پیرترین ابرقهرمانان دی سی ؛ سفری در تاریخ و قدرت

پیرترین ابرقهرمانان دی سی با داستان‌های ماندگارشان همچنان الهام‌بخش نسل‌های مختلف‌اند. این قهرمانان کهن‌سال در دنیای کمیک‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند.

برخی از ابرقهرمانان دی سی ، قدمتی بیش از 80 سال دارند و جزو ماندگارترین شخصیت‌های این عرصه به شمار می‌روند؛ اما درون دنیای این کمیک‌ها، قهرمانان و شرورهایی حضور دارند که بسیار قدیمی‌تر هستند.

در این جهان پهناور، شخصیت‌هایی وجود دارند که حتی پیش از شکل‌گیری کلِ دنیای موازی دی‌سی خلق شده‌اند و در دنیای فیلم ابرقهرمانان دی سی نیز به عنوان نمادهای جاودان شناخته می‌شوند؛ اما چه کسی از همه پیرتر است؟ آیا با تغییرات پی‌درپی خطوط داستانی دی‌سی، ماجرا کمی پیچیده نمی‌شود؟ بی‌شک همین‌طور است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


دنیای موازی ابرقهرمانان لیگ دی سی سابقه‌ی چند دهه‌ای دارد و قهرمانانی را در خود جای داده که عمرشان به دوران باستان بازمی‌گردد. این امر منجر به خلق قهرمانانی فوق‌العاده کهن‌سال شده که شاهد وقایعی بوده‌اند که حتی تصور آن برای اکثر ما دشوار است.

پیرترین ابرقهرمانان دی سی

در ادامه لیست پیرترین ابرقهرمانان دی سی را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار و سایت سی‌بی‌آر (CBR) نوشته شده است.

پیرترین ابرقهرمانان دی سی
پیرترین ابرقهرمانان دی سی

تمام قهرمانان دی سی کهن‌سال که هویتشان در گذر زمان به افسانه تبدیل شده است، داستان‌ها و اسطوره‌هایی دارند که تأثیر عمیقی بر فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف داشته‌اند. این شخصیت‌ها نه تنها نماد قدرت و شجاعت بوده‌اند، بلکه نماینده ارزش‌ها و اعتقادات جوامع خود نیز هستند. در ادامه، به معرفی پیرترین ابرقهرمانان دی سی کهن‌سال می‌پردازیم.

واندر وومن (Wonder Woman)

پیرترین ابرقهرمانان دی سی
ابرقهرمانان زن دی سی

«واندر وومن»، به عنوان قهرمانان کمپانی دی سی و دختر یک خدای یونانی، به نظر می‌رسد که باید شخصیتی کهن‌سال باشد. با این حال، در برخی از روایت‌ها سن او تنها 25 سال ذکر شده است.

این موضوع تناقضی با برخی از داستان‌های قبلی دارد که در آن‌ها آمازونی‌ها را در جزیره تمیسکیرا در سال 1200 قبل از میلاد مسیح ساکن نشان می‌دهد. تفسیرهای دیگری نیز وجود دارند که زمان تولد «واندر وومن» را به اوایل قرن بیستم منتقل کرده و ماجراجویی‌های او را در دوران عصر طلایی دوباره روایت می‌کنند.

در فیلم ابرقهرمانان دی سی ، «واندر وومن» حدود 5000 سال سن دارد، این موضوع پیچیدگی‌ها را بیشتر می‌کند. با توجه به ماهیت چندگانه دنیای «دی‌ سی»، به احتمال زیاد «واندر وومن» در برخی از روایت‌ها هم جوان و نیز پیر است.

زیلوت (Zealot)

پیرترین ابرقهرمانان دی سی

«زیلوت» که در ابتدا به عنوان یکی از اعضای Wild CATS پا به عرصه گذاشت و سپس به همراه دیگر شخصیت‌های Wildstorm به دنیای دی سی کمیک راه یافت و به یکی از کهن‌ترین و نمادین‌ترین ابرقهرمانان زن دی سی تبدیل شد. او یک بیگانه خروبیمی و عضو قبیله کودا بوده و بیش از 3000 سال عمر دارد.

«زیلوت» تقریبا کل دوران حضورش روی زمین را صرف مبارزه در جنگی پنهانی علیه دِیمنی‌های شرور کرده است، در حالی که بسیاری از شخصیت‌های Wildstorm با ورود به دنیای موازی دی‌سی، تغییرات متعددی کردند. عمر دراز نژاد خروبیمی همچنان بخشی از داستان‌های رسمی به حساب می‌آید. فیزیولوژی بیگانه‌ی «زیلوت»، عملاً او را جاودانه کرده است، به این معنی که او به احتمال زیاد می‌تواند اندازه‌ی برخی دیگر از شخصیت‌های این لیست، عمر داشته باشد.

بلک آدام (Black Adam)

پیرترین ابرقهرمانان دی سی
بهترین ابرقهرمانان دی سی

داستان «بلک آدام» قوی ترین ابر قهرمانان دی سی با نام «تت آدام» در قرن بیست و ششم قبل از میلاد آغاز می‌شود. او به همراه کل خانواده‌اش توسط «اِیبَک» به بردگی گرفته شد. «آدم» و برادرزاده‌اش، «آمان»، از اسارت فرار می‌کنند و سرانجام هر دوی آن‌ها توسط جادوگر «شزم» به عنوان قهرمانانش انتخاب می‌شوند؛ اما «آدم» تمایلی به تقسیم قدرت ندارد و در نهایت «آمان» را به قتل می‌رساند تا تمام قدرت «شزم» را برای خود نگه دارد.

او با لقب «آدم مقتدر» برای «فرعون» کار و از پادشاهی محافظت می‌کند، پادشاهی که بعدها بر آن حکومت خواهد کرد؛ اما پیش از رسیدن به قدرت، جادوگر از خواب بیدار می‌شود و او را به خاطر جنایاتش به دورترین ستاره‌ی جهان پرتاب می‌کند.

هزاران سال طول می‌کشد تا «بلک آدام» به زمین بازگردد. از آن زمان به بعد او یک شخصیت شرور، ضدقهرمان، حاکم و عضو لیگ عدالت بوده است. «بلک آدام» در سراسر جهان مورد ترس قرار می‌گیرد و با احتساب چند دهه بالا و پایین، حدود چهار هزار و ششصد سال عمر کرد.

هاوک من (Hawkman)

پیرترین ابرقهرمانان دی سی

چرخه‌ی تناسخ «هاوکمن»، یکی از ویژگی‌های کلیدی اوست؛ اما زمان دقیق شروع آن مشخص نیست. بسیاری تصور می‌کردند اولین زندگی او متعلق به «خوفو» فرعون مصر بوده که او را چند هزار ساله می‌کرد. او یک تانگارنی است که قبل از آن روی زمین سقوط کرده بود، اما «خوفو» تنها یکی از تناسخ‌های متعدد او در طول سال‌ها محسوب می‌شود.

اولین زندگی «کارتر هال»، رهبر گروهی به نام «آورندگان مرگ» رقم خورد. آن‌ها در سراسر جهان سفر و همه را به عنوان قربانی برای خدای وحشتناک خود، «ارباب فراتر از خلأ»، سلاخی می‌کردند؛ اما «کتار» به تدریج احساس گناه شدیدی پیدا کرد و در خودتنفری غرق شد.

او در یکی از این کشتارها با موجودی فرشته‌واری به نام «شررا» روبرو شد. «شررا» به او کمک کرد تا قدرت ترک «آورندگان مرگ» را بیابد. متأسفانه، این منجر به مرگ هر دوی آن‌ها شد؛ اما این مرگ، چرخه‌ی تناسخ آن‌ها را آغاز کرد. «کارتر» تمام تلاش خود را کرد تا جان انسان‌ها را نجات دهد و بدین ترتیب، برای وحشت‌های گذشته‌اش جبران کند. او سرانجام به «هاوکمن» تبدیل شد و در کنار جوامع عدالت و لیگ عدالت مبارزه کرد.

دقیقاً مشخص نیست که طول عمر او چقدر است. «کارتر» هرگز فرصت یک زندگی عادی را پیدا نمی‌کند و هزاران بار تناسخ می‌یابد؛ بنابراین، بهترین تخمین برای سن او، چیزی بین پنجاه تا صد هزار سال است.

سوپرمن پرایم (Superman Prime)

پیرترین ابرقهرمانان دی سی
قهرمانان dc

«سوپرمن پرایم» نمونه‌ای عالی از پیچیدگی و در عین حال منحصر‌به‌فرد بودنِ جذاب چندجهانی و ابر قهرمانان dc است. او نسخه‌ای از «سوپرمن» از قرن 853 محسوب می‌شود که اساساً به امتدادی زنده از خورشید تبدیل شد؛ بنابراین، او تقریباً جاودانه است و میلیون‌ها سال در داستان‌های آینده‌ی دی‌سی زنده می‌ماند.

این نسخه از «کال‌ال» آنقدر زمان زیادی را در داخل خورشید گذراند که به رنگ زرد درخشانی درآمد و کمی شبیه به «مرد هسته‌ای» از فیلم سوپرمن 4 شد. او هر وقت ظاهر می‌شود، قدرت‌های شگفت‌انگیزی از خود نشان می‌دهد و به سختی می‌توان فهمید که در کدام نقطه از خط زمانیِ نسبی خودش ظاهر شده است. «سوپرمن پرایم» به هیچ عنوان پیر نخواهد شد؛ زیرا انرژی خورشید زرد درونش، او را شبیه به یک خدا می‌کند.

مارشن من‌ هانتر (Martian Manhunter)

پیرترین ابرقهرمانان دی سی
پیرترین ابرقهرمانان دی سی

«مارشن من‌هانتر» که با نام دیگری چون «جان جونز» شناخته می‌شود، یکی از آخرین بازماندگان نژاد مریخی و قدیمی‌ترین شخصیت‌‌ در بین تمام قهرمانان dc است. «جونز» هزاران سال پیش متولد شد که با در نظر گرفتن طول عمر انسان‌ها، زمان باورنکردنی‌ای به شمار می‌رود؛ اما بخش زیادی از این مدت را در تنهایی گذراند.

او به عنوان یک صلح‌بان در مریخ زندگی می‌کرد و شاهد فاجعه‌ای بود که نژادش را نابود کرد. او بسته به تداوم داستان، توسط «دکتر سائول اردل» یا «لاینل لوتور» به زمان حال زمین کشیده شد که به دنبال آن بازنویسی‌ای در داستان شکل‌گیری او صورت گرفت و گفته می‌شود برای مدتی با «لکس لوتور» دوست بوده است.

مانیتور (Monitor)

پیرترین ابرقهرمانان دی سی
ابرقهرمانان دی سی

قدمت سنی «مانیتور» به پیش از پیدایش سیاره زمین و حتی شاید کل جهان اصلی دی‌سی باز می‌گردد. داستان گذشته‌ی او از زمان خلقتش تا به امروز تغییراتی داشته؛ اما اساساً او توسط موجودی به نام «پِرپِچوا»، موجودی با قدرتی کیهانی عظیم که دنیای موازی دی‌سی را ساخت، خلق شده است. «مانیتور» یکی از اولین ساکنان این قلمرو جدید بود و این احتمالاً سن او را فراتر از هر تصوری قرار می‌داد.

«مانیتور» به عنوان نگهبان قلمروی ماده‌ی مثبتِ دنیای موازی عمل می‌کند و در نهایت با شخصیت منفی خودش، «آنتی‌مانیتور»، درگیر می‌شود. «آنتی‌مانیتور» تقریباً تمام هستی را نابود کرد. در طول نبرد آن‌ها، «مانیتور» مدتی به طور مخفیانه به کمک شرورها پرداخت؛ اما حملات «آنتی‌مانیتور» کل واقعیت را به خطر انداخت که باعث مرگ او شد.

«مانیتور» برای مقابله با «آنتی‌مانیتور»، قهرمانان و شرورها را گرد هم آورد تا با «پیشگو» (Harbinger) همکاری کنند؛ اما یکی از دیوهای سایه‌ای «آنتی‌مانیتور»، «پیشگو» را تسخیر کرد و او «مانیتور» را کشت.

هاوک‌ گرل (Hawkwoman)

پیرترین ابرقهرمانان دی سی

«هاوک‌گرل» (Hawkgirl)، درست مانند «هاوکمن» یکی از مهم‌ترین قهرمانان dc شناخته می‌شود. او قرن‌هاست که تناسخ پیدا می‌کند. عشق آن‌ها باعث شده تا در طول این چرخه‌ها در کنار هم باقی بمانند و دائما دوباره متولد شوند، برای چند سال کوتاه همدیگر را پیدا کنند و سپس بمیرند.

اولین زندگی واقعی او متعلق به «شررا»، فرشته‌ی حضور (The Presence) بود. او در زمانی که «کی‌تار»، «کارتر هال» آینده، یک «آورنده‌ی مرگ» بود با او روبرو شد و عشقش باعث شد تا «کی‌تار»، مردم و خدای تاریکشان را رها کند.

این منجر به مرگ آن‌ها شد؛ اما قدرت‌های «شررا» چرخه‌ی تناسخ آن‌ها را آغاز کرد. با در نظر گرفتن ماهیت فرشته‌ای او، منطقی است که تصور کنیم «شررا» از زمان خلق شهر نقره‌ای وجود داشته که سن او را در جایی نزدیک به آغاز زمان قرار می‌دهد.

اسپکتر (Spectre)

پیرترین ابرقهرمانان دی سی
پیرترین ابرقهرمانان دی سی

«اسپکتر» یکی از بهترین ابرقهرمانان دی سی است که بیشتر به خاطر حضور با «جیم کریگان»، کارآگاهی که مرگش در دهه 1930 روح انتقام را به زمین آورد، شناخته می‌شود؛ اما سن «اسپکتر» به خیلی پیش از آن زمان باز می‌گردد. او تجسم خشم و انتقام خداست و زمانی فرشته‌ای به نام «آستار» بود.

«آستار» به شورش «لوسیفر» پیوست و از شهر نقره‌ای رد شد و سرانجام پس از خشمگین کردن خدا توسط «اکلیپسو»، به روح انتقام تبدیل گشت. فرشتگان از جمله اولین موجوداتی هستند که خلق شده‌اند؛ بنابراین، آن‌ها پیرترین موجودات نیستند، اما بسیار کهن‌سال به شمار می‌روند. «اسپکتر» سال‌هاست که برای اجرای فرمان خدا و برقراری انتقام به زمین می‌آید. میزبان‌های «اسپکتر» آمده و رفته‌اند؛ اما روح انتقام جاویدان است.

اتریگن (Etrigan)

پیرترین ابرقهرمانان دی سی

خداوند، شهر نقره‌ای را بنا کرد و در آنجا فرشتگان به برنامه‌ریزیِ خلق جهان پرداختند. «لوسیفر» از پیدایش بشریت و زندگی فانی مطلع شد و با ابراز مخالفت علیه خدا، جرقه‌ی یک شورش را زد. فرشتگان زیادی از جمله «اتریگن» به «لوسیفر» گوش فرا دادند. او در نبرد علیه فرشتگان شرکت کرد و در نهایت، به همراه دیگر یاغیان طرد شد. «اتریگن» در سلسله‌مراتب جهنم به یک قافیه‌گو (Rhymer) تبدیل و سرانجام با «جیسون بلاد» پیوند خورد. هرچند حضور «اتریگن» روی زمین او را به نوعی قهرمان تبدیل کرد؛ اما در جهنم، او همچنان به عذاب‌دادن گناهکاران ادامه می‌داد.

«اتریگن» نمونه‌ی دیگری از ابرقهرمانان دی سی است که سن بسیار زیادی دارد؛ اما به اندازه‌ی آغاز جهان کهن نیست. او دوران‌های بی‌پایانی را در جهنم گذراند؛ اما هر زمان فرصت پیش می‌آمد، در امور انسان‌ها دخالت می‌کرد. نکته‌ی جالب درباره‌ی «اتریگن» این بوده که او از لحاظ فنی یک قهرمان به شمار می‌رود؛ اما در عین حال یک دیو هیول‌آسا است.

سوالات متداول

چه کسی شخصیت «واندروومن» را خلق کرد؟

«ویلیام مولتون مارستون» و «اچ. جی. لوئیس» خالقان این شخصیت هستند.

قدرت‌های «زیلوت» چه هستند؟

قدرت، سرعت، جاودانگی، و شمشیرزنی ماهر، خصوصیات برجسته‌ی «زیلوت» هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب پیرترین ابرقهرمانان دی سی چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *