کارشناسان به نویسندگان و فعالان در زمینه تولید محتوا هشدار دادند که تا سال 2026 میلادی، تولید محتوای آنلاین توسط هوش مصنوعی انجام خواهد شد.
نویسندگان و فعالان در زمینه تولید محتوا در جریان باشند که متاسفانه به زودی بازارشان کساد خواهد شد. گزارش جدیدی هشدار میدهد که تا سال 2026، حدود 90 درصد محتوای منتشر شده در فضای مجازی، با هوش مصنوعی تولید میشود.
اخبار مرتبط:
تولید محتوای آنلاین توسط هوش مصنوعی
اما تولید محتوای آنلاین با هوش مصنوعی به چه صورت خواهد بود؟ برخی از کارشناسان بر این باورند که آمار 90 درصد واقعا عدد بزرگی است. با وجودی که کاربران تا حد زیادی به رباتها عادت کردهاند، ولی آمار 90 درصد رقم بزرگی بوده که باورپذیری آن کمی سخت است.
این کارشناسان میگویند ممکن است هوش مصنوعی بتواند در برخی زمینهها حرفی برای گفتن داشته باشد و حتی بتواند در برخی حوزهها محتوایی شبیه به محتوای تولید شده توسط انسان عرضه کند، اما اینکه باور کنیم 90 درصد محتواهای آنلاین ممکن است روزی با رباتها تهیه شوند، کمی سخت است.
در این صورت باید به این باور برسیم که تقریبا هر محتوایی که در فضای دیجیتالی با آن ارتباط داریم، میتواند ساخته و پرداخته هوش مصنوعی و رباتها باشد.
تهدیدی برای برخی مشاعل مرتبط با تولید محتوای آنلاین
کارگروه مجری قانون اروپایی یوروپل (Europol) با انتشار گزارش جدیدی هشدار میدهد که تا سال 2026، حدود 90 درصد محتوای منتشر شده در فضای مجازی و به صورت آنلاین، با هوش مصنوعی تولید میشود.
اخبار مرتبط:
اگر واقعا تا سال 2026 حدود 90 درصد محتواها توسط رباتها تهیه شود، تکلیف نویسندگان و محتواکاران چه خواهد شد؟ آیا انتشار چنین گزارشهایی میتواند تهدیدی برای برخی مشاغل مرتبط با تولید محتوای آنلاین تلقی شود یا خیر!
این کارگروه در گزارش خود به این موضوع اشاره میکند که هر محتوایی را که در فضای مجازی میبینید، باور نکنید چون ممکن است که با هوش مصنوعی تولید شده باشد. در گزارش مذکور همچنین به این موضوع اشاره شده است:
رسانههایی طی سالهای آینده به فعالیت خود به صورت آنلاین ادامه میدهند که محتوای آنها با هوش مصنوعی تهیه یا دستکاری شده است. در نتیجه کاربران باید مراقب این موضوع باشند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده:
برخی محتواهایی که با هوش مصنوعی تولید میشوند به حوزه بازی و خدماتی مربوط به بهبود کیفیت زندگی ارتباط دارند و نسبت به این موضوع هشدار داده که با افزایش تعداد رسانههای مبتنی بر هوش مصنوعی، احتمال انتشار اطلاعات نادرست نیز افزایش پیدا میکند. به همین دلیل کاربران باید متوجه این موضوع باشند.
صحه سنجی محتوای فضای مجازی
در حال حاضر کاربران فضای مجازی، محتواهای موجود را صحهسنجی میکنند. گاهی اوقات حتی کاربران مجبور میشوند برای آنکه بدانند محتوایی که در فضای مجازی منتشر میشود، حقیقت دارد یا خیر، در مورد آن فکر کنند و حتی محتواها را مورد بررسی قرار دهند.
حال اگر محتواها با هوش مصنوعی تولید شوند، شرایط بسیار پیچیده خواهد شد. برخی منتقدان میگویند:
در این صورت صحت محتواها کاملا زیر سوال میرود.
دنیای دیجیتال به سرعت در حال توسعه است و چنین گزارشهایی نشان میدهد که شاید باید منتظر تغییرات بزرگی در این حوزه باشیم.