بررسی سریال زخم کاری ؛ به قلم محمدولی دارابی

از هر حیث که به سریال زخم کاری بنگریم، اثری مهم و قابل اعتنا برای سینمای ایران است؛ نه فقط از آن جهت که توانسته است رگ خواب مخاطب را پیدا کند، بلکه در پشت داستانی که به تصویر کشیده شد، زوایای پنهانی هم وجود دارد که لازم است تماشاگر این سریال فارغ از هر گونه شناخت سینمایی از آن آگاه شود. با نوشتار بررسی سریال زخم کاری همراه فیگار بمانید.

زخم کاری، احیا کننده‌ی جریانی‌ست که توجه مستمر به آن موجب شکوفایی دو عنصر جدایی ناپذیر از هم یعنی ادبیات و سینما خواهد شد.

گام نهادن در مسیر پُر ریسک «اقتباس» آن هم به عنوان اولین سریال نمایش خانگی سزاوار تقدیر است. چه بسا که می‌تواند موجبات آشتی جامعه‌ی ایران با فرهنگ کتاب‌خوانی را پدیدار آورد.

بررسی سریال زخم کاری

به قلم محمدولی دارابی

نقد سریال زخم کاری, بررسی سریال زخم کاری, تحلیل سریال زخم کاری
نقد سریال زخم کاری, بررسی سریال زخم کاری, تحلیل سریال زخم کاری

ماده‌ی اولیه ساخت یک سریال، داستانی منسجم است که با تکیه بر اقتباس از رمان‌های ایرانی می‌توان حفره‌های صنعت سریال‌سازی را پوشاند.

یکی از دلایل همراهی طیف کثیری از جامعه با این اثر، پرداخت و توجه به روابط کمتر اشاره شده بین انسان ها است.

زخم کاری به صورت مستقیم کمبود‌های درونی مخاطبانش را هدف قرار می دهد و آن بخش از چاله‌های وجودی انسان را همانند تکه‌ای از پازل تکمیل می‌کند.

زخم کاری در روایت مفاهیم انسانی فراتر از یک اثر نمایشی ظاهر شده است که توانسته به وضوح ماهیت و چگونگی رذایل اخلاقی را به مخاطبینش نشان دهد.

مفاهیمی همچون رقابت، خیانت، خشونت، انتقام، طمع، سرکوب و تنهایی، درون‌مایه های پررنگتری در این سریال داشتند و یک بیت شعری که از سعدی در پلان آخر سریال ظهور شد، پایان بخشی بر تکمیل مضامین نامبرده شده است.

بکارگیری این رذایل در بطن داستان نیاز جامعه‌ی امروزی ست که برای کاهش نابسامانی‌ها، زخم کاری در ابعاد گسترده‌تری پیش‌قدم شد.

تحلیل سریال زخم کاری

نقد سریال زخم کاری, بررسی سریال زخم کاری, تحلیل سریال زخم کاری
نقد سریال زخم کاری, بررسی سریال زخم کاری, تحلیل سریال زخم کاری

داستان زخم کاری، به مهم‌ترین رکن یک جامعه یعنی خانواده می‌پردازد؛ نه از آن خانواده‌های تکراری با مصائب ساده و پیش پا افتاده که صداوسیما نشان می‌دهد؛ بلکه خانواده ای با اختلافاتی ملتهب که موجب متلاشی شدنشان می‌شود.

پسر عمو-دختر عموهایی که به جان هم می‌افتند و خط اصلی داستان سریال را شکل می‌دهند.

وحدت و انسجام داستان در طراحی کاراکترها موجب شده است که با شخصیت‌هایی پیچیده و عمیق مواجه شویم که نتیجه آن، سریالی پویا و گیرا است.

آن چیز که زخم کاری را با سایر سریال‌های نمایش خانگی متمایز می کند، اهتمام به جایگاه و ارزش انسان است.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی سریال زخم کاری سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *