نقد فیلم بازگشت به تاریکی (Back to Black) ؛ هر چیزی دیدیم جز بازگشت به تاریکی

در نوشتار نقد فیلم بازگشت به تاریکی ، به بررسی نکات مهم و همچنین تشابه این فیلم به زندگی واقعی ایمی واینهاوس (Amy Winehouse) می‌پردازیم.

بازگشت به تاریکی (Back to Black) یک فیلم درام و زندگینامه‌ای محصول سال 2024 است که بر اساس زندگی خواننده و ترانه‌سرای بریتانیایی، «ایمی واینهاوس»، در سال گذشته ساخته شد. نقش این خواننده را در این فیلم «ماریسا آبیلا» بازی می‌کند. «سم تیلور-جانسون» کارگردانی و «مت گرین‌هال» وظیفه نویسندگی فیلمنامه‌ی این اثر را برعهده داشته‌اند. «جک اوکانل»، «ادی مارسان» و «لزلی مانویل» از دیگر بازیگران این فیلم هستند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


پس از مرگ «واینهاوس» در سال 2011، چندین فیلمساز تلاش کردند تا پروژه‌هایی با محوریت زندگی او بسازند؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها پیشرفتی نداشتند. در سال 2018، وارثین «واینهاوس» اعلام کردند که قراردادی را برای ساخت فیلمی درباره‌ی زندگی و حرفه‌ی او امضا کرده‌اند. تا ژوئیه 2022، استودیوکانال تولید فیلم را برعهده گرفت و فیلمبرداری آن از ژانویه تا آوریل 2023 در لندن انجام شد.

نقد فیلم بازگشت به تاریکی (Back to Black)

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم بازگشت به تاریکی
نقد فیلم بازگشت به تاریکی

این فیلم در 11 آوریل 2024 (23 فروردین 1403) توسط استودیوکانال در استرالیا و در 12 آوریل 2024 (24 فروردین 1403) در بریتانیا به صورت سینمایی اکران شد. کمپانی فوکوس فیچرز نیز اکران فیلم را در 17 می 2024 (28 اردیبهشت 1403) در ایالات متحده برعهده داشت. منتقدان در نقد فیلم Back to Black با نقدهای متفاوتی آن را مواجه کردند و باعث شدند تا نمرات خوبی نگیرد.

زندگینامه ایمی واینهاوس

 

نقد فیلم بازگشت به تاریکی

«امی جید واینهاوس» 14 سپتامبر 1983 به دنیا آمد و 23 ژوئیه 2011 از دنیا رفت. او خواننده و ترانه‌سرای انگلیسی بود. او به خاطر صدای عمیق و پراحساسی که داشت، تلفیقی منحصر به فرد از سبک‌های موسیقی از جمله سول، ریتم اند بلوز (آر اند بی)، رگه و جاز را انجام می‌داد.

«واینهاوس» در جوانی عضو ارکستر ملی جز جوانان بود. او در سال 2002 با شرکت مدیریت «19 سایمون فولر» قرارداد امضا کرد و پیش از عقد قرارداد انتشار با کمپانی EMI، تعدادی آهنگ ضبط کرد.

اولین آلبوم «واینهاوس» که «فرانک» نام داشت، در سال 2003 منتشر شد. بسیاری از آهنگ‌های این آلبوم تحت تأثیر سبک جز (Jazz) بودند و به جز دو آهنگ کاور، همگی با همکاری خودش نوشته شده بودند. «فرانک» در بریتانیا با موفقیت روبرو شد و نامزدی جایزه‌ی مرکوری را در پرونده خودش ثبت کرد. آهنگ Stronger Than Me جایزه‌ی Ivor Novello را برای بهترین آهنگ معاصر از آکادمی ترانه‌سرایان، آهنگسازان و پدیدآورندگان بریتانیا برای او به ارمغان آورد.

«واینهاوس» با سوءمصرف مواد، بیماری روانی و اعتیاد مبارزه می‌کرد. او در 23 ژوئیه 2011، در سن 27 سالگی، بر اثر مسمومیت با الکل درگذشت و به جمع کلوپ 27 ساله‌ها پیوست. برادرش همچنین معتقد بود که بیماری پرخوری عصبی نیز در مرگ او نقش داشت.

پس از مرگ او، آلبوم بازگشت به تاریکی به پرفروش‌ترین آلبوم قرن 21 در بریتانیا تبدیل شد. VH1، «ایمی واینهاوس» را در رتبه‌ی بیست و ششم فهرست 100 زن برتر موسیقی قرار داد. زندگی و حرفه‌ی او در فیلم زندگینامه‌ای بازگشت به تاریکی محصول سال 2024 به کارگردانی «سم تیلور-جانسون» به تصویر کشیده شد.

نقد و نمرات منتقدین به فیلم

نقد فیلم بازگشت به تاریکی
نقد فیلم بازگشت به تاریکی

وبسایت گردآورنده‌ی نقد راتن تومیتوز، در بخش نقد Back to Black نشان می‌دهد که این اثر از مجموع 161 نقد ثبت‌شده، تنها نظر 34 درصد را توانسته به خودش جلی کند و میانگین امتیاز فیلم نیز 4.7 از 10 را به خودش اختصاص داد. اجماع کلی این وب‌سایت می‌گویند:

بازگشت به تاریکی، رویکرد دلسوزانه‌ای به داستان سوژه‌اش دارد که اغلب نا امیدکننده است.

نقد فیلم ایمی واینهاوس در وب‌سایت متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند نیز تعریفی ندارد. این وب‌سایت، امتیاز 44 از 100 را به فیلم اختصاص داده است که بر اساس نظر 43 نظر منتقد بود. مخاطبینی که توسط سینمااسکور فیلم را مورد بررسی قرار دادند، به طور میانگین به فیلم نمره‌ی «B+» را در مقیاس A+ تا F داده‌اند.

«اون گلیبرمن» از مجله‌ی ورایتی گفت که درام راک-استارانه‌ی تلفیقی با جازِ ساخته‌ی «سم تیلور-جانسون»، حتی با وجود اینکه داستان عشقِ معتادِ ناکارآمد ما را در فاصله نگه می‌دارد، جذابیت‌هایی هم دارد که نباید از آن‌ها گذشت.

«نیک لوین» از مجله NME نیز بازگشت به تاریی را فیلم قابل قبولی خواند و اظهار داشت:

این فیلم همیشه با اتهامات استثماری روبرو بود؛ اما مخالفان نباید نگران باشند. فیلم «تیلور-جانسون» به طرز چشمگیری ماهرانه و ظریف است.

«هَمیش مَک‌بِین» از Evening Standard نقد تندی به فیلم داشت و نوشت:

به طور خاص، صحنه‌ی پایانی با مفاهیم کاملاً بی‌اساس و احساساتی‌اش مرا به وحشت انداخت.

«شارلوت اُ سالیوان» از «ایندیپندنت» به فیلم امتیاز دو از پنج داد و در تحلیل فیلم Back to Black گفت:

با وجود اجرای قدرتمند «ماریسا آبیلا» و «جک اوکانل» در نقش خواننده‌ی فقید و همسر سابق‌اش، فیلم جنجالی «سم تیلور-جانسون» با احتیاط از قضاوت درباره هر کسی که جزو پاپاراتزی‌ها نباشد، طفره می‌رود.

«ویکرام مورتی» در نقد خود برای «ایندی‌وایر» نتیجه‌گیری کرد:

صداقت مشهود پشتِ فیلم بازگشت به تاریکی تقریباً ضعف‌های بی‌شمارش را آشکارتر می‌کند. همه‌ی افراد درگیر در فیلم با عشق و احترام به هنرمند فقید نزدیک می‌شوند، اما غرایز مبتذل و حس مسئولیت گمراه‌کننده‌اش، به خاطره‌ی او لطمه وارد می‌کند.

تحلیل فیلم

نقد فیلم بازگشت به تاریکی

«ایمی واینهاوس» در یک خانواده‌ی یهودی بزرگ می‌شود. پدرش «میچ» و مادربزرگش «نان سینیتیا»، هر دو علاقه‌ی خود به موسیقی و آواز را با او در میان می‌گذارند. در همان ابتدای فیلم، کارگردان به ما نشانه‌هایی از اینکه ما قرار است یک اثر تقریباً موزیکال هم ببنییم را نشان می‌دهد.

اگر به خواننده‌های جَز دهه 60 و 70 آمریکایی علاقه داشته باشید، سکانس ابتدایی این فیلم و خواندن آواز مرا به ماه پرواز ده (Fly Me to The Moon) اثر «فرانک سیناترا» با نوای «ایمی واینهاوس»، می‌تواند شما را مجذوب خودش کند.

در ادامه، هنگامی که او و پدرش در ماشین هستند و موسیقی جز پخش می‌شود، ما می‌توانیم علاقه شدید او را به این سبک و اینکه چه شد که موسیقی‌های او تحت تأثیر این آثار قرار داشتند، ببینیم.

«ماریسا آبلا» در این فیلم نقش «ایمی واینهاوس» را ایفا می‌کند. بازی در نقش این اسطوره، بسیار کار سختی است و او به نظر نتوانست از عهده این کار به خوبی دربیاید. هر طور که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم به جز سکانس‌هایی که او آواز می‌خواند، دیگر اکت‌های این بازیگر درست و به‌جا هستند و او می‌تواند نمره حداقل قبولی را دریافت کند. «ماریسا آبلا» نتوانست مانند «رمی مالک» در نقش «فردی مرکوری» و «آستین باتلر» در نقش «الویس پریسلی» در نقش خود جاودانه بماند؛ اما بد هم نبود.

پس از یک پرخاشگری کوچک میان او و پدرش، دوست «ایمی»، «تایلر»، یک نوار کاست حاوی ضبط‌های او را به مدیر برنامه‌ی خود، «نیک» می‌دهد و او تحت تأثیر استعداد «ایمی» قرار می‌گیرد. او سپس با کمپانی Island Records قرارداد امضا می‌کند و اولین آلبوم خود، فرانک، را به انتشار می‌رساند.

کارگردان این اثر، برای نشان دادن انتشار نخستین آلبوم او، 15 دقیقه از فیلم را صرف می‌کند و همین جا است که بیننده متوجه می‌شود بازگشت به تاریکی نمی‌خواد روایت چگونگی شکل‌گیری آهنگ‌های او را بیان کند، بلکه می‌خواهد به زندگی خصوصی این کارگردان سرک بکشد.

روند فیلم هم دقیقاً همین اتفاق را نشان می‌دهد. در طول این اثر، ما با برخوردهای این خواننده با مردم عادی، پرخاشگری‌ها و اعتیادش به مواد مخدر و الکل روبرو می‌شویم. بیان کلی ازدواج و رابطه او با کسی که شاید باعث افسردگی و نهایتاً خودکشی او شد، در فیلم به نمایش در می‌آید.

نقد فیلم بازگشت به تاریکی

ساختار کلی، فرم فیلم، بازیگری‌ها، نحوه بیان روایت و داستان بازگشت به تاریکی، همه جذاب هستند. چیزی که در نقد فیلم بازگشت به تاریکی این اثر را مقداری ضعیف می‌شمرد، مغایرت اتفاقات زندگی او با واقعیتی که در رسانه‌ها و در شبکه‌های اجتماعی خواندیم است.

«ایمی واینهاوس»، یک برادر داشت که شاید خرید گیتار و نواختن آن را مدیون او بود؛ اما در طول فیلم، ما شاهد تأثیر برادر او روی زندگی این خواننده نبودیم. همچنین، «ایمی واینهاوس» در یک خانواده یهودی به دنیا آمد از همین رو، ما شاید اتفاقاتی حول‌محور زندگی مذهبی او باید رخ می‌داد که باز هم کارگردان از نشان دادن او عاجز بود.

پس از اینکه او مادرش را بر اثر سرطان از دست داد، ما صرفاً شاهد پخش موسیقی بازگشت به تاریکی و به نحوی ضبط موزیک ویدئوی او برای این آهنگ بودیم و چیز بیشتری باز هم دیده نشد؛ در صورتی که اسم این اثر، با اسم موسیقی، یکی است.

«واینهاوس» در سال 2006 در حالی که رابطه‌اش با دوست‌پسر و همسر آینده‌اش، «بلیک فیلدر-سیویل»، قطع شده بود، با آشپز-موسیقی‌دان، «الکس کلیر»، رابطه‌ی عاطفی برقرار کرد. او و «کلیر» برای مدت کوتاهی با هم زندگی کردند و «کلیر»، همان الگویی را که بعداً «فیلدر-سیویل» انجام داد را دنبال کرد و داستان رابطه‌اش با «واینهاوس» را به روزنامه‌ی «نیوز آف دی ورلد» فروخت.

اگر بخواهیم بر اساس خط داستانی پیش برویم، این رابطه نیز می‌توانست نشان داده شود؛ اما از لحاظ عاطفی نیز داستان این خواننده، به صورت نیمه‌کاره رها شد. از 21 ژوئیه 2008 تا 25 فوریه 2009، «فیلدر سیویل» به دلیل اعتراف به جرم خود به اتهام تلاش برای انحراف مسیر عدالت و صدمات شدید بدنی به قصد زندانی شد. در روند فیلم، این اتفاق هم به صورتی متفاوت بیان شد و همه‌چیز به گونه‌ای رقم خورد که گویی «واینهاوس» چهره معصوم و بی‌گناه است.

جمع‌بندی

نقد فیلم بازگشت به تاریکی
نقد فیلم بازگشت به تاریکی

به طور کلی، فیلم بازگشت به تاریکی با وجود اینکه نتوانست نطر منتقدان را به خودش جلب کند، اما یک اثر بیوگرافی است که تمامی کسانی که به این خواننده و موسیقی جَز علاقه دارند را راضی نگه می‌دارد. بازیگری‌ها، فرم کلی فیلم و تا حدودی روایت، جالب و تأثیرگذار بودند، اما قدرت دو اثر قبلی، یعنی حماسه راپسودی و الویس را نداشتند. وب‌سایت فیگار در نقد فیلم بازگشت به تاریکی به این فیلم نمره 6 از 10 را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم بازگشت به تاریکی چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *