تاثیرگذارترین موزیسین های جهان ؛ سفری در دنیای موسیقی

موسیقی، زبانی جهانی است که مرزها را درمی‌نوردد و قلب‌ها را به هم پیوند می‌دهد. تاثیرگذارترین موزیسین های جهان همیشه سعی داشتند تا این زبان را زنده نگه دارند.

نغمه‌های جاودانه، نسل‌ها را به هم مرتبط می‌کنند و داستان‌هایی از عشق، غم، شادی و امید را روایت می‌کنند. در این میان، برخی از بهترین آهنگساز های جهان با خلاقیت و نوآوری خود، نقشی بی‌بدیل در تاریخ موسیقی ایفا و نام خود را به عنوان تاثیرگذارترین نغمه‌پردازان جهان در قلب و خاطر مردم حک کرده‌اند.

بهترین موسیقی دانان جهان ، با خلق آثار بدیع و ماندگار، نه تنها مسیر موسیقی را دگرگون ساختند، بلکه بر فرهنگ و جامعه نیز تاثیر عمیقی گذاشته‌اند. در ادامه این متن، به بررسی برخی از شاخصه‌های تاثیرگذاری این افراد و مرور تعدادی از بهترین موسیقی دانان جهان در سبک‌های مختلف موسیقی خواهیم پرداخت.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


این موزیسین‌ها با ایده‌های نو و جسورانه، چارچوب‌های سنتی موسیقی را شکسته و سبک‌های جدیدی را خلق کرده‌اند. آنها با ترکیب ژانرهای مختلف و استفاده از سازها و تکنیک‌های نو، به دنیای موسیقی تنوع و غنا بخشیده‌اند.

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان

در ادامه لیست تاثیرگذارترین موزیسین های جهان را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار نوشته شده است.

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
تاثیرگذارترین موزیسین های جهان

نغمه‌های معروف ترین موزیسین های تاریخ ، بازتابی از فرهنگ و جامعه خود بوده و در شکل‌گیری هویت و ارزش‌ها نقشی کلیدی داشته‌اند. آن‌‌ها با آهنگ‌های خود، مسائل اجتماعی را به زبان موسیقی بیان و به ارتقای آگاهی و عدالت اجتماعی کمک کرده‌اند.

کلودیو مونته وردی (Claudio Monteverdi)

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان

  • سال تولد: 1567
  • سال مرگ: 1643

«کلودیو مونته وردی»، آهنگساز و نوازنده ایتالیایی اواخر دوره رنسانس و اوایل باروک، پادشاه مادریگال بود که 9 کتاب از او نوشته شده و او پدر فرم اُپرایی که ما امروزه آن را می‌شناسیم.

اُپرای L’Orfeo او، عصر جدیدی از این سبک را آغاز کرد که طیف احساسات را گسترش داد، مناظر عظیم را به رخ کشید. L’Orfeo داستان اسطوره‌ای اورفئوس، موسیقی‌دانی را روایت می‌کند که تلاش کرد همسرش را از سرزمین مردگان نجات دهد؛ اما عشق او را ناکام گذاشت.

آنتونیو ویوالدی (Antonio Vivaldi)

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان

  • سال تولد: 1678
  • سال مرگ: 1741

«آنتونیو ویوالدی» یکی دیگر از بهترین آهنگسازان کلاسیک جهان در دوره باروک بود که چیزی نزدیک به 500 کنسرتو شگفت‌انگیز، از جمله چهار کنسرتو ویولن که هر کدام یک فصل از سال را به تصویر می‌کشند را نوشت. این اثر، امروز نیز به همان اندازه که «ویوالدی» آن را نوشته بود، تازه و رنگارنگ است. تسلط او در ساخت ملودی‌های ماندگار و هارمونی خاص، او را به یکی از بهترین موزیسین های کلاسیک تبدیل کرد.

او پیشگام بسیاری از پیشرفت‌ها در ارکستراسیون، تکنیک ویولن و موسیقی برنامه‌ای بود. «ویوالدی» فرم نوظهور کنسرتو را به یک اصطلاح کاملاً پذیرفته شده و پیرو آن تثبیت کرد.

یوهان سباستین باخ (Johann Sebastian Bach)

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
  • سال تولد: 1685
  • سال مرگ: 1750

«باخ» آهنگساز قطعی سبک باروک است. او در سال 1685 در آیزناخ آلمان به دنیا آمد. او به صورت همزمان، آهنگسازی، ارگ نوازی، نوازنده هارپسیکورد و ویولون بود.

موسیقی‌ای که او می‌نوشت، نیروهایی از آثار تک‌نوازی، مانند سوئیت‌های سل (در زیر)، تا قطعات بزرگ کرال مقدس، کنسرتوهای دستگاهی مانند کنسرتوهای براندنبورگ و مجموعه‌هایی از موسیقی کیبورد، از جمله The Well-Tempered Clavier را در بر می‌گرفت. او به دلیل ساخت قطعه‌های زیاد در انواع سازها و فرم ها، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین موزیسین های جهان شناخته می‌شود.

ولفگانگ آمادئوس موتزارت (Wolfgang Amadeus Mozart)

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان

  • سال تولد: 1756
  • سال مرگ: 1791

«موتزارت»، با آهنگسازی و تعریف دوره کلاسیک، 41 سمفونی، کنسرتوهای متعدد، اپرای انقلابی ایتالیایی از جمله ازدواج فیگارو و کوزی فن توت و آثار مجلسی نوشت که امروزه به همان اندازه که در زمان سروده شدن معجزه بودند، هستند. او زندگی غم‌انگیزی کوتاهی داشت؛ اما در همان مدت زمان کوتاه، به یکی از بهترین آهنگساز های جهان تبدیل شد. «موتزارت» پس از موفقیت باورنکردنی خود، در 35 سالگی درگذشت و مرثیه عمیق و بسیار زیبای خود را پشت سر گذاشت.

لودویگ فان بتهوون (Ludwig van Beethoven)

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
  • سال تولد: 1770
  • سال مرگ: 1827

نام بتهوون به طور گسترده با عبارت بزرگ‌ترین آهنگسازی که تاکنون وجود داشته، جایگزین شده است. او که در دوره رمانتیک موسیقی کلاسیک آهنگسازی می‌کرد، با سومین سمفونی خود، موسیقی ارکسترال را کاملاً متحول ساخت و موسیقی را نوشت که مبارزات درونی فرد را در کنار لذت مطلق زندگی به تصویر کشید.

او یکی از محترم‌ترین چهره‌های تاریخ موسیقی غرب است. آثار او در ردیف پر اجراترین رپرتوارهای موسیقی کلاسیک قرار می‌گیرند و او را به یکی از بهترین پیانیست های جهان تبدیل می‌کند.

کلود دبوسی (Claude Debussy)

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
  • سال تولد: 1862
  • سال مرگ: 1918

یکی از بهترین موسیقی دانان جهان که موسیقی کلاسیک را به سطح جدیدی برد و آن را به اصطلاح مدرن کرد، «کلود دبوسی بود». او به عنوان استاد جنبش امپرسیونیست نیز شناخته می‌شود. «دبوسی» رنگ‌های جدیدی را به موسیقی آورد که قبلاً شنیده نشده بود و آثار بزرگ او مانند Prélude à l’après midi d’une faune به تغییر موسیقی در آغاز قرن 19 کمک کرد.

کاربرد اصطلاح امپرسیونیست برای دبوسی و موسیقی تحت تأثیر او، هم در زمان حیاتش و هم پس از آن زمان، مورد بحث‌های زیادی بوده است. این اصطلاح، به ترکیبات موسیقی «دبوسی» و دیگر آهنگسازان آن دوران منتقل شد که در ارتباط با نمایش منظره یا پدیده‌های طبیعی، به ویژه تصویرهای آب و نور، از طریق بافت‌های ظریف آغشته به رنگ‌های ابزاری بودند.

ایگور استراوینسکی (Igor Stravinsky)

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان

  • سال تولد: 1882
  • سال مرگ: 1971

در 29 مه 1913، در یک تئاتر در پاریس، شورشی در مقابل اولین نمایش جهانی یک رقص باله آغاز شد. باله مورد بحث آیین بهار، با موسیقی «ایگور استراوینسکی» آهنگساز انقلابی آن دوران بود. او چهره‌ای مذهبی داشت؛ اما در تصویر کلی موسیقی کلاسیک، کاملاً صاحب سبک و تاریخ‌ساز شد.

«استراوینسکی»، نابغه‌ای بود که آثاری مانند پرنده آتشین و پتروشکا را خلق کرد و در دوران مدرن، یکی از پیشگامان بود. امروزه از او به عنوان یکی از بهترین موزیسین های کلاسیک جهان شناخته می‌شود.

دیمیتری شوستاکوویچ (Dmitri Shostakovich)

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
  • سال تولد: 1906
  • سال مرگ: 1975

کارنامه «شوستاکوویچ» بزرگ روسی، با دوران شوروی تعریف شد. اپرای او در سال 1934، در ابتدا موفقیت‌آمیز بود؛ اما در نهایت توسط دولت شوروی محکوم شد و حرفه او را به خطر انداخت. او 15 سمفونی، اپراها و باله‌های متعدد و آثار ساز و ارکستر و همچنین موسیقی متن‌های زیادی برای سینمای اولیه خلق کرد. حتی پس از لغو محکومیت او در سال 1956، اجراهای موسیقی او گهگاه در معرض مداخلات دولتی قرار گرفت.

«دیمیتری دیمیتریویچ شوستاکوویچ» آثار فراوانی را خلق کرد و همیشه مورد توجه کارگردانان بزرگی همچون «استنلی کوبریک» نیز بود.

جان کیج (John Cage)

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان

  • سال تولد: 1912
  • سال مرگ: 1992

«جان میلتون کیج جونیور»، آهنگساز و نظریه‌پرداز موسیقی آمریکایی که به عنوان پدر موسیقی الکترونیک نیز شناخته می‌شود، یکی از تاثیرگذارترین موزیسین های جهان بود. «کیج» که پیشگام عدم تعین در موسیقی محسوب می‌شود، موسیقی الکتروآکوستیک و استفاده غیر استاندارد از آلات موسیقی را برای اولین‌بار استفاده کرد.

او یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های برجسته آوانگارد پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد. منتقدان او را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین آهنگسازان قرن بیستم تحسین کرده‌اند. او همچنین در توسعه رقص مدرن، عمدتاً از طریق ارتباط با طراح رقص مرس کانینگهام که در بیشتر زندگی‌شان شریک عاشقانه «کیج» بود، نقش داشت.

جان ویلیامز (John Williams)

تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
تاثیرگذارترین موزیسین های جهان
  • سال تولد: 1932

«جان ویلیامز»، یک آهنگساز آمریکایی است که مسئول نوشتن موسیقی‌هایی که برخی از آن‌ها به عنوان محبوب‌ترین آثار موسیقی متن در تاریخ سینما شناخته می‌شوند، بود. در حرفه‌ای که هفت دهه به طول انجامید، او برخی از محبوب‌ترین، شناخته‌شده‌ترین و تحسین‌شده‌ترین آهنگ‌های فیلم در تاریخ سینما را ساخت.

او موسیقی بسیار متمایزی دارد که رمانتیسم، امپرسیونیسم و ​​موسیقی آتونال را با ارکستراسیون پیچیده در می‌آمیزد. او بیشتر برای همکاری با «استیون اسپیلبرگ» و «جورج لوکاس» شناخته شده و جوایز متعددی از جمله 26 جایزه گرمی، پنج جایزه اسکار، هفت جایزه بفتا، سه جایزه امی و چهار جایزه گلدن گلوب دریافت کرده است. او با 91 سال سن، مسن‌ترین نامزد اسکار در هر رشته‌ای محسوب می‌شود.

بهترین موسیقی فیلم های جان ویلیامز

سوالات متداول

لودویگ فان بتهوون در چه دوره‌ای فعالیت می‌کرد؟

او در دوره رمانتیک فعالیت داشت.

پدر موسیقی کلاسیک چه کسی است؟

«یوهان سباستین باخ» پدر موسیقی است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب تاثیرگذارترین موزیسین های جهان چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *