هایده لرستانی نقاش و نگارگر: هر روز تمرین می‌کنم

هایده لرستانی از نگارگران معاصر ایرانی٬ آثار زیبایی از خود به جای گذاشته است. آثاری که به گفته خود او می‌توان زنانگی و ریشه ایرانی را در آثارش به خوبی حس کرد. رنگ٬ اشتیاق٬ زنانگی و آثار نگارگری ایرانی نخستین احساساتی هستند که با دیدن آثار هایده لرستانی می‌توان آنها را دریافت.

هایده لرستانی متولد سال 1344 است وی فعالیت‌های هنری خود را از سال 1358 با ورود به به دانشگاه هنرهای زیبا وزارت ارشاد آغاز کرد. هایده لرستانی ابتدا در هنرستان رشته نگارگری را برگزید. لفرستانی سال اول هنرستان را به صورت عمومی گذراند. در ادامه مصاحبه خبرنگار فیگار با لرستانی را می‌خوانید.

هایده لرستانی از شاگردی تا معلمی

در سال اول شاگرد آقای معتبر بودم  و طراحی را نزد ایشان آموختم. به عقیده من پایه اساسی طراحی من نزد این استاد ایجاد شد؛ و از شاگردی استادانی مثل اردشیر مجرد تاکستانی و آقای مجید مهرگان استفاده کردم.

سال 1364 وارد دانشگاه الزهرا شدم. رشته نقاشی و نقاشی کلاسیک و دیگر سبک‌ها را در آن زمان آموختم. پایان نامه من درخصوص نقوص سفالینه‌ها در ادوار تاریخ ایران بود و نقاشی‌هایم را با رنگ روغن و تکنیک آبرنگ می‌کشیدم؛ موضوع کار را نیز طبیعت و مناظر ایران انتخاب کردم؛ برای انجام پایان نامه ام نیز با دکتر غلامعلی حاتم همکاری کردم.

در زمان تعلیم دیدن هم در هنرستان و هم در دانشگاه در نمایشگاه‌های گروهی خیلی زیادی شرکت کردم. مثل خانواده آفتاب و باغ فردوس که در زمان هنرستان شرکت داشتم. در دوره لیسانس نیز در موزه هنرهای معاصر نمایشگاهی شرکت کردم و دو بار هم در مجموعه آزادی نمایشگاه داشتم.

نخستین نمایشگاه انفرادی من در نگارخانه سبز انجام شد که متعلق به استاد علی اکبر صادقی بود این نمایشگاه نیز بسیار موفق افتاد. من در این نمایشکاه توانستم تجربه بسیار خوبی را در رویارویی با مخاطبانم داشته باشم.

سال 1371 وارد دوره مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران مرکز در رشته نقاشی شدم و بعد از پایان این دوره به آموزش روی آوردم. می‌توانم بگویم معلمی و تدریس را بسیار دوست داشتم و دارم؛ در دانشگاه های مختلفی درس دادم برای مثال دانشگاه آزاد تهران مرکز، دانشگاه یادگار امام، دانشگاه تهران جنوب و و دانشگاه آزاد تهران غرب. همچنان نیز در حال تدریس هستم.

همچنین در این دوره نمایشگاه ها‌ی گروهی بسیاری را شرکت کردم مثل نمایشگاه گروهی فرهنگسرای ابن سینا که مدتی هم مدیریت گالری آن را بر عهده داشتم. در مقطعی هم در شهرداری منطقه در کارهای فرهنگی هنری می‌کردم.

هایده لرستانی از شکل گیری سبک منحصر به فرد خود می‌گوید

شکل گیری کا‌رهای من از زمان هنرستان آغاز شد. هنوز هم بعد از گذشت این همه سال شکل کار من و به عبارتی نقاشی من، شیوه  ایرانی خود را دارد و در کارهایم یک جایگاه اصلی را دارد و می‌توانم بگویم شدیدا در کارهایم ریشه دارد.

اکنون بعد از سالها به یک سبک کاری منحصر به فرد رسیده‌ام. سبک کاری من  نوعی نقاشی است که آمیخته با طراحی ایرانی به همراه نوعی نگرش جدید است که زن بودن و ایرانی بودن من را به نمایش می‌گذارد. من رنگ را بسیار دوست دارم و سعی می‌کنم از رنگ بسیار استفاده کنم.

رنگ‌های من احساسات من را بسیار نمایان می‌کنند و زمانی که غمگین هستم اصلا به سراغ رنگ نمی‌روم و با رنگ سیاه طراحی می‌کنم.

پیشنهاد هایده لرستانی به نقاشان تازه کار

پیشنهاد هایده لرستانی به نقاشان تازه کار

برای نقاشانی که به تازگی وارد این حوزه خواهند شد پیشنهاد من این است که هیچ چیز به اندازه صداقت و درست بودن و زیاد کار کردم و زیاد نمایشگاه دیدن به آنان کمک نخواهد کرد. من تمام این سال همیشه مثل یک تمرین و مشق دائمی به طراحی کردن ادامه دادم که البته این در کار من بسیار تاثیر مثبتی دارد..

هیچ چیزی به اندازه صادق بودن و و زیاد دیدن کار دیگران برای آنها کمک کننده نیست.  هیچ وقت به جایی نرسند که فکرکنند به اوج هنر خود رسیده‌اند. انسان هرچه قدر هم که در این زمینه پیشرفت کند دیگران هم در حال پیشرفت هستند و ممکن است که هنرمند با تفکر رسیدن به اوج کار هنری خود از دیگران جا بماند. هنرمند باید هر روز کار کند و هر روز تمرین کند.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *