بهترین فیلم ها در قرون وسطی از نگاه سایت فیگار

از داستان‌های شاه آرتور و ویلیام والاس گرفته تا جنگ‌های صلیبی و مرگ سیاه، همه‌ اینها بهترین فیلم ها در قرون وسطی به انتخاب‌ کاربران سایت فیگار هستند.

سال 2022 شاهد اکران فیلم The Northman بودیم و در سال 2021 فیلم شوالیه سبز و آخرین دوئل بهترین فیلم ها در قرون وسطی بودند. قرون وسطی به دوره بین سقوط امپراتوری روم غربی و رنسانس (بنا به تاریخ) گفته می‌شود. اغلب به اشتباه این دوران را به عنوان «عصر تاریکی» می‌شناسند.

بهترین فیلم ها در قرون وسطی از نگاه سایت فیگار

مهمترین فیلم‌هایی که باید بشناسید.

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

در واقع، دوره قرون وسطی مملو از پیشرفت‌های فرهنگی، علمی و هنری بود، که انبوه فیلم هایی که ساخته شده شاهد این مدعا هستند. فیلم‌های منتخب که در Letterboxd نیز رتبه‌بندی شده‌اند، بیش‌ترین امتیاز را در بین طرفداران کسب کرده‌اند.

پادشاهی بهشت ​​(2005)

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

پادشاهی بهشت ​​در سال 2005 بر اساس زندگی بالین ایبلین، یک جنگجوی صلیبی فرانسوی قرن دوازدهمی ساخته شده است. این فیلم با نقدهای مختلفی روبه‌رو شده و قسمت تئاتری آن نیز نقدهای متفاوتی دریافت کرد، اما یک برش طولانی از این فیلم در سال 2006 با تحسین منتقدان مواجه شد و این فیلم بهترین فیلم درباره قرون وسطی لقب گرفت.

محققان استدلال می‌کنند که این فیلم با کلیشه‌های خطرناک شرق‌شناسان در مورد خاورمیانه مطابقت دارد و بزرگترین نقطه قوت فیلم پادشاهی بهشت ​​هسته فلسفی آن است.

در داستان فیلم شخصیت اصلی (بالیان) با یک دوراهی اخلاقی روبه‌رو می‌شود و باید بین صلحی که از طریق عمل خشونت آمیز به دست می‌آید و پایبندی به ایده آلیسم اخلاقی خود یکی را انتخاب کند. این فیلم نتیجه یک کاوش – که گاهی مشکل ساز است – در مورد اخلاق جنگ‌های صلیبی است.

شوالیه سبز (2021)

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

کارگردان این فیلم دیوید لوری، در اقتباس خود از شعر (جوانمردی در قرون وسطی)، تجربه‌ای سورئال و رویایی را در شوالیه سبز خلق می‌کند. شوالیه سبز این اشعار را به شیوه‌ای حیرت‌انگیز به تصویر می‌کشد.

چهره‌ها و نمادهای آشنای این فیلم (شاه آرتور، اکسکالیبور، مورگان لو فی، و جوان مشتاق گاواین) با خلاقیت جدید و پست مدرن دوباره به صفحه نمایش می‌آیند. شوالیه سبز انتزاعی بوده و بهترین فیلم درباره قرون وسطی است که توانسته به زیبایی تنش موجود درادبیات آن دوره را درک کند.

آخرین دوئل (2021)

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

ریدلی اسکات با فیلم خود (آخرین دوئل) موضوعاتی مانند زن ستیزی و جنسی گرایی را در قرون وسطی بررسی کرده است. این فیلم بر اساس کتاب اریک جاگر و وقایع تاریخی واقعی آن بوده، و یکی از آخرین جنگ‌های فرانسه را به تصویر می‌کشد.

آخرین دوئل با الهام از فیلم کلاسیک آکیرا کوروساوا «راشومون»، داستان خود را در سه فصل جداگانه روایت می‌کند که هر کدام از فصل‌ها از منظری متفاوت بررسی می‌شود.

اگرچه فیلم The Last Duel در باکس آفیس ناامیدکننده ظاهر شد، اما یکی از بهترین فیلمهای قرون وسطایی به شمار می‌رود و منتقدان و تماشاگران تا حد زیادی فیلم را تحسین کردند. کارگردانی ریدلی اسکات و فیلمنامه نیکول هولوفسنر و بازی مت دیمون و بن افلک مورد تحسین همه آنها قرار گرفت.

ارتش تاریکی (1992)

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

سومین قسمت از فرنچایز  Evil Deadبه طور کامل ژانرهای خود را نسبت به نسخه های قبلی تغییر داده است. اَش قهرمان که به طور تصادفی به قرون وسطی منتقل شده و به دام افتاده است (یک یانکی کانکتیکات در دربار شاه آرتور) مجبور است در جنگ‌های سیاسی قرون وسطی دخالت کند.

Army of Darknessis به طرز درخشانی دوره زمانی و فیلم‌های قبلی مردگان شیطانی را به صورت طنز نشان می‌دهد. ارتش تاریکی یک ماجراجویی طوفانی است که به یک کلاسیک کالت تبدیل می‌شود. این فیلم به طور همزمان یک فیلم زامبی ترسناک درجه یک و یک طنز خنده‌دار از افسانه آرتورین است.

شجاع دل (1995)

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

نمایش حماسی مل گیبسون از زندگی ویلیام والاس به قدری ناامیدکننده با تاریخ اسکاتلند مطابقت دارد که به عنوان یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های تاریخی شناخته می‌شود.

اما طرفداران این فیلم (به دلیل دقت بالای تاریخی فیلم) آن را دوست ندارند بلکه به دلیل بازی‌های قوی گیبسون و بازیگران مکمل آن، ارزش تولید بالا و سکانس‌های رزمی خیره کننده بسیار به شجاع دل علاقه‌مند هستند.

این فیلم برنده جایزه اسکار شده و چنان چشم‌اندازی زیبا از اسکاتلند قرون وسطایی در فیلم نشان داده است که این کشور پس از اکران فیلم رونق عجیبی را در گردشگری تجربه کرد.

ماجراهای رابین هود (1938)

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

ماجراهای رابین هود محصول 1938 بر اساس افسانه‌های قرن چهاردهم بوده و درباره فرد قانون شکنی‌ست که از ثروتمندان دزدی می‌کند تا به فقرا بدهد. ارول فلین با نقش رابین لاکسلی در این فیلم شگفت انگیز به شهرت رسید.

مخاطبان می‌توانند تأثیر ماجراهای رابین هود را در فیلم‌های مردان جوراب شلواری، رقص نبرد، شمشیر نور در جنگ ستارگان ببینند. هشتاد و چهار سال بعد، این فیلم در سایت Rotten Tomatoes امتیاز 100% را به خود اختصاص داد.

عروس شاهزاده (1987)

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

عروس شاهزاده خانم راب رینر مورد علاقه نسل‌های مختلف است، این فیلم یکی از بهترین فیلمهای قرون وسطایی بوده و امتیاز PG را به دست آورد. این فیلم در حالی که مملو از نابه‌هنجاری‌ها و ارائه‌های کمدی مدرن است، بیشتر ادای احترامی لذت‌بخش به فیلم‌های ماجراجویانه اوایل قرن بیستم را در می‌آورد.

محیط قرون وسطایی عروس شاهزاده ممکن است یک کشور خیالی باشد، اما تصویری جامع از یک جامعه قرون وسطایی ارائه می‌دهد. مبارزات طبقاتی، تحرکات اجتماعی اولیه، جنگ استراتژیک، دزدی دریایی و خرافات همگی در شکل‌گیری این داستان نقش دارند.

مونتی پایتون و جام مقدس (1975)

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

گروه کمدی بریتانیایی مونتی پایتون به نوعی توانسته است یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی و یکی از بهترین فیلم ها در قرون وسطی از افسانه‌های آرتوریان باشد. در این فیلم از نارگیل‌های مهاجر گرفته تا شوالیه‌هایی که می‌گویند «نی»، خنده‌های تقریباً ثابتی را همراه با پوچ‌گرایی نمایش می‌دهند.

این فیلم قرون وسطایی با ویژگی‌های عجیبی که بیشتر آن را مدیون کارگردان و یکی از اعضای گروه، سر تری جونز است، به کمدی تبدیل می‌کند.

جونز فقید، علاوه بر اینکه به عنوان کمدین، بازیگر، نویسنده و کارگردان به شهرت رسیده، یک مورخ معتبر قرون وسطایی نیز بوده است. فیلم Monty Python and the Holy Grail همواره در میان بهترین و قابل تماشاترین فیلم‌های کمدی تاریخ و بهترین فیلم ها در قرون وسطی قرار دارد.

مهر هفتم (1957)

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

در قرن چهاردهم، مرگ سیاه جان صدها میلیون نفر را در سراسر اروپا، شمال آفریقا و آسیا گرفت. این فیلم نیز از تجربه جمعی آثار هنری مهمی مانند دکامرون، اثر بوکاچیو نشئت گرفت. در سال 1957، اینگمار برگمن، فیلمساز مشهور سوئدی، پرتره خود از مرگ سیاه را در فیلم مهر هفتم ساخت. این فیلم که بیشتر به تمثیل می‌پردازد تا دقت تاریخی دقیق؛ ناامیدی و امید را که از مرگ سیاه برخاسته به تصویر می‌کشد.

مهر هفتم به عنوان یکی از بهترین فیلم ها در قرون وسطی و بزرگترین و تأثیرگذارترین فیلم‌های ساخته شده در نظر گرفته می‌شود، داستان این فیلم شوالیه‌ای را دنبال می‌کند که از جنگ‌های صلیبی به کشوری ویران ‌شده از طاعون بازمی‌گردد و مرگ را در یک بازی شطرنج به چالش می‌کشد. ادای احترام به بازی شطرنج (از ماپت‌ها گرفته تا فیلم‌های بیل و تد) در سراسر فرهنگ این دوره ظاهر می‌شود.

مصائب ژان آو آرک (1928)

بهترین فیلم ها در قرون وسطی
بهترین فیلم ها در قرون وسطی

مصائب ژان آو آرک اثر کارل تئودور درایر، در پیشرفت سینما نقش مهمی دارد. این فیلم صامت از بهترین فیلم ها در قرون وسطی در سال 1928 بوده و بر اساس محاکمه و اعدام ژان آو آرک ساخته شده است.

اجرای جذاب فالکونتی جذابیت این فیلم را دوچندان کرده است. نماهای نزدیک در این فیلم تکنیک جدیدی بود که بر بسیاری از فیلمسازان معاصر، از جمله کوئنتین تارانتینو تأثیر گذاشت.

این فیلم که پرتره‌ای از یک دوره تاریک در تاریخ قرون وسطی است، هدفش دقت تاریخی در ارائه آخرین روزهای شخصیت اصلی بود. «مصائب ژان آو آرک» با تأثیر ماندگار خود، ادای احترامی مناسب برای نماد فرهنگی فرانسه است.

مقالات بیشتر:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم ها در قرون وسطی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *