حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار (The Boy and the Heron) ؛ نکاتی که فقط طرفداران میازاکی متوجه شدند

حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار قطعاً به هوادارانی که می‌خواهند در این دنیایی که «هایائو میازاکی» خلق کرده است بروند، کمک زیادی می‌کند.

اعلام بازنشستگی «هایائو میازاکی» در سال 2013 با تردید روبرو شد، اما حتی سرسخت‌ترین منتقدان هم انتظار نداشتند که بازگشت حتمی بنیان‌گذار استودیو جیبلی با انیمه پسر و مرغ ماهیخوار تا این حد موفق باشد. این فیلم با کسب جایزه بهترین فیلم انیمیشن اسکار 2023، همچنان مورد تحسین طرفداران استودیو جیبلی و علاقه‌مندان به سینما قرار دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


«میازاکی» در جدیدترین فیلم خود، دنیایی غنی و گیرا خلق کرده است. او با استفاده از عناصر بصری آشنا و زیبایی‌شناسی خاص استودیو جیبلی، زمینه‌ای را برای یک اثر فانتزیِ اتوبیوگرافی در ابعاد اسطوره‌ای فراهم کرده است.

حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار
حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار

«میازاکی» چه با ارجاعات بصری به آثار کلاسیک قبلی خود و چه با اشارات زیرمتنی که تنها طرفداران پر و پا قرص استودیو جیبلی می‌توانند آن‌ها را کشف کنند، کمبودی در زمینه اشارات پنهان و ایستراگ در انیمه ی پسر و ماهیخوار باقی نمی‌گذارد.

کتاب الهام‌بخش میازاکی

حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار

«ماهیتو» هنگامی که در بستر بیماری، افسرده و در حال گذراندن دوران نقاهت از مصدومیت سر خود است، سرانجام پس از برخورد با هدیه‌ای به جا مانده از مادرش (کتابی اسرارآمیز)، امیدی دوباره پیدا می‌کند. «ماهیتو» که هنوز مرگ زودهنگام مادرش را نپذیرفته، با شیفتگی به کتاب و محتوای آن، تصمیم خود را برای شروع یک تحقیق مرموز و خیالی برای یافتن او را تایید می‌کند.

کتاب مورد نظر، چگونه زندگی کنیم؟، اثر «گنزابورو یوشینو» است. گنجاندن این کتاب در انیمه سینمایی پسر و مرغ ماهی خوار ، اشاره‌ای هوشمندانه از «هایائو میازاکی» محسوب می‌شود. «میازاکی» که از دوران کودکی طرفدار این رمان بوده، بازخوانی اثر «یوشینو»، او را به ساخت انیمه پسر و حواصیل ترغیب کرده است. این فیلم نه تنها عناصر و مضامین زیادی را از چگونه زندگی کنیم؟ وام گرفته، بلکه عنوان ژاپنی آن نیز با این کتاب نام یکسانی دارد.

تونل جادویی ایسکای

حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار
حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار

با داشتن عناوینی مانند شهر اشباح و قلعه متحذک هاول در کارنامه خود، می‌توان با اطمینان گفت که استودیو جیبلی برخی از بهترین فیلم‌های ایسکایی (ژانری در انیمه و مانگا که شخصیت اصلی از دنیای واقعی به دنیای فانتزی منتقل می‌شود) تاریخ سینما را ارائه کرده است. وجه اشتراک دو انیمه شهر اشباح و پسر و حواصیل، با تمرکز بر کودکان نوپایی که در محیط‌های سرسبز فانتزی گم شده‌اند، آغاز می‌شود؛ اما آن‌ها جزئیات پیچیده‌تری را نیز به اشتراک می‌گذارند.

شهر اشباح و انیمه the boy and the heron به طور قابل‌توجهی هر یک شخصیت‌های اصلی خود را از طریق یک تونل به دنیای فانتزی می‌فرستند. هر انیمه شخصیت اصلی خود را به دنیای دیگری منتقل می‌کند؛ اما هیچ الزام واحدی در مورد چگونگی رسیدن آن‌ها وجود ندارد. با توجه به آزادی عمل در روایت داستان و شهرت وسواس‌گونه «میازاکی»، نادیده گرفتن شباهت‌ها دشوار است.

کمان پرنسس مونونوکه

حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار

«ماهیتو» نه تنها شباهتی بزرگ به «آشیتاکا» از شاهزاده مونونکه دارد، بلکه سلاح مورد علاقه آن‌ها نیز مشترک است. شاهزاده مونونکه در صحنه آغازین خود با یک سکانس اکشن خیره‌کننده، مهارت‌های تیراندازی فوق‌العاده «آشیتاکا» را به مخاطبان معرفی می‌کند؛ در حالی که انیمه هایائو میازاکی جدید روند کار شخصیت اصلی را طولانی می‌کند. «ماهیتو» یک کمان و تیر دست‌ساز درست می‌کند و سپس تمرینات او آغاز می‌شود.

با وجود اینکه مسیر یادگیری این دو شخصیت دشوار است، «هایائو میازاکی» از تصاویر مشابهی که قبلاً برای «آشیتاکا» استفاده کرده بود، برای نشان دادن مهارت‌های در حال توسعه «ماهیتو» که به صورت خودآموز تمرین کرده است، بهره می‌برد. به طور خاص، کار دوربین که تیر رها شده «ماهیتو» را در هوا دنبال می‌کند، تقریباً با نمای هدشات سامورایی توسط «آشیتاکا» در ابتدای انیمه شاهزاده مونونکه بود، یکسان است.

پدر ماهیتو پدر میازاکی است

حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار
حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار

شخصیت‌های استودیو «جیبلی»، مانند جیرو در انیمه باد برمی‌خیزد و «یاسکو» در همسایه من توتورو، از تبار «میازاکی» الهام گرفته‌اند، اما هیچ‌کدام به اندازه «شوییچی»، پدر «ماهیتو»، به وضوح بر اساس یکی از والدین «میازاکی» نیستند.

«تاکشی هوندا»، انیماتور ارشد انیمه پسر و مرغ ماهیخوار ، میزان شگفت‌انگیز تأثیر پدری «شوییچی» را فاش کرد و گفت:

«شوییچی»، پدر خود «میازاکی» است. او فقط پس از اینکه ما کمی کار کردیم، عکس‌های واقعی از پدرش را به ما نشان داد.

او افزود:

کشف اینکه پدرش چه نوع شخصیتی داشت، بسیار آشکار کننده بود.

«شوییچی» به عنوان کسی به تصویر کشیده شده که با وجود اینکه به دلیل شغل پرمشغله‌اش به‌عنوان یک تولیدکننده هواپیماهای جنگی، با فرزند خود ارتباط ندارد، اما صادقانه به او اهمیت می‌دهد و این دقیقاً مشابه آنچه است که از پدر «میازاکی» می‌دانیم. این امر بینش دلخراشی از زندگی «میازاکی» برای مخاطب ارائه می‌دهد.

مقدمه الهام‌گرفته‌شده از انیمه مدفن کرم شب تاب

حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار

انیمه ی پسر و ماهیخوار با دویدن قهرمان داستان در یک آتش‌سوزی آغاز می‌شود، او در خیابان‌های جنگ‌زده و آتشین ژاپن می‌دود. این صحنه آغازین، هم به دلیل جنون‌آمیز بودن و هم به دلیل اشاره به آنچه در انتظار انیمه سینمایی پسر و مرغ ماهی خوار است، مخاطب را آزار می‌دهد.

انیمه هایائو میازاکی جدید ، آسمان‌های شعله‌ور و خاکستری خود را از انیمه مدفن‌های کرم شب‌تاب برای مقدمه‌اش قرض می‌گیرد. این فیلم یک بازبینی تمثیلی مست‌کننده و بی‌وقفه از زندگی، حرفه و فلسفه «میازاکی» دارد. به طور خاص، این صحنه با تصاویری از مدفن‌های کرم شب‌تاب، فیلم جنگی تراژیک 1988 به کارگردانی «ایزائو تاکاهاتا»، مربی «میازاکی» و یکی از بنیان‌گذاران استودیو جیبلی اشاره می‌کند.

شباهت عموی بزرگ به یکی از بنیان‌گذاران جیبلی

حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار
حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار

پدر «ماهیتو» ممکن است بازتابی از پدر «میازاکی» باشد، اما عموی بزرگ مرموز انیمه، مربی‌اش را منعکس می‌کند. «سوزوکی» در مصاحبه‌ای پیش از اکران فیلم انیمه the boy and the heron گفت:

در ذهن «میازاکی»، شخصیت پیر جادوگر، شبیه به «ایزائو تاکاهاتا»، انیماتور ارشد و مربی «میازاکی» است که استعداد او را کشف کرد.

جادوگری که در اوج فیلم به عنوان عموی بزرگ «ماهیتو» معرفی می‌شود و تمام ابدیت را بر نظم جهان نظارت کرده است و همچنین قصد دارد این مسئولیت را به «ماهیتو» (میازاکی) واگذار کند.

این یک درخواست غیرممکن و غیرقابل توجیه است و انکار «ماهیتو» باعث آشفتگی در جهان می‌شود. «تاکاهاتا» که برای حمایت از «میازاکی» در تأسیس استودیو جیبلی همکاری کرده بود، در سال 2018 بر اثر سرطان درگذشت. «سوزوکی» می‌گوید «میازاکی» برای عزاداری درگذشت «تاکاهاتا»، از تولید انیمه پسر و حواصیل  کناره‌گیری کرد و با استوری‌بردهای جدیدی بازگشت که شخصیت را کاملاً شکل داد.

سوالات متداول

آیا انیمه پسر و ماهیخوار به فیلم‌های دیگر «میازاکی» مرتبط است؟

پسر و حواصیل از شهر اشباح استفاده می‌کند تا هم برای طرح و هم لحن فیلم الهام‌بخش باشد.

پدر «ماهیتو» شبیه به کیست؟

«شوییچی»، پدر خود «میازاکی» است. او فقط پس از اینکه ما کمی کار کردیم، عکس‌های واقعی از پدرش را به ما نشان داد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب حقایق پنهان انیمه پسر و ماهیخوار چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *