پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما ؛ معرفی ده انیمیشن که درآمد بالایی داشتند

در این مطلب سفری به دنیای پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما خواهیم داشت و با جادوی شگفت‌انگیز این آثار که آن‌ها را موفق کرده است، همراه خواهیم شد.

پرفروش ترین انیمیشن های دنیا با خلق جهانی خیالی و شخصیت‌های دوست‌داشتنی، از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در قلب مخاطبان در هر سنی پیدا کرده‌اند. این آثار جادویی، فارغ از مرزهای زبان و فرهنگ، پیام‌های خود را به گوش جهانیان می‌رسانند و لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را برای تماشاگران رقم می‌زنند.

در میان انبوه انیمیشن‌های رنگارنگ، برخی آثار به واسطه داستان‌های جذاب، شخصیت‌های ماندگار و جلوه‌های بصری خیره کننده، موفق به فتح گیشه‌ها شده و عنوان پرفروش‌ترین‌ها را از آن خود کرده‌اند. این انیمیشن‌های پرفروش، نه تنها سرگرم‌کننده هستند، بلکه در بسیاری از موارد، درس‌های زندگی، مفاهیم عمیق انسانی و ارزش‌های اخلاقی را نیز به مخاطبان خود منتقل می‌کنند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


در این مقاله، سفری به دنیای پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما خواهیم داشت و به بررسی برخی از این شاهکارهای انیمیشنی می‌پردازیم. از شیر شاه، یکی از پرفروش ترین انیمیشن های دیزنی که با داستان حماسی و موسیقی متن به یاد ماندنی خود، قلب میلیون‌ها نفر را به تسخیر خود درآورد، تا دنیای اسباب‌بازی‌های پیکسار که با خلاقیت و ظرافت بی‌نظیر خود، کودکان و بزرگسالان را مجذوب خود کرد، به بررسی این گنجینه‌های سینمایی خواهیم پرداخت.

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

در ادامه لیست پرفروش ترین انیمیشن های جهان را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار نوشته شده است.

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

علاوه بر این، نگاهی به پیام‌های پنهان و درس‌های زندگی که در این پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما نهفته است خواهیم انداخت و بررسی می‌کنیم که چگونه این آثار می‌توانند بر دیدگاه‌ها و رفتار مخاطبان خود تاثیر بگذارند.

در جستجوی دوری (Finding Dory)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

  • کارگردان: اندرو استانتون
  • بازیگران: الن دی جنرس، آلبرت بروکس، دایان کیتون، یوجین لوی
  • سال انتشار: 2016
  • امتیاز: 7.2/10
  • میزان فروش: 1.02 میلیارد دلار

دنباله زیبای «اندرو استانتون»، یعنی در جست‌و‌جوی دوری، به اندازه در جست‌و‌جوی نمو قوی نیست، اما با این وجود یک اثر موفق محسوب می‌شود. تماشاگران علاقه زیادی به ادامه داستان نمو نشان دادند و این انیمیشن توانست انتظارات آن‌ها را برآورده کند. داستان این انیمیشن، «دوری»، یک ماهی فراموشکار را نشان می‌دهد که مورد علاقه طرفداران است و به دنبال والدینش می‌گردد که این جریانات او را درست به وسط یک آکواریوم هدایت می‌کند.

انیمیشن در جست‌و‌جوی دوری در داخل کشور آمریکا به فروش فوق‌العاده چشمگیر 486.3 میلیون دلار دست یافت و در کل جهان حتی بهتر عمل کرد و به 538.7 میلیون دلار رسید. در مجموع، در سراسر جهان از مرز 1 میلیارد دلار عبور کرد. تمامی این اتفاقات باعث شده‌اند که Finding Dory به پرفروش ترین انیمیشن جهان تبدیل شود.

من نفرت‌انگیز 3 (Despicable Me 3)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
  • کارگردان: پیر کافین، کایل بالدا
  • بازیگران: استیو کارل، دانا گایر، پیر کافین، پاملا واکر
  • سال انتشار: 2017
  • امتیاز: 6.2/10
  • میزان فروش: 1.03 میلیارد دلار

انیمیشن من نفرت‌انگیز 3 (Despicable Me 3) درمورد آشنایی دو برادر است و به شدت به شوخ طبعی اغراق‌آمیز «استیو کارل» و دلقک بازی‌های مینیون‌ها تکیه می‌کند. این انیمیشن در سال 2017 ساخته و «گرو» اصلاح شده را نشان می‌دهد که متوجه می‌شود یک برادر دوقلویی به نام «درو» دارد که می‌خواهد میراث شرورانه خانواده را ادامه دهد.

این فیلم به لطف صداپیشگانی که شامل «کریستن ویگ»، «استیو کوگان»، «جولی اندروز» و «تری پارکر» در نقش یک ستاره سابق کودک که به ابرشرور تبدیل شده، ثابت کرد که این فرنچایز همچنان می‌تواند سرزنده و سرگرم کننده باشد.

به لطف فروش یک میلیارد دلاری Despicable Me 3، این فرنچایز به یکی از پرفروش ترین انیمیشن های جهان تبدیل شد. این فیلم در آمریکای شمالی بیش از 264 میلیون دلار و در بازارهای بین المللی بیش از 768 میلیون دلار درآمدزایی کرد.

داستان اسباب‌بازی‌ 3 (Toy Story 3)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

  • کارگردان: لی آنکریچ
  • بازیگران: تام هنکس، تیم آلن، جوآن کیوزاک، ند بیتی
  • سال انتشار: 2010
  • امتیاز: 8.3/10
  • میزان فروش: 1.06 میلیارد دلار

اسباب‌بازی‌های دوست‌داشتنی پیکسار با Toy Story 3 که به طور کلی بهترین قسمت منتشر شده از این فرانچایز است، ثابت کردند که می‌توانند سه بار پشت سر هم به یک موفقیت همه جانبه تبدیل شوند.

این قسمت، داستان «وودی»، «باز» و بقیه دوستان اسباب‌بازی‌ها را دنبال می‌کند که به طور تصادفی توسط مادر «اندی» به یک مهدکودک اهدا می‌شوند. آنجا، در برابر بچه‌هایی قرار می‌گیرند که با اسباب‌بازی‌های خشن و کتک خورده بازی می‌کنند.

به غیر از قسمت اول، «لوتسو هاگین» منفورترین و به یادماندنی‌ترین شخصیت شرور این فرنچایز است. Toy Story 3 یک سرگرمی تابستانی عالی بود و تماشاگران با شور و اشتیاق به تماشای آن نشستند و به آن اجازه دادند تا از مجموع فروش داخلی و جهانی هر دو فیلم قبلی خود فراتر برود.

این انیمیشن توانست از مرز 1 میلیارد دلار در سراسر جهان نیز عبور کند. با بیش از 415 میلیون دلار فروش بلیط داخلی و نزدیک به 654 میلیون دلار در خارج از کشور، پیکسار هزینه 200 میلیون دلاری فیلم را جبران کرد. جای تعجب نیست که از Toy Story 3 به عنوان پرفروش ترین انیمیشن تاریخ یاد می‌کنند.

داستان اسباب‌بازی‌ 4 (Toy Story 4)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
  • کارگردان: جاش کولی
  • بازیگران: تام هنکس، جوآن کیوزاک، پاتریشیا آرکت، کریستن شال
  • سال انتشار: 2019
  • امتیاز: 7.7/10
  • میزان فروش: 1.07 میلیارد دلار

ساخت Toy Story 4 شاید غیرضروری به نظر می‌رسید، اما با این حال جذاب و شیرین بود. این اثر، داستان دوباره «باز»، «وودی» و دوستانشان را بازگو می‌کند. این بار آن‌ها به همراه «بانی» از فیلم سوم و خانواده‌اش به یک سفر جاده‌ای می‌روند. هنگامی که «فورکی»، اسباب بازی دست ساز «بانی»، از ماشین ون خانواده بیرون می‌پرد، «وودی» هم به دنبال او بیرون به بیرون می‌رود و خیلی زود با یک چهره بسیار آشنا رو به رو می‌شود.

با در نظر گرفتن تورم 9 ساله، Toy Story 4 در مقایسه با قسمت قبلی خود عملکرد ضعیف‌تری داشت؛ اما این تنها حوزه‌ای است که در آن عملکرد ضعیفی از خود نشان داد، زیرا همچنان 1.07 میلیارد دلار با بودجه 200 میلیون دلاری به دست آورد. فروش داخلی 434 میلیون دلاری با بیش از 638 میلیون دلار فروش بلیت در سطح بین‌المللی تحت الشعاع قرار گرفت و این اثر به یکی از پرفروش ترین انیمیشن های دنیا تبدیل شد.

مینیون‌ها (Minions)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

  • کارگردان: کایل بالدا، پیر کافین
  • بازیگران: ساندرا بولاک، جان هام، مایکل کیتون، آلیسون جنی
  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز: 6.4/10
  • میزان فروش: 1.16 میلیارد دلار

بسیاری از شخصیت‌های شرور سینمایی، زیردستان خود را دارند؛ اما یک زیردست دوست داشتنی‌تر از این موجودات زرد و کوچولو نام ببرید. داستان این اثر، تکامل آن‌ها را از موجودات میکروسکوپی تا ملاقات سرنوشت‌سازشان با «گرو» و دیگر اربابان نابغه شرور بالقوه‌ای که شکست خورده‌اند، دنبال می‌کند.

بی دلیل نیست که مدیران کمپانی «یونیورسال» از زمانی که این فیلم 74 میلیون دلاری در سراسر جهان بیش از 1 میلیارد دلار فروخت، بسیار خوشحال شدند. گیشه داخلی 336 میلیون دلار و درآمدهای بین‌المللی بیش از 821 میلیون دلار تقویت شد و ثابت کرد که این اثر یک سرمایه‌گذاری خوب در بین پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما بوده است.

شگفت انگیزان 2 (Incredibles 2)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
  • کارگردان: برد بیرد
  • بازیگران: ساموئل ال جکسون، سوفیا بوش، هالی هانتر، جاناتان بنکس
  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز: 7.5/10
  • میزان فروش: 1.24 میلیارد دلار

با در نظر گرفتن موفقیت انیمیشن شگفت‌انگیزان 2 (Incredibles 2)، حالا دیگر زمان قسمت سوم این مجموعه فرا رسیده است. این دنباله هم از نظر منتقدان و هم از نظر مخاطبان با موفقیت زیادی رو به رو شد و بسیاری از آن‌ها حتی این انیمیشن را نسبت به نسخه اصلی، بهبود یافته می‌دانستند.

داستان، دوباره مخاطبان را با خانواده «پار» مواجه می‌کند که هر کدام از آن‌ها قدرت‌های فوق‌العاده متفاوتی دارند. این بار آن‌ها در مقابل یک ابرشرور دیوانه قرار می‌گیرند که ممکن است یک دوست باشد.

حتی با در نظر گرفتن تورم 14 ساله، Incredibles 2 عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسخه قبلی خود داشت. فیلم 2004 با 261.4 میلیون دلار فروش داخلی و 370 میلیون دلار فروش بین‌المللی مطمئنا عملکرد خوبی را از خود نشان داد، اما دنباله آن با 608.6 میلیون دلار فروش داخلی و 1.24 میلیارد دلار فروش جهانی، همه را شگفت‌زده کرد. انیمیشن شگفت‌انگیزان 2 یکی از پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما و پیکسار است.

یخ زده (Frozen)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
  • کارگردان: کریس باک، جنیفر لی
  • بازیگران: کریستن بل، آیدینا منزل، جاناتان گروف، جاش گاد
  • سال انتشار: 2013
  • امتیاز: 7.4/10
  • میزان فروش: 1.27 میلیارد دلار

Frozen که تقریبا به پرفروش ترین انیمیشن تاریخ در سال 2013 تبدیل شد، یک موفقیت غیرمنتظره بود که ماه‌ها روی پرده سینماها به اکران خود ادامه داد. مخاطبان عاشق شخصیت‌های پیچیده و پادشاهی Arendelle شدند که در ابتدای فیلم تحت سلطنت یخی ملکه «السا» قرار داشت. او کسی که انزوا را انتخاب کرده بود و نمی‌دانست که پادشاهی‌اش اکنون در یخ فرو رفته است؛ اما خواهرش پرنسس «آنا»، «کریستوف» یخ فروش و یک آدم برفی کوچک با هوش، در راه رسیدن به او هستند تا جادویش را بردارد.

این فیلم با داشتن موسیقی متن فوق‌العاده، برای «دیزنی» یک برد بزرگ بود و با اکثر قریب به اتفاق آثار «پیکسار» رقابت می‌کرد. با بودجه نسبتا معقول 150 میلیون دلاری، انیمیشن Frozen برای رسیدن به سودآوری راه سختی نداشت. اما اکران محدود یک هفته‌ای اولیه فیلم ثابت کرد که قرار است پرفروش شود.

با افتتاحیه پنج روزه قدرتمند به ارزش 93.6 میلیون دلار، فروش بلیت در طول آخر هفته‌های بعد تنها اندکی کاهش یافت. تا زمانی که این اثر اورجینال دیزنی به پرده‌های کوچک‌تر راه پیدا کرد، 401 میلیون دلار در داخل کشور و 874 میلیون دلار دیگر در خارج از کشور به دست آورد.

برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros. Movie)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما

  • کارگردان: آرون هوروات، مایکل جلنیک
  • بازیگران: آنیا تیلور جوی، چارلی دی، جک بلک، کریس پرت
  • سال انتشار: 2023
  • امتیاز: 7/10
  • میزان فروش: 1.36 میلیارد دلار

از فیلم سینمایی The Super Mario Bros. Movie انتظار زیادی می‌رفت، اما با توجه به عملکرد اقتباس‌های قبلی بازی‌های ویدیویی، کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که این فیلم تا چه ارتفاعی پرواز می‌کند.

داستان این انیمیشن، دو برادر به نام‌های «ماریو» و «لوییجی» را دنبال می‌کند که به طور اتفاقی وارد یک لوله جادویی می‌شوند که آن‌ها را به ترتیب از بروکلین به سرزمین قارچ و سرزمین تاریکی می‌برد. حالا دیگر وظیفه «ماریو» این است که مطمئن شود می‌تواند برادرش را برگرداند و باید به حفظ قلمرو دوست جدیدش، شاهدخت نیز کمک کند.

با انیمیشن‌سازی فوق‌العاده، داستانی جذاب، صداپیشگی قوی از «جک بلک» و «آنا تیلور جوی» و چند آهنگ جذاب، The Super Mario Bros. Movie جزو پرفروش ترین انیمیشن های 2023 نیز به‌شمار می‌رود. برادران سوپر ماریو هم از نظر مالی هم از نظر روایت، جزو پرفروش ترین انیمیشن های جدید بود، زیرا این فیلم موفق شد 575 میلیون دلار از سالن‌های ایالات متحده و کانادا و همچنین 786.7 میلیون دلار دیگر از سایر نقاط جهان به دست آورد.

یخ زده 2 (Frozen II)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
  • کارگردان: کریس باک، جنیفر لی
  • بازیگران: کریستن بل، آیدینا منزل، جاش گد، جاناتان گروف
  • سال انتشار: 2019
  • امتیاز: 6.8/10
  • میزان فروش: 1.45 میلیارد دلار

با موسیقی متن فوق‌العاده زیبا و جلوه‌های بصری حتی خیره کننده‌تر، Frozen II دنباله‌ای است که طرفداران پروپاقرص را راضی می‌کند. داستان این بار تمرکز بیشتری روی «السا» دارد که سعی می‌کند بفهمد چرا با قدرت یخی‌اش نفرین شده است.

Frozen II هم از نظر نقد منتقدان و هم از نظر استقبال تجاری محبوب‌ترین و پرفروش ترین انیمیشن جهان بود. برخلاف انتظارات منطقی، بودجه این فیلم با فیلم اول یکسان بود و 150 میلیون دلار هزینه داشت. با 477.7 میلیون دلار از ایالات متحده و کانادا و همچنین 974.2 میلیون دلار چشمگیر از پرده‌های بین‌المللی، حتی با احتساب تورم 6 ساله، از نظر فروش از نسخه اصلی پیشی گرفت.

شیر شاه (The Lion King)

پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما
  • کارگردان: جان فاورو
  • بازیگران: جان کانی، ست روگن، دونالد گلاور، کیگان مایکل کی
  • سال انتشار: 2019
  • امتیاز: 6.8/10
  • میزان فروش: 1.65 میلیارد دلار

The Lion King ساخته «جان فاورو» به طور کامل با استفاده از CGI ساخته شده است و یک انیمیشن به معنای سنتی نیست، اما همچنان در دسته انیمیشن و بالاتر از لایو اکشن طبقه بندی می‌شود. این فیلم همان داستان فیلم اصلی را روایت می‌کند، فقط بدون انیمیشن دستی.

بسیاری معتقدند که بازسازی The Lion King توسط «فاورو» یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های این لیست است و باید اعتراف کرد که چندان هم از واقعیت دور نیست؛ اما یک چیزی که هیچ کس نمی‌تواند از فیلم «فاورو» بگیرد، جاه طلبی بی‌حد و حصر آن است. حتی با بودجه هنگفت 260 میلیون دلاری، این بازسازی سود قابل توجهی را به دست آورد. به طور خاص، این فیلم 543.6 میلیون دلار از پرده های داخلی و مبلغ هنگفت 1.1 میلیارد دلار از بازارهای خارج از کشور به دست آورد که در مجموع به درآمد خیره کننده 1.65 میلیارد دلار در سراسر جهان رسید و به یکی از پرفروش ترین انیمیشن های دیزنی تبدیل شد.

سوالات متداول

پر فروش ترین انیمیشن ایرانی کدام است؟

در حال حاضر، انیمیشن بچه زرنگ، با فروشی بالغ بر 62 میلیارد تومان، پرفروش ترین انیمیشن ایران ، محسوب می‌شود.

چه انیمیشنی در سال 2024 موفق شد فروش بالایی کسب کند؟

پاندای کنگ‌فوکار 4، با فروش 540 میلیون دلاری، توانست یکی از موفق‌ترین انیمیشن‌های امسال لقب بگیرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب پرفروش ترین انیمیشن های تاریخ سینما چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *