دلیل موفقیت گروه متالیکا ؛ معرفی محبوب‌ترین آهنگ‌های این گروه

اگر بخواهیم موفق‌ترین گروه راک و هوی متال جهان را نام ببریم، قطعاً متالیکا جزء آن‌ها است. در ادامه چند دلیل موفقیت گروه متالیکا را بررسی خواهیم کرد.

گروه متالیکا به عنوان یکی از افسانه‌های موسیقی راک و هوی متال، در طول بیش از چهار دهه فعالیت خود، نه تنها جایگاه خود را در این عرصه تثبیت کرده، بلکه به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین گروه‌های موسیقی جهان تبدیل شده است.

بند متالیکا بدون شک یکی از پیشگامان و بنیان‌‎گذاران سبک تِرش و هوی متال محسوب می‌شود. موسیقی این گروه ترکیبی انفجاری از ریتم‌های تند و کوبنده، گیتارهای خشن و دیستورت شده و فریادهای حماسی « جیمز هتفیلد »، خواننده و گیتاریست گروه است که به سرعت هویت و جایگاه منحصر به فردی را برای آن‌ها در دنیای موسیقی راک رقم زد. عوامل متعددی در این موفقیت بی‌نظیر دخیل بوده‌اند که در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


در موسیقی متال، متن و مضمون ترانه‌ها نقش بسیار مهمی دارد و این یکی از دلایل موفقیت گروه متالیکا است. ترانه‌های آن‌ها معمولاً مسائل اجتماعی، رویدادهای تاریخی، وضعیت روحی اعضا و حتی مبارزات شخصی را به شکلی قدرتمند و صریح به تصویر می‌کشند که باعث ارتباط عمیق و شناخت بهتر هواداران با گروه می‌شود.

دلیل موفقیت گروه متالیکا

در ادامه لیست چند دلیل موفقیت گروه متالیکا را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه نوشته شده است.

دلیل موفقیت گروه متالیکا
دلیل موفقیت گروه متالیکا

این گروه دارای سه آلبوم شماره یک و آهنگ‌های متعددی است که در صدر جدول باکس آفیس موسیقی قرار گرفته‌اند. صرف نظر از سلیقه موسیقی شما، موفقیت آن‌ها غیرقابل انکار است؛ اما همانطور که می‌دانید موسیقی می‌تواند یک تجارت باشد و متالیکا، این راه را به خوبی می‌داند.

بیوگرافی گروه متالیکا

دلیل موفقیت گروه متالیکا

اگر بخواهیم به بیوگرافی گروه متالیکا بپردازیم، باید بگوییم که متالیکا یک گروه موسیقی هوی متال آمریکایی است که در سال 1981 توسط خواننده و گیتاریست «جیمز هتفیلد» و درامر «لارس اولریک» در لس‌آنجلس تشکیل شد. این گروه برای بخش عمده فعالیت خود را در سان‌فرانسیسکو مستقر کرده است.

تمپوهای سریع، آلات موسیقی قوی و نوازندگی پرحرارت گروه، آن‌ها را در کنار گروه‌هایی مانند مگادث، انترکس و اسلیر، به یکی از بنیان‌گذاران موسیقی ترش متال معروف کرد. ترکیب کنونی اعضای متالیکا شامل بنیان‌گذاران و ترانه‌سراهای اصلی یعنی «جیمز هتفیلد» و «لارس اولریک»، گیتاریست اصلی «کرک همت» و نوازنده بیس «رابرت تروهیو» می‌شوند.

اعضای سابق گروه شامل گیتاریست، «دیو ماستین» (که بعداً گروه مگادث را تشکیل داد) و نوازندگان بیس «ران مکگاونی»، «کلیف برتون» و «جیسون نیوستد» بودند. گروه موسیقی متالیکا 8 بار برنده جایزه گرمی شده که این به تنهایی یک رکورد است و 11 آلبوم منتشرشده از این گروه نیز به‌طور پی‌درپی در رتبه‌ی اول بیلبورد 200 قرار گرفته که این همچنین یک رکورد محسوب می‌شود.

در سال 2018، گروه راک و متال متالیکا، برنده جایزه پولار در سوئد شد. این گروه همچنین اولین بند موسیقی است که در هر هفت قاره جهان اجرای زنده داشته که برای این گروه نیز یک رکورد است.

آلبوم سال 1991 آن‌ها با نام متالیکا، بیش از 25 میلیون نسخه در ایالات متحده و 61 میلیون در سراسر جهان فروخته که آن را به پانزدهمین آلبوم پرفروش تاریخ آمریکا تبدیل می‌کند.

آهنگ های متالیکا گروه

دلیل موفقیت گروه متالیکا
آهنگ های متالیکا گروه

آهنگ های متالیکا گروه همیشه در سرتاسر جهان محبوبیت زیادی داشته است. این گروه هوی متال و متال آمریکایی، 11 آلبوم رسمی دارد که هرکدام از جذابیت خاصی برخوردار هستند. در ادامه، لیست محبوب ترین آهنگ‌های متالیکا بر اساس تعداد پلی در اسپاتیفای را مشاهده خواهید کرد:

  1. Enter Sandman
  2. Nothing Else Matters
  3. Master of Puppets
  4. For Whom The Bell Tolls
  5. One
  6. The Unforgiven
  7. Whisky in the Jar
  8. Sad But True
  9. Fuel
  10. Fade To Black

تاریخچه گروه متالیکا

دلیل موفقیت گروه متالیکا

تاریخچه گروه متالیکا مملو از فراز و نشیب است. در سال 1980 و در زمانی که به آن دوران «موج نوی هوی متال» می‌گویند، یک جوان 17 ساله به نام «لارس اولریک» همراه خانواده‌اش از دانمارک به آمریکا مهاجرت کرد. او یک نوازنده درامز بود و از کودکی تحت تأثیر گروه‌هایی مانند «دیپ پرپل» و «بلک سبت» قرار داشت.

آشنایی نلارس» با «جیمز هتفیلد»، مقدمات تشکیل گروهی را فراهم کرد که بعدها به نام متالیکا شناخته می‌شد. «جیمز هتفیلد» در تاریخ 13 آگوست 1963 متولد شده و در آن زمان تا تشکیل متالیکا هیچ گروهی را تشکیل نداده بود.

در ژانویه 1982، «دیو ماستین» به عنوان نوازنده لید گیتار و پس از او «کلیف برتون» به عنوان نوازنده بیس گیتار به «جیمز» و «لارس» پیوستند و در نتیجه بند متالیکا به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. یک سال بعد، در زمان انتشار اولین آلبوم گروه با عنوان Kill ‘Em All، «دیو ماستین» از گروه جدا شد و گروه «مگادت» را تشکیل داد و «جیسون نیوستد» به عنوان «جانشین» او به متالیکا پیوست.

گروه موسیقی متالیکا در ابتدا با انتشار سومین آلبوم خود به نام عروسک‌گردان (Master of Puppets) در سال 1986، به موفقیت تجاری دست یافت. این آلبوم به عنوان یکی از بهترین و پرطرفدارترین آلبوم‌های هوی متال شناخته می‌شود یکی از بهترین آهنگ های متالیکا گروه را نیز درون خود دارد.

در تاریخ 27 سپتامبر 1986، «کلیف برتون» به دلیل تصادف و واژگون شدن اتوبوس، درگذشت و این گروه عضو تأثیرگذار خود را از دست داد. دو ماه بعد، «جیسون نیوستد» که یک نوازنده حرفه‌ای بیس و طرفدار متالیکا بود، جایگزین «کلیف برتون» در متالیکا شد.

آلبوم بعدی آن‌ها به نام عدالت برای همه (And Justice for All) در سال 1988 منجر به نخستین نامزدی آن‌ها برای جایزه گرمی شد. پنجمین آلبوم آن‌ها نیز که متالیکا نام داشت، در سال 1991، نقطه عطفی برای گروه بود و شاهد تغییر سبک هوی متال آن‌ها بود. این آلبوم توانست علاقه‌مندان بسیاری را جذب کند و به موفقیت تجاری قابل توجهی دست یابد.

در تاریخ 5 فوریه 2003، «رابرت تروهیو» به طور رسمی به عنوان نوازنده گیتار بیس جدید متالیکا معرفی شد و همراه گروه در تور دیوانه‌وار عصبانی از سراسر جهان به کار خود پرداخت.

در تابستان سال 2013، این گروه تور تابستانی خود را برگزار کرد و در طول این تور در 7 قاره جهان که شامل آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و قاره جنوبی می‌شود، کنسرت‌های زنده اجرا کرد. این تور باعث شد گروه به عنوان اولین گروهی در تاریخ باشد که در هر 7 قاره جهان اجرای زنده داشته است. این گروه در سال 2023 آلبوم 72 فصل را منتشر کردند که یازدهمین آلبوم آن‌ها محسوب می‌شود.

در ادامه این متن، نگاهی به چند دلیل موفقیت گروه متالیکا خواهیم پرداخت.

متالیکا ارتباط خوبی با طرفدارانش دارد

دلیل موفقیت گروه متالیکا

گروه موسیقی متالیکا ، هواداراش را بی قید و شرط دوست دارد و همیشه بهشون‌ها را به آن‌ها هدیه می‌دهد. از اینکه لیست آهنگ‌های اجرا را به رای هواداران در کنسرت می‌گذارند، تا خلق یکی از بهترین تجربه‌های فستیوالی، همکاری با خیریه‌ها، حمایت از سربازان، شرکت در پاکسازی ساحل محل زندگی‌شان، حمایت از کسب‌وکارهای محلی در روز فروشگاه‌های موسیقی، همیشه راه‌های جدیدی برای هواداراشون اختراع می‌کنند.

آن‌ها حتی وقتی مشغول دوره‌ی انتشار آلبوم خود هستند، برای ابراز عشق به هواداران وقت می‌گذارند. اخیراً، این گروه نزدیک به 9 تن غذا برای بچه‌های بی‌سرپرست و حیوانات در کلمبیا جمع و اهدا کردند. این‌ها فقط بخشی از کارهایی محسوب می‌شود که طی این سال‌ها، گروه انجام داده است.

برگزاری تورهای کنسرت فراوان

دلیل موفقیت گروه متالیکا
دلیل موفقیت گروه متالیکا

گروه متالیکا به خاطر برگزاری تورهای کنسرت متعدد و گسترده در سراسر جهان مشهور است. این تورها نه تنها برای طرفداران این گروه فرصتی برای دیدن اجرای زنده آن‌ها فراهم می‌کنند، بلکه فواید متعددی برای خود گروه، صنعت موسیقی و اقتصاد به طور کلی به همراه دارند.

تورهای کنسرت، منبع اصلی درآمد متالیکا هستند. بلیت‌های کنسرت، کالاهای مرتبط با گروه و حق پخش زنده، همگی به سودآوری قابل‌توجهی برای آن‌ها منجر می‌شوند.

پیشرفت در هر آلبوم

دلیل موفقیت گروه متالیکا

«لارس» در ابتدا قرار بود یک تنیس‌باز حرفه‌ای شود؛ اما زمانی که خانواده‌اش به ایالات متحده نقل مکان کردند، به سرعت مجذوب و شیفته‌ی یک جنبش موسیقی در حال ظهور در بریتانیا به نام موج نو هوی متال بریتانیا (NWOBHM) شد. او با الهام از این جنبش، تصمیم گرفت گروهی راه‌اندازی کند و برای پیدا کردن هم‌گروهی، یک تبلیغ در روزنامه گذاشت.

این بینش و وسواس «لارس» بود که جرقه‌ی شکل‌گیری متالیکا را رقم زد و همین بینش او مانند یک آهنربا، «جیمز مک‌گاون» و «جیمز هتفیلد» را به عنوان اعضای مؤسس گروه جذب کرد.

مشابه بسیاری از کسب‌وکارهای موفق، معمولا یک رهبر با یک چشم‌انداز مشخص، کسب‌وکار را بنا می‌کند. همین چشم‌انداز است که بعدها هدف والاتری را برای آن‌ها می‌سازد و باعث می‌شود تا این گروه هر آلبوم را قوی‌تر بسازد.

آن‌ها سیری‌ناپذیرند

دلیل موفقیت گروه متالیکا

اگر همیشه یک چیز در دستور کار متالیکا باشد، پیدا کردن راه های جدید برای پیشرفت است. آن‌ها از نمایش صحنه بزرگ‌تر از زندگی که دائماً در حال تکامل هستند، تعامل بی پایان با طرفداران، بازی‌های جذاب دوست‌داشتنی، تلاش در بازار فیلم IMAX، سازماندهی جشنواره‌های خود، اجرای رویدادهای مخفی یا ساختن یک موزیک ویدیو برای هر آهنگ در نسخه جدیدشان را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهند.

آن‌ها همیشه منظره‌ای خلق می‌کنند که ارزش صحبت کردن را داشته باشد. این دقیقاً دلیلی است که متالیکا همیشه در صدر بهترین گروه راک و متال موفق باقی می‌ماند. آن‌ها هیچ‌گاه در حال استراحت نیستند و هر دقیقه به دنبال خلق موسیقی جدید هستند.

کسب و کار خود را ایجاد کردند

دلیل موفقیت گروه متالیکا
دلیل موفقیت گروه متالیکا

گرچه تاثیرات گرفته شده از یک جنبش موسیقایی بود که در جای دیگری از دنیا در شکل گرفت، اما بند متالیکا موفق شد صدایی کاملاً جدید و منحصر‌به‌فرد خلق کند که بعدها با عنوان اسپید متال یا حتی ترش متال شناخته شد. این تمایز از جریان اصلی موسیقی، گروه را به صحنه‌ی موسیقی زیرزمینی سوق داد و در آنجا بود که آن‌ها شروع به جذب طرفداران خاص خود و جلب توجه تحسین‌آمیز سایر بخش‌های صحنه موسیقی کردند.

این گونه‌ی جدید از موسیقی، یک زیرشاخه‌ی کوچکِ جدید و ساخته‌شده محسوب می‌شد که تلفیقی از انواع ژانرهای موجود در آن زمان بود و صدایی نوظهور و تازه را برای دنیای موسیقی به ارمغان آورد تا مخاطبان آن دوره بشنوند و شاهد گسترش‌اش باشند.

آن‌ها از آزمایش نمی‌ترسیدند

دلیل موفقیت گروه متالیکا

در طول عمر یک کسب و کار، دوره‌هایی از عدم قطعیت، تردید، درون‌نگری و آشفتگی وجود دارد. این دوره‌ها می‌تواند باعث شود کسب و کارها به خود نگاه کنند و سوالاتی مانند ما کی هستیم؟، می‌خواهیم برای چه چیزی شناخته شویم؟ و دقیقا چرا این کار را انجام می‌دهیم؟ را از خود بپرسند. این سوالات گاهی اوقات منجر به تلاش برای نوآوری و ورود به قلمروهای ناشناخته در بخش خود یا حتی خارج از آن می‌شود.

برخی از این آزمایش‌ها مانند راه‌اندازی وعده‌های غذایی آماده توسط کوکاکولای جدید در سال 1985، موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. فهرست شرکت‌هایی که دست به آزمایش می‌زنند، بی‌پایان است؛ اما تا زمانی که اشتباه بزرگی رخ ندهد، کمتر درباره‌ی تلاش‌های تجربی آن‌ها می‌شنویم.

متالیکا نیز در اواسط دهه 90 با آلبوم‌های ششم و هفتم استودیویی خود، به ترتیب لود و ریلود، دوره‌ای به ظاهر مشابه را پشت سر گذاشت. این آلبوم‌ها به دلیل تغییر سبک موسیقی، ظاهر گروه و موضوعات مطرح‌شده در ترانه‌ها، تجربی به شمار می‌آمدند.

اکنون می‌توان استدلال کرد که ماهیت آزمایش در صنعت موسیقی و حتی هنر، امری ضروری است؛ اما چنین تغییر جسورانه و عظیمی می‌توانست تأثیری فاجعه‌بار بر گروه داشته باشد که هرگز نتوان آن را جبران کرد.

سوالات متداول

جیمز هتفیلد کیست؟

«جیمز»، یکی از خوانندگان گروه متالیکا و دومین عضو موسس بند است.

متالیکا کجایی است؟

اعضای این گروه از کشورهای مختلف هستند؛ اما متالیکا در اصل یک گروه آمریکایی است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب دلیل موفقیت گروه متالیکا چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *