بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX ؛ بازگشت وفادارانه


در این نوشتار به‌ بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX که به تازگی منتشر شده است، می‌پردازیم. در ادامه با فیگار همراه باشید.

باید با فرنچایز Alex Kidd همدردی کرد. چرا که به سادگی فراموش شد. بازی الکس کید که قبلاً طلسم اصلی سگا بود، در حالی که شرکت پا به بازار کنسول‌ها می‌گذاشت، قبل از اینکه توسط یک جوجه تیغی آبی خاص به نام Sonic به طور غیر معمولی فراموش شود، چندین ماجراجویی جالب در سبک بازی‌های دو بعدی  بر سطوح صاف(platformer) داشت. اکنون، به لطف Merge Games و Jankenteam، این شخصیت در حال به فراموشی سپرده شدن با عنوان بازی Alex Kidd in Miracle World DX بازگشته است.

بازی Alex Kidd in Miracle World DX برای اولین بار در سال 1986 برای سیستم Master منتشر شد و به عنوان تلاشی برای پاسخ این شرکت به ماریو شناخته شد. قهرمان بازی در تلاش است تا پادشاهی خود را از شر یانکن کبیر نجات دهد و صلح را به سرزمین بازگرداند. بازی موفقیت آمیز بود و تعداد دیگری بازی به دنبال آن ساخته شد که آخرین بازی الکس کید 1990 در Shinobi World بود، اگرچه گاهی اوقات شایعاتی برای بازگشت این فرنچایز Sega وجود داشت.

داستان بازی ؛ بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX

بازگشت وفادارانه 

بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX ؛ نقد و بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX
بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX ؛ نقد و بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • داستان بازی
  • بهبودهای گرافیکی 
  • گیم‌پلی بازی
  • دید کلی

خط داستانی بازی Alex Kidd in Miracle World DX از این قرار است که یانکن شیطانی پادشاه راداخیان را سرنگون می‌کند و سرزمینش را تصاحب می‌کند. وی با قدرت خود، اهالی روستا را به سنگ تبدیل کرد و شاهزاده و دوست دخترش را ربود. شما به عنوان برادر شاهزاده و مسلط به هنرهای رزمی، الکس کید، در تلاش برای نجات آنها و برقراری صلح در سرزمین هستید.

در مقایسه با نسخه اصلی، شخصیت‌های سنگی اضافی و NPC در سراسر زمین پخش شده‌اند که می‌توانید با آن‌ها صحبت کنید. این غیرضروری است، اما آنها جان بیشتری به این دنیا می‌بخشند و به درک داستان کمک می‌کنند

بهبودهای گرافیکی ؛ بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX

بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX ؛ نقد بازی Alex Kidd in Miracle World DX-نمایی از بازی
بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX ؛ نقد بازی Alex Kidd in Miracle World DX-نمایی از بازی

اگرچه بسیاری الکس کید را یک پلتفرمر 8 بیتی کلاسیک می‌دانند، اما در مقایسه با همتایان قدیمی خود اغلب نادیده گرفته می‌شود. توسعه دهندگان Jankenteam و Merge Games به دنبال اصلاح این مسئله با انتشار الکس کید در Miracle World DX، بازسازی این عنوان اصلی 35 ساله هستند. نتیجه یک بازی با قابلیت دسترسی بیشتر و تقویت تصاویر بصری است اما به گیم پلی کاملاً دشوار و منحصر به فردی که از زمان انتشار اولیه آن پیدا به آن معروف شده وفادار مانده است.

یکی از جذاب ترین به روزرسانی های سری بازی الکس کید در Miracle World DX، تصاویر بصری آن است. به جای اینکه که صرفاً به سبک هنری اولیه آن توجه‌ کند، یا به دنبال دیدی صاف و واضح شبیه بازی‌های اخیر Rayman باشد، در عوض Alex Kidd در Miracle World DX هنوز طبق روال سابق با تراکم پایین پیکسل سر و کار دارد، اما با انیمیشن روان. همچنین گزینه ای برای بازی در حالت “کلاسیک” وجود دارد، که برای طرفداران نسخه اصلی که ممکن است با بروزرسانی ها احساس غریبی کنند، یک حس زیباست.

باز کردن قفل “حالت کلاسیک” شامل الکس کید اصلی بدون تغییر با نمایش تمام صفحه حاشیه ای است که پس از اتمام بازی پیدا می‌شود. علاوه بر این، “Boss Rush” یک مود چالش برانگیز برای کسانی که می‌خواهند جسارت خود را آزمایش کنند فراهم می‌کند. بعد از بازی اصلی، هر دو مقدار کمی از محتوای گیم پلی اضافی را ارائه می‌دهند.

Sprite ها با انیمیشن روان و زیبا به تصویر کشیده شده‌اند و مدل‌های الکس و دشمنان کاملا بازبینی شده‌اند. پس زمینه‌ها همچنین شاهد یک بازسازی اساسی در محیط های پر جنب و جوش هستند که با جلوه‌های روشنایی زرق و برق دار در تعامل هستند. به طرز حیرت انگیزی این تغییرات نه تنها بر ارائه بلکه بر احساس بازی نیز تأثیر می‌گذارد. از آنجا که تفاوت‌های اندکی در انیمیشن‌ها وجود دارد، گاهی پیش بینی حرکت و اقدامات ظریف دشمنان آسان تر است.

موسیقی متن با تعداد زیادی ساز و ترکیب از نو ساخته شده است. در حالی که موسیقی عنوان اصلی جذاب است، اما بدون شک می‌تواند کمی تکراری شود. الکس کید در Miracle World DX با بازسازی این آهنگ ها، گوش دادن به آن را در هنگام تکرار بسیار راحت تر می کند. جلوه‌های صوتی مانند مشت الکس نیز بهتر احساس میشوند و با هر ضربه تأثیراتی شنیدنی دارند.

گیم‌پلی بازی ؛ بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX

بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX ؛ نقد و بررسی بازی الکس کید- نمایی از بازی
بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX ؛ نقد و بررسی بازی الکس کید- نمایی از بازی

از منظر گیم‌پلی، بازی Alex Kidd in Miracle World DX به اصل خود نزدیک است، از جمله عشقی تا حدی غیر قابل بخشش به مرگ فوری. این از سخت ترین بازی‌های دوران دور است و در هیچ کجا به تجربه‌های بی‌رحمانه ای مانند Battletoads یا Ghosts n ‘Goblins نزدیک نیست، اما ممکن است کسانی که انتظار دارند با بازی ایی به آرامی ماریویا سونیک روبرو شوند، کمی تعجب کنند. گزینه ای برای فعال کردن سلامتی بی نهایت وجود دارد، که برای کسانی که ممکن است قدر آن را بدانند، انعطاف پذیری خوبی از طرف این بازی است.

در گیم پلی شما با مشت و چابکی خود حیوانات شیطانی و هیولاها را نابود می‌کنید. کنترل ها به عنوان اصلی بسیار نزدیک هستند زیرا باید به دشمنان نزدیک شوید تا به آنها ضربه بزنید. فیزیک پرش و حرکت نیز ظاهراً تغییری نکرده و احساس لغزنده و شناور خود را حفظ می‌کند.

این فرنچایز به هیچ وجه کنترل بدی ندارد، اما  کمی قدیمی و بیش از حد استفاده شده‌اند. این کنترل‌ها جای زیادی برای خطا نمی‌گذارند و ممکن است مدتی طول بکشد تا به آنها عادت کنید. حتی با وجود درک صحیح شما از فیزیک، موانع و مشکلات باز هم می‌توانند سطح دقت شما را به چالش بکشند.

مراحل بازی Alex Kidd in Miracle World DX بعضی اوقات مانند پازل‌های کوچک ارائه می‌شوند، جایی که شما باید قبل از حرکت واقعی اقدامات خود را در نظر بگیرید. خوشبختانه اکثر بخش ها سخاوتمندانه هستند و به شما فرصت کافی برای انجام این کار را می‌دهند، اما این امر، اجرای کار را آسان نمی‌کند. اگر به هر مانعی برخورد کنید، الکس فوراً خواهد مرد که این خود استراتژی تنطیم سرعت پیشروی در بازی را می‌طلبد. خوشبختانه، شما بسیار نزدیک به محل مرگ خود به بازی بازمی‌گردید، اما پس از سه زندگی، شما به ابتدای مرحله بازگردانده می‌شوید. این قطعاً سخاوتمندانه تر از نسخه اصلی است، که فقط یک بار شانس بازی در هر مرحله را داشتید و پس از مردن دوباره باید همان مرحله را از اول می‌رفتید، اما حتی با این تغییر هنوز هم بازی Alex Kidd in Miracle World چالش برانگیز است.

گرچه گیم‌پلی بازی به طور کامل از پیشینیانش تبعیت نمی‌کند. بازی الکس کید در قسمت کنترل در نسخه Miracle World DX در برخی مواقع کمی شناور است، زیرا بازیکن کاملاً کنترل حرکات خود را ندارد، در حالی که باگ های دیگری مانند ری اسپان کردن بازیکن بر روی دشمنان نه چندان قوی وجود دارد. در هنگام بازی با مود کلاسیک که پیشتر گفته شد، این بازی کمی بهتر ظاهر می‌شود، اگرچه این ممکن است بستگی به انتظارات بازیکن داشته باشد

از آنجا که بازی الکس کید در Miracle World DX اقتباسی مستقیم است، به این معنی است که بازی به طور کلی از همان ساختار اصلی پیروی می‌کند. با این وجود، در گوشه و کنار تغییراتی وجود دارد، از جمله معرفی NPC (شخصیت هایی که توسط بازیکن کنترل نمی‌شوند) های بیشتر در طول مراحل برای صحبت کردن و دریافت اطلاع بیشتر در مورد داستان، که به داستان کمک می‌کند تا از روند پیچیده تری برخوردار باشد. در همین حال، برخی از بهبودهای کلی، مانند امکان دسترسی به آیتم‌ها بدون رفتن به منو، مراحل اضافی، و بعضی مودهای اضافی که پس از اتمام بازی در دسترس قرار می‌گیرند

در انتظار تجربه‌ای بسیار طولانی تر با وجود محتوای اضافی نباشید. انتخاب بخشهای جدید از برخی بخشهای اصلی کار دشواری است، و همانطور  که در ابتدا پیش بینی می‌شد تعداد آنها زیاد نیست. این بدان معنا نیست که ماجراجویی کوتاه است. مانند بسیاری از بازی های آن دوران، این بازی از طریق دشواری طولانی تر می شود.

خوشبختانه، این تلاش برای نزدیک ماندن به عصاره‌ی شخصیت، باعث ثابت ماندن هر آن‌چیزی که باعث خاص بودن این فرنچایز است، می‌شود. شرکت در یک بازی بر پایه و اساس شانس یا به عبارتی، سنگ، کاغذ، قیچی با وجود یک رئیس قطعاً احساس عجیبی است (و ممکن است ناامیدکننده باشد اگر یک جان خود را به دلیل شانس از دست بدهید)، اما بدون این‌ها ساخت یک بازی الکس کید  امکان پذیر نخواهد بود. برخی ممکن است دریابند که بازی الکس کید در Miracle World DX که به اندازه کافی چیز جدیدی به مجموعه اضافه نمی‌کند، اما دیگران احتمالاً خوشحال خواهند شد.

هر مرحله چالشهای متمایز و متفاوتی را ارائه می‌دهد: در بعضی، شما باید خوب فکر کنید که کدام بلوک ها باید بشکنند و کدام یک را باید به عنوان سنگ پله‌ای برای پرش استفاده کنید، در حالی که در برخی دیگر، باید با زمان‌بندی دقیق طبق شکل مراحل، حرکات خاصی را پیاده کنید زمان اجرا حرف اول را می‌زند. شما رئیسان زیادی را ملاقات خواهید کرد، که اکثر آنها را باید با پیروزی در بازیهای سنگ کاغذ قیچی شکست دهید، اما نبردهای رئیس معمولی نیز وجود دارد.

جدا از بخش‌های معمولی یک بازی دو بعدی، می توانید موتور سیکلت برانید یا با هلی کوپتر پرواز کنید. باز هم، مشکل در انجام این کار این است که اگر به یک دشمن برخورد کنید ممکن است، زمین بخورید یا بمیرید. آیتم‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ساخت حلقه‌های جادویی برای شلیک گلوله‌های آتش استفاده کنید. این موارد را می‌توانید در طول ماجراجویی خود از فروشگاه‌های آیتم خریداری کنید، همراه با بسیاری از آیتم‌های دیگر برای کمک به شما. شکستن جعبه ها و یافتن کیسه‌های پول به شما امکان خرید از این فروشگاه ها رامی‌دهد لازم به ذکر است که پول شما در این فروشگاه‌ها حفظ می‌شود و پس از هر بار مردن صفر نمی‌شود.

همچنین اصلاحاتی در نبردهای رئیس وجود دارد که مبارزه  را کمی چالش برانگیزتر و جالب تر می‌کند. این مبارزات می‌توانند سخت باشند، اما به ندرت رئیسان ضربه‌های زیادی می‌طلبند تا شکست بخورند و کاملاً قادر به شکست دادن با کمی تمرین هستند.

در حالی که بازی Alex Kidd in Miracle World DX لذت بخش است، اما گاهی اوقات با طراحی سطح غیر معمول سن خود را نشان می‌دهد. در بیشتر موارد، همه چیز سرراست و به خوبی پیش می‌رود تا زمانی که به یک قلعه با برنامه‌نویسی ناشیانه بروید. این خیلی خوب است که توسعه دهندگان به مطالب اصلی وفادار هستند، اما گاهی اوقات به تجربه کلی آسیب می‌رساند. از طرفی دیگر، قابل توجه است که بعد از این همه مدت گیم پلی بازی هنوز هم چالش برانگیز و جالب است که این خود حاکی از قدرت بازی است.

دید کلی ؛ بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX

بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX ؛ نقد بازی Alex Kidd in Miracle World DX - نمایی از بازی
بررسی بازی Alex Kidd in Miracle World DX ؛ نقد بازی Alex Kidd in Miracle World DX – نمایی از بازی

به طور کلی، بازی Alex Kidd in Miracle World DX اقتباسی وفادارانه است که با عشق زیادی ساخته شده است. بازی Alex Kidd in Miracle World DX به هیچ وجه بی عیب و نقص نیست، زیرا ممکن است بازیکنان کنترل‌ها را کمی شل بدانند و عدم تغییر و عدم اضافه شدن ویژگی‌های اضافی ممکن است ارزش آن را زیر سوال ببرد، اما با این همه، این بازی، بازسازی خوبی از عنوان فوق العاده Master System است.

بازی Alex Kidd in Miracle World DX کار فوق العاده ای انجام می‌دهد که یک بازی قدیمی خوب را برداشته و یک کت مدرن و جذاب به آن اضافه می‌کند. طراحی هنری به زیبایی انجام شده است و گزینه تعویض بین طراحی تازه و گرافیک 8 بیتی کلاسیک به تجربه نوستالژیک می‌افزاید. اگرچه این بازسازی خوب یا بد، وفادارانه است، اما نمی‌توان انکار کرد که دنیای دمدمی مزاج و چالش برانگیز بازی الکس کید، تجربه ای پیمایشی فرعی بر خلاف سایر موارد است.

بازسازی کلاسیک‌های واقعی معمولاً خالی از ریسک نیست، به خصوص یک بازی تقریباً 35 ساله، اما این بازی فراتر از یک بازی قدیمی با پوسته جدید است. بازی Alex Kidd in Miracle World DX کاملاً به روزرسانی هایی را که یک بازی قدیمی به آن نیاز دارد در حد تعادل انجام می‌دهد در حالی که هنوز هم نسبت به آنچه که عنوان اصلی را به چنین عنوانی برجسته تبدیل کرده است وفادار مانده است عجیب و غریب بودن گیم پلی بازی هنوز هم وجود دارد و دقیقاً مانند نمونه اصلی ظاهر می شود، هرچند که با تغییراتی ناچیز باعث بهتر شدن تجربه شده است.

نقاط قوت :

  • وفاداری به طرح و گیم‌پلی اصلی بازی 
  • گرافیک ارتقا یافته
  • قیمت به صرفه
  • دنیای گسترده با شخصیت‌های متعدد 

نقاط ضعف:

  • ضعف برنامه‌نویسی در بعضی نقاط
  • سختی بیش از حد و غیر ضروری
  • عدم نوآوری
  • کنترل سخت

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد این بازی چیست؟سختی آن را چگونه می‌بینید؟نظرات خود را با ما در فیگار به اشتراک گذارید

نویسندگان علیرضا یاسمن و علی کوهنورد

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *