بهترین مستند های جنایی 2024 ؛ داستان‌های وحشتناک از واقعیت

همه روزه، داستان‌های وحشتناکی رخ می‌دهد که کسی از آن‌ها خبر ندارد؛ ما در ادامه به بهترین مستند های جنایی 2024 خواهیم پرداخت و این مسائل را بررسی می‌کنیم.

در سال 2024، مستند‌های جنایی بی‌شک یکی از جذاب‌ترین و مورد توجه‌ترین اقسام مستندات بودند. این سال نیز مانند سال‌های گذشته، شاهد عرضه‌ طیف گسترده‌ای از مستندات جنایی با داستان‌های واقعی وحشتناک بود.

این مستندها، با بررسی و نمایش جزئیات تاریخچه‌های جنایی و پیچیدگی‌های آنها، مخاطبان را به دنیای مرموز جرم و جنایت می‌کشانند و با پرداختن به مسائل مورد توجهی که در این سال مورد تمرکز مردم بود، بهترین مستند های جهان در طول تاریخ به تصویر کشیده شد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


در این مقاله، تلاش می‌کنیم تا با معرفی مستند های برتر جهان که در سال 2024 پخش شد، اتفاقات جذاب و دیدنی را برایتان شرح دهیم.

بهترین مستند های جنایی 2024

در ادامه لیست بهترین مستند های جنایی 2024 را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار نوشته شده است.

بهترین مستند های جنایی 2024
بهترین مستند های جنایی 2024

از اتفاقاتی که در فرقه‌ها رخ می‌دهد تا داستان‌هایی از ارز دیجیتال؛ به مسائلی همچون تجاوز خواهیم پرداخت و از دختری صحبت خواهیم کرد که خانواده‌ای او را به سرپرستی گرفته بودند و اتفاقاتی برایشان رخ داد. برای معرفی این مستندها، با ما همراه باشید.

بیت کوین (Bitconned)

بهترین مستند های جنایی 2024

  • کارگردان: برایان استورکل
  • بازیگران: ری تراپانی، سهراب شارما، رابرت فارکاس، حمزه مرتضی جعفری
  • تاریخ انتشار: 1 ژانویه (11 دی 1402)

مستند Bitconned که یکی از بهترین مستندهای جنایی 2024 است و توسط «نتفلیکس» در یکم ژانویه 2024 (11 دی 1402) پخش شد، داستان فریب و حقه ‌بازی سه جوان جاه ‌طلب در دنیای پرتب و تاب ارزهای دیجیتال را به کارگردانی «برایان استورکل» روایت می‌کند.

داستان از جایی شروع می‌شود که سه جوان به نام‌های «ری تراپانی»، «سهراب شرما» و «رابرت فارکاس» در اوایل رونق ارزهای دیجیتال، شرکتی به نام «Centra Tech» را در جنوب فلوریدا تاسیس می‌کنند. آنها با اتکا به مهارت‌های فتوشاپ و رویای ثروتمند شدن و داشتن زندگی مجلل، دست به کار می‌شوند.

آن‌ها بخاطر طمع و حرص سیری ناپذیرشان هر کاری کردند و با پول‌های بادآورده‌ای که از طریق کلاهبرداری به دست آورده بودند؛ به عیاشی و ولخرجی می‌پرداختند، غافل از اینکه این خوشبختی زودگذر پایانی شوم خواهد داشت.

تحقیقات روزنامه «نیویورک تایمز» پرده از این کلاهبرداری بزرگ برداشت و «Centra Tech» رسما رسوا شد. در نهایت، بنیانگذاران این شرکت به جرم کلاهبرداری و پول ‌شویی دستگیر و محکوم شدند.

Bitconned از جمله مستند های جنایی نتفلیکس است که یادآوری تلخی از خطرات سرمایه‌ گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال بدون آگاهی و دانش کافی را نشان می‌دهد. اتفاقی که مردم زیادی را بخاطر همین موضوع در دام خود اسیر کرد. این مستند با داستان هیجان‌انگیز خود و نظر مثبت منتقدان، نام خود را در میان بهترین مستندهای جهان قرار داد.

مورد عجیب ناتالیا گریس: ناتالیا صحبت می‌کند (The Curious Case of Natalia Grace: Natalia Speaks) فصل 2

بهترین مستند های جنایی 2024
بهترین مستند های جنایی 2024
  • بازیگران: دن کودی، بث کاراس، میشل بارنت، کیتلین مک ایچران
  • تاریخ انتشار: 1 ژانویه (11 دی 1402)

در سال 2023 شبکه «اینوستیگیشن دیسکاوری» با انتشار مجموعه‌ مستندی به نام مورد عجیب ناتالیا گریس، به سراغ داستانی عجیب و غم ‌انگیز رفت. این اثر که در میان مستند های برتر جهان قرار دارد، ماجرای دختری اوکراینی به نام «ناتالیا» را روایت می‌کند که توسط زوجی آمریکایی به فرزندی پذیرفته شد؛ اما بعد از مدتی این زوج با ادعای اینکه «ناتالیا» در واقع یک زن بالغ خطرناک است، او را رها کردند.

این ماجرای عجیب و غم ‌انگیز، سوالات بسیاری را در ذهن مخاطبان برانگیخت. چه کسی راست می‌گفت؟ «ناتالیا» یک دختربچه‌ بی ‌گناه بود یا زنی بالغ و فریبکار؟ در سال 2024 دنباله‌ای برای این مجموعه‌ مستند منتشر شد که به «ناتالیا گریس» فرصتی می‌دهد تا ماجرا را از دیدگاه خودش روایت کند. در این مستند، «ناتالیا» ادعاهای خانواده‌اش را به شدت رد می‌کند و روایتی متفاوت از آنچه که در مستند قبلی به تصویر کشیده شده بود، ارائه می‌دهد.

دنباله‌ جدید «مورد عجیب ناتالیا گریس» به طور کامل به ابهامات و سوالات موجود پاسخ نمی‌دهد، اما این مستند با ارائه‌ دیدگاه «ناتالیا» و بررسی شواهد جدید، به مخاطب کمک می‌کند تا تصویری روشن از این ماجرای پیچیده داشته باشد. مجموعه The Curious Case of Natalia Grace با داستان جذاب خود از جمله بهترین مستند ها از داستان های حل نشده جنایی است.

والدین کیسی آنتونی: تست دروغ یاب (Casey Anthony’s Parents: The Lie Detector Test)

بهترین مستند های جنایی 2024

  • کارگردان: میشل آرمسترانگ
  • بازیگران: کیسی آنتونی، کایلی آنتونی، سیندی آنتونی، جورج آنتونی
  • تاریخ انتشار: 4 ژانویه (14 دی 1402)

«میشل آرمسترانگ» که یکی از برترین کارگردانان جهان است، این بار یکی از بهترین مستند ها درباره قتل را در چهارم ژانویه 2024 (14 دی 1402) منتشر کرد. در این مستند خانواده «کسی آنتونی» نیز حضور دارند.

«کیسی آنتونی» که در سال 2008 به طور رقت انگیزی متهم به قتل دخترش «کیلی» شد، ادعاهای جدیدی در مورد والدین خود مطرح کرد، از جمله اینکه پدرش او و دخترش را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

در مستندی جدید از شبکه‌ «لایف ‌تایم»، هم «کیسی» و هم پدر و مادرش به دستگاه دروغ‌ سنج وصل می‌شوند و به سوالاتی درباره‌ی «کیسی» و پرونده او پاسخ می‌دهند. اگر به این دسته از مستندها علاقه دارید، داستان این اثر را که یکی از بهترین مستند های قتل است را از دست ندهید.

دختران فرقه (Daughters of the Cult)

بهترین مستند های جنایی 2024
بهترین مستند های قتل
  • کارگردان: سارا مست
  • بازیگران: بیکس کریگر، چیکو جونز، ایگور گربیسیچ، آنا لبارون
  • تاریخ انتشار: 4 ژانویه (14 در 1402)

در دنیای تاریک فرقه‌ها، نام «ارویل له‌ بارون» به عنوان یکی از بی‌رحم‌ترین و جنجالی‌ترین رهبران، به چشم می‌خورد. او فرقه‌ چند همسری را بنیان گذاشت و سال‌ها بر آن حکومت کرد. مستند ساخته شده توسط «سارا مست» که در تاریخ چهارم ژانویه 2024 (14 دی 1402) منتشر شد، از بهترین مستند های جنایی 2024 است.

مستند جدیدی که به تازگی منتشر شده، به سراغ داستان زندگی و جنایات «ارویل له ‌بارون» می‌رود. در این مستند، تعدادی از اعضای سابق این فرقه، از جمله دختران خود «ارویل»، خاطرات هولناک دوران حضورشان در فرقه را بازگو می‌کنند. آن‌ها از دوران کودکی عجیب و غریب خود در این فرقه، تحت قوانین سختگیرانه و غیرانسانی «ارویل» صحبت خواهند کرد. همچنین، پرده از جنایات هولناکی که به دستور «ارویل» انجام شده بود، از جمله کفاره خون و قتل مخالفانش، برمی‌دارند.

این مستند، تصویری تکان ‌دهنده از درون یک فرقه‌ مخوف و رهبر بی‌رحم آن ارائه می‌دهد. روایت‌های اعضای سابق فرقه، به مخاطب کمک می‌کند تا به عمق تاریکی و تباهی حاکم بر این فرقه پی ببرد.

در نهایت، مستند Daughters of the Cult به عنوان یک هشدار عمل می‌کند. این مستند نشان می‌دهد که چگونه یک فرد می‌تواند با استفاده از قدرت و تعصب، گروهی از افراد را تحت کنترل خود در آورد و آن‌ها را به انجام اعمال وحشتناکی ترغیب کند. «بیکس کریگر»، «چیکو جونز»، «ایگور گربیسیچ» و «آنا لبارون» از جمله بازیگران یکی از بهترین مستند های خارجی هستند.

ملت جنایتکار (Crime Nation)

بهترین مستند های جنایی 2024

  • کارگردان: کانر مک کارتی
  • بازیگران: آیزاک جی کانر، شاین پوگا، اندرو گوردون، کریس اسمورتو
  • تاریخ انتشار: 20 فوریه (1 اسفند 1402)

شبکه‌ «CW» در اقدامی جدید و برای اولین بار در تاریخ خود، یک مجموعه‌ جنایی واقعی را به آنتن خود راه می‌دهد. این مجموعه که در 10 قسمت تهیه شده است، به بررسی عمیق و دقیق پرونده‌های جنایی و تحقیقات مختلفی می‌پردازد که در سال‌های اخیر خبرساز شده‌اند و همین امر باعث شده تا نام این اثر، در میان بهترین مستند ها راجب پرونده های جنایی بدرخشد.

«جیمز گلدستون»، رئیس سابق بخش خبری شبکه‌ «ABC»، تهیه‌کنندگی و «کانر مک کارتی» نیز کارگردانی این مجموعه‌ جدید را بر عهده دارد. در این برنامه، بینندگان به تماشای جزئیات پرونده‌هایی نظیر قتل‌های «Delphi»، قتل «گبی پتیتو» و قتل‌های ساحل «Gilgo» خواهند نشست.

هدف از ساخت این مجموعه، بررسی دقیق و مو شکافانه‌ این پرونده‌ها و همچنین بررسی ارتباط بین روایت عمومی و تحقیقات رسمی در هر یک از آن‌ها است که باعث شده به یکی از بهترین مستند های جنایی 2024 تبدیل شود.

به گفته سازندگان این برنامه، هدف آن‌ها صرفا بازگویی داستان‌های جنایی نیست، بلکه آن‌ها قصد دارند با بررسی عمیق زوایای مختلف هر پرونده، به مخاطب در درک بهتر ابعاد گوناگون این جنایات و همچنین روند تحقیقات و بررسی‌های مربوط به آن‌ها کمک کنند. اگر در میان برترین مستند های جنایی به دنبال آثار جذاب و دلهره آور هستید، پیشنهاد ما به شما Crima Nation است.

خاطرات جعبه سیاه (Black Box Diaries)

بهترین مستند های جنایی 2024
بهترین مستند های جهان
  • کارگردان: شیوری ایتو
  • بازیگران: شیوری ایتو
  • تاریخ انتشار: 20 ژانویه (30 دی 1402)

یکی از بهترین مستند های جنایی 2024 مستندی است که در جشنواره‌ «ساندنس» تحسین‌ شده، به داستان «شیوری ایتو»، یک روزنامه‌ نگار ژاپنی می‌پردازد که به دنبال عدالت برای خودش است. «ایتو» قربانی تعرض جنسی یک شخصیت قدرتمند در صنعت رسانه‌ای با ارتباطاتی با نخست‌ وزیر ژاپن شد.

این مستند با نگاهی عمیق، قوانین منسوخ ژاپن در مورد خشونت جنسی را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که چطور سیستم‌های سیاسی و فرهنگی این کشور برای ساکت نگه داشتن قربانیان تلاش می‌کنند.

«ایتو» به تجاوز جنسی که توسط فردی قدرتمند علیه او صورت گرفته بود، پرداخته و قوانین مربوط به خشونت جنسی در ژاپن را مورد بررسی قرار داده است. علاوه بر این، او به مصائب روزانه‌اش به عنوان یک بازمانده از تجاوز که با افسردگی شدید مواجه بوده، اشاره می‌کند.

این مستند که توسط خود «شیوری ایتو» کارگردانی و تبدیل به یکی از بهترین مستند های جهان شده؛ نشان می‌دهد که تنها 4 درصد از قربانیان، جرائم را به پلیس گزارش می‌دهند که این میزان بسیار کمتر از واقعیت است. با تمرکز بر داستان «ایتو»، مستند به چالش‌ها و موانعی که او در جستجوی عدالت مواجه شده، می‌پردازد و برآورد می‌شود که حتی در مواجهه با یک فرد قدرتمند، «ایتو» به دنبال رسیدن به عدالت و فاش کردن حقیقت است.

این مستند نه تنها یک نگاه عمیق به مسائل جنسیتی در ژاپن دارد، بلکه به نقش رسانه‌ها و سیاستمداران در این موضوع نیز پرداخته و سوالات اساسی درباره عدالت و تغییرات اجتماعی مطرح می‌کند.

سوالات متداول

در میان مستندهای جهان در سال 2024 کدامیک از آن‌ها به مسئله تجاوز و داستان‌ها و دردسرهای آن می‌پردازد؟

در سال 2024، مستندهای زیادی درباره مسئله تجاوز، در سراسر جهان ساخته شد؛ اما یکی از بهترین مستندهای جهان درباره تجاوز مربوط به داستانی که برای «شیوری ایتو» اتفاق افتاد می‌شود. مستند خاطرات جعبه سیاه یا Black Box Diaries داستانی واقعی را در ژاپن که توسط یک شخصیت قدرتمند اتفاق افتاده را روایت می‌کند.

آیا در میان مستندهایی که در سال 2024 پخش شد، اثری از فرقه‌ها دیده می‌شود؟

بله؛ یکی از مستندهای جذاب که در سال جاری پخش گردید و بسیار هم موفق ظاهر شده، مستند دختران فرقه (Daughters of the Cult) است که درباره فرقه‌ای که تمرکز آن بر روی مسئله چند همسری بوده و وقایع ناگوار آن را به تصویر می‌کشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بهترین مستند های جنایی 2024 چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *