بیوگرافی یاسمن مقبلی ؛ از زمین تا ایستگاه فضایی بین‌المللی

امروز یاسمین مقبلی، به عنوان فرمانده فضاپیمای آرتمیس-۷ به همراه سه نفر دیگر به فضا سفر کرده است. با بیوگرافی یاسمن مقبلی فضانورد ایرانی همراه فیگار بمانید.

یاسمن مقبلی کیست ؟ یاسمین مقبلی در تاریخ ۲۴ ژوئن سال ۱۹۸۳ در شهر باد ناوهایم آلمان در یک خانواده ایرانی متولد شده است. در حال حاضر او ۴۰ ساله است و در شهر بالدوین در ایالت نیویورک کشور آمریکا زندگی می‌کند.

یاسمن مقبلی اولین ایرانی تبار است که توسط ناسا به عنوان فضانورد انتخاب شده است. امروز، چهار فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی با فرماندهی یاسمن مقبلی به فضا رفتند. ناسا به صورت زنده از داخل فضاپیما با فرماندهی یاسمین مقبلی که به فضا پرتاب شده را با مردم به اشتراک گذاشته است.

بیوگرافی یاسمن مقبلی

یاسمن مقبلی بیوگرافی

شما می‌توانید فهرست بیوگرافی یاسمن مقبلی را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

یاسمن مقبلی در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه معروف MIT مدرک دانشگاهی خود را دریافت کرده، سپس در دانشگاه عالی نیروی دریایی در ایالت کالیفرنیا تا مقطع فوق لیسانس در رشته هوافضا تحصیلات خود را به پایان رسانیده است. یاسمین مقبلی یک نابغه و دانشمند فضانورد ایرانی است و در حال حاضر به عنوان فضانورد در ناسا مشغول به فعالیت است. قبل از پیوستن به ناسا، او به دلیل پرواز ۱۶۰۰ ساعت در یک ماموریت جنگی در افغانستان شناخته شده بود.

زندگینامه یاسمن مقبلی

بیوگرافی یاسمن مقبلی
بیوگرافی یاسمن مقبلی

بیوگرافی یاسمین مقبلی فضانورد ناسا و شروع ماموریت

یاسمین مقبلی یک خلبان آزمایشی آمریکایی است که به عنوان فضانورد ناسا فعالیت می‌کند. او در سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا خدمت کرده، همچنین مقبلی فارغ‌التحصیل مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، مدرسهٔ عالی نیروی دریایی ایالات متحده و دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی دریایی ایالات متحده است.

یاسمن مقبلی تجربه بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف و ۱۵۰ مأموریت را داراست، که شامل چندین سورتی پرواز در افغانستان نیز می‌شود.

در سال ۲۰۱۸، یاسمین مقبلی به طور جدی به ناسا پیوست و در حال حاضر آموزش‌های لازم برای اقامت در ایستگاه فضایی را تمام کرده است. او اظهار داشته است که بسیار هیجان زده است که می‌خواهد در ایستگاه فضایی حضور یابد.  یاسمن مقبلی نزدیک به دو سال است که در آموزش‌های لازم برای این ماموریت شرکت می‌کند.

یاسمین بیان کرده است که از بچگی علاقه زیادی به فضانوردی داشته و به همین دلیل سعی و تلاش زیادی کرده تا در این رشته پذیرفته شود و در ایستگاه فضایی حضور داشته باشد. در ادامه، او بیان می‌کند که وجود در فضا و مشاهده حوادث فضایی خارج از جو زمینی همواره یکی از رویاهایش بوده و برایش بسیار جذاب است.

یاسمین اعلام کرده است که علم نجوم از بچگی در دل او بوده و همواره آرزویش بوده است که با استفاده از سفینه‌ها و فضاپیماهای مختلف به سفر به سیارات دیگر بپردازد.

فعالیت نظامی یاسمن مقبلی

یاسمین مقبلی در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) به عنوان افسر در سپاه تفنگداران دریایی آمریکا، که بخشی از “خدمات نیروی زمین به دولت آمریکا” است، فعالیت می‌کرد. در طول این فعالیت‌ها، وی به عنوان افسر در ماموریت‌های مختلف شرکت کرد.

این ماموریت‌ها شامل استقرار در خارج از کشور به طور محرمانه و انجام ۱۵۰ ماموریت جنگی بودند. یاسمین مقبلی به دلیل آموزش‌های خلبانی که با هلیکوپتر تهاجمی دو موتوره AH-۱ Super Cobra انجام داد، قادر بود ماموریت‌های خود را با استفاده از این هلیکوپتر به سرانجام برساند. وی در کارنامه‌اش بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیما را دارا است.

از زمین تا ایستگاه فضایی بین‌المللی

بیوگرافی یاسمن مقبلی
بیوگرافی یاسمن مقبلی

در سال ۲۰۱۷ میلادی (اواخر سال ۱۳۹۵ شمسی)، یاسمین مقبلی توسط اداره ملی هوانوردی و فضایی به عنوان عضوی از گروه فضانوردان برگزیده، انتخاب شد و به مدت دو سال تحت آموزش قرار گرفت. در ادامه، از بین این گروه ۱۲ نفر (۷ مرد و ۵ زن) انتخاب شدند.

این ۱۲ نفری که در کلاس پذیرفته شدند، رزومه‌های بسیار تاثیرگذاری به ناسا ارائه دادند. آن‌ها همگی ورزشکار بوده و در بین آن‌ها کارکنان سابق شرکت SpaceX و یک زیست‌شناس دریایی نیز وجود داشته است. همچنین، نیمی از این افراد افسران نظامی بودند. در میان پذیرفته شدگان، یک کاپیتان سابق تیم بسکتبال زنان MIT، یک عضو اصلی نیروی دریایی و عنوان‌دار پرواز با هلیکوپتر‌های مسلح در یکصد و پنجاه ماموریت رزمی در افغانستان حضور داشتند.

این افراد باید با توجه به شرایط موجود در فضا، آموزش ببینند تا نقش خود را در ماموریت به خوبی ایفا کنند. یاسمین مقبلی از سوی ناسا انتخاب شد تا اولین زنی باشد که قدم بر روی سطح ماه بگذارد. او از بین ۹ زنی که کاندید بودند، انتخاب شد.

اولین ماموریت این گروه با نام برنامه آرتمیس برگزار می‌شود که هدف آن اکتشاف رباتیک و انسانی در کره ماه است. این ماموریت توسط سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا برنامه‌ریزی شده است و مقصد نهایی آن سفر به قطب جنوبی ماه است.

در هفتمین ماموریت اعزام فضاپیمای SpaceX، یاسمین مقبلی مسئولیت فرماندهی را بر عهده دارد. این فضاپیما توسط خلبانی به نام آندریاس مورگنسن که اصالت دانمارکی دارد، به پرواز در می‌آید.

بهترین فیلم های فضایی جهان که قبل از مرگ باید ببینید 

 پروژه آرتمیس با بازگشت به ماه ناسا چیست ؟

برنامه آرتمیس یک برنامه فضایی است که به هدف ارسال انسان‌ها، از جمله اولین زن، به قطب جنوب ماه می‌پردازد. این پروژه توسط ناسا و شرکت‌های فضایی تجاری آمریکایی به همراه همکاری آژانس فضایی اروپا، آژانس کاوش‌های هوافضایی ژاپن، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی استرالیا در حال اجرا است.

هدف نهایی این پروژه شامل حضور دائمی انسان‌ها در سطح ماه، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی ماه و در نهایت سفر به سیاره مریخ است. ناسا به عنوان رهبر این پروژه عمل می‌کند، اما انتظار می‌رود که همکاری بین‌المللی در دستیابی به اهداف بلندمدت این پروژه تأثیرگذار باشد.

برخی معتقدند که نام آرتمیس از آرتمیسیا (Artemisia)، بانوی دریانوردی که در دوران حملهٔ کوروش دوم به یونان به عنوان متحد وی جنگید، الهام گرفته شده است.

افتخارات یاسمن مقبلی

یاسمین مقبلی، در طول فعالیت‌های خود، موفق به کسب چهار نشان هوایی، یک مدال ستایش و سه مدال موفقیت در نیروی دریایی شده است. همچنین، او نیز نشان ویلی مک‌کول را به دست آورده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بیوگرافی یاسمن مقبلی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *