بهترین انیمه های استیم پانک ؛ تلفیقی از گذشته و آینده

انیمه به طور منحصر به فردی با داستان‌های استیم‌پانک همخوانی دارد و این مقاله برای کسانی است که به دنبال بهترین انیمه های استیم پانک هستند.

در پاسخ به این سوال که سبک استیم پانک چیست ، باید بگوییم که این زیر‌ژانر، از نظر زیبایی‌شناختی متمایز و از نظر بیان فوق‌العاده است. استیم‌پانک زیرمجموعه‌ای از آثار علمی-تخیلی و آینده‌نگرانه به شمار می‌رود که در آن جامعه‌ای به فناوری بخارمحور وابسته می‌شود.

درخشش بصری استیم پانک انیمه را به سطح جدیدی برده است. این ژانر، از داستان‌هایی مانند انقلاب صنعتی قرن نوزدهم الهام گرفته شده و اغلب هم مزایای فناورانه و هم مشکلات اجتماعی-اقتصادی آن دوره را در مضامین خود جای می‌دهد.

ژانر استیم پانک مسیری تاریخی متفاوتی نسبت به سایر روایت‌های علمی-تخیلی را در پیش گرفته است. مسیری که در آن استفاده از موتورهای بخار به راه‌حلی قطعی تبدیل شده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


انیمه استیم پانک در این ژانر، با ترکیب ظرافت مد عصر ویکتوریا با جنبه‌ی صنعتی عملیِ ماشین‌آلات، یک زیبایی‌شناسی خاص را خلق می‌کند که طرفداران انیمه های سایبرپانکی در تمامی رسانه‌ها نیز آن را می‌ستایند.

بهترین انیمه های استیم پانک

در ادامه لیست بهترین انیمه های استیم پانک را مشاهده خواهید کرد. این لیست به انتخاب تیم تحریریه فیگار و بر اساس نمرات IMDb نوشته شده است.

بهترین انیمه های استیم پانک
بهترین انیمه های استیم پانک

در انیمه استیم‌پانک، اهمیت ویژه‌ای به‌عنوان فضاسازی برای بی‌شماری حماسه‌های علمی-تخیلی نمادین، جهان‌های فانتزی و داستان‌های تاریخی جایگزین دارد. انیمه که فراتر از محدودیت‌ها عمل می‌کند، به طور منحصر به فردی برای خلق برخی از بهترین داستان‌ها در ژانر استیم‌پانک مناسب است.

بهترین انیمه های سریالی استیم پانک

کابانری از قلعه آهنی (Kabaneri Of The Iron Fortress)

بهترین انیمه های استیم پانک

  • سال انشتار: 2016
  • امتیاز: 7.2
  • تعداد قسمت: 12

انیمه استیم پانک کابانری از قلعه آهنی، تصویری از یک دنیای پساآخرالمانی با حال و هوای آخرالمزانی را به نمایش می‌گذارد. در این دنیا، موجوداتی شبیه به زامبی به نام «کابانه»، همه‌جا را فرا گرفته‌اند. بازماندگان برای محافظت از خود در شهرهایی مستحکم زندگی می‌کنند که توسط قطارهای زره‌پوش بخارمحور به هم متصل شده‌اند.

مجموعه انیمه Kabaneri Of The Iron Fortress روی یک آهنگر جوان به نام «ایکوما» تمرکز دارد که سلاح بخارمحور ویژه‌ای به نام تفنگ شکافنده را ساخته است. «ایکوما» در رویارویی وحشتناکی با کابانه‌ها، فرصت می‌کند تا تفنگ شکافنده‌ی خود را آزمایش کند، اما در این روند، مورد گزش کابانه قرار می‌گیرد.

او موفق می‌شود از رسیدن ویروس به مغز خود جلوگیری کند و در نتیجه به هیبریدی از انسان و کابانه تبدیل می‌گردد. استیم پانک ژانر اصلی این انیمه است که با تحول منحصربه‌فرد «ایکوما»، به زیبایی هر چه تمام‌تر، نبردهای هیجان‌انگیز و داستانی پیچیده را با هم ترکیب می‌کند.

پرنسس اصلی (Princess Principal)

بهترین انیمه های استیم پانک
بهترین انیمه های استیم پانک
  • سال انشتار: 2021
  • امتیاز: 7.3
  • تعداد قسمت: 12

در روایتی با حال و هوای آخرالزمان از لندن قرن نوزدهم، «پادشاهی آلبیون» پس از انقلاب لندن به وسیله دیواری عظیم به دو بخش تقسیم شده است. «آلبیون»، قدرتمندترین کشور جهان، با دیواری که در غرب پایتخت سلطنتی کشیده شده، به پادشاهی قدیم و مشترک‌المنافع آلبیون تقسیم می‌شوند.

گروهی پنج نفره از جاسوسان نوجوان، به عنوان اطلاعاتیِ مشترک‌المنافع، در آکادمی میفرِ ملکه نفوذ می‌کنند. آن‌‌ها با مهارت‌های فردی خود، در دنیایی پر از توطئه و فناوری، مأموریت‌های مخفیانه‌ای را انجام می‌دهند و باعث می‌شوند تا این اثر به یکی از برترین انیمه های استیم پانک steampunk بدل گردد.

ترای‌گان (Trigun Stampede)

بهترین انیمه های استیم پانک

  • سال انشتار: 2023
  • امتیاز: 7.3
  • تعداد قسمت: 26

«ویش استمپید» یا همان «مهرپا»، یاغی مشهور سیاره گانسموک، دنیایی بیابانی با منابع اندک است که در این انیمه، نقش اصلی را دارد. در حالی که دولت «ویش» را یاغی‌ای خطرناک می‌داند، اما او فردی در واقع صلح‌جو است که نمی‌خواهد جان انسان‌ها را بگیرد.

در گذر ویش از جهانی مملو از یاغی و شکارچی جایزه‌بگیر، او با گذشته‌ی مرموز خود روبرو می‌شود و با «مریل» و «میلی» برخورد می‌کند که می‌خواهند او را به‌دست عدالت بسپارند. انیمه Trigun Stampede با تلفیق زیبایی‌شناسی جهان سایبرپانکی خود، با حس و حال غرب وحشی، داستانی از رستگاری و اخلاقیات را به تصویر می‌کشد و خودش را به بهترین انیمه های جدید سریالی تبدیل می‌کند.

نادیا: راز آب آبی (Nadia: The Secret of Blue Water)

بهترین انیمه های استیم پانک
بهترین انیمه های استیم پانک
  • سال انشتار: 1990
  • امتیاز: 7.8
  • تعداد قسمت: 39

انیمه‌ی نادیا: راز آب آبی با الهام از رمان 20 هزار فرسنگ زیر دریا اثر «ژول ورن»، یک انیمه‌ی ماجراجویانه با حال و هوای استیم پانک انیمه است. این مجموعه در یک دنیای موازیِ قرن نوزدهم روایت می‌شود و داستانِ دختری جوان به نام «نادیا» را دنبال می‌کند که دارای جواهر مرموزی به نام آب آبی است. سرنوشت، «نادیا» را با «ژان»، نابغه‌ای جوان، هم‌مسیر می‌کند.

«نادیا» پس از نجات توسط کاپیتان «نمو» و زیردریایی او، «ناوتیلوس» (بخارمحرک)، به همراه «ژان» به او می‌پیوندند. آن‌ها با هم سفری را برای کشف رازهای آب آبی و سرنگونی نیروهای نئو-آتلانتیسی که قصد حکومت بر جهان را دارند، آغاز می‌کنند. این انیمه استیم پانک کلاسیک، گوهری پنهان برای علاقه‌مندان به این سبک به شمار می‌رود.

کیمیاگر تمام‌فلزی: برادری (Fullmetal Alchemist: Brotherhood)

بهترین انیمه های استیم پانک

  • سال انشتار: 2009
  • امتیاز: 9.1
  • تعداد قسمت: 64

در ژانر استیم پانک که در آن کیمیاگری هم علم است و هم هنر، دو برادر به نام‌های «ادوارد» و «آلفونس الریک»، سعی می‌کنند با استفاده از یک عمل ممنوعه و ناشایست کیمیاگری، مادر فوت‌شده‌ی خود را به زندگی بازگردانند. متاسفانه، اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رود و «آلفونس» بدن خود و «ادوارد» یک بازو و یک پای خود را از دست می‌دهد.

در انیمه کیمیاگر تمام فلزی برادران «الریک» مصمم به بازگرداندن بدن‌هایشان هستند و سفری را برای یافتن سنگ فیلاسفه، یک اثر افسانه‌ای که می‌تواند بدن‌هایشان را ترمیم کند، آغاز می‌کنند. در حالی که این انیمه بر محوریت کیمیاگری می‌چرخد؛ اما نمی‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین انیمه های سایبرپانکی و استیم‌پانکی یاد نکرد.

بهترین انیمه های سینمایی استیم پانک

گوی بخار (Steamboy)

بهترین انیمه های استیم پانک
بهترین انیمه های استیم پانک
  • سال انشتار: 2004
  • امتیاز: 6.8

استیم‌بوی که در ایران به عنوان گوی بخار شناخته می‌شود، یکی از بهترین انیمه های سینمایی معروف به کارگردانی «کاتسوهیرو اوتومو»، شاهکاری از انیمه با حال و هوای استیم‌پانک است که لندن ویکتوریاییِ قرن نوزدهمِ، جایی که اختراعات بخارمحور در مرکز توجه قرار دارند، جایگزینی را به تصویر می‌کشد.

این مجموعه داستان، «جیمز ری استیم»، یک پسر جوان تعمیرکار در کارخانه‌ی منچستر را روایت می‌کند که در عین حال یک مخترع نیز هست. زندگی «ری» زمانی دگرگون می‌شود که پدربزرگ دانشمندش، «لوید استیم»، بسته‌ای را از ایالات متحده برای او می‌فرستد. او در بسته، دستگاه ویژه‌ای به نام توپ بخار پیدا می‌کند، دستگاهی به قدری قدرتمند که می‌تواند هر ماشینی را که برای کار به بخار نیاز دارد، با انرژی تقریباً نامحدود به کار بیاندازد.

متروپولیس (Metropolis)

بهترین انیمه های استیم پانک

  • سال انشتار: 2001
  • امتیاز: 7.2

انیمه استیم پانک متروپولیس، در دنیایی با حال و هوای استیم‌پانک، جایی که انسان‌ها و ربات‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند، دوره‌ای که در آن ناآرامی و خشونت هر روز در حال افزایش است را نشان می‌دهد. کارآگاه «شوناساکو بان» و برادرزاده‌اش برای یافتن دکتر «لوتون»، دانشمندی که در تجارت اعضای بدن انسان فعالیت دارد، به شهر متروپلیس می‌رسند.

زمانی که «کن‌ایچی»، برادرزاده‌ی کارآگاه «شوناساکو بان»، دختری با اصالتی ناشناخته پیدا می‌کند، اوضاع به سرعت از کنترل خارج می‌شود. این اثر، یکی از یکی از برترین انیمه های استیم پانک steampunk است.

قلعه‌ای در آسمان (Castle In The Sky)

بهترین انیمه های استیم پانک
بهترین انیمه های استیم پانک
  • سال انشتار: 1986
  • امتیاز: 8.0

قلعه‌ای در آسمان، داستان «شیتا» و «پازو» را روایت می‌کند که برای کشف رازهای افسانه‌ای «لاپوتا»، قلعه‌ای شناور، سفری را با همدیگر آغاز می‌کنند. این دو نفر در طول ماجراجویی خود، با مأموران دولتی و دزدان دریایی با انگیزه‌های شوم روبرو می‌شوند و بهترین انیمه استیم پانکی را رقم می‌زنند.

این شاهکار استودیو جیبلی، با تلفیق طبیعت و ماشین‌آلات در یک دنیای استیم‌پانکی، تجربه‌ی تماشای لذت‌بخشی را به ارمغان می‌آورد. «هایائو میازاکی»، کارگردان این مجموعه است و مهارت‌های مکانیکی ربات‌های بخارمحور را به نمایش می‌گذارد. با اینکه این انیمه در اواخر قرن 20 میلادی پخش شد؛ اما طرفداران سبک استیم پانک ژانر خود را شناختند.

قلعه متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)

بهترین انیمه های استیم پانک

  • سال انشتار: 2004
  • امتیاز: 8.2

این انیمه از استودیو جیبلی، شاید قدیمی به نظر برسد، اما داستان‌سرایی و مضامین استیم‌پانکی آن حتی تا به امروز همچنان گیرا باقی مانده است. قلعه‌ی متحرک هاول، ماجرای سحر و جادوی دختری کلاه دوز به نام «سوفی» را روایت می‌کند که توسط جادوگر مرداب، تنها به خاطر یک رویارویی کوتاه با هاول، نفرین شده و به پیرزنی 90 ساله تبدیل می‌شود.

سوفی در جستجوی راهی برای شکستن طلسم، سرگردان سرزمین‌ها می‌شود تا اینکه با قلعه‌ی متحرک هاول برمی‌خورد. این قلعه، یک سازه جادویی با مجموعه‌ای از موجودات عجیب و غریب است که در آن زندگی می‌کنند. از آنجایی که هم «سوفی» و هم «هاول» گرفتار نفرین شده‌اند، آن‌ها با هم متحد می‌شوند تا جادوگر مرداب را متوقف کرده و زندگی خود را از نو بسازند.

وایولت اورگاردن (Violet Evergarden)

بهترین انیمه های استیم پانک
بهترین انیمه های استیم پانک
  • سال انشتار: 2020
  • امتیاز: 8.3

«وایولت اورگاردن»، دختری جوان که برای جنگیدن تربیت شده است، پس از پایان جنگ باید راه جدیدی برای زندگی پیدا کند. او در جنگ دست‌هایش را از دست می‌دهد و در نتیجه با اندام‌های مصنوعی تجهیز می‌شود و به عنوان یک عروسک خود-حافظه (auto-memory doll)، مشغول به کار می‌شود. این عروسک‌ها، نوعی نویسنده‌ی نامه‌های سفارشی هستند که به دیگران کمک می‌کنند احساسات خود را در قالب نامه بگویند.

با اینکه این انیمه روی عناصر استیم‌پانکی خود تمرکز نمی‌کند؛ اما سبک هنری و طراحی‌های معماری این انیمه سینمایی، از دوران ویکتوریا الهام گرفته شده است. علاوه بر این، با ادغام فناوری‌های دوره‌های مختلف، حال و هوای استیم‌پانکی به گونه‌ای به تصویر کشیده می‌شود که در همه جا به طور برجسته‌ای حضور ندارد، اما در عین حال غیرقابل انکار است.

سوالات متداول

سبک استیم پانک چیست؟

Steampunk، زیرشاخه‌ای از داستان‌های علمی تخیلی آینده‌نگر، با ترکیب منحصربه‌فرد زیبایی‌شناسی دوران ویکتوریا و عملی مکانیکی سخت صنعت‌گرایی است.

چرا ژانر استیم پانک اینقدر محبوب است؟

استیم پانک ژانر های زیادی را شامل می‌شود و تصویر واضحی از مکانی ایجاد می‌کند که به آن نرفته‌اید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب بهترین انیمه های استیم پانک چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *