بهترین بازی های کلاسیک ؛ نوستالژی‌های فراموش نشدنی

معرفی ده تا از بهترین بازی های کلاسیک تمام دوران که یادآور خاطرات کودکی همه ما است. این عناوین شامل بازی‌های اندروید، ایکس باکس و همه پلتفرم‌ها می‌شوند.

رتبه‌بندی ‌بهترین بازی های کلاسیک از نگاه و امتیاز منتقدان بازی‌های ویدیویی که ارزش وقت شما را دارند. بازی‌های ویدیویی از دوران اولیه‌ی Computer Space و Pong در دهه هفتاد تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. در جهات مختلفی تکامل یافته‌اند و طیف گسترده‌ای از ژانرها را پوشش می‌دهند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار بازی، می‌توانید به بخش اخبار بازی و برای مطالعه مقالات به بخش بهترین بازی‌ها به مراجعه کنید.


محدود کردن تمام این بازی‌ها به یک لیست کار غیرممکنی است، اما ما بهترین کار خود را انجام داده‌ایم. در واقع، بسیاری از این بازی‌ها را می‌توان به عنوان بخشی از یک مجموعه، یک سرویس آنلاین یا به شکل یک بازسازی کاملاً جدید در سیستم‌های امروزی نیز بازی کرد.

برخی از بازی‌های این لیست استانداردهای جدیدی برای خود تعیین کردند. برخی از آنها در زمان انتشار اولیه مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند، اما همه آنها همچنان عناوین بسیار لذت‌بخشی هستند.

بهترین بازی های کلاسیک

در ادامه لیست بهترین بازی های کلاسیک را مشاهده خواهید کرد:

بهترین بازی های کلاسیک
بهترین بازی های کلاسیک اندروید

در این مقاله ده تا از بهترین بازی های کلاسیک که گیمر‌های حرفه‌ای یا حتی کسانی‌ که با دنیای گیمینگ آشنایی زیادی ندارند، حتما با آنها خاطره دارند را معرفی کردیم. امتیازات ثبت شده برای این بازی‌ها از نگاه منتقدان و هزاران کاربر است که ده تا از بالاترین‌های آنها در این مقاله وجود دارند.

دزدی بزرگ اتومبیل: شهر وایس (Grand Theft Auto: Vice City)

بهترین بازی های کلاسیک

  • کمپانی سازنده: راک استار نورث
  • سال انتشار: 2002
  • امتیاز: 8.7

GTA 3 اولین بازی در این سری بود و بعد بازی San Andreas، این فرنچایز را به مسیرهای جدید و هیجان‌انگیزی برد، اما هیچ‌کدام از این بازی‌ها به اندازه‌ی ورژن Vice City جذاب نیستند.

ماجراهای دست‌یابی «تامی ورسیتی» به قدرت ممکن است تا حد زیادی برای ساخت فیلم‌های کلاسیک استفاده شود، اما به لطف ساختار ماموریت‌های سرگرم‌کننده، خشونت افراطی و تعهد کامل آن به سبک نوستالژی دهه هشتاد، از جلد بازی با رنگ‌های نئونی گرفته تا موسیقی متن فوق‌العاده، جذابیت این بازی چند برابر شد.

صداپیشگان هالیوودی عالی از جمله افراد سنگین‌وزن مانند «دنیس هاپر»، «بورت رینولدز» و «ری لیوتا» به عنوان شخصیت‌های اصلی بازی حضور دارند.

نیمه-جان 2 (Half-Life 2)

بهترین بازی های کلاسیک
بهترین بازی های کلاسیک اندروید
  • کمپانی سازنده: شرکت ولو (valve)
  • سال انتشار: 2004
  • امتیاز: 9.1

نسخه اولیه Half-Life ممکن است الگوی بقیه بازی‌های تیراندازی اول شخص و داستان‌محور باشد، اما دنباله‌ی آن حتی از نسخه اولیه هم طرفداران بیشتری کسب کرد.

بازی Half-Life 2 با برخی از سکانس‌های حیرت‌انگیز، زیبایی خود را به نمایش می‌گذارد. Half-Life 2 دائماً راه‌های جدیدی برای درک بیشتر شما از دنیای بزرگ بازی و استفاده‌ی حداکثری از سلاح‌های جذاب پیدا می‌کند و یکی از بهترین اسلحه‌ها تفنگ گرانشی Half-Life 2 است.

سلاحی که نه تنها برای نشان دادن قدرت بی‌نظیر این بازی در رایانه‌های شخصی آن زمان طراحی شده، بلکه خلاقیت هوشمندانه‌ی توسعه‌دهندگان بازی را نیز نشان می‌دهد. Half-Life 2 با توجه به امتیاز و زیبایی‌هایش یکی از بهترین ‌بازی های کلاسیک کامپیوتر به شمار ‌می‌آید.

سونیک خارپشت (Sonic the Hedgehog)

بهترین بازی های کلاسیک

  • کمپانی سازنده: سونیک تیم
  • سال انتشار: 1991
  • امتیاز (IMDB) : 8.1 از 10

«سونیک»، خارپشت آبی ما به مدت سی‌ سال است که در دنیای بازی‌های ویدیویی حضور دارد، اما بازی اول او مطمئناً به همان اندازه‌ی نسخه‌های جدیدش لذت‌بخش است.

نسخه «یوجی ناکا» که برای رقابت با سوپر ماریو طراحی شده بود، فرصت زیادی را برای جستجو در مناطق رنگارنگی که «سونیک» از آن‌ها عبور می‌کرد، ارائه می‌داد.

با تصاویر جذاب و موسیقی متن معرکه به نام Dreams Come True از «ماساتو ناکامورا»، «سونیک خارپشت» به یک شخصیت نمادین و یکی از بهترین بازی های کلاسیک تبدیل شده است.

فانتزی آخر 7 (Final Fantasy 7)

بهترین بازی های کلاسیک
بهترین بازی های ایکس باکس کلاسیک
  • کمپانی سازنده: اسکوئر سافت
  • سال انتشار: 1997
  • امتیاز: 8.9

تعداد کمی از بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی به اندازه فانتزی آخر 7، محصول کمپانی «اسکوئر سافت» بر این ژانر تأثیرگذار بوده‌اند. این عنوان به شدت از بازی سایبرپانک الهام گرفته است و ویژگی‌های زیادی از این ژانر مانند قهرمانی مبتلا به فراموشی و نبردهای طولانی را شامل می‌شود، اما همچنین یک داستان قوی، گروهی از شخصیت‌های دوست‌داشتنی و یکی از ترسناک‌ترین شروران را به خوبی به تصویر می‌کشد.

کمپانی «اسکوئر سافت» قبلا بازی‌هایی مثل کشتی خوب نینتندو را توسغه داده و از پلی استیشن «سونی» طرفداری کرده است. بازی فاینال فانتزی 7 ریمیک، یکی از بهترین بازی های کلاسیک را می‌توانید اکنون روی سیستم‌های سوئیچ، PS4، استیم، ایکس باکس وان و PS5 بازی کنید.

متال گیر سالید (Metal Gear Solid)

بهترین بازی های کلاسیک

  • کمپانی سازنده: کونامی
  • سال انتشار: 1998
  • امتیاز: 8.4

«هیدئو کوجیما»، کارگردانی جاه‌طلب که باعث شد بازی متال گیر سالید بلافاصله در کنسولی که سهم زیادی از بازی‌های فیلم‌مانند داشت، برجسته شود. اگرچه این اولین ماموریت اسنیک نبود، اما قدرت کنسول سونی و صداپیشگی عالی «دیوید هیتر» شخصیت را به شکلی زنده کرد که بالاتر از ماجراجویی‌های 8 بیتی‌اش بود.

بخاطر وجود امکانات سینمایی مانند، بخش‌های مخفیانه و چالش‌برانگیز و توضیحات فوق‌العاده، بسیاری از تزئینات ابتکار «کوجیما» هستند که به متال گیر سالید کمک می‌کند تا شاید یکی از بهترین ‌بازی های کلاسیک شود.

مبارز خیابانی2: جنگجوی جهانی (Street Fighter 2: The World Warrior)

بهترین بازی های کلاسیک
بازی های کلاسیک موبایل
  • کمپانی سازنده: کپکام
  • سال انتشار: 1991
  • امتیاز (IMDB) : 8.4

استریت فایتر اصلی «کپکام» نتوانست در دنیای آرکید موفقیت زیادی کسب کند، اما دنباله آن توانست همه چیز را درست انجام دهد و به قدری موفق شد که ژانر مبارزه‌ای تک‌به‌تک را برای همیشه تغییر داد.

جنگجویان جهانی، گروه وسیعی از مبارزان عجیب و غریب از یک کشتی‌گیر روسی قوی هیکل تا یک حیوان سبزپوست را شامل می‌شدند و دامنه حرکات ویژه و سبک‌های مبارزه‌ای هر شخصیت هم متنوع بود.

این بازی آنقدر موفق شد که مجبور به قرض دادن تابلوهای آرکید خود شد، در حالی که دعوا بر سر کامبو و حرکات ویژه شیک آن فرمولی قدرتمند ایجاد کرد که هر کمپانی رقیب سعی در کپی کردن آن داشت.

حالا می‌توانید آن را روی سیستم‌های ایکس باکس1، پلی استیشن 4، سوییچ و PC از طریق مجموعه 30 ساله‌ی استریت فایتر از بهترین بازی های کلاسیک بازی کنید.

مهاجم مقبره (Tomb Raider)

بهترین بازی های کلاسیک

  • کمپانی سازنده: کور دیزاین
  • سال انتشار: 1996
  • امتیاز: 8.3

«لارا کرافت» ممکن است اولین شخصیت زنی نباشد که در یک بازی ویدیویی حضور دارد، اما بدون شک مهم‌ترین آن‌ها است. تنها دنیای بازی‌ها نبود که مجذوب این اشراف‌زاده شد، بلکه او به سرعت به یکی از شخصیت‌های بازی ویدیویی تبدیل شد که فقط در همان دنیای بازی باقی نماند.

بازی مهاجم مقبره فقط در مورد «لارا» نبود (هرچند او یکی از نقش‌های مهم بازی است)، زیرا این بازی که توسط «توبی گارد» کارگردانی می‌شد، به تنهایی یک ماجراجویی معرکه است و به شما اجازه می‌دهد تا در مقبره‌های پر از حیوانات خطرناک جستجو کنید و حس شگفت‌انگیزی از مقیاس را تجربه کرده باشید. هم اکنون می‌توانید تامب رایدر یکی از بهترین بازی های کلاسیک قدیمی را روی کامپیوتر خود بازی کنید.

رزیدنت ایول 4 (Resident Evil 4)

بهترین بازی های کلاسیک
بهترین بازی های ایکس باکس کلاسیک
  • کمپانی سازنده: کپکام
  • سال انتشار: 2005
  • امتیاز: 9.1

چهارمین قسمت از سری بازی‌های ترسناک رزیدنت ایول، «لئون اس کندی»، شخصیت مورد علاقه طرفداران را بازگرداند و در این بازی، سبک اکشن سوم شخص دوباره اجرا شد.

ریشه‌ بازی‌های گیرز آو وار، آنچارتد و… را می‌توان در بازی رزیدنت ایول 4 پیدا کرد، در حالی که محیط اروپایی متفاوت آن، تمرکز بر رویدادهای زمان و کمبود کامل زامبی‌ها نشان داد که کمپانی «کپکام» آماده است تا در یک جهت جدید و جسورانه برای فرانچایز محبوب خود پیشرفت کند.

موفقیت آن باعث شد که در سال‌های بعد بارها و بارها منتشر شود. هم اکنون می‌توانید این بازی را در عینک‌های واقعیت مجازی (VR) پیدا کرده و تجربه یکی از بهترین بازی های کلاسیک را داشته باشید.

دووم (DOOM)

بهترین بازی های کلاسیک

  • کمپانی سازنده: سافت‌وار Id
  • سال انتشار: 1993
  • امتیاز: 8.5

سال‌های قبل به بازی‌های تیراندازی اول شخص، بازی‌های شبیه DOOM می‌گفتند. تاثیر فوق العاده این بازی محصول «id Software» در سراسر جهان پیچید و ژانر جدیدی را تولید کرد. دووم مناسب بودن کامپیوترهای شخصی به عنوان یک پلتفرم بازی را اثبات کرده است.

بازی ولفنشتاین 3 زمینه‌ساز این موضوع بوده، اما DOOM به طرز چشمگیری آن را به تصویر کشید. اکشن فوق‌العاده، طراحی سطح محشر و طیف عالی از سلاح‌ها از زیبایی‌های این بازی کلاسیک است.

دنیای سوپر ماریو (Super Mario World)

بهترین بازی های کلاسیک
بازی های کلاسیک موبایل
  • کمپانی سازنده: سوپر نینتندو
  • سال انتشار: 1990
  • امتیاز ( IMDB) : 9.2

سوپر ماریو ورلد، یک بازی لانچ برای کنسول 16 بیتی جدید «نینتندو» بود که سطح‌های طراحی شده‌ای پر از تخیل و نبوغ را ارائه داد. این بازی شخصیت «یوشی» را به بازیکنان معرفی کرد، به «ماریو» اجازه داد تا با یک قدرت جدید به نام کاپ به آسمان پرواز و انواع رازهای پنهانی آنجا را کشف کند. این بازی یک شاهکار در طراحی بازی‌های دوبعدی است که گیم پلی بسیار سختش را ثابت کرد، به طوری که ما هرگز یک پلتفرمر دوبعدی بهتر از آن را تجربه نکرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی لیست بهترین بازی های کلاسیک چیست؟ آیا شما از طرفداران بازی های کلاسیک کامپیوتر هستید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *