بهترین فیلم های سم ریمی ؛ خالق فرانچایزهای حماسی

با تماشای بهترین فیلم های سم ریمی (Sam Raimi) متوجه می‌شوید که این کارگردان تا چه در ژانرهای ترسناک و ابرقهرمانی تاثیرگذاری داشته است.

فیلم های سم ریمی به راحتی قابل تشخیص هستند. چه در ژانر وحشت، چه در ترکیب ژانرها، چه در دنیای ابرقهرمانان یا وسترن، او با استفاده از دوربین‌های پرجنب‌وجوش و داستان‌های سرگرم‌کننده، مخاطب را میخکوب می‌کند. از سه‌گانه‌ی مرده شریر گرفته تا فیلم‌های مرد عنکبوتی و فراتر از آن، تاثیر «ریمی» بر سینمای مدرن غیرقابل انکار است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


«سم ریمی» یکی از مشهورترین و تحسین‌شده‌ترین کارگردانان تمام دوران است. او به خاطر ساخت فیلم‌های ترسناک و اکشن شناخته می‌شود که اغلب با طنز، خلاقیت و خشونت مشخص می‌شوند.

بهترین فیلم های سم ریمی

در ادامه لیست بهترین فیلم های سم ریمی را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار نوشته شده است.

بهترین فیلم های سم ریمی
بهترین فیلم های سم ریمی

«ریمی» کار خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه در دوران کالج آغاز کرد و در نهایت با فیلم‌های ترسناک کلاسیک Evil Dead (1981) و Evil Dead II (1987) به شهرت رسید. بیایید تا با برترین فیلم های سم ریمی آشنا شویم.

دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی (Doctor Strange In The Multiverse Of Madness)

بهترین فیلم های سم ریمی

  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، الیزابت اولسن، چیوتل اجیوفور، راشل مک‌آدامز
  • سال انتشار: 2022
  • امتیاز (Imdb): 7.5
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، ابرقهرمانی

دومین قسمت ماجراجویی‌های جراح محبوب و جادوگر، بزرگ‌تر، جسورانه‌تر و دیوانه‌وارتر از قسمت اول است. این فیلم نه تنها «ریمی» را به دنیای سینمایی مارول کشاند، بلکه او را پس از نه سال دوری به ژانر مورد علاقه‌اش بازگرداند.

او پس از واکنش‌های منفی به فیلم مرد عنکبوتی 3 آسیب دیده بود و شک داشت که پس از 15 سال دوری هنوز توانایی کارگردانی را دارد؛ اما حقیقت این است که او همچنان توانایی خود را حفظ کرده بود.

داستان دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی با حال و هوای خاص فیلم های سم ریمی آغاز می‌شود و «بنیدیکت کامبربچ» در نقش «دکتر استرنج» را در دنیای‌های موازی در تعقیب جادوگر شرور دنبال می‌کند. نبردهای موسیقیایی، کشتارهای وحشیانه و حتی تصاحب بدن فاسد خودش توسط «استرنج»، همه از ویژگی‌های فیلم‌های «ریمی» هستند.

با وجود اینکه سبک کارگردانان در دنیای بزرگ «مارول» ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد، اما اثرات «ریمی» در این فیلم به وضوح دیده می‌شود، از جمله حضور رسمی «بروس کمپبل» در دنیای سینمایی مارول که بسیاری از طرفداران را هیجان‌زده کرد. بدون شک می‌توان این قسمت دوم دکتر استرنج را در میان بهترین فیلم های سم ریمی قرار داد.

مرده شریر (The Evil Dead)

بهترین فیلم های سم ریمی
جذاب ترین فیلم های سم ریمی
  • بازیگران: بروس کمپبل، ساندرا گیلبرت، الن هندریکس، اشلی جکسون
  • سال انتشار: 1981
  • امتیاز (Imdb): 7.5
  • ژانر: ترسناک، کمدی

«سم ریمی» در 19 سالگی و پس از ترک دانشگاه ایالت میشیگان، با یک هدف به سراغ ساخت فیلم رفت؛ جمع‌آوری 100 هزار دلار برای ساخت فیلمی با دوست دوران کودکی‌اش، «بروس کمپبل». تقریباً همه کسانی که با او صحبت کردند، می‌گفتند که فیلمنامه‌اش جواب نمی‌دهد و نمی‌توان بدون مقدمه مستقیم به خون و خشونت پرداخت.

«ریمی» در مصاحبه‌ای در سال 2009 به مجله امپایر گفت:

ما دقیقاً می‌خواستیم همین کار را انجام دهیم! می‌خواستیم 85 دقیقه سرگرم‌کننده داشته باشیم.

اولین فیلم سم ریمی پنج دانشجوی بی‌خبر از میشیگان را به یک کلبه ترسناک در جنگل می‌برد، جایی که آن‌ها به طور اتفاقی با استفاده از یک کتاب طلسم باستانی، یک شیطان را احیا می‌کنند.

خشونت، دیوانگی و ترس در این فیلم به شدت وجود دارد و برخلاف دنباله‌های آن، خنده‌های زیادی در فیلم دیده نمی‌شود و داستان‌اش به صورت جدی‌تر و تاریک‌تر روایت می‌شود.

چشم‌انداز شادمانه «ریمی» و جلوه‌های ویژه‌ی خشن «تام سالیوان» به خوبی در فیلم دیده می‌شود و «بروس کمپبل» در اولین نقش‌آفرینی خود به‌عنوان «اش»، بسیار متعهدانه ظاهر شده است. «ریمی» در این باره گفته است:

ما می‌خواستیم متفاوت باشیم و به قوانین خاصی پایبند نبودیم.

ارتش تاریکی: دفاع (Army Of Darkness)

بهترین فیلم های سم ریمی

  • بازیگران: بروس کمپبل، ام. امت والش
  • سال انتشار: 1992
  • امتیاز (Imdb): 7.9
  • ژانر: اکشن، کمدی، فانتزی

با رسیدن به قسمت آخر سه‌گانه‌ی مرده شریر، تعادل از وحشت محض به سمت یک کمدی اکشن سرگرم‌کننده تغییر کرد. در این قسمت، امواج عظیمی از زامبی‌های متحرک شبیه به آثار «رِی هری‌هاوزن» به قلعه‌ی قرون وسطایی‌اش حمله می‌کنند.

«اش» که در نیم ساعت اول فیلم به زمان گذشته پرتاب شده و از زنجیر و اره برقی محروم می‌شود، دوباره با پیدا کردن تفنگ ساچمه‌ای و کتاب، به قهرمانی تبدیل خواهد شد که همیشه آرزویش را داشت.

شادی و لذت «ریمی» پس از شش سال دوری از شخصیت اش کاملاً مشهود است. پایان اصلی که «ریمی» برای فیلم در نظر گرفته بود، نشان می‌داد که «اش» در یک سرزمین ویران پسا آخرالزمانی گیر افتاده، اما استودیو اصرار داشت که او به خانه برگردد. ارتش تاریکی: دفاع یکی از بهترین فیلم های سم ریمی است که از دیدن آن پشیمان نخواهید شد.

مرد تاریکی (Darkman)

بهترین فیلم های سم ریمی
محبوب ترین فیلم های سم ریمی
  • بازیگران: لیام نیسن، پی. جی. والتر، فرانسیس مک‌دورمند، جنیفر کانلی، کالان مالتوی،
  • سال انتشار: 1990
  • امتیاز (Imdb): 7.6
  • ژانر: جنایی، درام، فانتزی

اگرچه دو فیلم اول مرده شریر از کتاب‌های کمیک الهام گرفته بودند، اما اولین تجربه «ریمی» در دنیای ابرقهرمانی به سال 1990 برمی‌گردد. «لیام نیسون» که در آن زمان بیشتر به خاطر حضور در فیلم ضعیف حوضچه‌ی مرگ شناخته می‌شد، نقش «دکتر پیترون وستلیک»، دانشمند نابغه اما رنج‌کشیده را بازی کرد.

زمانی که گانگسترها با اسید به او حمله کردند، او از یک درمان آزمایشی استفاده می‌کند که به او قدرت فوق‌العاده و میل شدیدی به انتقام می‌دهد. به گفته «ریمی»، او به چیزی زشت که با جرم مبارزه می‌کند تبدیل می‌شود، مردی نجیب که بدبختی‌های خود را به نفع خود تبدیل کرده است.

این فیلم سم ریمی بسیار خشن و جذاب بود و بیشتر شبیه اقتباس‌های کمیک بوکی مانند هلبوی و ددپول است. مرد تاریکی یکی از جذاب ترین فیلم های سم ریمی است که بسیار دسته کم گرفته شد.

مرد عنکبوتی (Spider-Man)

بهترین فیلم های سم ریمی

  • بازیگران: توبی مگوایر، کریستن دانست، ویلیام دافو، جیمز فرانکو
  • سال انتشار: 2002
  • امتیاز (Imdb): 8.3
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی، ابرقهرمانی

بدون شک یکی دیگر از بهترین فیلم های سم ریمی قسمت اول مرد عنکبوتی است. امروزه فیلم‌های مرد عنکبوتی پر از شخصیت‌های مختلف هستند و اگر حداقل سه مرد عنکبوتی در یک فیلم حضور نداشته باشند، احساس کمبود می‌کنیم؛ اما در سال 2002، حتی وجود یک مرد عنکبوتی معجزه بود.

برای بیش از 25 سال، ساخت فیلمی درباره مرد عنکبوتی دوست‌داشتنی محله‌ی خودمان یک رویای دست‌نیافتنی بود. «ریمی» با ساخت یک فیلم بزرگ، دیدنی و پر از احساسات، این رویا را به واقعیت تبدیل کرد و اساساً تمامی عناصر فیلم‌های ابرقهرمانی طلایی را به کار برد. قدرت بزرگ، مسئولیت بزرگ، مرگ مربی، پرواز باشکوه در شهر، بوسه‌ی نمادین و حضور یک یا دو بازیگر بزرگ هالیوودی.

در مرکز همه این‌ها، «توبی مگوایر» با بازی درخشان خود قلب شما را آب می‌کند و نشان می‌دهد که فیلم اسپایدرمن سم ریمی در واقع داستان عاشقانه‌ای بین یک نوجوان آمریکایی معمولی و دختر زیبای همسایه‌اش است. سم ریمی مرد عنکبوتی را در دل هواداران سینما جا داد و می‌توان گفت که بدون این فیلم دنیای مارول وجود نداشت.

یک نقشه ساده (A Simple Plan)

بهترین فیلم های سم ریمی
برترین فیلم های سم ریمی
  • بازیگران: بیل پکستون، بریجت فوندا، بیلی باب تورنتون، گلن جکسون
  • سال انتشار: 1998
  • امتیاز (Imdb): 7.6
  • ژانر: جنایی، درام، هیجان انگیز

فیلم‌های مرده شریر نشان دادند که «سم ریمی» استعداد خاصی در روایت داستان‌هایی دارد که در آن‌ها افراد با پیدا کردن کاغذهای نفرین‌شده در جنگل، زندگی خود را نابود می‌کنند.

در فیلم یک نقشه ساده، این کاغذها به شکل یک کیف پول پر از پول نقد (4.4 میلیون دلار) هستند که در عمق یخ‌زده مینه‌سوتا پیدا می‌شوند و باعث ایجاد طمع، تراژدی و نفرت بین «هانک» عصبی (بیل پَکستون)، همسرش «سارا» (بریجیت فوندا) و «جیکوب» ساده‌لوح (بیلی باب تورنتون) می‌شود.

از نظر سبک، این فیلم در نقطه مقابل انرژی جنبشی کارهای اولیه «ریمی» قرار دارد و نشان می‌دهد که او در حال تکامل دادن سبک خود به سمت چیزی با شکوه‌تر بوده است.

با این حال، فیلم از نظر بصری بسیار ماهرانه است و چشم‌انداز «ریمی» در ترکیب‌بندی و ریتم فیلم، تنش تراژیکی را ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد این کشف زندگی‌سازنده باعث سقوط همه افراد درگیر می‌شود. این فیلم هم سرد و بی‌رحم است و هم بسیار جذاب و هیجان‌انگیز. یک فیلم هیجان‌انگیز بالغ و عالی که به راحتی جزو بهترین فیلم های سم ریمی قرار می‌گیرد.

مرا به دوزخ بکشان (Drag Me To Hell)

بهترین فیلم های سم ریمی

  • بازیگران: الیسون لومان، جاستین لانگ، لورنا راور، جانی گالکی
  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز (Imdb): 7.6
  • ژانر: ترسناک، فانتزی، رازآلود

پس از تصمیم به کنار گذاشتن کارگردانی فیلم‌های مرد عنکبوتی، زمان بازگشت «ریمی» به ریشه‌های وحشت فرا رسید. فیلم مرا به جهنم بکشان با وجود داشتن رده سنی 13 سال، یک اثر هیجان‌انگیز با انرژی شیطانی و شاد است.

«الیسون لومان» در نقش «کریستین»، یک کارمند بانک مهربان، اما جاه‌طلب ظاهر می‌شود که برای اثبات توانایی خود به رئیسش، درخواست تمدید وام یک زن مسن را رد می‌کند. این اشتباه بزرگی است. به زودی، او قربانی یک نفرین می‌شود و در عرض سه روز به جهنم کشیده خواهد شد.

در این سه روز، او توسط موجودات نامرئی مورد حمله قرار می‌گیرد، توسط جسدهای چسبناک مورد آزار قرار خواهد گرفت، دچار خونریزی بینی می‌شود و توسط یک بز تسخیر شده به عنوان فاحشه‌ی بدجنس خطاب می‌شود.

این فیلم 99 دقیقه‌ای پر از شوخی‌های ترسناک و تاریک است که «ریمی» بهتر از هر کسی می‌تواند آن‌ها را اجرا کند. دقیقه‌ی آخر فیلم نیز یک شاهکار شیطانی است که باعث می‌شود آن را جزو بهترین فیلم های سم ریمی بدانیم.

سریع و مرده (The Quick & The Dead)

بهترین فیلم های سم ریمی
بهترین فیلم های سم ریمی
  • بازیگران: شارون استون، جین هکمن، راسل کرو، لئوناردو دی کاپریو
  • سال انتشار: 1995
  • امتیاز (Imdb): 6.8
  • ژانر: وسترن

«سم ریمی» تنها یک فیلم وسترن ساخته، اما این اثر یک شاهکار پر زرق و برق با بازیگران فوق‌العاده و دوربین‌گردانی خلاقانه است. «شارون استون» در نقش زنی مرموز وارد شهر رستگاری می‌شود و در یک مسابقه‌ی تیراندازی شرکت می‌کند.

او با سریع‌ترین تیراندازهای شهر رقابت خواهد کرد تا جایزه نقدی را به دست آورد؛ اما در واقع، «الن» (شارون استون) به دنبال انتقام از «جان هرید» شرور (جین هکمن) است و می‌خواهد فرصتی برای شلیک به او پیدا کند.

این داستان چارچوبی برای یک داستان انتقام‌جویی موثر ایجاد می‌کند، اما مهم‌تر از آن، به «ریمی» اجازه می‌دهد تا با استفاده از دوربین‌های سریع، حرکت‌های دوربین چرخشی و مونتاژهای هیجان‌انگیز، صحنه‌های تیراندازی فوق‌العاده‌ای خلق کند.

اضافه شدن بازیگران بزرگی مانند «لئوناردو دی کاپریو» جوان و «راسل کرو» مو بلند و یک پایان انفجاری، باعث شده تا این اثر به هدفش برسد و در میان محبوب ترین فیلم های سم ریمی جای خود را داشته باشد.

مرد عنکبوتی 2 (Spider-Man 2)

بهترین فیلم های سم ریمی

  • بازیگران: توبی مگوایر، کریستن دانست، آلفرد مولینا، جیمز فرانکو
  • سال انتشار: 2004
  • امتیاز (Imdb): 7.3
  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی

حتی پس از 15 سال از آغاز دنیای سینمایی مارول، قسمت دوم فیلم اسپایدرمن سم ریمی همچنان یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ است. همه چیزهایی که در فیلم اول خوب عمل کرده بود؛ سکانس‌های هیجان‌انگیز پرتاب تار عنکبوت، رابطه عاشقانه بین «پیتر» و «ام‌جی»، تنش بین «پیتر» و «هری آزبورن» در این قسمت تقویت شده است و فیلم را هیجان‌انگیزتر، احساسی‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

شاید بزرگترین ویژگی این فیلم، «آلفرد مولینا» در نقش «اتو اوکتاویوس» باشد که تبدیل او به «دکتر اختاپوس» به طرز درخشانی اجرا شده است. به خصوص در سکانس دیوانه‌وار حمله‌ی بازوهای مکانیکی به یک گروه جراح. جلوه‌های ویژه در صحنه‌های اکشن عالی هستند، اما داستان شخصیت‌ها بهترین عملکرد را دارد.

نه تنها وحشت «هری» از کشف هویت «مرد عنکبوتی»، بلکه ناامیدی غم‌انگیز «ام‌جی» از «پیتر» به دلیل شکست‌های مکرر او، بلکه واکنش نیویورکی‌ها پس از نجات قطار توسط «مرد عنکبوتی» با جمله‌ی «او فقط یک بچه است» نشان‌دهنده‌ی سینمای ابرقهرمانی کلاسیک و پاپ آرت واقعی است. کاملا غیر ممکن است که مرد عنکبوتی 2 در میان بهترین فیلم های سم ریمی جایی نداشته باشد.

مرده شریر 2 (Evil Dead II)

بهترین فیلم های سم ریمی
برترین فیلم های سم ریمی
  • بازیگران: بروس کمپبل، اشلی جکسون، ساندرا گیلبرت، دان استک
  • سال انتشار: 1987
  • امتیاز (Imdb): 7.7
  • ژانر: کمدی، ترسناک

پس از رکود در کارنامه‌ی خود، «سم ریمی» تنها یک گزینه داشت؛ ساخت دنباله‌ای برای مرده شریر. او باید فیلمی می‌ساخت که کاملا سرگرم‌کننده و بدون هیچ عذاب وجدانی باشد و موفق هم شد. در طول 84 دقیقه دیوانه‌وار این فیلم، هیچ ثانیه‌ای تلف نمی‌شود و هر تصویر و لحظه، خنده یا جیغ یا هر دو را به همراه دارد.

این فیلم به جای ادامه‌ی قسمت اول، در دقایق ابتدایی آن را بازسازی می‌کند و «بروس کمپبل» را به همراه دوست دخترش «لیندا» به کلبه‌ای در جنگل می‌برد، جایی که آن‌ها به طور اتفاقی شیاطین کانداریان را احضار می‌کنند.

«ریمی» از آن پس، انرژی خام و وحشی فیلم اول را با گاف‌های کمدی و منطق کارتونی ترکیب می‌کند. «اش» در تعقیب دست شیطان‌زده‌ی خود روی زمین می‌دود، بشقاب‌ها را روی سرش می‌شکند، با یک لامپ هم‌زمان می‌رقصد، توسط تصویر خودش در آینه بالا کشیده می‌شود و در نهایت یک اره برقی را به دستش می‌بندد.

این انرژی و غیرقابل پیش‌بینی بودن منحصر به فرد، همراه با تکنیک‌های فیلمبرداری جسورانه، یکی از وحشیانه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را خلق کرده است. مرده شریر 2 از بهترین فیلم های سم ریمی بوده که همچنان در دنیای سینما جایگاه ویژه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بهترین فیلم های سم ریمی چه بود؟ شما کدام فیلم این کارگردان را تماشا کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *