بررسی دوربین عکاسی Canon EOS R10

بررسی دوربین عکاسی Canon EOS R10 شاید یکی از موضوعاتی باشد که بسیاری از طرفداران عکاسی به دنبالش باشند. با فیگار بمانید.

دوربین Canon EOS R10 با توجه به اندازه و قیمتش دوربین بسیار قدرتمندی است. با پردازنده Digic X، هندلینگ خوب و هوشمندهای فوکوس خودکار مدرن، می تواند یک دوربین دوم لذت بخش برای طرفداران Canon باشد و راهی مقرون به صرفه برای ورود به سیستم EOS R برای افراد جدید باشد.

معرفی دوربین عکاسی Canon EOS R10

بررسی دوربین عکاسی Canon EOS R10
بررسی دوربین عکاسی Canon EOS R10

عکاسان آماتور مشتاق ممکن است متوجه شوند که محدودیت های آن آنها را به سمت EOS R7 سوق می دهد. سال‌ها منتظر یک دوربین مقرون‌به‌صرفه کانن RF می‌شوید.، و سپس دو دوربین به‌طور همزمان می‌آیند. Canon EOS R10 مانند Canon EOS R7 که به طور همزمان عرضه شده بود، یک دوربین بدون آینه APS-C است، که هوشمندی های مدرن را به یک سنسور آشنا می آورد. اما این بار، لیست چشمگیری از ویژگی ها با قیمت وسوسه انگیزتری همراه است.

<class=”hawk-nest hawk-processed” data-model-name=”Canon_EOS_R10″ data-name=”TOP widget” data-render-type=”fte” data-show-widget-title=”0″ data-skip=”editorial” data-widget-type=”review” data-viewports=”tablet” data-widget-id=”5268556986814095000″ data-result=”rendered” data-feat-ref=”hawk-id-4″>کانن می‌گوید EOS R10 تکامل دوربین‌های DSLR دو رقمی‌اش مانند Canon EOS 90D و 80D است، دوربین‌هایی که در میان افرادی که می‌خواستند خانواده، تعطیلات و زندگی روزمره خود را با کیفیتی بی‌نظیر گوشی‌های هوشمند بسازند، محبوبیت ثابتی پیدا کردند. مشکل اینجاست که از آن زمان تاکنون گوشی‌های هوشمند کمی بهتر شده‌اند، بنابراین EOS R10 چه کرده است تا در دوره‌ای که دوربین‌های «سطح ورودی» تا حد زیادی منقرض شده‌اند، مناسب‌تر شود؟

لنز دوربین عکاسی Canon EOS R10

چشمگیرتر از آن دوربین 24.2 مگاپیکسلی توسط پردازنده Digic X کانن باز می شود ، که EOS R10 را با جدیدترین فناوری فوکوس خودکار و سرعت عکسبرداری متوالی چشمگیر نسبت به قیمت خود، به ارمغان می آورد. دوربین Dual Pixel CMOS AF II و عکاسی پیاپی 15 فریم در ثانیه (البته با ترمز محکمی که توسط بافر EOS R10 اعمال می‌شود) دریافت می‌کنید که این دوربین را برای گرفتن عکسی از هدف سگ خانواده در واترپلو باغ ایده‌آل می‌کند.
اما چه محدودیت هایی در برگه مشخصات Canon EOS R10 پنهان شده است؟ آیا عکاسی با آن به همان اندازه که به نظر می رسد سرگرم کننده است؟ و آیا احتمالاً می تواند به لیست ما از بهترین دوربین های بدون آینه نفوذ کند ؟ ما اخیراً یکی را برای یک چرخش سریع در لندن انتخاب کردیم و افکار اولیه خود را در این بررسی عملی Canon EOS R10 جمع آوری کردیم.

قیمت و زمان عرضه دوربین عکاسی Canon EOS R10

Canon EOS R10 برای پیش‌سفارش قبل از عرضه مورد انتظار در ماه جولای در دسترس است. این در چند بسته مختلف موجود است که ارزان‌ترین آن فقط قیمت بدنه آن 979 دلار / 899 پوند / 1499 دلار استرالیا است.

اگر ترجیح می دهید آن را با یکی از لنزهای کیت RF-S جدید کانن بخرید، می توانید آن را با قیمت 1349 دلار / 1249 پوند / 2049 دلار استرالیا با لنز کیت RF-S 18-150 میلی متر یا 1099 دلار / 999 پوند انتخاب کنید. 1649 دلار استرالیا با لنز کیت RF-S 18-45mm f4.5-6.3 IS STM.
این قیمت بسیار تندی است که بازتاب دوربین Canon EOS RP است، یک دوربین فول فریم که با قیمت 1299 دلار / 1399 پوند (فقط برای بدنه) در سال 2019 فرود آمد. البته EOS R10 یک دوربین فول فریم نیست و فاقد بسیاری از ویژگی هایی است که در EOS R7 خواهید یافت (مانند تثبیت کننده تصویر درون بدن).

اما قیمت آن مشابه نیکون Z50 است، یک دوربین نسبتا جمع و جور دیگر APS-C که روی کاغذ نمی تواند با وعده EOS R10 مطابقت داشته باشد.

طراحی دوربین Canon EOS R10

Canon EOS R10 احتمالاً هیچ جایزه طراحی Red Dot را دریافت نخواهد کرد، اما به طور چشمگیری کوچک است و برای هر کسی که از دوربین DSLR کانن استفاده می کند آشنا است. زمانی که در دست شما است چیز کوچک کاملاً یادآور Canon EOS Rebel SL3 (که با نام Canon EOS 250D در خارج از ایالات متحده شناخته می شود) است که در واقع 20 گرم بیشتر از EOS R10 429 گرمی وزن دارد.

از نظر واقع بینانه، این تقریباً به اندازه دوربین‌های مجهز به RF کوچک است – یعنی به اندازه سری EOS-M مانند Canon EOS M50 Mark II نیست. این دوربین‌ها همچنان زنده خواهند ماند، هرچند که در حصار باغ با غم و اندوه به نظر می‌رسند، زیرا عکاسان با دوربین‌های جدید APS-C Canon، R7 و R10 بازی می‌کنند.

میکروفون و ضبط فیلم دوربین Canon EOS R10

در بالا، Canon EOS R10 دوباره شبیه Rebel SL3 / EOS 250D به نظر می رسد، با یک چرخش حالت که با کلیدهای فرمان جلو و عقب، یک دکمه چند منظوره و یک دکمه ضبط ویدیو به هم وصل شده است. با این حال، یکی از موارد مفید، گنجاندن کفش جانبی چند منظوره Canon است که می‌تواند هم انرژی و هم داده‌ها را به لوازم جانبی مانند میکروفون‌های شاتگان ارسال کند. با توجه به اینکه این قابلیتی است که حتی در دوربین های فول فریم مانند EOS R6 از آن استفاده نمی کنید، دلیل دیگری برای احساس رضایت از داشتن یک R10 است.

پشت دستگاه

در قسمت پشتی، تنظیماتی شبیه به Canon EOS R7 گران‌تر است. یک صفحه نمایش لمسی کاملاً مفصل وجود دارد که می‌تواند برای فیلم‌برداری به جلو بچرخد و کمک‌کننده، یک جوی استیک AF است. این ویژگی است که دوربین های مقرون به صرفه اغلب به نام سادگی آن را کنار می گذارند، اما برای عکاسانی که به دنبال جابجایی سریع نقاط فوکوس خودکار هستند، یک موهبت واقعی است. و زمانی که شما یک سیستم فوکوس خودکار قدرتمند با 651 نقطه فوکوس خودکار مانند R10 دارید، احتمالاً چنین خواهد بود.

قدرت زوم دوربین Canon EOS R10

یکی دیگر از ویژگی های طراحی چشمگیر Canon EOS R10 این است که دارای یک EVF 2.36 میلیون نقطه ای بسیار شبیه به EOS R7 گران تر است، البته یکی با بزرگنمایی کمی کمتر (0.95 برابر، در مقایسه با 1.15x در استیبل همت). در EOS R7، این منظره یاب کمی ناامیدکننده به دلیل برچسب قیمت آن است، اما یک EVF بسیار مناسب برای دوربینی مانند EOS R10 است.
طبیعتاً در این مدل ارزان‌تر، چند دایره طراحی وجود دارد. EOS R10 فاقد ضد آب و هوای شما در EOS R7 است، به این معنی که باید کمی بیشتر از آن مراقبت کنید. همچنین تنها یک اسلات کارت UHS-II وجود دارد، نه دو. و در حالی که EOS R10 دارای ورودی میکروفون است، جک هدفون برای نظارت بر صدای خود هنگام فیلم‌برداری را نیز از دست می‌دهید.

با این حال، در مجموع، ما از عکاسی با Canon EOS R10 در مدت کوتاهی که با دوربین داشتیم لذت بردیم. مانند نیکون Z50، برای چنین دوربین کوچکی چسبندگی بسیار عمیقی دارد، به این معنی که در صورت نیاز می توانید آن را با لنزهای نسبتا بلند جفت کنید. اما وقتی با لنزهای RF 50 میلی‌متری f/1.8 STM ترکیب می‌شود، یک بسته کوچک منظم و سبک است.

ویژگی ها و عملکرد دوربین Canon EOS R10

مانند Canon EOS R7، یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های EOS R10 ترکیبی از هوشمندهای فوکوس خودکار مدرن و سرعت‌های عکاسی متوالی بسیار سریع آن است. R10 کاملاً در رده R7 برای دومی قرار نمی گیرد، اما همچنان یک پیشرفت در DSLR های میان رده مانند Canon EOS 80D و حتی EOS 90D است.

حداکثر سرعت پشت سر هم R10 با شاتر مکانیکی 15 فریم در ثانیه است، هرچند که با اخطارهایی همراه است. اولاً، فقط می تواند سرعت 29 تصویر خام را حفظ کند، بنابراین کمتر از دو ثانیه قبل از شروع به لکنت زبان. همچنین، این سرعت‌ها به عواملی مانند شرایط، کارت SD و عمر باتری باقی‌مانده بستگی دارد، بنابراین ما باید آن‌ها را بیشتر در دنیای واقعی آزمایش کنیم. با این حال، این نوید می دهد که حداکثر سرعت را برای 460 JPEG قابل توجه حفظ کند.

شاتر دوربین Canon EOS R10

هنگام جابه‌جایی به شاتر الکترونیکی، می‌توانید سرعت 23 فریم در ثانیه سریع‌تر داشته باشید، اگرچه این احتمالا آخرین راه حل است. ما هنوز به اندازه کافی با R10 وقت نگذاشته‌ایم تا ببینیم در هنگام استفاده از شاتر الکترونیکی، شاتر نوردی آن چقدر برجسته است. و فقط می تواند این سرعت ها را برای 70 JPEG (یعنی کمی بیش از سه ثانیه) و 21 عکس خام (حدود یک ثانیه) حفظ کند.این عملکرد شاتر مکانیکی مطمئناً برای دوربینی با این اندازه و قیمت امیدوارکننده است، اگرچه اگر فوکوس خودکار نتواند ادامه یابد، همه چیز کمی مبهم است. خوشبختانه، به لطف گنجاندن پردازنده Digic X و سیستم Dual Pixel CMOS AF II کانن، این مورد در EOS R10 صادق نیست.

ردیابی سوژه دوربین Canon EOS R10

در حالی که نمی‌توانید انتظار عملکرد رقیب EOS R5 را داشته باشید (در هر حال، پردازنده‌های Digic X خانواده‌ای از تراشه‌ها هستند که بسته به دوربین متفاوت هستند)، R10 مطمئناً نسبت به قیمت خود از هوشمندی AF چشمگیر برخوردار است. Dual Pixel CMOS AF II تقریباً تمام فریم را پوشش می دهد (یا حداقل 90٪ آن را به صورت افقی، زمانی که نقطه فوکوس خودکار را انتخاب می کنید) و می تواند طیف گسترده ای از سوژه ها را ردیابی کند. این شامل افراد، حیوانات (سگ، گربه، پرندگان) و وسایل نقلیه نیز می شود. برای دو مورد اول، اگر در کادر قابل مشاهده باشند، فوکوس خودکار چهره و چشم را دریافت می‌کنید، اگر در کادر قابل مشاهده نیستند، قابلیت ردیابی سر را دریافت می‌کنید.

استقامت و باتری دوربین Canon EOS R10

با این حال، یک هشدار: سیستم‌های فوکوس خودکار می‌توانند به طور قابل توجهی بین مدل‌ها متفاوت باشند، علی‌رغم اینکه روی کاغذ یکسان به نظر می‌رسند. و ما هنوز به اندازه کافی با R10 وقت نگذاشته ایم تا به طور کامل درباره میزان سرسختی و چسبندگی آن قضاوت کنیم. اما آزمایش‌های اولیه ما در دنبال کردن اسکیت‌بازان روی یخ مطمئناً امیدوارکننده بود و در نور بهتر، عملکرد بهتری هم داشت.
اگر قابل درک باشد، شرم آور است که R10 فاقد لرزشگیر درون بدنه است، اما یکی دیگر از مواردی که در آن با EOS R7 برابری می کند، عمر باتری است. هنگامی که از منظره یاب الکترونیکی استفاده می کنید، ظاهراً می تواند حدود 500 عکس ادامه دهد، که برای دوربین های بدون آینه بسیار مناسب است، هرچند که از استقامت دوربین DSLR بسیار کمتر است.

  کیفیت تصویر و ویدیو دوربین Canon EOS R10

زمان ما با Canon EOS R10 در یک پیست یخ سرپوشیده برای ما بسیار کوتاه بود تا بتوانیم کیفیت تصویر یا ویدیوی آن را به طور کامل بسنجیم، اما ما با چند برداشت اولیه کنار آمدیم.

اولا، این دوربینی نخواهد بود که به طور طبیعی در شرایط نور کم در خانه باشد، به ویژه در مقایسه با برخی از مدل‌های فول فریم سیستم EOS R. سنسور 24.2 مگاپیکسلی APS-C EOS R10 احتمالاً شبیه به آنچه در دوربین‌های قدیمی‌تر مانند EOS 80D دیده می‌شود، که به دلیل عملکرد ISO بالا مشهور نبود، است.

با این حال، کانن به ما گفت که سنسورهای EOS R10 (و EOS R7) “در برخی از اجزای سنسورهای موجود مشترک هستند، اما با ریز لنزها و مدارهای جدید دوباره طراحی شده اند”. پس ما هنوز قضاوت نهایی را انجام نخواهیم داد، اما افزودن تثبیت کننده تصویر در بدنه مطمئناً در حفظ کیفیت تصویر در نور کم کمک می کند.

فوکوس دوربین Canon EOS R10

با تأکید بر مهارت‌های فوکوس خودکار قدرتمند و عکس‌برداری متوالی، همراه با سازگاری با لنزهای RF، مطمئناً نقاط قوت دوربین‌های بدون آینه کانن را نشان می‌دهد. و این ویژگی‌ها، همراه با هندلینگ راحت و آشنای آن، می‌تواند به این معنا باشد که رایج‌ترین خانه آن به عنوان یک دوربین کوچکتر و دوم برای کسانی است که قبلاً بدنه EOS R دارند.
EOS R10 مطمئناً دوربین‌های کوچک و مقرون به صرفه را دوباره اختراع نمی‌کند، اما سطحی از عملکرد را به فضای APS-C می‌آورد که اخیراً از سونی و نیکون واقعاً ندیده‌ایم. و اگر عملکرد فوکوس خودکار و کیفیت تصویر R10 به وعده‌های خود عمل کند، می‌تواند ستاره کوچک و سرگرم‌پسندی باشد که در سیستم EOS R کانن گم شده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی دوربین عکاسی Canon EOS R10 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *