بهترین فیلم های پل شریدر (Paul Schrader) ؛ نویسنده و کارگردان دست کم گرفته شده

در این مقاله قصد داریم بهترین فیلم های پل شریدر (Paul Schrader)، یکی از دسته کم گرفته شده‌ترین کاگردانان و نویسندگان هالیوود، را معرفی کنیم.

پل شریدر کارگردان و یکی از بهترین نویسندگان هالیوود، در عین حال کارگردانی است که بیشتر اوقات به او کم توجهی می‌شود. پل شریدر راننده تاکسی را به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» نوشت و پس از آن خود را به عنوان یکی از بهترین نویسندگان سینما تثبیت کرد.

همکاری‌های بعدی او در نویسندگی با «اسکورسیزی»، منجر به خلق فیلم‌های نمادین گاو خشمگین، آخرین وسوسه مسیح و زنده کردن مردگان شد. بعدها «شریدر» تصمیم گرفت تا در زمینه کارگردانی هم فعالیت داشته باشد و آثار خود را بسازد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


شخصیت اصلی فیلم های پل شریدر یک گوشه‌نشین اگزیستانسیالیست است که در یک دست لیوان ویسکی و در دست دیگر دفترچه خاطراتی را نگه می‌دارد. با این حال، فیلم‌شناسی قابل توجه او بسیار متنوع‌تر از آن چیزی است که بینندگان معمولی تصور می‌کنند.

بهترین فیلم های پل شریدر

در ادامه لیست بهترین فیلم های پل شریدر را مشاهده خواهید کرد. این لیست بر اساس امتیازات سایت Imdb نوشته شده است.

بهترین فیلم های پل شریدر
بهترین فیلم های پل شریدر

محدود کردن کارگردانی‌های تأثیرگذار او به چند مورد برجسته دشوار است، زیرا او به ندرت فیلم‌هایی می‌سازد که گیرا نباشند. این فیلم‌ها نقطه‌ی شروع خوبی برای هر علاقه‌مند به سینما هستند. در ادامه به معرفی بهترین فیلم های پل شریدر می‌پردازیم.

آدم‌های گربه‌ای (Cat People)

بهترین فیلم های پل شریدر

  • سال اکران: 1982
  • بازیگران: ناستاسیا کینسکی، مالکوم مک داول، جان هرد، آنت اوتول
  • ژانر: ترسناک، اروتیک
  • امتیاز: 6.2

آدم‌های گربه‌ای کمی در میان فیلم های جدید پل شریدر عجیب است، زیرا یکی از معدود آثار ترسناک ناب اوست که تا به حال ساخته، اما به بهترین شکل ممکن یک بازسازی از بهترین فیلم‌های کلاسیک هیولایی را به توصیر می‌کشد.

داستان درباره «ایرنا گالیر» (ناستاسیا کینسکی)، زن جوان یتیمی است که تبار او نفرین شده و به گربه تبدیل می‌شود. او نزد برادر گمشده‌اش نقل مکان می‌کند، کسی که رازهای قاتلانه خودش را در خود جای داده است و بعداً باید با دخالت‌های ناخواسته او در زندگی‌اش مقابله کند.

این فیلم پل شریدر گاهی اوقات مسخره و در مواقع دیگر کاملاً زننده است، به طوری که باید گفت آدم‌های گربه‌ای برای افراد نازک‌نارنجی مناسب نیست. با این حال، کسانی که می‌توانند دیدن کمی خون و چرک را تحمل کنند، با تصویری زیبا از نیواورلئان در دهه 80 همراه با اجراهای درخشان از بازیگران نقش مکمل ستاره مانند «مالکوم مک‌داول»، «جان هرد» و «آنت اوتول» پاداش خواهند گرفت.

شمارنده کارت (The Card Counter)

بهترین فیلم های پل شریدر

  • سال اکران: 2021
  • بازیگران: اسکار آیزاک، تیفانی هادیش، تای شریدان، ویلم دفو
  • ژانر: جنایی، درام، دلهره‌آور
  • امتیاز: 6.2

«ویلیام تل» (با بازی اسکار ایزاک)، شخصیت اصلی یکی از بهترین فیلم های پل شریدر ، در جهانی زندگی می‌کند که به نظر می‌رسد دوران پس از 11 سپتامبر آمریکا را فراموش کرده است، به جز او و مرد جوانی به نام «سیرک» (با بازی تائی شرایدن) که به طور اتفاقی با او ملاقات می‌کند.

گناهان ناشی از جنگ علیه ترور هر دو مرد را آزار می‌دهد و آنها تصمیم می‌گیرند به روش خود با عواقب آن مقابله کنند. همچنین صحنه‌های قمار جذابی وجود دارد که به شکستن لحظات پرتنش بین صحنه‌های شکنجه و اضطراب فلسفی کمک می‌کند.

«ویلیام تل» بازسازی شخصیت‌های اصلی قبلی است، یک گوشه‌نشین دائم‌الخمر که دفترچه خاطراتی نگه می‌دارد. با این وجود «شریدر» رنج واقعی زیادی را در وجود او و پیوندش با گذشته تاریکی که سعی دارد فراموش کند، بیرون می‌کشد. محصول نهایی، بیانیه سیاسی شخصی «شریدر» در رابطه با چندین سیاست اخیر آمریکا است.

ژیگولوی آمریکایی (American Gigolo)

بهترین فیلم های پل شریدر

  • سال اکران: 1980
  • بازیگران: ریچارد گیر، لورن هاتون، بیل دوک، هکتور الیزوندو
  • ژانر: جنایی، درام
  • امتیاز: 6.3

ژگولوی آمریکایی به عنوان یکی از بهترین فیلم های پل شریدر دنیای پنهان و فاسد مردان ثروتمند را به تصویر می‌کشد. «جولین کی»، با بازی «ریچارد گیِر»، در این دنیای زیرزمینی زندگی و کار می‌کند. «جولین» سبک زندگی پر‌سرعت و آزادی دارد که با تمام وجود می‌خواهد آن را حفظ کند، حتی با کم شدن تعداد دوستان قابل اعتمادش.

در نهایت، این فیلم یک داستان عاشقانه درباره‌ی دو نفر از دو طبقه‌ی کاملاً متفاوت اجتماعی است که راهی برای کنار هم بودن پیدا می‌کنند. فیلم در هر صحنه‌ای سرشار از برانگیختگی است. نگاهی گذرا به دنیایی پر‌تجمل و ثروتی که کاملاً برای اکثر مردم غریبه بوده، هیجان‌انگیز خواهد بود. تضاد اخلاقیات شخصیت‌ها با رفتار سختگیرانه‌ی اکثر آمریکایی‌ها، بر جذابیت فیلم می‌افزاید و آن را به یکی از جذاب‌ترین فیلم های پل شریدر تبدیل می‌کند.

فوکوس خودکار (Auto Focus)

بهترین فیلم های پل شریدر

  • سال اکران: 2002
  • بازیگران: اسکات الکساندر، لری کاراشفسکی، آلیشیا آلن، پت دلارد
  • ژانر: جنایی، دلهره‌آور
  • امتیاز: 6.6

«شریدر» یک بار دیگر با فیلم فوکوس خودکار، برداشتی منحصربه‌فرد از یک اثر زندگینامه‌ای ارائه می‌دهد. این فیلم داستان «باب کرین» (با بازی گرگ کینر)، بازیگر سریال قهرمانان هوگان را دنبال می‌کند که پیش از مواجهه با مرگ دلخراش، زندگی غیرمتعارفی داشته است.

این فیلم پل شریدر دوره‌ی حضور «کرین» در «قهرمانان هوگان»، عواقب آن و دوستی رو به رشد او با «جان هنری کارپنتر» (با بازی ویلم دفو) را به تصویر می‌کشد. با معرفی شدن «کرین» به سبک زندگی پست و فاسد ثبت پنهانی روابط جنسی از سوی «کارپنتر»، این دو بیشتر در این ورطه فرو می‌روند.

مشابه‌ی فیلم شب‌های عیاشی، فوکوس خودکار با فضایی پرجنب و جوش و نوستالژیک آغاز می‌شود، اما به تدریج هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ تمثیلی تاریک‌تر خواهد شد. تمام وجود «کرین» در کام شهوت فرو می‌رود تا جایی که تنها پوسته‌ای از مردی که زمانی بود، باقی می‌ماند. در پایان فیلم، پالت رنگی پرطراوت ابتدایی به اندازه‌ی شخصیت اصلی، کسل‌کننده و افسرده شده است.

خواب سبک (Light Sleeper)

بهترین فیلم های پل شریدر

  • سال اکران: 1992
  • بازیگران: ویلم دفو، سوزان ساراندون، دانا دلانی، دیوید کلنون
  • ژانر: جنایی، دلهره‌آور
  • امتیاز: 6.9

فیلم نئو-نوآر Light Sleeper با بازی «ویلم دفو»، بازیگر مورد علاقه همیشگی «پاول شریدر»، در نقش «جان لِتور»، یک فروشنده مواد مخدر پا به سن گذاشته است که اجناسش را به مشتریان ثروتمند می‌فروشد.

«لِتور» تصمیم گرفته تجارت را کنار بگذارد که این باعث ناراحتی شدید رئیس او، «آن» (با بازی سوزان ساراندون) می‌شود که ترجیح می‌دهد او برای همیشه برایش کار کند. «لِتور» در تلاش برای فرار با مشکلات زیادی از جمله درگیری با پلیس و سایر گانگسترها روبرو می‌شود.

Light Sleeper به عنوان یکی از بهترین فیلم های پل شریدر نمونه دیگری از ادای احترام او به فیلم جیب‌بر، ساخته «روبرت برسون» است. دنیایی که شخصیت «ویلم دافو» در آن زندگی می‌کند کاملاً مجزا بوده و مسائل پیچیده خاص خود را دارد. این فیلم یک مطالعه عالی درباره شخصیت است که ناامیدی ناشی از تمایل به تغییر زندگی، اما ناتوانی در انجام آن به دلیل انتخاب‌های گذشته را به تصویر می‌کشد.

رنج (Affliction)

بهترین فیلم های پل شریدر

  • سال اکران: 1997
  • بازیگران: نیک نولته، سیسی اسپیسک، جیمز کوبرن، ویلم دفو
  • ژانر: جنایی، درام
  • امتیاز: 6.9

شخصیت اصلی رنج که به عناون یکی از محبوب‌ترین فیلم های پل شریدر شناخته می‌شود، «وید وایتهوس» (با بازی نیک نولته)، کمی بازنده است و تقریباً همه را از خود دور کرده، به جز دوست‌دخترش «مارجی فوگ» (با بازی سیسی اسپیسک) و برادر کوچکترش (با بازی ویلم دفو).

او کلانتر یک شهر کوچک است که در کنار آن، راننده‌ی برف‌روب هم هست. «وید» به طور اتفاقی با چیزی که تصور می‌کند یک توطئه‌ی جنایی بزرگ است برخورد می‌کند که در نهایت او را در دام خود می‌اندازد. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده و با موفقیت نثر رمان را به داستانی دلخراش در مورد چگونگی تأثیر تروما بر زندگی فرد، حتی سال‌ها پس از تصورِ عبور از آن، تبدیل می‌کند.

اگرچه فیلم رنج به طرز فوق‌العاده‌ای ساخته شده است، اما بعد از تماشای آن احساس ناامیدی عمیقی به سراغ مخاطب می‌آید. دیدن فروپاشی روانی «وایتهوس» درگیر با دوران کودکی وحشتناک، احساس حقارت و ناخواسته بودن، آزاردهنده است. با وجود سختی تماشا، فیلم هم از نظر درام تعلیق‌آمیز و هم به عنوان یک مطالعه‌ی شخصیت درباره‌ی تاثیر گناهان پدر بر فرزندان، جذابیت‌های زیادی دارد.

هاردکور (Hardcore)

بهترین فیلم های پل شریدر

  • سال اکران: 1979
  • بازیگران: جورج سی اسکات، پیتر بویل، سیزن هابلی، دیک سارجنت
  • ژانر: جنایی، درام، دلهره‌آور
  • امتیاز: 7

مشغله شریدر به رابطه جنسی و زندگی در شهر کوچک بار دیگر در فیلم هاردکور به هم نزدیک می‌شود. «جیک ون دورن» (جورج سی. اسکات)، صاحب یک کسب و کار کوچک، شروع به جستجوی دختر گم شده خود می‌کند که او را به فاحشه خانه‌ها، تئاترهای پورنوگرافی و فروشگاه‌های ویدئویی شلخته می‌کشاند.

او همچنین باید اصول دیندار مسیحی خود را کنار بگذارد و با یک اسکورت برای نزدیک شدن به دلالان و فروشندگان فیلم که ممکن است دخترش را داشته باشند، کار کند.

در هاردکور که یکی از بهترین فیلم های پل شریدر است، یک طنز مرموز در کار وجود دارد. این فیلم با بازی و ظاهر شدن تقریباً مانند یک فیلم مادام العمر با تصاویری الهام گرفته از «توماس کینکید» شروع می‌شود. این فیلم با به تصویر کشیدن وقایع وحشتناکی که برای دختر شخصیت اصلی اتفاق افتاده، به عنوان برترین فیلم پل شریدر شناخته شده است.

نخستین اصلاح‌شده (First Reformed)

بهترین فیلم های پل شریدر

  • سال اکران: 2017
  • بازیگران: ایتان هاوک، آماندا سیفرید، سدریک کایلز، تپه ویکتوریا
  • ژانر: دلهره‌اور، رمزآلود
  • امتیاز: 7.1

با فیلم نخستین اصلاح‌شده، «شریدر» سه‌گانه غیررسمی خود را که شامل شمارش کارت و باغبان اصلی نیز می‌شود، آغاز کرد. این فیلم تحسین‌شده، کارگردان را از دوره ساخت فیلم‌هایی که بیشتر سفارشی بودند تا ساخته‌های الهام‌گرفته‌ی یک مؤلف خارج کرد.

در این فیلم، «ایتن هاوک» نقش کشیشی را بازی می‌کند که دچار بحران روحی است و با یک محیط‌زیست‌گرای رادیکال برخورد می‌کند که او را به مسیری تاریک می‌کشاند.

هم منتقدان و هم تماشاگران با مضامین ترس از نیستی و فروپاشی زیست‌محیطی فیلم ارتباط برقرار کردند که منجر به نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال برای پل شریدر کارگردان شد. با وخیم‌تر شدن مشکلات اقلیمی و احساس ناتوانی بیشتر مردم برای جلوگیری از آن، این فیلم به یکی از بهترین فیلم های پل شریدر تبدیل شده است.

کارگر یقه‌آبی (Blue Collar)

بهترین فیلم های پل شریدر

  • سال اکران: 1978
  • بازیگران: ریچارد پرایور، هاروی کایتل، یافت کوتو
  • ژانر: جنایی، درام
  • امتیاز: 7.5

کارگر یقه‌آبی، اولین فیلم بلند «پل شریدر» در مقام کارگردان، اثری به شدت تاثیرگذار است که نشان می‌دهد او می‌توانست به عنوان نویسنده و فیلمساز موفق باشد.

این فیلم، یک درام جنایی با بازی «ریچارد پرایور»، «یافت کوتو» و «هاروی کایتل»، داستان سه کارگر کارخانه‌ی اتومبیل‌سازی در دیترویت است که برای گذران زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند اتحادیه‌ی کارگری خود را سرقت کنند. این گروه سه نفره سرقت را با موفقیت انجام می‌دهند، اما به زودی متوجه می‌شوند اتحادیه مشغول اداره‌ی یک سیستم قرض غیرقانونی است و حالا آن‌ها هدف قرار گرفته‌اند.

«شریدر» به طرز ماهرانه‌ای نشان می‌دهد که یکنواختی و سختی کارگری چگونه آدم‌ها را فرسوده می‌کند و به سمت اقدامات افراطی سوق می‌دهد. همه‌ی افراد قدرتمند فاسد هستند و یا به خاطر حفظ جایگاه و ثروت خود حاضرند چشم بر همه‌ی اشتباهات بپوشانند. شخصیت‌های اصلی مجبور به زیر پا گذاشتن اخلاقیات می‌شوند، چرا که احساس می‌کنند در مقابل بی‌عدالتی و قدرتی غیرقابل شکست قرار گرفته‌اند.

میشیما: یک زندگی در چهار بخش (Mishima: A Life In Four Chapters)

بهترین فیلم های پل شریدر

  • سال اکران: 1985
  • بازیگران: کن اوگاتا، کنجی ساوادا، توشیوکی ناگاشیما، یاسوسوکه باندو
  • ژانر: اروتیک، درام
  • امتیاز: 7.9

وقتی وفاداری سرسختانه به یک آرمان، فرد را مجبور به انتخابی سرنوشت‌ساز و وحشتناک می‌کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ این سوال اصلی در قلب یکی از غیرمتعارف‌ترین فیلم‌های زندگینامه‌ای هالیوود، میشیما: یک زندگی در چهار بخش قرار دارد.

این فیلم، زندگی و مرگ تراژیک نویسنده جنجالی ژاپنی، «یوکیو میشیما» را دنبال می‌کند. «شریدر» با استفاده ترکیبی از سیاه و سفید و رنگی، در لحظات محوری مختلف زندگی پیچیده‌ی «میشیما» به گذشته و حال او سرک می‌کشد.

فیلم از لحاظ بصری خیره‌کننده بوده و روایت آن مانند قایق کاغذی شناور روی رودخانه، در جریان است. فیلم گاهی اوقات روی این لحظات کوتاه تامل می‌کند و سپس ناگهان، مانند موجی خروشان، سرعت می‌گیرد. به عقیده‌ی خود «شریدر»، «میشیما» شاهکار اوست و بسیاری از ما می‌دانیم که این اثر جزو بهترین فیلم های پل شریدر قرار می‌گیرد.

سوالات متداول

فیلم جدید پل شریدر 2024 چه نام دارد؟

اوه، کانادا (Oh, Canada) از جدیدترین فیلم های شریدر به شما می‌رود.

فیلم‌های بزرگی که شریدر نویسندگی آن‌ها را برعهده داشته چه هستند؟

راننده تاکسی، وسوسه و تالار شهر از جمله فیلم‌هایی هستند که «پل شریدر» نویسندگی آن‌ها را برعهده داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بهترین فیلم های پل شریدر چه بود؟ آیا این فیلم‌ها را دیده‌اید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *