بزرگ‌ترین اشتباهات سریال حشاشین ؛ چرا حشاشین سریال بدی بود؟

سریال رمضانی کشور مصر که چندی پیش به اتمام رسید و حواشی زیادی را در کشور ایران به همراه داشت، یکی از بدترین آثار از لحاظ تعریف تاریخ بود که در ادامه نگاهی به اشتباهات سریال حشاشین خواهیم انداخت.

این سریال حول محور یکی از مرموزترین و تأثیرگذارترین اشخاص تاریخ بشر، یعنی «حسن صباح» است. او به عنوان پایه‌گذار نخستین سازمان اطلاعاتی در تاریخ در نظر گرفته می‌شود و سریال حشاشین روایتی از زندگی او دارد. این سریال، درباره اقداماتی است که برای قرن‌ها منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داد.

پس از انتشار این سریال، عده‌ای از منتقدان، از آن انتقاد کردند و سریال حشاشین قاتلان the assassins 2024 را سریالی ضعیف دانستند که اشتباهات تاریخی زیادی دارد. علاوه بر رسانه‌های ایران، منتقدان عربی نیز نسبت به این سریال تاریخی انتقاداتی را مطرح کرده‌اند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


چند روز پیش بود که ساترا اعلام کرد سریال الحشاشین به دلیل تحریف زیاد از تاریخ اسلام و ساخت مغرضانه برخی از عناصر تاریخی، در پلتفرم‌های کشور مجوز نگرفته و پخش نخواهد شد.

بزرگ‌ترین اشتباهات سریال حشاشین

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

اشتباهات سریال حشاشین
اشتباهات سریال حشاشین

اشتباهات سریال حشاشین به قدری بود که برخی از منتقدان مصری گفتند تیم سازنده این اثر، تمایلی به دقیق بودن با تاریخ و آنچه کتاب‌های تاریخی روایت می‌کنند، ندارند؛ زیرا برخورد نمایشی با آثار ادبی و تاریخی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان را وادار می‌کند تا جزئیات بیشتری را به داستان اضافه کنند و این ممکن است باعث از بین رفتن اصالت آثار ادبی شود.

حسن صباح که بود؟

اشتباهات سریال حشاشین

حسن صباح حشاشین (حسن بن علی بن جعفر صباح حمیری) بنیان‌گذار دولت اسماعیلیان الموت در منطقه‌ای مسطح در ایران بود و یک حجت امام و داعی بزرگ مذهب اسماعیلیه نزاری شناخته می‌شد.

«حسن صباح»، در علوم مختلف از جمله فلسفه، هندسه، نجوم و سیاست آگاهی داشت. او همواره در حال نوشتن کتاب و مطالعه بود. کتاب فصول اربعه و مقدمه کتاب سیدنا از آثار او محسوب می‌شد. وی دعوت جدید اسماعیلیه را مقابل دعوت فاطمیان، معروف به دعوت قدیم، قرار داد.

او دو پسر داشت که هر دو به جرم تخلف از اصول دین قصاص شدند؛ یکی به خاطر نوشیدن شراب و دیگری به خاطر دخالت در قتل داعی «حسین قائنی» که بعدها مشخص شد «حسن صباح» در آن ماجرا دخالتی نداشته است. این عمل نشان‌دهندهٔ عزم و اصالت او در قبال اصول دینی است.

او در طول زندگی خود به تبلیغ اصول اسماعیلیه و ترویج ارزش‌های دینی می‌پرداخت. او تلاش می‌کرد تا ارزش‌های اخلاقی و علمی را در بین طرفداران خود ترویج کند و آن‌ها را به روش‌های زندگی معتدل و متعادل هدایت کند.

همانطور که در سریال حشاشین نیز به این مسئله اشاره کوتاهی شد، او در طی سال‌هایی که به یادگیری آموزه‌های اسماعیلی و سفر به مصر مشغول بود، سلجوقیان با کمک «نظام‌الملک طوسی» قدرتمند شدند و «ملکشاه»، سومین سلطان مقتدر سلجوقی، با خلافت عباسی، «عبدالله بن محمد بن القائم»، رابطه‌ای دوستانه داشت.

در این دوران، شورش‌های سوریه نگرانی مشترک خلافت و سلطنت بودند که تا مصر، مرکز خلافت فاطمی، ادامه یافت. «حسن صباح» پس از بازگشت از مصر، به مدت 9 سال به عنوان داعی اسماعیلی در ایران سفر کرد و سیاست انقلابی خود را به همه نشان داد. او همچنین قدرت نظامی سلجوقیان را در مناطق مختلف بررسی کرد.

او ابتدا به کرمان و یزد رفت و چند ماهی مشغول اشاعه آئین اسماعیلی شد و سپس به خوزستان و به دامغان رفت. این منطقه از گذشته، پناهگاهی برای علویان و شیعیان بود و با مراکز قدرت سلجوقیان در مرکز و مغرب ایران فاصله زیادی داشت. همچنین، دعوت اسماعیلیه در دیلم که سنگر شیعیان زیدی بود، تا حدودی گسترش یافته بود. در همین زمان، «حسن صباح» به دنبال یافتن مکان مناسبی برای شورش ضد سلجوقیان بود تا بتواند در آنجا پایگاه عملیاتی خود را بنا کند.

سرانجام، او قلعه الموت را در منطقهٔ رودبار انتخاب کرد. دعوت اسماعیلی تحت رهبری عبدالملک بن عطاش در ایران ادامه یافت؛ اما «حسن صباح» که داعی دیلم شده بود، سیاست مستقلی را برگزید و به تحکیم دعوت خود در شمال ایران اشتغال کرد.

تحریف شخصیت حسن صباح

اشتباهات سریال حشاشین
اشتباهات سریال حشاشین

سریال حشاشین قاتلان the assassins 2024 در ابتدا اشتباهات زیادی انجام داد که یکی از آن‌ها تحریف شخصیت «حسن صباح» و اقدامات او بود. اختلاف نظر درباره اقدامات او و اخلاقیاتش زیاد است، اما چیزی که تقریباً تمامی نظریه‌پردازان تاریخی روی آن اختلاف نظر ندارند، این بود که او به امور شرعی کاملاً تسلط داشت و تمام زندگی خود را صرف آن کرد. در سریال الحشاشین ، اخلاقیات او به‌گونه‌ای نمایش داده می‌شود که گویا او به دنبال موسیقی، سحر و جادو کردن افراد خود است و به مسائل شرعی توجه چندانی ندارد.

او هنگامی که پایگاه خودش را در قلعه الموت بر پا می‌کند، در حال مبارزه با سلجوقیان بوده و  قدرت جنگ و مقابله رو در رو با آن‌ها را نداشت. او در طول زندگی خود در این قلعه، سعی می‌کند تا رهبران این رژیم را هدف قرار بگیرد و به مراتب آن‌ها را سرنگون کند؛ اما یکی از اشتباهات سریال حشاشین این است که او و پیروانش را مانند یک گروه تروریستی نشان می‌دهد که بدون داشتن استراتژی، صرفاً به دنبال قتل این گروه هستند.

خیام، حسن صباح و نظام‌الملک

اشتباهات سریال حشاشین

یک اشتباه دیگر که باعث می‌شود حشاشین سریال خوبی نباشد، تحریف در تاریخ تولد سه شخصیت مهم است. در ابتدای سریال حشاشین ، به داستان سه یار دبستانی اشاره شده که داستان «ادوارد فیتز جرالد» را شامل می‌شود.

در داستان سه یار دبستانی که «ادوارد فیتز جرالد» در ترجمه انگلیسی از رباعیات «خیام» آورده است، «خیام» (510–427 ه‍.ق)، «خواجه نظام‌الملک» (485–408 ه‍.ق) و «حسن صباح» (518–445 ه‍.ق) به هم مرتبط شده‌اند؛ اما با توجه به تفاوت سنی آن‌ها، این داستان بیشتر شبیه به یک افسانه است؛ زیرا اگر این روایت درست باشد، باید بپذیریم که «حسن» و «خیام» بیش از 120 سال عمر کرده باشند.

در سریال، تفاوت سنی و تحصیلات آن‌ها، با آنچه که در کتاب گفته شده، تفاوت دارد. در این داستان آمده که این سه شخصیت، دوستانی در دوران دبستان بودند و متعهد شدند که هرکدام تا زودتر به مقام و منصبی برسد، دیگران را یاری کند. از این سه نفر، «نظام‌الملک» اولین‌بار به مقام وزارت در سلسله سلجوقیان دست یافت و به عهد خود وفا کرد.

به خاطر اینکه «خیام» یک دانشمند بود و به علم علاقه داشت، «نظام‌الملک» هر ساله، ده هزار دینار به او کمک می‌کرد تا بتواند در تحصیلات خود پیشرفت کند و به «حسن صباح» مقام بلندی در دستگاه حکومت بدهد. بعداً بین «حسن صباح» و «نظام‌الملک» اختلافاتی به وجود آمد و او با حیله و فریب، «حسن» را در نظر سلطان سلجوقی ناپسند قرار داد. سریال الحشاشین مقداری در بیان این اتفاق پرهیز می‌کند و نمی‌تواند آن را به خوبی نشان دهد.

تعداد ترورهای حسن صباح

اشتباهات سریال حشاشین

یکی دیگر از اشتباهات سریال حشاشین که این اثر را به یک نمایش تلویزیونی بد تبدیل می‌کند، اشاره اشتباه به تعداد ترورهای «حسن صباح» محسوب می‌شود. او در 34 سال از زندگی فعالی که در این زمینه داشته، نهایتاً 50 نفر را ترور کرده و به قتل رسانده و علت آن هم دفاع از دین و وطن‌اش بوده است که در سریال این موضوع نشان داده نمی‌شود.

سوالات متداول

آیا سریال حشاشین دوبله فارسی دارد؟

بله. گروه‌های دوبلاژ غیر رسمی زیادی آن را دوبله کردند.

سریال حشاشین چند قسمت است؟

سریال حشاشین قاتلان the assassins 2024، سریال ماه رمضان کشور مصر بود و 30 قسمت داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب اشتباهات سریال حشاشین چه بود؟ آیا شما این سریال را دیده‌اید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *