سینما و هدست واقعیت مجازی Vision Pro ؛ از واکین فینیکس تا ناپلئون در سینمای مجازی یا خانگی؟

سینما و هدست واقعیت مجازی Vision Pro چه ارتباطی باهم می‌توانند داشته باشند؟ صنعت سینما با هدست Vision pro اپل دگرگون می‌شود؟

اپل اعلام کرده است که یک عینک واقعیت افزوده به نام Apple Vision Pro را عرضه خواهد کرد که جهان واقعی و دیجیتال را با یکدیگر تلفیق می‌کند. “این اولین محصول اپل است که شما از طریق آن نگاه می‌کنید، نه به آن”؛ این جمله تیم کوک به خوبی نشان می‌دهد که با چه چیزی مواجه هستیم.

سینما و هدست واقعیت مجازی Vision Pro

فهرست مطالبی که در ادامه این نوشتار خواهید خواند به شرح زیر است:

مشخصات هدست ویژن پرو (اپل ویژن پرو) در یک نگاه:

  • رنگ سفید
  • پلتفرم اختصاصی
  • میکروفن داخلی میکروفن شش‌گانه
  • صدای داخلی صدای سه‌بعدی
  • سایر ویژگی‌ها تراشه R1 برای پردازش اطلاعات دوربین و حسگرها- جابه‌جایی بین حالت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی از طریق دکمه‌ی چرخان Digital Crown- فناوری EyeSight برای نمایش چشم کاربر روی شیشه‌ی خارجی هدست- فناوری Pass-Through برای ورود آیتم‌های سه‌بعدی دیجیتالی به دنیای واقعی- فناوری Optic ID برای اسکن عنبیه‌ی چشم- امکان ضبط سه‌بعدی ویدیو
  • باتری 2 ساعت شارژدهی
  • اقلام همراه پک باتری- دفترچه راهنما
  • کنترلر از طریق دست، چشم و صدا
  • سنسورها 5 سنسور برای سنجش حرکت
  • فضای قابل تشخیص 12 دوربین برای هدست
  • نوع نمایشگر Micro OLED
  • رزولوشن رزولوشون 4K برای هر چشم (23 مگاپیکسل)
  • کارت گرافیک اپل GPU
  • پردازنده Apple M2
  • اتصالات امکان اتصال به دستگاه‌های اپل
  • سیستم عامل visionOS

سال‌ها شایعه‌، افشاگری و انتشار اطلاعات ضد و نقیض سرانجام به ایستگاه پایانی رسید؛ اپل با برگزاری مهم‌ترین کنفرانس یک دهه‌ی اخیرش، از اولین هدست واقعیت ترکیبی خود پرده‌برداری کرد. این هدست که دوران پسا – آیفون را استارت می‌زند، نه‌تنها از لحاظ سخت‌افزاری جلب‌توجه می‌کند بلکه در زمینه‌ی نرم‌افزار نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

هدست اپل ویژن پرو

شرکت اپل روز دوشنبه 5 ژوئن 2023 (15 خرداد 1402) در نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان اپل موسوم به WWDC 2023 از اولین تجربه خود در دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در قالب محصولی با عنوان Vison Pro رونمایی کرد؛ اپل ویژن پرو بعد از معرفی Apple Watch در سال 2014 دسته‌بندی انقلابی جدیدی در محصولات اپل در طی چندین سال به‌حساب می‌آید تا جایی‌که خود اپل از آن با عنوان پیشرفته‌ترین دیوایس الکترونیکی شخصی یا اولین کامپیوتر فضایی اپل (Apple’s first spatial computer) یاد می‌کند. Vision Pro‌ که بهتر است آن را یک سربند واقعیت ترکیبی بنامیم در طی چند ماه گذشته در صدر اخبار اپل قرار داشت و معرفی آن در این رویداد از پیش مشخص شده بود.

حالا سوال اساسی برای سینما دوستان این سات که صنعت سینما با هدست Vision pro اپل دگرگون می شود؟ همانطور که انتظار می‌رفت، این هدست بزرگ راهی است که می‌تواند دنیای واقعی را با واقعیت مجازی ترکیب کند. واضح است که کاربردهای بهره وری زیادی برای Vision Pro وجود دارد.

اما جذابترین نکته درباره آن ساخت صحنه‌های مجازی با آن است. از این هدست می‌توان برای تولید یک صفحه مجازی در هر کجا که هستید استفاده کرد. این صفحه نمایش می‌تواند تقریباً در هر اندازه‌ای که دوست دارید باشد. می‌توانید آن را مانند یک تلویزیون ۵۵ اینچی در اتاق خود جلوه دهید، یا می‌توانید کل محیط را به فضای مجازی تبدیل کنید.

این هدست واقعیت افزوده از سیستم‌ عامل visionOS استفاده می‌کند. همچنین Apple Vision Pro از دو پردازنده استفاده می‌کند، پردازنده R1 برای کنترل دوربین و سنسورها و پردازنده اصلی M2. اپل ویژن پرو ۳۵۰۰ دلار قیمت دارد؛ حدود ۱۷۵ میلیون تومان! این وسیله قابلیت تبدیل اتاق شما به یک سینمای تاریک با صفحه نمایش بزرگ ۱۰۰ اینچی را دارد. شما حتی می‌توانید با این عینک به فضای باز بروید و تمام دنیای اطراف خود را تبدیل به سینما کنید.

در مراسم کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل، هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو به عنوان آینده دنیای تکنولوژی معرفی شد تا دوست‌داران این کمپانی و به صورت کلی دوست‌داران تکنولوژی در سراسر دنیا، به وجد بیایند. در ادامه ویدئویی از معرفی آن را ببینید:

هدست Vision Pro و دنیای سینما

قبلاً هدست‌های واقعیت مجازی وجود داشته‌اند که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد تجربه‌ای شبیه سینما استفاده کرد، اما اپل ویژن پرو از نظر کیفیت بسیار بالاتر به نظر می‌رسد. ما از ۲۳ میلیون پیکسل در دو پنل میکرو OLED صحبت می‌کنیم. این شرایط معادل وضوح بالاتر از 4k‌ برای هر چشم است. برای صدا، Vision Pro دارای قابلیتی است که اپل از آن به عنوان Audio Pods یاد می‌کند.

اینها درایورهایی هستند که در هدبند تعبیه شده‌اند و صدای فضایی تولید می‌کنند که از «ردیابی اشعه صوتی» برای تنظیم صدا با محیط شما استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد که اپل هدست VR/AR را به یک سطح کاملاً جدید ارتقا می‌دهد، اما باید دید که آیا مردم برای تماشای فیلم از این هدست استفاده می‌کنند یا خیر.

سینما و حس تصویر با هدست جدید اپل

 

همانطور که گفته شد شاهکار مهندسی اپل از یک تراشه M2 استفاده می‌کند، اما همچنین افزون بر آن شامل یک تراشه جدید به نام R1 نیز می‌شود. این عینک چشم شما را با یک سیستم به نام EyeSight نمایش می‌دهد و اگر در حالت VR کامل و فراگیر باشید، یک صفحه نمایش درخشان چشمان شما را پنهان خواهد کرد تا نشان دهد که در دسترس نیستید. همچنین، با اسکن صورت شما، یک “شخصیت دیجیتال” یا به عبارت دیگر، یک آواتار بسیار واقع‌گرایانه، ایجاد می‌شود.

برخی این محصول جدید اپل را با سریال بلک میرور مقایسه می‌کنند. با این عنوان که می‌گویند:

سریال Black Mirror در دنیای واقعی؟!

با انتشار تیزری که بالا دیدید برای معرفی هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل، کاربران فضای مجازی از شباهت زیاد این هدست به دنیای سریال Black Mirror گفتند… همانطور که در ویدئو می‌بینید با این هدست کاربر همزمان که اطرافش را می‌بیند، می‌تواند المان‌های مجازی مختلف را در تصویری که به پهنای زاویه دیدش هست قرار بدهد و با آن‌ها کار کند.

ویدیویی کوتاه از فیلم Napoleon به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی واکین فینیکس در رویداد WWDC 2023 برای معرفی هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل منتشر شد. داستان این فیلم در مورد ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه می‌باشد. (در ویدئوی زیر این بخش را ببینید.)

پرو ویژن و سینما

هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو به پنل جلویی شیشه‌ای و فریم آلومینیومی مجهز است و تعداد زیادی حسگر و دوربین دارد. این محصول در بخش داخلی‌اش از دو نمایشگر استفاده می‌کند و در زیر بدنه‌اش به کامپیوتری مجهز است که با فن خنک می‌شود. اپل می‌گوید که ویژن پرو طراحی ماژولار دارد و با اشکال مختلف صورت سازگار می‌شود. هدبند طراحی دندانه‌دار دارد و در پشت سر قرار می‌گیرد.

وقتی با افراد به صورت راه دور صحبت می‌کنید، می‌توانید از صدای فضایی برای انجام کارهایی مانند چینش مجدد مکان شرکت کنندگان FaceTime به عنوان “کاشی‌های ویدیویی” در اتاق استفاده کنید. همچنین، می‌توانید ویدیویی به فضای ۱۸۰ درجه را با یک دوربین ۳D درون عینک ضبط و البته به‌گونه‌ای خاص “تجربه” کنید.

ویدئوی معرفی هدست جدید اپل را در ویدئوی زیر ببینید:

در طول معرفی هدست جدید واقعیت مجازی اپل، تریلر کوتاهی از محتوای متنوع و همه جانبه از تولیدات دیزنی برای اپل ویژن پرو به نمایش گذاشته شد. اینها شامل یک میکی ماوس دیجیتالی بود که در فضای فیزیکی قدم می‌زد و همچنین عناصر مجازی از دنیای دیزنی که روی پیشخوان آشپزخانه ظاهر می‌شدند.

یک تجربه واقعیت مجازی از دنیای مارول نیز بخشی از این تریلر بود. در ادامه از آنجایی که فیلم آواتار ۲ به سومین فیلم پرفروش تاریخ تبدیل می‌شود، اپل می‌گوید هدست جدید ویژن پرو نوید تجربه فیلم سه بعدی را می‌دهد.

در جریان سخنرانی اصلی WWDC 2023، دیزنی اعلام کرد که سرویس دیزنی پلاس در روز اول انتشار Vision Pro در دسترس خواهد بود که قرار است سال آینده باشد و مشترکان دیزنی پلاس می‌توانند از تماشای نسخه 3D این فیلم لذت ببرند. شرکت اپل، تصاویری از آواتار ۲ را در حالی که قابلیت های سه بعدی این هدست را نمایش می‌دهد، منتشر کرد.

این هدست درکنار ویژگی‌های منحصر به فرد خود قیمت بسیار بالایی نیز دارد.

استفاده از هدست باعث نمی‌شود که از افراد دور و برتان دور شوید. این هدست به سیستمی به نام EyeSight مجهز است که چشم شما را روی شیشه‌ی خارجی نمایش می‌دهد. اگر مشغول استفاده از حالت واقعیت مجازی باشید، تصویری درخشان روی شیشه‌ی خارجی نقش می‌بندد تا بقیه بفهمند که نمی‌توانید آن‌ها را ببینید.

هدست واقعیت ترکیبی اپل با اسکن چهره، نسخه‌ای مجازی از شما را می‌سازد. این دستگاه با بهره‌گیری از سیستم Pass-Through به شما امکان می‌دهد که دنیای واقعی را به‌صورت تمام‌رنگ ببینید و آیتم‌های سه‌بعدی دیجیتالی را وارد دنیای واقعی کنید. برای مثال می‌توانید آیتم‌ها را از داخل آی‌مسیج به درون دنیای واقعی بکشانید.

هدست واقعیت مجازی جدید اپل و فیلم Player One

پس از رونمایی از Apple Vision Pro، هدست آینده‌نگر VR جدید این شرکت، کاربران توییتر به سرعت شباهت‌هایی با فیلم Ready Player One 2018 پیدا کردند. فیلم Ready Player One بر اساس رمانی به همین نام اثر ارنست کلین به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و بازیگرانی چون تای شریدان، اولیویا کوکی و بن مندلسون ساخته شده است. این فیلم علمی تخیلی ماجراجویی در آینده‌ای عمدتاً در دنیای مجازی به نام OASIS اتفاق می‌افتد که کاربران از طریق هدست به آن دسترسی دارند.

همانطور که قبل‌تر برایتان روشن شد و به شما آگاهی کامل را از این محصول جدید اپل دادیم، در رویداد WWDC 2023، این شرکت از هدست Apple Vision Pro رونمایی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد از برنامه‌ها استفاده کنند، محتوایی را تماشا کنند و با همه چیز به شکلی مجازی یا شاید حتی واقعی‌تر تعامل داشته باشند. کاربران توییتر به سرعت نه تنها هدست، بلکه کادربندی خاص و انتخاب عکس مورد استفاده در ارائه ویدیو را با عناصر بصری فیلم Ready Player One مقایسه کردند.

اپل ویژن پرو چقدر به Ready Player One شباهت دارد؟

در ظاهر، Apple Vision Pro شباهت زیادی به هدست‌های موجود در فیلم Ready Player One دارد، اما عملکرد آنها کاملاً متفاوت است. به عنوان مثال، در فیلم اسپیلبرگ، هدست‌ها دریچه‌ای به دنیای واقعیت مجازی هستند که به عنوان OASIS (شبیه‌سازی غوطه‌ورانه حسی هستی‌شناسی انسان‌محور) شناخته می‌شود. از سوی دیگر، Vision Pro ظاهراً به یک “metaverse” مشترک که در آن کاربر با سایر کاربران تعامل دارد، متصل نیست و بیشتر راهی برای تعامل با برنامه‌ها، گرفتن عکس و تماشای محتوا است.

این مسئله به تنهایی این دو محصول را بسیار متفاوت می‌کند، اما تولید Vision Pro به عنوان یک قدم به سمت این واقعیت حساس در انقراض انسان‌ها (دو نقطه دی) ما را نزدیک می‌کند. در Ready Player One، جهان پرجمعیت و آلوده به تاریکی (همانند وضعیت کنونی جهان روی کره‌ی زمین) است. بنابراین OASIS جایی است که بخش‌های وسیعی از جمعیت برای فرار از تعامل در دنیای واقعی صرف نظر می‌کنند و به نفع زندگی در فضایی خارق‌العاده‌تر هستند که در آن می‌توانند هر کسی که می‌خواهند باشند. برخی از کاربران توییتر خاطر نشان می‌کنند که این واقعیتی نیست که بشریت باید در جهت رسیدن به آن تلاش کند.

همچنین لازم به ذکر است که یکی از موضوعات کلیدی Ready Player One خطرات سرمایه‌داری است. برای مثال، شخصیت اصلی شریدان در تلاش است تا کنترل OASIS را ایمن کند تا یک شرکت بزرگ فناوری نتواند آن را با تبلیغات پر کند. با توجه به اینکه اپل یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان است، درک اینکه چرا برخی از کاربران توییتر با کمی دلهره یا شاید ترس به دستگاه جدید نزدیک می‌شوند، سخت نیست.

کمپانی اپل این هدست رو از اوایل سال 2024 با قیمت 3500 دلار در آمریکا عرضه خواهد کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *