند، مانند نوستالژی رمانتیک‌محور سه گانه «بیفور» یا تجربه چند ساله‌ای که او با Boyhood. وی با یک انیمیشن به دهه 60، به دنبال زندگی پسری که با ناسا در حیاط خلوت خود بزرگ شده است می‌رود. این فیلم هم به طرز فوق‌العاده‌ای به شیوه‌ی رمانتیک‌محور به خصوص لینکلیتر به تصویر کشیده شده است.

داستان اولین فرود روی ماه در تابستان ۱۹۶۹ از دو منظر در هم تنیده که لحظهٔ پیروزمندانه را از هم از سوی فضانورد و مأموریت کنترل به تصویر می‌کشد و هم چشم‌انداز کمتر دیده‌شده‌ای از پایین به بالا را از منظر یک کودک هیجان‌زده که در نزدیکی ناسا زندگی می‌کند اما مانند صدها میلیون نفر دیگر بیشتر آن را از تلویزیون تماشا می‌کند، را نشان می‌دهد.

این مسئله در نهایت هم بازآفرینی دقیق این لحظهٔ خاص در تاریخ است و هم فانتزی یک کودک در مورد اینکه از زندگی معمولی‌اش در حومهٔ شهر بیرون کشیده می‌شود تا مخفیانه برای یک مأموریت مخفیانه به ماه آموزش ببیند.

اثر نوستالژیک

نقد انیمیشن Apolo 10 1/2
نقد انیمیشن Apolo 10 1/2

لینکلیتر در سال 1960 به دنیا آمد که در زمان فرود بر ماه در سال 1969 هم سن شخصیت اصلی‌اش است. او مانند کودک این فیلم در منطقه هیوستون بزرگ شد. تلاش واقعی ناسا برای رساندن یک مرد سالم به ماه و بازگشت به خانه احتمالاً در زندگی شما بسیار شخصی بوده. Apollo 10 1/2: A Space Childhood احتمالا یک زندگی نامه است. همه چیز به نوعی رویا می‌باشد، در حالی که برخی از رویاها در واقعیت بیشتر از هر چیزی در زندگی انسان حقیقی جلوه می‌کنند، شاید همه رویاها به نوعی واقعی هستند.

سال 1969 است و ما با استن (با صدای مایلو کوی) در حال بازی در حیاط مدرسه آشنا می‌شویم. ناگهان او توسط دو دانشمند ناسا با بازی زاکاری لوی و گلن پاول به اتاقی هدایت می‌شود. آنها کپسول فضایی را از ماموریت آپولو بسیار کوچک ساختند و تنها فردی که می‌تواند در آن جا شود یک پسر 10 ساله است.

این نقطه شروع است، آنچه در ادامه می‌آید خلاصه‌ای از زندگی استن در هیوستون، تگزاس است که به طور کامل توسط جک بلک روایت می‌شود. بزرگ شدن با دو برادر بزرگتر و سه خواهر بزرگترش، دوچرخه سواری، یا دزدیدن چوب از یک کارگاه ساختمانی برای ساختن میز پینگ پنگ.

انیمیشن رویایی

نقد انیمیشن Apolo 10 1/2
نقد انیمیشن Apolo 10 1/2

لینکلیتر سبک روتوسکوپی شده انیمیشن را بر روی لایو اکشن به کار می‌برد، بنابراین Apollo 10 1/2: A Space Childhood ممکن است در نگاه اول کمی عجیب و منحصر به فرد به نظر برسد. ظاهر اینجا بسیار تثبیت شده است و به نظر می‌رسد یک انیمیشن تازه و جذاب را قرار باشد ببینید، که بیشتر یک مزیت بود تا یک اثر منفی.

جلوه روتوسکوپی آپولو 10 1/2: کودکی فضایی را شبیه رویا می‌کند. اگرچه لینکلیتر قبلاً از این روش استفاده کرده است، اما این خاطره گویی با رنگ‌های روشن، زنده و تصاویر کاملاً قابل تشخیص تا حدودی مات از یک خاطره یا رویا تأثیری کلیدی در این فیلم دارد. تکنیک در این انیمیشن به فیلم کمک می‌کند تا در فضای حسرت و دلتنگی غوطه ور شوید. چیزی که به آن جلوه‌ای باشکوه می‌دهد که ما را به یاد دوران کودکیمان می‌اندازد.

حساسیت برای خاطرات

نقد انیمیشن Apolo 10 1/2
نقد انیمیشن Apolo 10 1/2

شروع فیلمنامه لینکلیتر ما را به نوعی در جریان آگاهی از زیست درون ذهنی شخصیت اصلی می‌برد. والدین استن (با بازی لی ادی و بیل وایز) شخصیت‌های مسن‌تر و بالغی هستند. هر دوی آنها مهارت‌های فرزندپروری خود را به رخ می‌کشند. مامان ژله درست می‌کند، پدر برای ناسا کار می‌کند. یعنی یک زندگی معمولی احاطه شده با یادگیری.

داستان Apollo 10 1/2: A Space Childhood به خودی خود یک لذت مطلق است، جایی که بازی Milo Coy در نقش اصلی فوق العاده می‌شود. اما آنچه در طول دیدن این انیمیشن خودنمایی می‌کند، نوشته لینکلیتر است. مشابه کارهای قبلی وی مانند Boyhood، او می‌داند که چگونه پسر بودن را به تصویر بکشد و از یک داستان برای نگاه کردن به زمان و شیوه زندگی استفاده کند.

همه اینها بخشی از آن زمان است، بخشی از آنچه لینکلیتر می‌خواهد به اشتراک بگذارد، و برخی از لحظات نمایانگر جنبه‌های واقعی دوران کودکی اوست. نیم دیگر زینتی است معادل نوع سینمایی که نویسندگان بزرگ انجام می‌دهند.

نتیجه گیری آپولو 10 1/2: کودکی فضایی

نقد انیمیشن Apolo 10/5
نقد انیمیشن Apolo 10/5

فیلمی که قلب و خاطرات ما را متاثر می‌کند. داستانی که می‌تواند خاطرات ما را از زیست هیجان انگیز در دوران کودکی بیرون بکشد. یا، شاید، برخی از رویاهای ما از آن خاطرات امروز. این خاطرات دوران کودکی هر چه که باشد، چه ما آنها را بسازیم و چه واقعی باشند، چه نباشند ریچارد لینکلیتر با آپولو 10 1/2: کودکی فضایی به ما یادآوری می‌کند که چیزهایی هستند که ما را به بزرگسالانی تبدیل می‌کنند که ناگزیر می‌شویم آنچه هستیم باشیم یا شاید نباید باشیم.

تولید

تحلیل انیمیشن Apolo 10 1/2, نقد انیمیشن Apolo 10/5
تحلیل انیمیشن Apolo 10 1/2

ریچارد لینکلیتر در اصل ایدهٔ این فیلم را در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد. در فوریه ۲۰۱۸، اعلام شد که ریچارد لینکلیتر این فیلم را بر اساس فیلمنامه‌ای که خودش نوشته کارگردانی خواهد کرد. در ژوئیهٔ ۲۰۲۰، اعلام شد که گلن پاول، جک بلک، زکری لی‌وای، جاش ویگینز، میلو کوی، لی ادی، بیل وایز، ناتالی لامورو، جسیکا برین کوهن، سم چیپمن و دنیل گیلبوت با توزیع نتفلیکس به بازیگران این فیلم پیوسته‌اند.

ریچارد لینکلیتر قصد داشت این فیلم را به لایو اکشن بسازد اما در عوض به دلیل ماهیت جذابیت پویانمایی تصمیم گرفت سبک پویانمایی را که متأثر از کارتون‌های صبح شنبه است، بسازد. فیلم‌های خانگی ساخته شده در هیوستون، تگزاس در طول دهه ۱۹۶۰ برای تحقیق مورد استفاده قرار گرفته و برخی نیز در فیلم گنجانده شدند.

تصویربرداری اصلی در فوریه ۲۰۲۰ در استودیو ترابل‌میکر رابرت رودریگز در آستین، تگزاس آغاز شد و در مارس ۲۰۲۰ به پایان رسید لینکلیتر زمان زیادی را صرف تدوین فیلم در طول دنیاگیری کووید-۱۹ کرد.

محیط

داستان فیلم در دهه ۱۹۶۰ در هیوستون و در جریان رقابت فضایی می‌گذرد.

فیلمبرداری

بخش‌هایی از فیلمبرداری در مقابل یک صفحه سبز انجام می‌شد و هر چیزی که شخصیت‌ها با آن ارتباط برقرار نمی‌کردند یا لمس نمی‌کردند، در پس‌تولید پویانمایی می‌شدند. بخش‌هایی از فیلم که به صورت لایو اکشن فیلم‌برداری شده‌اند، در طول پس‌تولید با استفاده از تکنیکی مشابه روتوسکوپی که در زندگی بیداری (۲۰۰۱) و یک پوینده تاریک (۲۰۰۶) استفاده شده بود، پویانمایی شدند.

انتشار

آپولو ۱۰۱۲: کودکی در عصر فضا اولین بار در جشنواره فیلم جنوب از جنوب غربی در سال ۲۰۲۲ در ۱۳ مارس ۲۰۲۲ به عنوان سرفصل نمایش داده شد. زمانی که تریلر رسمی منتشر شد، تاریخ انتشار آن برای ۱ آوریل ۲۰۲۲ اعلام شد که اولین بار در نتفلیکس به نمایش درآمد. این فیلم در ۲۴ مارس ۲۰۲۲ در سینماهای منتخب اکران شد.

بازخورد

بررسی انیمیشن Apolo 10 1/2, تحلیل انیمیشن Apolo 10 1/2, نقد انیمیشن Apolo 10/5
بررسی انیمیشن Apolo 10 1/2

در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، ٪۹۱ از ۱۲۷ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۸/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «آپولو ۱۰۱۲: کودکی در عصر فضا ایدهٔ نوستالژیکِ ریچارد لینکلیتر را در حال استفادهٔ مجدد از مواد بصری و موضوعی به شیوه‌ای عمیقاً شخصی و الهام‌گرفته شده به تصویر می‌کشد.»[۱۴] این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۳۸ منتقد امتیاز ۷۹ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است.

صداپیشه‌ها

  • میلو کوی در نقش استنلی جوان
  • جک بلک در نقش استنلی بزرگسال
  • گلن پاول در نقش بوستیک، مسئول
  • زکری لی‌وای در نقش کرانز، مسئول
  • جاش ویگینز در نقش استیو
  • لی ادی در نقش مامان
  • بیل وایز در نقش پدر
  • ناتالی ل آمورو در نقش ویکی
  • جسیکا برین کوهن در نقش جانا
  • سم چیپمن در نقش گرگ
  • دانیل گیلبوت در نقش استفانی

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد انیمیشن Apolo 10 1/2 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *